Hoofdsponsor

1/35 Game over, Jerry's ! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

Bij deze wil ik jullie laten weten dat mijn plannen voor een nieuw dio concrete vormen heeft aangenomen.
Met de nadruk op 'concrete', het wordt dus weer een bunker.
Ditmaal een L410A met Flak.
Omdat dit een nogal grote versie van bunker is, lengte 15.7 m, wordt een uitsnede gemaakt van de bunker met het gedeelte dat de Flakvierling huisvest.

Op basis van tekeningen uit een boek over de kazematten van St-Marcouf zijn gedetailleerde plannen uitgewerkt.



De bunker wordt dus ook weer gemaakt uit restjes hout.

In tegenstelling tot mijn vorig dio (Was bringt Uns morgen ?) dat startte als Low Budget, zal dit dio iets prijziger worden.
Van Tamiya komt de 20 mm Flakvierling 38, met een superingsset van Eduard.
Het is de bedoeling om serieuze gevechtsschade aan te brengen aan de schutplaten van de Flak. De etsplaten zouden dit moeten vergemakkelijken.
Verder wordt het dio bemand door figuren van Master Box, Alpine Miniatures en Verlinden Productions.

Waarschijnlijk zal er nog wat scratch bijkomen, zo speel ik met het idee om een gesneuvelde Duitser erbij te plaatsen. Bedekt met zijn vest, of zo...

Tot zover deze inleiding.
Waarschijnlijk zal ik de beschrijving van de Flak en de figuren in de desbetreffende rubrieken bespreken.

Groeten Rik
 
ben benieuwd, succes
 
benieuwd ? amai niet, je hebt alvast ene knappe set dozen :-)
 
De figuren beloven veel goeds !
 
Hoi Rik,

Weer een leuke thema, alvast veel suc6

Cheers,
André
 
Dit gaat weeral genieten worden en wederom een zeer goed thema gekozen...
 
Yo Rik,

Veelbelofend dit!!

Die flakvierling is een oudje van Tamiya, maar bouwt heerlijk weg, in een mum van tijd zit ie in elkaar. Alhoewel, ik zie dat je er update setje voor hebt...dat word wat langer priegelen denk ik.

Ik volg!

Grt Nico
 
Goedenavond Beste Kijkers ! :)

@Nico : het update setje valt ook wel mee. Ik heb inmiddels de beide pantserplaten reeds in elkaar gesoldeerd. Dat ging best aardig, goede pasvorm.
Alleen moet je soms goed kijken waar één en ander dient geplaatst te worden.
Ik wil hier ferm wat gevechtschade aanbrengen, maar eerst eens testen op een restje. ;) Dit moet aangeven waarom er gewonde Duitsers achterblijven in de kazemat.

Maar ik zal dit verder bespreken in een apart draadje in de rubriek 'Militair Rollend Materieel'.

De bunker die zich situeert in het achterland van Utah beach zal worden gecamoufleerd als Normandische plattelandswoning.

Groeten Rik
 
Kijk uit naar de eerste bouwwerken.
 
Hey, :)

Haa, een 410A, da's schoon.:wub:
In oostende staat er ook ene, op de halve maan. De laatste keer dat ik ging kijken was e'm open en kon je binnen gaan. :8
Hoe hij momenteel is weet ik niet.
Ik dacht, ik zit nu op het werk en kan dus niet kijken naar m'n foto's, dat de originele vloer nog aanwezig is. Indien docu nodig, laat maar wat weten. ;)
 
@Swaken : bedankt voor het aanbod, maar ik heb reeds foto's opgesnord op het net over deze bunker.

De vloerplaat werd ook zeer mooi en in detail weergegeven. Hierop heb ik mij gebaseerd om een vloerplaat te maken voor mijn bunker. Uit het firing platform van de Flakvierling is de middel uitgezaagd en op een tweetal schijven plasticard gekleefd. Dit komt dan op een schijf MDF die in betonkleur moet.

De schijf plasticard, die de metalen basis van de Flak is, heeft zestien versterkingsribben tegen de middelste schijf. Voor iedere versterkingsrib dient nog een moer gelijmd te worden. Deze zullen vervaardigd worden met een Punch en Die, die ik nog moet aanschaffen. :$:$

Een foto ter verduidelijking :



Foto's over de bunker zelf volgen nog, het is een ferm gepruts om de verschillende wanden te maken en samen te voegen...

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond Beste Kijkers !

Inderdaad Danny, een passer is hier aan te pas gekomen. De schijfjes plasticard zijn op elkaar gelijmd en daarna met tweezijdige kleefband op het schijfje MDF. De MDF is gezaagd met een klokzaag, waardoor er een gat van 6 mm in het center zit. Dit is vergroot tot 7.5 mm waarna een deuvel van 8 mm in dit gat gelijmd zit. Hiermee was ik in staat het geheel vast te zetten in de draaibank (Dank U werkgever ! ;)) waarop de schijfjes iets afgedraaid werden.

Later kan deze schijf met de deuvel centrisch in de vloerplaat van de bunker verlijmd worden.

De verdeling in zestien parten is eerst in vier verdeeld met een Geodriehoek, waarna ieder kwart verder verdeeld werd met de passer : omtrek gedeeld door 16.

De versterkingsdriehoeken zijn uit Evergreen strip 0.75 x 3.2 gemaakt.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Hierbij een 'dryfit' van de bovenzijde van de Flakbunker.





Dit is de binnenwand van de bunker. Hierin dienen nog uitsparingen gezaagd worden als munitie-opslag. Achteraf moet er nog een buitenwand gemaakt worden. De bovenzijde moet afhangen naar de rand toe.

Het linkerdeel dient nog deels afgezaagd te worden om binnen de uitsnede te vallen.

De grote 'poort' diende om het geschut binnen te rijden. Achteraf werd deze opening dicht gemaakt met balken of boomstammen die vastgezet werden in de uitsparingen in de wand links en rechts.

De toegang tot de bunker gebeurde dan ook via de rechter gang die toegankelijk was via een ladder bestaande uit ijzeren beugels in de wand.
Dit wordt nog een mooi detail.

Groeten Rik
 
Ik sta versteld van de planmatige aanpak, goed gefundeerd en heel duidelijk, terwijl sommige fabrikanten er niet in slagen om een historisch verantwoorde bunker op de markt te gooien.
 
Mooie bouwwerken dat je hier neer zet, en tot in detail uitgelegt.
 
Yo Rik,

Dat ziet er prima schrijnwerk ;-). Dat beloofd.

Greetz Nico
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan