Hoofdsponsor

1/35 20 mm Flakvierling 38 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Momentje Rik, ik ben even niet mee hoor :dry:. Heb je al een laag H94 gespoten op de schermen dat je daar toont ? dat valt toch nogal bruinachtig uit terwijl het eigenlijk geelachtig zou moeten zijn met die laag erop, of heb ik iets over het hoofd gezien ?
Tis maar gewoon maar eens vragen :);)
 
@Famo : Op de foto ogen de platen inderdaad nogal bruinachtig, dit is onder invloed van het licht.

Het geschut zelf is ook met H94 geschilderd, daar is de kleur echter te zien.

Groeten Rik
 
Goedenavond, -middag, Beste Kijkers !

Hierbij even een update over de Flakvierling. Ik ben reeds in verlof, dus heb ik extra veel tijd om verder te werken aan de hobby.

Een wash is reeds gedaan met Burnt Sienna.

1_IMG_7599_IFV.jpg


1_IMG_7601_IFV.jpg


1_IMG_7602_IFV.jpg


1_IMG_7603_IFV.jpg


1_IMG_7604_IFV.jpg


1_IMG_7605_IFV.jpg


Intussen is de Flakvierling zo goed als afgewerkt. Enkele pinwashes met Raw Umber zijn aangebracht. Vervolgens een drybrush met H94 en wat H34, zodat een lichtere kleur van de basislaag is verkregen. Met hetzelfde mengsel zijn wat chips gemaakt, die ingekleurd zijn met Burnt Sienna. Andere chips zijn gemaakt met Raw Umber en H133.

De kanonnen zijn gekleurd met Raw Umber en wat Silver H11 in verschillende lagen en verschillende mengverhoudingen gedrybrushd.
De vloeren voor de laders zijn gemaakt met houten balkjes, deze zijn gekleurd met 50/50 Raw Umber en Burnt Sienna welk na insmeren met verf terug afgeschrobd wordt zodat een transparante houtschijn verkregen wordt.

Het geschut wacht nu op een laagje vernis en nog een stoflaagje.

Foto's volgen.

Groeten Rik
 
aha ! een goeie tip om je vloertjes zo te bewerken. Zal het onthouden .
Het begint er al op te trekken é Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Famo : momentje, ik zal dadelijk nog wat foto's posten. Ik had het artikel al klaar, maar kon het niet posten, Server Error of zo... ?

Foto's ! :D

1_IMG_7609_IFV.jpg


De schilden. Op het linker schild zijn 'kill markings' aangebracht. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een mal van VP. Volgens de handleiding dien je dit te doen met de AB, maar ik heb een fijn penseel 5/0 gebruikt met weinig verf. Achteraf nog wat geretoucheerd. Hulplijntjes gemaakt met maskeer tape en hiertussen de boompjes geschilderd. Zeventien afgeschoten vliegtuigen, da's niet slecht hé ?

1_IMG_7611_IFV.jpg


De binnenzijde van de schilden. De chipping rond de kogelinslagen is geschilderd met Raw Umber gemengd met wat H56 Gunmetal om een metaalschijn te verkrijgen.

1_IMG_7612_IFV.jpg


1_IMG_7613_IFV.jpg


1_IMG_7614_IFV.jpg


1_IMG_7615_IFV.jpg


1_IMG_7616_IFV.jpg


1_IMG_7617_IFV.jpg


Nog enkele macro-foto's :

1_IMG_7618_IFV.jpg


1_IMG_7619_IFV.jpg


Famo, hier zie je duidelijk het effect van de plankenvloer welke verkregen is door te schilderen met 50/50 Raw Umber - Burnt Sienna en dit naderhand terug af te schrobben tot het gewenste resultaat. Misschien moet hier nog wat stof over, het ziet er zo precies als pas gevernist hout uit.

1_IMG_7620_IFV.jpg


De kogelinslag, eveneens geschilderd met het mengsel van Raw Umber en H56.

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
prachtig werk rik,de kogelinslagen zijn top
 
Dat ziet er heel mooi uit, knap werk en zeer realistisch
 
Echt prachtig gedaan!

Door de close ups kan je goed zien hoeveel aandacht je aan dit project hebt geschonken.

Klasse!


Droop
 
Machtig gedaan ! Een heel schoon beestje ! Die burnt sienna wash maakt het heel levendig. Heb je een lichte drybrushing toegepast ?
 
Euuuu in welk museum heb je die foto's gemaakt Rik,kan je even de openingsuren doorgeven...;)

Ongelooflijk werk laat je hier zien alles is zo realistisch knap werk men vriend...
 
Inderdaad zeer mooi wat je gemaakt hebt tot nu toe.
Die kogelinslagen en hout zijn voortreffelijk gebracht.
 
en zeer prima bekogelde flakvierling , je verwering is van zeer hoog niveau

tom
 
mmmmmmmmmmm lekker !!!!!

Ik zou een beetje stof leggen in de hoeken en de randen. ttz op de plaatsen waar er bijna niets kan gezet of betreden worden. Daar heb je meestal een beetje ophoping van stof en/of vet.
 
Snuf, snuf, jullie positieve reacties ontroeren mij. Eigenlijk is dit de eerste keer dat ik zo diepgaand werk heb gemaakt van het verweren.
Mijn vorig model, een leFH 18/40 heb ik maar spaarzaam verweerd. Mede door het goede referentiemateriaal, mijn N&B 27, ben ik tot dit resultaat gekomen.

O ja, en veel info opgestoken links en rechts, op het forum, AOM, Technique de Pointe,...

@GUnit : inderdaad na de wash met Burnt Sienna heb ik eerst gedrybrusht met Humbrol 94 (de basiskleur) gemengd met wat wit H34 zodat een lichtere tint verkregen werd. Hiermee de randen opgelicht evenals wat klinknagels. De grotere vlakken, bvb de middenconsole tussen de kanonnen en beide schilden heb ik op een andere manier opgelicht.
Hiervoor heb ik Titanium White olieverf met een tikkeltje H94 gemengd. Dit opgebracht op de vlakke gedeelten, wat laten drogen, en daarna de overtollige verf terug verwijderen met een droge platte borstel. Hierdoor blijft een deel verf achter waardoor de grote vlakken op hun geheel lichter worden.

Het is een techniek door Marco Sclafani en Alessandro Bruschi besproken in het boekje Technique de Pointe, welke ik met succes toegepast heb.

Werken met olieverf heeft het voordeel dat de verf langere tijd bewerkbaar blijft.

@Danny : niks geen museum, ik heb er eentje thuis staan.;)

Zoals reeds vermeld in 'Game over, Jerry's' heb ik hier geopteerd om geen camo toe te passen. Het stuk wordt bovenop een bunker geplaatst, dus de traditionele twee- of drietonen camo zou hier niet tot zijn recht komen. Even had ik gedacht om dezelfde camo aan te brengen zoals op de bunker, maar ten eerste dit zou wat te zwaar ogen, ten tweede zijn er geen bewijzen dat deze camo ooit is toegepast op het geschut.

De kill markings moeten het grote vlak op het linker schild wat breken...

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Hierbij wil ik enkele foto's tonen, de eerste die ik upload sedert de vernieuwing van de site. Een beproeving !

Ondertussen heb ik beide pantserplaten aan het geschut bevestigd en met wat pigmentpoeders wat stof aangebracht.

En nu de foto's :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De laatste foto is een totaaloverzicht zoals het stuk in de bunker zal geplaatst worden.
De beschadigde pantserplaat is iets weggedraaid uit zijn normale positie, dit is een gevolg van de impact van de kogels.

De grondplaat neem ik momenteel onder handen. Deze heeft reeds een grondlaag, nadien wil ik ze in een rode primer zetten en deze zo verweren. Hiermee wil ik wat contrast brengen in het dio, tevens wil ik hiermee aanduiden dat de metalen plaat rechtstreeks uit de fabriek gemonteerd is op de beton zonder verdere afwerking. Pas in het laatste jaar voor D-Day verrezen de meeste bunkers aan de Atlantic-Wall, dus is het aannemelijk dat de grondplaat geen toplaag heeft gekregen.

Groeten Rik
 
Prachtig erk.
Ben benieuwd eens op je dio.

Mark
 
Een prachtige Flak! Deze zal zeker een eyecatcher vormen in je dio!
 
Een heel nette Flak 38 toon je ons Rik, hij ziet er nu al overtuigend uit, laat staan wanneer ie in z'n natuurlijke habitat gepresenteerd zal worden...

Rommel heeft inderdaad in de maanden voor D-Day nog ingrijpende versterkingen doorgevoerd aan de Atlantik Wall. Grondplaat zonder afwerklaag : top !
 
Rik maat ik vind hem schitterend, zou heel mooi staan op onze kast hier :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan