Hoofdsponsor

Anders / onbekend bouw Calypso

Status
Niet open voor verdere reacties.
rudy ik heb er ook een tijd mee zitten sukkelen :-)
wie volhoud die wint :-)
ik heb de uitleg afgeprint en voor mij gelegd en zo stap voor stap geprobeerd en plots was ik er mee weg ;-)
het lukt u wel
 
hé hooy, waar kan men de uitleg hiervoor vinden. Geen probleem dan probeer ik dit ook zo te doen.

:)
 
bij regels en uitleg en dan onder regel 5 van pantani .
als je dat volgt lukt het zeker
regels en uitleg vind je op openingsblad van forum
 
Foto bij je verslag plaatsen
Hier een kleine uitleg hoe je je foto gebruikt die je via PP op het forum hebt geplaatst. Men gaat dus naar het verslag die men wil...
Started by pantani, 30-11-10 11:13
 
Bedank Marc om mij de uitleg van Christoph te bezorgen. Ik zal dit straks nog eens proberen, hopelijk lukt het nu. Ik denk het wel want de uitleg is duidelijk.
Allemaal bedankt om mij te helpen.

gr

rudy
 
Als je nog problemen hebt, laat het me dan maar eens weten, dan help ik je wel verder :)
 
Ho Pantani, ja ik heb nog problemen.
Alles gaat goed tot de laatste bewerking, de foto is verschenen. Maar ik heb niet het scherm "Meer opties" om de zaak te kunnen verzenden;

Kunt u mij verder helpen? of doe ik iets verkeerd.

rudy
:P
 
Hallo modelbouwers,

De spanten zijn op de kiel gelijmd.

Ik hoop dat mijn foto's er nu doorgaan. Aan allen dank die mij hiermee geholpen hebben.

Zal nog aan het formaat moeten werken.

Rudy

:)


1_calypso_2.jpg

]7_calypso.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit rudy. maar zet je je kiel wel ff op een bouwplank zodat hij niet krom kan trekken.

want die krijg je nooit meer recht eenmaal je begint te beplanken.

gewoon langs elke kant van de kiel een latje en daar je kiel tussen steken en dit liefts over de volle lengte van je kiel
 
Oef, het is mij gelukt om de foto's door te zenden.

OK amazone, ga dit zeker doen.
Voor de beplanking heb ik latjes van 1 cm breed en 3 mm dik gezaagd uit een triplexplaat van populierenhout. Die latjes zijn zeer buigzaam.
Wat is jullie idee hierover.
Ik heb mij de tafelzaagmachine van Proxxon gekocht om deze latjes, en later de deklatjes van 3 mm breed te zagen. Natuurlijk ook om andere dingen te bewerken.
Had hier wel nood aan om correct te kunnen werken.

Graag jullie reactie's

Rudy

cute
 
voor je dekbeplanking zal het wel gaan denk ik maar om je romp te beplanken gebruik je het best echt hout ( dus geen triplex )
1 cmx3 mm lijkt me goed bij deze schaal want het ziet er geen klein bootje uit.
maar latjes van 0,5 cm laten zig wel makelijker leggen en lijmen ook is 2 mm mischien beter.

maar het kan wel lukken met 3 mm latjes als je die hebt liggen.
 
Amazone, ook niet als ik er achteraf G4 met glasvezelmat opzet aan de buitenkant? Zou de triplex misschien beginnen te werken bij het te water laten?
Aan de binnenkant kan ik ook nog eventueel G4 of een ander product aanbrengen. Wat denkt u?

Rudy

cute
 
hmm ik heb wel geenglazen bol maar dan zou je tog wel watervaste triplex moeten gebruiken en ik denk niet dat ze die in 3 mm linden hebben.

als je alles goed doordrenkt met g4 zou het inprinsiepe geen probleem mogen zijn.
maar komt er nog een laagje plamuur over ? want dan zou het wel kunnen denk ik.
rené is meer expert in rc schepen dan ik maar ik denk wel dat het dan moet lukken.

ik ben voor mijn speeljacht gewoon een grene plank in de brico gaan halen en die op 1 cmx 3 mm gezaagt voor de beplanking.
daarna g4 op gezet en ge plamuurt en geschilderd en is pot dicht.

bouwverslag http://www.modelbouwforum.nl/forums/zeilschepen/124105-speeljacht-1-10-a.html
 
Hé amazone, ik heb uwe goede raad opgevolgd, en mij een bouwplaat gemaakt. Wat denkt u ervan? Het skelet staat stevig vast.
Ben onterussen ook aan de boeg begonnen.

^^

Rudy

1_cal1.jpg2_cal.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
eerste klas 8)

dat zal niet meer scheef trekken.

dit lijkt mij het achtersteven en niet de boeg ?
 
Zoals Dirk je aanrade is dik in orde, hoor.
de kiel mag onder geen enkel geval krom trekken.
nu de gangen eerst aan bakboord en een aan stuurboord, ofwel andersom, nadat je de spanten hebt afgeschuind.
het lijkt mij toch de boeg, Dirk, de achtersteven (spiegel of hakkeboord)van de Calypso is vlak, boven de waterlijn, met een kleine kromming.
Rudy, mooi zo.... en aanhouden, hé
groetjes
ward
 
Ward, wat bedoel je met de spanten afschuinen?

worden de beplankinglatjes ook afgeschuind, bovenaan of onderaan.

Ook heb ik nog een probleem met het bouwplan. Binnenin de romp wordt er een "Seitenträger" geplaats L & R. Ik heb dit juist uitgezaagd volgens het plan,maar zien niet onmiddellijk hoe ik dit in de romp moet aanbrengen.
Heeft u hiermee raad?
Inderdaad Ward, de achtersteven bij de Calypso noemd men de Spiegel.

Rudy

;)
 
spanten afschuinen . dit wil zeggen als je het huidlatje er oplecht dat het overal de spant moet raken om een zo groot mogelijk lijmvlak te crieren.

als je naar mijn ( tekening :laugh: kijkt ) het is een boven aanzicht van de spanten, of dat moet het tog voorstellen :D

langs boven is het zoals het nu is , als je een plankje op de spanten zou leggen is vooral bij de boeg en achter steven zul je zien dat de latjes enkel een hoek raken van de spant.

onderaan is de spant afgeschuint dit kun je best met een vijl doen . maar ook zien dat je niet te veel af vijlt. na het vijlen ook nog eens schuren .
wel zien dat je fijn werkt want er is rap teveel af

1_afschuinen.jpg


het is niet de bedoeling dat je een halve spant weg vijlt maar om een groter lijm opervlak te krijgen en een goede steun voor je plankjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Binnenin de romp wordt er een "Seitenträger" geplaats

wat een mooilijke woorden alemaal :| dit beestje ken ik niet hoor .

en de beplanking of huidlatjes worden enkel langs boven (verjongt)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan