Hoofdsponsor

1/35 Game over, Jerry's ! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Rik, :)

Indd, boek heb ik ook. Ik hoop dat je ook de bunkers van Azeville hebt bezocht, die zijn tevens de moeite waard.
Moest je iets willen weten, ik hoor je wel, steeds welkom.
Yep, op schaal 1/72 kan je ze volledig bouwen, vandaar dat ik altijd in die schaal bouw om diorama-toestanden klein te kunnen houden, plaats is kostbaar weet je...zekes na enkele jaren bouwen toch ;)
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Nog even een update aan het einde van mijn verlof. Veel is er niet veranderd, ik ben gans deze week bezig geweest aan het vernieuwen van de hobbyruimte. Met de treinhobby ben ik gestopt en alles is dus verwijderd, nu kan ik herbeginnen met het inrichten van de hobbyzolder voor de militaria-hobby.

attachment.jpg

De bunker is op een grondplaat gelijmd, deze is nog wat te groot. Bedoeling is om de figuren te positioneren en dan naderhand een grillige vorm uit te zagen aan de voorzijde van de bunker.
De betonstructuur, of beter bekistingsstructuur, is overal aangebracht. Aan deze zijde is de toegang tot de Flak-afdeling, toegankelijk via de ladder uit beugels.

attachment.jpg

De ronding met verticale bekisting. In het vierkant gat komt nog een pantserplaat die gesloten kan worden wanneer er geen MG insteekt.

Bemerk boven het vierkant gat een strip Evergreen, (iets witter als het plamuur). Dit is een hoekprofiel die het plafond hielp dragen. Dit wordt dus in roestkleuren geschilderd.

attachment.jpg

Totaaloverzicht vanaf de voorzijde.

attachment.jpg

Totaaloverzicht vanaf de achterzijde. De bovenzijde dient nog verder geplamuurd. Tevens moet alles bovenaan nog geschuurd worden.
Hier komt geen bekistingsstructuur, dit werd namelijk effen gesleept.
In het midden zien we de sokkel waar de Flak op wordt gemonteerd. De stalen plaat is reeds in Revell 37 Reddish Brown geschilderd, maar dient nog verder verweerd. Daarom ook is de sokkel nog niet verlijmd.

Groeten Rik
 
dit begint echt meer en meer erop te gelijken zeg,zo met die staal bars die je netjes maakte,klasse man.
 
Mooi en nog is mooi,echt knap werk man hij zou zo in de verkoop kunnen.....
 
Schitterend om dit weer te kunnen volgen. Prachtig werk Rik.

Christophe
 
Yo Rik,

KNap...ik verlang echt om dit te zien in kleur....hier kan je alle kanten mee op

Greetz Nico
 
@ Nico : even geduld. De bunker staat al in de grondverf. Bepaalde verborgen zones zijn reeds ge-preshade met H98 chocolate.

Maar nu heb ik vastgesteld dat ik de verluchtingsroosters ben vergeten in te bouwen. Dus deze worden eerst gemaakt en ingelijmd voor ik verder kan met de schilderwerken. Een update volgt !

Groeten Rik
 
En dan gaan ze ne mens nog zenuwachtiger maken ook ze.... lol kijk vol spanning uit naar de verdere resultaten Rik!!
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Ik wil jullie zenuwen niet langer op de proef stellen. 'k wil geen zenuwzieken op mijn geweten !

Enkele foto's over de vorderingen :

attachment.jpg

Dit zijn de drie verluchtingsroosters die ik vergeten in te bouwen ben. Op een stukje Evergreen tube 7.9 mm heb ik zes lamellen overlappend gelijmd. Deze lamellen bestaan uit Evergreen strip 0.4 x 1.5 mm. Na droging werden de uitstekende randen afgesneden met een X-Acto en bijgevijld.

attachment.jpg

In de bunker heb ik met een houtboor diameter 8 mm drie gaten geboord waar de rooster in moeten passen. Met wat houtlijm zijn ze vastgezet, gelijk met de wand van de bunker.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De onderste van de twee boven elkaar geplaatste rooster zit niet echt 'waterpas'. Op foto's van de kazematten van St Marcouf blijkt dit authentiek te zijn. Aan de Duitse 'Grundigkeit' schort duidelijk iets in oorlogstijd. ;)
De bunker is slechts een uitsnede van het geheel. Vandaar het witte vlak : dit is het snijvlak dat in grondverf is gezet.

Nu kan ik verder met de schilderwerken. :nowink:

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Na de perikelen van afgelopen dagen probeer ik nog eens deze topic te updaten.

@Danny : da's één, twee, drie gefikst ! Enkele foto's bestuderen, wat Evergreen tube van 7.9mm en wat strips van 0.4 x 1.5 mm op elkaar gelijmd.

De schilderwerken zijn intussen ferm gevorderd. Gans de bunker kreeg een basiskleur van Humbrol 72, daarna volgden wat highlights met H71-72 en pure H71.

attachment.jpg

Op dit stukje muur zijn de highlights moeilijk te zien. De bovenkant is evenwel wat lichter als het ondereind. Dit stukje muur wordt apart geschilderd maar zal later op de grijze streep in de bunker gelijmd worden. Deze zone is momenteel beschermd met plakband.

attachment.jpg

Hier is deze streep te zien, hier komt het muurtje met rechts ervan de gang die toegang biedt tot het Flak-compartiment. De gang is bereikbaar via de ladder. Links van het muurtje is de grote toegang langs waar het Flak-geschut in de bunker wordt geplaatst.
Hiervoor bouwde men een houten helling langs waar het geschut omhoog werd gereden. Later werd de helling verwijderd en de opening dichtgemaakt met boomstammen. Eventueel zal ik er nog wat zandzakken bovenop leggen.

Wat vinden jullie van de munitiekamers ? Deze kregen een preshade van H98 aan de bovenzijde, daarna de basislaag waarbij de bovenzijde wat vermeden werd. Vervolgens werden extra highlights aangebracht op de drempels om het contrast te verhogen.

attachment.jpg

Hier heb ik ook een truukje toegepast. Vanaf de linker hoek van de bruine balk naar de rechter bovenhoek van het vierkant gat is een denkbeeldige lijn getrokken. Onder deze lijn zijn er highlights aangebracht. Hierdoor bekom ik wat schaduweffect onder het plafond.

Links van de verluchtingsrooster zijn geen highlights aangebracht, straks zien we waarom... :P

attachment.jpg

Nog eens een zicht op de highlights vanaf de andere zijde. Het gedeelte van de bominslag is nog niet behandeld. Ik wil hier een verse inslag imiteren, dus met lichtgrijze of vuilwitte tinten...

attachment.jpg

Ondertussen staat de camo erop, althans de eerste laag. Met Napels Yellow olieverf zijn de bakstenen geschilderd op de muren.
Hiermee wou men de bunker camoufleren als ruïne van een Normandische hoeve of schuur.
De raamopeningen worden nog donker ingekleurd. De stenen zelf krijgen nog wat Burnt Sienna vegen.
Op een foto van een Flak-bunker achter Utah-beach, die hier diende als inspiratiebron, is een hoek geschilderd met bewolkte lucht en wat boomkruinen. Dit wil ik ook realiseren in de linker bovenhoek.

attachment.jpg

Nog enkele foto's om jullie te laten likkebaarden...:wacko::P:8

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu laat ik dit enkele dagen drogen voor ik er aan verder doe.

Groeten Rik
 
hmmmm rik man toch

wat een parel van een bunker dit man toch.... kan bijna niet wachten tot het droog is. zal wat helpen blazen....

groeten Jonas.....
 
Dit is nu de mooiste bunker op schaal die ik ooit gezien heb! Echt waar! Die 'oude franse hoeve' - camouflage komt volledig tot zijn recht, zelfs op schaal 1/35! Subliem bouwwerk!
 
Onzen airco staat alvast op, blazen makker, blazen,woeeeeeeeeeeeeeeeeee dit is fascinerend gewoon.
 
Dit is echt top gedaan en weeral iets bij geleerd Rik,wat betreft een camouflage die het uitzicht geeft van een oude Franse hoeve hier was ik totaal niet van op de hoogte...
Heb je hier soms een foto van Rik wand dit is weer zeer interessant....
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Danny : het is ook nog maar sedert mijn vakantie vorig jaar dat ik weet dat de Duitsers hun bunkers soms camoufleerden als ruïne.

De twee zwart-wit foto's die volgen komen uit het boekje "Les Canons de Saint-Marcouf" van Helmut Konrad von Keusgen.

attachment.jpg

Deze bunker is gecamoufleerd met rotssteen-motief. Het bassin op de voorgrond is een waterbekken dat diende als brandbestrijding en zwembad voor de soldaten.

attachment.jpg

Deze foto is genomen na het eerste marine-artillerie bombardement. Het 37 mm Flakgeschut is duidelijk waar te nemen boven op de bunker.
Het is deze foto die mij inspireerde voor het camo-motief van mijn bunker. In de linker bovenhoek zie je de achtergrond geschilderd als bewolkte lucht met boomkruinen.

attachment.jpg

Een informatiebord aan de ingang van een bunker, met authentieke foto.

attachment.jpg

attachment.jpg

De laatste drie zijn eigen foto's, genomen vorig jaar tijdens de vakantie aan Utah-beach.

Groeten Rik
 
Geweldig Rik ik sta echt versteld nog nooit zoiets gezien,bedankt voor de mooie foto's...;)
 
Rik geweldig gemaakt dit de camo is prachtig ook hele mooie voorbeeld foto,s ik ben heel benieuwd naar het eind product.

Gr
Dirk
 
heel interessant die bunker, ik leer weer bij. Goed uitgevoerd ook, leuke topic om te volgen!
 
Bedankt Gasten, voor de positieve comments.

Ergens hierboven schreef ik dat de bakstenen nog wat bruine vegen moesten krijgen. Dit is een vergissing.

attachment.jpg

De bruine vegen die we hier zien, en waardoor ik me liet misleiden, simuleren een poort. Deze foto is genomen uit de schietopening van een kanon. Dit was als poortgat gecamoufleerd.

De bakstenen worden enkel nog verweerd. Intussen is de olieverf gedroogd en kan ik een vernislaag er op zetten.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan