Hoofdsponsor

Anders / onbekend bouw Calypso

Status
Niet open voor verdere reacties.
afschuinen spanten

bedankt Amazone, ik heb het begrepen.

gr

Rudy

:)
 
Mooie uitleg van Ward en Amazone, waar echter nog niemand iets over gezegd heeft blijk, en dus wil ik bij deze ook eventjes m'n steentje bijdragen.

Om af te schuinen, kleef je dus een stuk schuurpapier op een lange lat (ik gebruik vaak van die goedkope houten meetlatten van 30- of 40 cm) en daarmee schuur je de hoeken van je spanten weg, zoals in de tekening van Amazone.
MAAAAAAAR : zoals je spanten er nu bij staan zou ik dat zeker NIET doen. Ik ken het merk van plan niet dat je aangeschaft hebt (hoewel ik dolgraag een url ervan zou hebben omdat ik al jaren droom over de bouw van een Calypsomeid), maar ze hanteren daar blijkbaar een beetje de bouwwijze van Billing Boats, waardoor de spanten erg weinig steun hebben. Ok, dat kan wel te maken hebben met het feit dat het wellicht als RC-model bedoeld is, maar het eerste wat je nu zou moeten doen is tussen elke spant (en liefst op verschillende hoogtes) een verstevigingsbalkje plaatst. Indien je dit niet doet, en je begint toch te schuren zullen je spanten bijna zeker breken, want ze zien er niet echt breed uit.
 
Dag Rule,

ik kom hier zelden, maar toch wil ik een beetje raad geven:

3mm triplex is goed voor de beplanking, geen probleem. Eens je romp volledig beplankt is, moet je het schuren totdat het kaal wordt zoals een ei, dan wordt het met G4 hars geimpregneerd, ik begin altijd van binnen, hout drinkt G4 op, het is heel vloeibaar, soms kan je de G4 die je binnen gezet hebt naar buiten zien doordringen, hangt af welke soort hout je gebruikte, nadien een of twee laagjes G4 buiten, en wordt je romp muurvast. Tipje: na de eerste laag G4, laat je het polymeriseren, en als het nog een beetje plakt, een tweede laag erover doen, niet wachten totdat de G4 volledig verhard is. Daarop glasvezel en polyester of epoxy hars aanbrengen heeft geen nut, is verloren geld, G4 is waterdicht, polyester hars niet, dus kan je later met problemen kampen. Niet vergeten, als je je romp beplankt, om lijm tussen de latten aanbrengen, voor de sterkte. Ikzelf gebruik meestal PU lijm (D4), het is een bruine stroopachtige lijm, die zeer goed aan de vingers blijft plakken, deze lijm is op dezelfde basis als G4 gemaakt, en heeft de eigenaardigheid dat het zwelt tijdens het drogen, zo worden de eventuele spleetjes tussen de latjes daarmee gevuld.

Nadien, in het geval van de Calypso, moet je de twee hoofddekken op de bovenkant van de spanten lijmen, de dekkromming niet vergeten, en ook niet vergeten de onderkant van de dekken met G4 impregneren vooraleer je ze aan de romp plakt. Dit om te vermijden dat bepaalde zones van de dekken onbehandeld zouden blijven. Daarom is weeral deze D4 lijm goed daarvoor, daar het dezelfde basis heeft als G4, geen problemen om aan mekaar te hechten.

Eens de G4 volledig gepolymeriseerd is, mag je eventueel een kleine laagje polyester plamuur op de romp doen, als je eventueel oneffenheden treft, en weer schuren...

Alle verven kunnen op G4, zonder geen enkel probleem, wel moet je ervoor zorgen dat de romp met een heel fijn schuurpapier, of beter met zo'n "scotch-brite" pad, geschuurd wordt, zo gaat de verf beter op hechten

Misschien kan je inspiratie bij een van mijn modellen zoeken, gelijkt absoluut niet op de Calypso, maar is toch een houten romp:
https://picasaweb.google.com/rmslusitania/Proteus?authkey=Gv1sRgCL-jgsGD5Ond4AE#

de groetjes,

Laurent
 
Mais enfin, notre ami Laurent a retourné :) Rebonjour Laurent, coment ça va ?

Vertaling :

Ah, onze vriend Laurent is terug :) Welkom terug Laurent, hoe gaat het ermee ?
 
bouw calypso

Dany, Laurent prettig met jullie kennis te maken.
Ik heb jullie projecten al aandachtig bestudeerd, en vind ze prachtig!
Bedank voor uw raad voor het beplanken. Zal daar zeker rekening mee houden.
Dat de spanten zo dun zijn is omdat ik het bouwplan volg. Daar geven ze voor de spanten "sperrholz" van 4 mm. Ik weet het dit is niet zo dik.
De kiel is éénmaal 6 mm met daaraan aan beide zijden 3 mm triplex gelijmd. Dus een kiel van 12 mm.
Wat ik niet goed begrijp op het plan is, dat aan de binnenzijde van de romp L & R een "seitenträger" geplaatst dient te worden. Hier is het plan wel wat onduidelijk.
Dit kan misschien de oplossing geven om de spanten te verstevigen.
Zie foto's van het plan, links bovanaan.

Rudy

:nowink:

1_plan.jpg

1_2plan.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas is mijn Duits nog erger dan erbarmelijk (omdat m'n leraar Duits de laatste twee jaar amper een paar lesjes Duits gegeven hebt, maar zich enkel focuste om ons op de Beurs te leren spelen), maar ik denk dat ik weet wat ze bedoelen. Op enkele van de spanten op je tekening staan vertikale stukken (ik heb ze even omcirkeld op bijgevoegde foto), en heel misschien is dat wel wat ze bedoelen.
Als dat effectief het geval is, zou er ook een zij-aanzicht moeten zijn van dat stuk. Maar zelfs dan zou ik persoonlijk opteren om dit te vervangen door nauwkeurig gezaagde balkjes van 10*10 tussen de spanten te plaatsen, en zoals ik reeds eerder zei ; niet één rij op de dezelfde hoogte, maar toch minsten op die verschillende hoogtes (bijvoorbeeld : net onder het dek, een tweede rij op de kromming tussen zijkant en onderkant, en een derde rij tussen de kromming en de kiel).

Seitentrger.jpg

Edit :

Heel misschien (en pas op dit is maar een gok) zou dit eventueel de "seitenträger" kunnen zijn, staat er ergens vermeld dat je er twee van nodig hebt ?

Wat me ook opvalt is dat de plannen getekend zijn aan de hand van Calypso, en NIET aan de hand van het oorspronkelijk scheepje, dit is zichtbaar aan de vorm van de valse kiel, deze volgt namelijk het profiel van Calypso, terwijl deze vorm eigenlijk niet meer dan een achteraf toegevoegd metalen gevaarte die een tunnel en een uitkijkpost bevat.

seitentrger2.jpg

Waar ik nu ook nog naar nieuwsgierig ben is de versie van Calypso dat je zal bouwen...
 
Laatst bewerkt:
rudy en danny , ik ken het schip nu wel niet goed maar van wat ik kan zien moeten er 2 dekken in komen te liggen.
en moet er ook nog een motor in om het rc te maken .
dus voor je begint te beplanken zou ik eerst het onderste dek er inleggen , want dit gaat alles veel meer stevighijd bieden.
dan moet je kijken of je de motor nog kunt plaatsen en als het gaat het 2 dek er ook opleggen.
dan de schroefas steken + motor en zien dat je de rest van het rc gedeelte ook kwijt kunt en dat je er altijt aan gaat kunnen.
als dit klaar is kan je de motor en de rest van de rc er terug uit doen en dan kan je met beplanken beginnen.
dan zal alles al vast aan stevigheid gewonnen hebben en hoef je ook niet bang te zijn dat je spanten gaan breken.

en hoef je volgens mij ook geen dwarsbalkjes te gaan zagen om overal tussen te steken want dit is enkel overbodig gewicht dat dan tot niets dient.
 
Hallo Ward, Amazone,

Hier twee foto's over die bedoelde "Seitenträger". Ik weet hier niet goed raad mee hoe ik deze moet plaatsen binnen in de romp. Vanaf de "Spiegel tot ongeveer in het midden begrijp ik nog, en is dit aan te nemen. Maar dan gaat deze zijdrager opeen hoger, het is op dit punt dat de spanten dan smaller worden om naar de boeg te gaan.


:(

Rudy

1_zij1.jpg

1_zij.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hmm mijn duits is ook o,o maar dit ziet er uit als verschansing.
dus de wand boven op het bovenste dek om niet overboort te vallen :)

is het de bedoeling dat het dek daar tussen valt ? of moet je eerst het dek leggen en dan dit er op zetten ?

als het dek er tussen valt zul je dit wel eerst moeten bevestigen, en dan moeten de balkjes zoals danny aangaf tussen de spanten niet zetten want dit lijkt me dan wel stevig genoeg.

dus ff een dryfit doen met je dekken en kijken hoe het er juist op of tussen moet.
 
Dat is het hem juist Amazone, op het plan is dit niet te zien. Indien ik een bovenaanzicht had ware dit geen probleem. Ik zie wel dat dit onderdeel aan spant 11 komt en verlijmt dient te worden. Moet dit nu schuin gebeuren of wat?
Spant 11 heeft een uitsparing bovenaan. Valt de zijdrager daar nu in? Ik weet het niet, en zie het niet op het plan.
Zijn er modelbouwers die hier weet van hebben? Graag uw hulp aub.

Rudy

:(
 
Ik vertaalde het online en men spreekt daar over een bevestiging,versteviging maar niet over verschansing.
Tja beetje moeilijk want letterlijk vertaald naar het nederlands is het eigenlijk "sinds vevoeren".Rare taal dat duits he.
 
bouw calypso

Inderdaat Patje, het duits is wel een speciale taal. Ik probeer eventueel te vertalen via de Gogele vertaalhulpmiddelen.
Maar dan nog is dit niet de juiste vertaling en zit ik soms vast.
Bij de aankoop van het plan bij VTH zit er wel een zogezegde beschrijving bij, maar daar kan ik belange niet mee beginnen. Er wordt en kel geproken over de materialen die gebruikt worden, de kleur, enz.. Maar de echte bouwbeschrijving nopes!
Ik zal er wel uit geraken hoor! Zo gauw geef ik niet op.
Wanneer ik het gevonden heb laat ik iets weten.

Rudy

^^
 
Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb. Volgen mij is er een fout in het plan.

Ik heb wat meer hout weggenomen zodat de versteviging dieper kan zakken en bovenaan gelijk komt met het spant.

1_zij2.jpg

Dit is volgens mij de meest logische bevestiging.

2_zij1.jpg


Graag jullie mening aub.

Rudy

:laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
yep dit lijkt me te kloppen heb net je plan eens vergroot :D

1_Seitentrger.jpg


dit is geen verschansing maar de binnen afwerking van het onderste dek .
die kleine stukjes hout die er nu nog boven uit steken dat is de verschansing.

probeer nu wel of je dek er tussen past voor je het vast lijmt .
en als je het wil afwerken met fineer latjes kun je dit best eerst doen ( binnenkant ) want als het er ingelijmt is werkt het wel mooilijker.
of je moet het schilderen dan kan het ook later.
maar het ziet er zo wel juist uit
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Amazone,
Moet de binnenkant ook beplankt worden, of heeft u het over de dekbeplanking?

Rudy:sleep:
 
ja dat is wat je zelf wild natuurlijk. waarschijnlijk zal er een deel van het onderste dek zigbaar blijven en dus ook de zijkant van binnen. als je dit wilt kan je het aankleden of verven of gewoon zo laten.
dat is aan jou daar kom ik niet tussen :laugh:

ik weet ook niet hoe het echte schip er daar uitziet, als het niet in het zicht blijft moet je er natuurlijk niets aan doen :nowink:
 
Mooi hoor zag van de week nog een aflevering van Commandant Cousteau met zijn Calypso

Blijft een mooi schip.

en houtbouw denk dat ik dat ook eens ga proberen het ziet er altijd wel gelikt uit.

Gr
Dirk
 
Ja mind-9, ik heb deze documentaires indertijd ook prachtig gevonden.
Dit was nog eens een programma op TV waar ik voor thuis bleef.
Dat is dan ook mijn uitgangspunt om dit schip na te bouwen vanaf plan.
Maar ik kom ook voor veel verrasingen te staan omdat ik geen degelijke bouwbeschrijving heb. Wat ik heb is in het Duits, en is waardeloos.
Gelukkig heb ik het forum. Er zijn forumleden die ik geweldig dankbaar ben met hun goede raad. Ik waardeer dit ten zeerste.
Ik zal deze personen nog nodig hebben in de toekomst, omdat ik ook maar een beginende modelbouwer ben en nog veel moet leren.
Maar! Wat wordt er gezegd; Al doende leert men.

groeten

Rudy

^^
 
Ok, met citaat reageren lukt momenteel dus blijkbaar niet.

Om dus een antwoord te geven over de vraag of de binnenkant moet beplankt worden....
Als het een RC model wordt, helemaal niet ; echter als het een statisch model wordt, kan eventueel het achterste deel zichtbaar gemaakt worden, echter beplanking hoeft, omdat deze, zullen we maar zeggen "cargoruimte" uit plaatstaal bestond.
Wanneer ik eventjes tijd heb zal ik eens checken of ik nog fotootjes heb ervan.
 
Inderdaat Patje, het duits is wel een speciale taal. Ik probeer eventueel te vertalen via de Gogele vertaalhulpmiddelen.
Maar dan nog is dit niet de juiste vertaling en zit ik soms vast.
Bij de aankoop van het plan bij VTH zit er wel een zogezegde beschrijving bij, maar daar kan ik belange niet mee beginnen. Er wordt en kel geproken over de materialen die gebruikt worden, de kleur, enz.. Maar de echte bouwbeschrijving nopes!
Ik zal er wel uit geraken hoor! Zo gauw geef ik niet op.
Wanneer ik het gevonden heb laat ik iets weten.

Rudy

^^

Tiens, nu lukt het wel opeens om met citaat te reagere.
Kan je misschien eens een link naar VTH delen, want ik heb ook intresse in dit plan, al was het maar voor de spanten en algemene vorm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan