Hoofdsponsor

Anders / onbekend bouw Calypso

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo Rudy,
de calyso was een mijnenveger met de code nr byms-26, u kunt alle gegevens vinden op navsource.org/archives/19idx.htm en er staan foto van mijnenvegers op, natuurlijk niet van de calypso maar dat was toen toch serie werk.zo hebt u een idee hoe ze er uitzagen.
grtz
Lus
 
bouw calypso

Dank u Lus, een zeer interesante web-site.
Ik ben ondertussen ook op zoek geweest op het internet. De Calypso is oorspronkelijk gebouw in hout, deze hadden geen marine nummer op de boeg. Wel had hij een code nummer J826.

gr

Rudy
:)
 
Laatst bewerkt:
bouw calypso

Hallo Dany, het adres is: www.vfh.de
Ik heb mij daar de kataloog gekocht €7,50,- waar 2300 bouwplannen in staan met foto en een kleine beschrijving en de prijs.
Deze kataloog bevat zowel vliegtuig, schip, auto, werktuigen en truck modelbouwplannne.
Het bestelnummer voor de Calypso is: 320.4033 en kost €65,-

Dany, blijkbaar heb ik een verkeerde web-site gegeven. Het juiste is www.vth.de

groeten

Rudy
 
Laatst bewerkt:
Gewoon zorgen dat je voorbij [/quote] reageert dan lukt het wel denk ik he;)
 
In Parijs vind je de AAMM (Association des Amis du Musée de la Marine), zij geven plannen uit van verschillende schepen uit verschillende periodes, hieronder de pdf versie:
http://www.aamm.fr/Plans/Catalogue_Mono_AAMM.pdf

Komt veel goedkoper (18€) uit dan bij VTH.

Ik kan ook vragen aan de secretaris van mijn club als hij deze in stock heeft. Ik hou U op de hoogte

de groetjes,

Laurent
 
Dank u wel Laurent voor uw info.
Ik ben ondertussen begonnen met de beplanking van de Calypso.
Ik ben geen snelle bouwer hoor! Moet nog te veel ervaring opdoen, gelukkig dat dit forum bestaat waar men om raad kan vragen en tips kan verkrijgen.
Er zijn hier veel ervaren modelbouwers op het forum. Ik geniet van hun bouwverslagen. Het is niet omdat ik misschien niet reageer dat ik onverschillig lijk, neen hoor! Ik vind deze mannen,vrouwen perfectionisten. Mijn hoed ervoor af.
U ook Laurant hebt al mooie projecten gebracht met veel informatie voor een beginende modelbouwer zoals ik.
Ik hoop dat ik nog veel van jullie raadgevingen mag ontvangen.

Nederige groeten

Rudy

:|
 
In Parijs vind je de AAMM (Association des Amis du Musée de la Marine), zij geven plannen uit van verschillende schepen uit verschillende periodes, hieronder de pdf versie:
http://www.aamm.fr/Plans/Catalogue_Mono_AAMM.pdf

Komt veel goedkoper (18€) uit dan bij VTH.

Ik kan ook vragen aan de secretaris van mijn club als hij deze in stock heeft. Ik hou U op de hoogte

de groetjes,

Laurent

Laurent,
Ik heb de plannen van de calypso uit die reeks van " L' association des amis des musées de la marine", het is de Calypso uit zijn begin jaren.
De helidek staat er nog niet op.
Het kan zijn dat er een nieuwere recente monografie uitgaven van de Calypso ondertussen is verschenen.
groetjes
Ward
 
Bedankt voor de link, Rudy. Ik ben gisteren op m'n werk (ik zat reserve) even wezen kijken, en daar hebben ze echt wel mooie tekeningen zeg, voor ieder wat wils zo te zien, de link staat ondertussen in mijn favorieten :)
 
Ik heb het dek gecopieerd en op een multiplex plaat geplakt van 3 mm.
Zal het dek nu uitzagen en daarna zien of het past.

groeten

Rudy

:nowink:
1_dek_calypso.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo modelbouwers, hier een nieuwe topic van de beplanking van de Calypso.
Het is mijn eerste schip dat ik bouw, en de eerste keer dan ik dus een romp beplank.
De spiegel moet nog geplaatst worden, en vooraan aan de boeg is er ook nog werk.
Ik vind dat de slingerkielen te klein uitvallen. Nogthans heb ik deze uitgezaagd volgens het plan.De latjes van de beplanking zijn één cm breed, en 3 mm dik. Deze zijn uit polpulierentriplex.
Graag had ik jullie mening en raad gekregen.

Groeten

Rudy

:nowink:
1_SL702467.jpg
1_SL702468.jpg
1_SL702469.jpg
1_SL702470.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan er mij iemand raad geven om de slingerkielen te vergroten?
Ik had gedacht om er grotere over te plakken.
Weet iemand raad?

groeten

Rudy

^^
 
Je calypso begint vorm te krijgen, je beplanking ziet er goed uit, heb je ook de zijkanten aan elkaar gelijmd? dat is nodig geeft extra stevigheid als je gaat schuren. Als je planken te kort zijn geen lassen naast elkaar zetten maar laten verspringen dat geeft ook meer stevigheid en een mooier strokend geheel ;)
Maak eens een foto van je slingerkielen kunnen we een oordeel vellen.
Als je er geen RC van maakt is het ook niet echt nodig om ze groter te maken.
Voor je gaat plamuren je hout binnen en buiten inpregneren met epoxy of G4
 
Ja René, ik heb de zijkanten van de beplanking voorzien van lijm, zelfs 2 X. Ik heb dit in het forum gezien, met lichtjes verdunnen met water en het opbrengen met een penseel.
Mijn bedoeling is wel om er een RC van te maken.
Het probleem is René dat ik bij mij in de omgeving geen enkele winkel vind die G4 verkoopt. Heeft u soms advies?

Rudy
 
Ziehier René een foto van de slingerkiel.

gr

Rudy

:nowink:

1_SL702474.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier haal ik mijn producten http://www.polyesterland.be/
Als dat te ver is http://www.vosschemie-brugge.com/
Als je voor RC gaat een licht gasmatje met epoxy is perfect krijg je nooit scheurtjes.
Denk dat die slingerkiel voldoende is, een goede gewichtsverdeling bij RC, batterijen en ballast op de bodem en bovenbouw niet onnodig zwaar maken dat is het voornaamste
 
de slingerkiel lijken mij stabelisator vinnen te zijn . en is om zoals je zelf zegt om het heen en weer schommelen tegen te gaan denk ik.

zelf ken ik er niets van dus kan je geen advies geven hier over. maar ze lijken mij zeker breed genoeg te zijn om op het water te kunnen zonder dat je boot te veel gaat wiebelen.

latjes van de romp zitten er netjes tegen 8)
 
Dank u Amazone voor uw reactie.
Ik heb ook een test gedaan met het maken van zogezegd kneedbaar hout. (een tip gevonden op het forum)
Ik had tussen twee latjes een spleet die ik opgevuld heb met zelfgemaakt kneedbaar hout.
Na het uitdrogen is dit een stevige massa geworden.
Het zaagsel stop ik in een doosje. Wanneer ik dan kneedbaar hout nodig heb, meng ik dit met PU-lijm.

Rudy
 
wow... slow down, eventjes alles aan de kant zetten en een beetje adem nemen.

Ok, ik ben dan ook geen topbouwer of mastermodeller of hoe je het ook wilt gaan noemen, maar op die foto's zie toch echt wel enkele zeeeer gevaarlijke punten wanneer het om een RC model gaat (in het geval van een RC model staat dit draadje overigens ook in het verkeerde subforum, maar ik ben geen mod, dus dat is mijn zaak niet).

Ok, stapje per stapje :

Calypso was een mijnenveger (mijnenjagers bestonden in haar tijd nog niet), dus wat betrefd de slingerkielen, pech, ze was gebouwd om wendbaar te zijn, terwijl slingerkielen juist dienen om stabiliteit te geven, wat dus het tegenovergestelde is. Bij het typen dezes tekst zie ik zo de aflevering voor me waar Calypso op honderden meters afstand vastgebonden word op verschillende punten van een Grieks eiland om toch maar op dezelfde plaats te blijven liggen. We spreken hier over pioneering op het vlak van onderwater archeologie, niet over mr Ballard die alle up-to-date techlogie ter beschikking heeft omdat ie de locatie van Titanic gepikt heeft van z'n vroegere werkgever, zijnde de US Navy.
En zoals eerder aangegeven, wanneer je huidgangen (de planken dus) in meerdere stukken moeten gebeuren, dan bij voorkeur zo ver mogelijk van elkaar, want wanneer je een paar van die planken op dezelfde spant laat verspringen zit je met een serieus zwakke plaats, en neem van me aan dat aanvaringen in de RC boating vaker voorkomen dan in real life.

Verdorie, ik had zo gerekend op vadertje staat om m'n beslastingscentjes te betalen, maar helaas heeft moedertje "Penale Boeten" een stokje in de wielen gestoken, waardoor ik dit plan zelf niet kan aanschaffen momenteel (en helaas nog een aantal niet-modelbouw gerelateerde projektjes) in het water vallen :(
 
U zal wel gelijk hebben Dany, maar ik had daar ook geen goed oog in en daarom heb ik aan de binnenkant versterkingslatjes tegen gezet.

gr

Rudy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan