Hoofdsponsor

1/35 Game over, Jerry's ! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onvoorstelbaar wat je hier allemaal laat zien, ik heb er weer van genoten!
 
Echt wel cool gedaan, ik had dit nog niet gezien. Prachtig gewoon!

Grtz, Erwin.
 
Yo Rik,

Wat een vorderingen! De grijstinten op je bunker zijn gewoon perfect.

Leuk initiatief met die geschilderde bakstenen, geen makkie denk ik zo. Maar wel zeer uniek.

Bedankt trouwens voor de real time foto's.

Keep up!


Greetz Nico.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Nico : de bakstenen schilderen is een monniken-werkje, maar best wel leuk.
Eerst heb ik met potlood de contouren van de ramen uitgetekend, gebaseerd op de grootte van een figuurtje om te bepalen op welke hoogte de ramen dienden te komen. Vervolgens werden merktekens aangebracht voor de lagen stenen, telkens 6 mm per laag.
Omdat er een horizontale structuur zit in de beton, afkomstig van de bekisting, was het niet moeilijk om gelijkmatige lagen te verkrijgen. Enkel in de ronding was het iets moeilijker, de bekisting staat hier nl verticaal.

attachment.jpg

De ramen zijn ingekleurd met Raw Umber. Hierbij ging ik als volgt te werk : eerst werden de ramen afgeplakt met schilderstape, zodat de bakstenen niet besmeurd konden raken. Vervolgens heb ik de verf opgebracht volgens de Dry Brush techniek, maar met een oude tandenborstel. Dus verf opnemen, droogborstelen op een vod en dan de vlakken van de ramen inkleuren. Op het linker raam is duidelijk te zien dat de basiskleur van de beton erdoor schijnt.

Ook volgens de DB techniek, maar met een rond penseel nr 10, is de boom geschilderd. Verf is 502 Abt Faded Green 040, opgebracht in ronddraaiende bewegingen.

attachment.jpg

Op deze foto is te zien in de linker bovenhoek dat een achtergrond is geschilderd, bestaande uit wat bomen of struiken en wat lucht.

attachment.jpg

Lucht is hier geschilderd met wat Zink Wit met een klein tikje Ultramarijn Blauw olieverf. Eveneens weer gedrybrushd met een plat penseel nr 10.
Om deze hoek wat te breken is een tak geschilderd met Raw Umber en een plat penseel nr 2.
Als je deze foto vergelijkt met vorige foto's over deze zijde van de bunker, zul je zien dat er meer bakstenen geschilderd zijn aan deze zijde.
Op de zwart-wit foto is te zien, onder de Flak, dat de opening gevuld met balken, ook geschilderd is met baksteen motief.
Daarom werd deze zijde ook aangevuld met meer baksteenmotief, later moet een blokje gemaakt om de opening te dichten, die dan ook met bakstenen zal beschilderd worden. Dit is nu de volgende stap, daarna kan aan de verwering begonnen worden.

Groeten Rik
 
Rik,

fascinerend man, ik ben er zelf ook al geweest en het lijkt me zeer goed.
Ik vermoed dat je de rondleiding gedaan zult hebben in de gangen eronder, heb je de originele opschriften gezien in één van die munitiebunkertjes??
Is prachtig gedaan, ik volg ;)
 
@Swaken : ik heb zeker de rondleiding gedaan. In beide kazematten, zowel Crisbecq als Azeville. Vooral deze laatste heeft een diepe indruk op mij nagelaten, met zijn nog bestaand tunnelstelsel en vooral de audiogids, in onze eigen taal dan nog wel !!!

In de bunkers aan de Normandische kust zijn nog verschillende opschriften te lezen, en dat bijna 70 jaar na datum.

Zo is de baksteentekening die je op de bunker ziet, en waardoor ik me liet inspireren, AUTHENTIEK !

Groeten Rik
 
Hey Rik,

Klopt, en er zijn er nog veel meer van die opschriften, en niet alleen in Normandië....;)
Prachtig baksteenwerk, die is er indd nog aanwezig, vandaar dit specialleke zekers ...;) :)
 
Weer een intrigerende update, een dikke 11/10 inzake originaliteit.
 
Weer een intrigerende update, een dikke 11/10 inzake originaliteit.

Dank U, Meester. :)


Momenteel ben ik bezig de balken te verlijmen. Dit is een stukje MDF met aan beide zijden en bovenop wat grenen balkjes. Deze schilderen en verweren, dan moet er aan één zijde nog baksteenmotief geschilderd worden.

@Swaken : bedoeling is om aan de binnenzijde een spreuk te schilderen op de balkjes...

Groeten Rik
 
Misschien heb je hier iets aan Rik,dit is het Duitse schrift dat den tijde werd gebruikt...

suetterlin-02.png
 
Ja Rik , ge zijt hier een kanjer van een werkje aan het neerzetten man !
T'is een schoon stuk
 
Hey Rik,

Ja jong, doe dat, dat gaat leven geven :)
gewoon een pracht exemplaar dat je hier aan het leveren zijt. Ik volg man ;)
Heb je al iets in je gedachte wat je gaat schrijven op die balken?? Slogan, technische tekst,....???
 
Weer hey,

Zeg Rik, ik heb een tweetal boeken over teksten in bunkers, zowel de technische, slogans, spreuken,...enz, indien je iets moet hebben probeer ik wel te scannen of zoiets, of komen we eens samen, laat maar weten he ;)
 
@Swaken : je aanbod is zeer aantrekkelijk, uiteraard interesseren je boeken me. Misschien zien we elkaar tijdens de ledendag op 8 oktober ?

attachment.jpg

Deze foto heb ik genomen aan het strand van Varreville, in een bunker die met geschut (misschien een PAK 40 ?) bezet was.
Omdat op mijn bunker luchtafweergeschut zal staan vind ik deze spreuk toepasselijk.
Ik ben er wel nog niet uit of ik de spreuk op de betonnen muur schilder, of op de houten balken.
De muur is logischer, dit zal de tand des tijds beter doorstaan, maar is voor mij moeilijker te schilderen, zo midden in de bunker...
De balken kan ik platleggen op mijn werkmat, wat gemakkelijker werkt, maar op het hout zal het wel moeilijker schilderen geweest zijn (voor de Duitse kunstenaar destijds...) en zal het ook rapper slijten...

Misschien is printen op decalpapier een optie ? Hoewel de ondergrond van de muur totaal niet effen is (betonstructuur).

Dit lettertype is in ieder geval niet moeilijk te tekenen...

We zien wel. Tijd brengt raad, of misschien een forumlid met een lumineus idee ?

Groeten Rik
 
Hey,

Rik, ledendag zal moeilijk worden voor mij, weekends zitten nogal redelijk vol bij mij.
Uiteraard je moet maar roepen indien je iets moet hebben, we kunnen desnoods altijd zo afspreken.
Wat je vraag betreft ivm de tekst op decal, ik zou dit proberen en met één of anders decalsetting zodat hij het reliëf kan volgen van de beton. Daco decalsetting of sol en set van Microscale lijken me geschikt voor zoiets, het zal je wel wat werk besparen, want schilderen met de vrije hand op iets dat niet goed ligt, lijkt me moeilijk.
Veel succes allesinds met wat je gaat doen. ;)
 
Swaken, bedankt voor je tip. Jammer dat we elkaar niet ontmoeten op de ledendag, misschien een volgende keer...

Ik heb een proefstukje hout met betonstructuur liggen, waarop ik al wat effecten met olieverf heb geprobeerd, zoals Raw Umber inkleuren voor de ramen en wat groen om een boom te schilderen.
Ik zal hier eens op proberen om de tekst te schrijven, eerst een hulplijn uit potlood en daarna overschilderen met witte verf, olie of enamel. Ik zal moeten proberen welke verf het beste werkt.

Ik zal nog wel posten hoe één en ander evolueert.

Groeten Rik
 
Zeg Rik, ik heb vroeger voor zo'n klus eens van die afwrijfletters gebruikt. Dat werkte prima.
 
Goeie tip, Guy. Bedankt.

Maar in het huidig computertijdperk waarbij iedereen beschikt over een printer, zijn dergelijke afwrijfletters nog moeilijk te vinden. Bijkomstig is het speciale lettertype.
Maar ik zal eens proberen om ze te tekenen en schilderen op een proefstuk.

Als de printer wil meewerken zal ik subiet de foto uitprinten en een test doen.

Groeten Rik
 
Rik, in het laatste nummer van Art of Modeling staat volgens mij de uitleg hoe je dit soort letters moet aanbrengen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan