Hoofdsponsor

1/48 Robert E. Lee ( Mississippischip) 1:48

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is toch zeker een heel mooi dek geworden.
Heb je er wel voor gezorgd dat je dek vrij gebleven is van lijm, anders ga je daar later rare vlekken van krijgen als je het gaat afwerken met een beits of een olie.
 
Daar heb ik zeker op gelet wim , en ik ga gewoon een kleurloze vernis op het dek zetten , vind de orginele houtkleur mooi uit zichzelf :)

Hier nog een update :)

de schotten in elkaar gelijmd en de radbedekkingen :)



 
Hoi Alex.

Als ik een tipje mag meegeven.
Wanneer je je dek doet met spanlak, hetgeen ze vroeger gebruikten voor zijde te spannen op een vliegtuig vleugel, te koop normaal in elke modelbouwwinkel die zulks verkopen, heb je geen probleem met zulke lijmvlekjes.
Deze lossen gewoon mee op in de spanlak.
Je moet dit wel minstens 3 x behandelen en na elke laag lichtjes opschuren.
Zo behoud je de natuurlijke houtskleur, en het word ook niet donkerder met de jaren.
Door het snel drogen kan je dit makkelijk op een dag doen.

Was ik nog vergeten Alex.

Die rookgenerators van Conrad, die werken op 12-14 Volt.
Als je schoorstenen van messing zijn dan kan je deze bovenaan in je schoorsteen plaatsen.
Als ze van hout of plastik zijn niet aan beginnen dan, de behuizing van deze rookgenerators worden redelijk heet.
Bij een model stoomloc hangt het gedeelte dat heet word gewoon in een vrije ruimte, anders zou de schouw er ook van smelten.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Die spanlak is gewoon kleurloos en lost alle soorten lijm op ? en je ziet het niet op het hout?
 
Inderdaad Alex.

Komt net als bij matte lak een doffe glans op te liggen.

En niet bevreest, de lijm onder de plankjes lost niet op hoor.
PS. toen je antwoorde was ik nog iets aan het plaatsen over de rookgenerators.

Johan.
 
Je werk is erg net man en dat dek is buitengewoon schitterend gedaan.
Patje.
 
Dat is een heel handige tip johan van die lak , die ga ik zeker toepassen :) bedankt daarvoor .

Over die stoomgenerator ik zou gewoon een koperen of metalen schoorstenen nemen en schilderen?
En die generator kun je gewoon aansluiten op een soort aan-uit afstandsbediening?
Sorry in die dingen ben ik echt nieuw in :P daarom de vele vragen over die stoomgenerator :)

Alvast bedankt
 
Hoi Alex.

Gewoon aan -uit is voldoende.
Wel de gebruiks aanleiding volgen, nooit voldoen tot de bovenkant, want dan gaat het niet werken, steeds de speciale rookvloeistof gebruiken en geen naaimachine olie ofzo, kan je het ding wel wegwerpen.

Johan.
 
Ik heb weer eens bezig geweest 8)

De overblijvende schotten geplaatst op het dek





Hierbij heb ik wel een kleine correctie moeten doen omdat de 2 laatste stukken niet perfect over elkaar kwamen :)





De versterkingen van het dek gezaagd en erop gelijmd

 
Hey Sentek;) ik zie dat je versteviging moeten aanbrengen hebt,dat heb je zeer goed opgelost zo.Mag ik enkel eens vragen met wat voor lijm je dit allemaal doet??
 
die versteviginen met secondelijm , hier komt niets belastbaar op dus vond ik dit wel kunnen , de schotten ga ik nog (afkitten) met houtlijm , zodat ze zeker goed blijven zitten :)
 
Veel nut hebben die verstevigingen niet echt , het had pas nut gehad moesten ze onder het dek schoren .. maar ze moeten er gewoon aan de onderkant opgelijmd worden , anders zijn ze zichtbaar later :)
 
Wow man met secondenlijm ,ik zie buiten de schoten geen resten ervan,of toch heel weinig.
Ik neem aan dat er nog beplanking over komt over het dek?? en dat je dit met hout lijm doet?? of ook met secondelijm....zul je goed moeten oppassen voor vlekken want als je gaat beitsen zie je dan verbleking ter hoogte van die vlekken.Wat je ook gaat gebruiken toch veel succes man,ik blijf dit volgen want ziet er een boeiend project uit.Patje.
 
Nee voor die schoten gebruik ik een 'trukje' . Ik doe secondelijm aan de kant waar het moet geplakt worden , ik zet het iets naar binnen lichtjes neer en schuif het dan een beetje vooruit op de juiste plaats , zo heb je nooit resten aan de buitenkant (zichtbare kant) :) De binnenkanten van die schotten zie je later niet meer , dus maken die lijmresten niet uit :)
Vind het alleen raar dat ik nergens zie dat ik de onderkant van het dek moet beplanken of toch iets mee moet doen .. Want ik vind het best wel lelijk zo :S
Misschien ga ik die toch beplanken met dezelfde latjes als het dek zelf .. Zou dat niet mooier zijn denk je?
 
Een kleine tip voor secondelijm verwerking die ik gebruik met een zo goed als mogelijk een vlekkeloos uitkomst.
De tuit van die flesjes hebben altijd een te hoge dosering door de uitstroom opening,......en dat kan je niet veranderen
Nu neem ik altijd flessjes zonder spruitstuk, of haal gewoon die weg.
Een lange prikstokje met een fijne punt, dop je in de lijmfles en die druppel is voor kleine onderdelen juist voldoende voor een dosering zonder uitvloeing.
wil je ietsjes meer....... dan verschillende malen doppen.
Secondelijm is normaal in één seconde lijmvast, maar dat is alleen bij samendrukken van onderdelen.
groetjes
Ward
 
Ward : als ik kleine stukjes moet lijmen doe ik dat ook zo , maar voor grotere delen gebruik ik een heel fijn spuitstukje :)
Roel : Bedankt :)
 
Ik denk sentek dat het wel mooier zou zijn met een lattendek maar als het niet in de bouw beschrijving staat denk ik dat er iets fout is dan.

Ik meen te weten dat verschillende Mississippi schepen wel degelijk een lattendek hadden.Natuurlijk zoals we toen probeeerden te zoeken konden we niet zien of het wel degeljk zo is bij de Robert E Lee.Ik zal alsnog mijn best doen om eens mijn licht op te steken.
Patje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan