Hoofdsponsor

1/35 Game over, Jerry's ! [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedenavond Beste Kijkers !

Daar de Flakvierling momenteel aan het drogen is, vooraleer ik aan de wash begin, heb ik tijd om aan de bunker wat verder te werken.

Hier een kleine update, met foto's !^^









Enkele beelden vanuit de vier zijden genomen. In de wanden zitten openingen gezaagd, deze dienen als munitiebunker.

De wanden zijn reeds bewerkt met plamuur die ik met het ingegroefd plamuurmes heb bewerkt. (Zie hierover meer in het draadje : 'Was bringt Uns Morgen ? ' )

De kant met de grote opening mist nog een stuk, dat ik wil aanbrengen nadat een en ander geschilderd is, kwestie van het werk wat eenvoudiger te houden.

Er rond zijn de dikkere wanden gemaakt. Oorspronkelijk wou ik ze construeren uit verschillende panelen. Omdat deze wanden verschillende schuine kanten vertonen leek het me veel eenvoudiger om gewoon twee planken aan elkaar te kleven en deze te verzagen tot de gewenste stukken muur.

De hoeken bovenop zijn vloeiend geschuurd.

Later komt hier nog een fijn laagje plamuur over.



In deze hoek is een fikse beet uit. Hier wil ik de inslag van een bom simuleren.
Daarom heb ik met een houtfrees in de kolomboormachine mij eens goed laten gaan om dit resultaat te bekomen.

Hierover komt een laag gips, zodat een ruw oppervlak verkregen wordt.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

De bominslag gesimuleerd. Met een stukje telefoondraad, effe uit de muur gerukt, iedereen belt toch mobiel :dry: :|:D, heb ik een roostertje gemaakt. Dit is wat vervormd en dan in de nog natte Polyfilla gedrukt.

Een paar foto's :

2_IMG_7597_IFV.jpg


2_IMG_7598_IFV.jpg


Groeten Rik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijkbaar gaat er iets fout met het plaatsen van de foto's ?

Weet er iemand raad ?
 
Knap werk Rik zoals we gewend zijn van jou op en top verzorgd blijf deze weer op de voet volgen....
 
even ervoor zetten
en er achter zetten

2_IMG_7597_IFV.jpg


2_IMG_7598_IFV.jpg
 
Ik heb er alle vertrouwen in Rik! Dit ziet er echt goed uit. Plezant die structuren er straks overheen simuleren...
 
Heel netjes gedaan met dat betonijzer ga dit volgen vind dio's steeds leuker en interessanter.

Gr
Dirk
 
Mooie hout werk en die bewapening schitternt !!!!
 
Wat ik nog eens even wou vragen Rik,met welk soort hout werk je hier en behandel je eerst het hout voor je begint met Polyfilla....
 
Mooi om te volgen die werkzaamheden.
Die granaat inslag is goed gesimuleerd en de opslag plaatsen voor de ammo zijn eveneens knap gedaan.

Waarom werk je niet met MDF ipv met massief en multiplex ? Is toch gemakkelijker om te bewerken en te verlijmen.
Gewoon eens om te weten.
 
Mooie vooruitgang, dit zal weer een topdiorama worden zo te zien.
 
mooi bunker in opbouw , daar kijk ik vol van bewondering van , want de verhouding kwa muren en ruimte zien er top uit


tom
 
Dit is schrijnwerkerij van de bovenste plank! Mochten er toevallig leraars houtbewerking onder ons zitten, dan zou dit een ideaal onderwerp zijn om een proefstuk van te maken. Laat ze maar eens een serie Regelbau-bunkers fabriceren. Een afzetmarkt heb je al op dit forum.
 
Mooie figuren heb je daar...ik zie een doosje met twee para's, hoe ga je deze in het diorama met 'levende Duitsers integreren ? Of gaat het hier enkel over overmeesterde/gewonde Duitsers ?
 
Yo Rik,


Mooie toevoeging die impactschade. Mooi gebracht!

Grt Nico
 
Goedenavond, euh, -middag, Beste Kijkers !

Een hele biefstuk om jullie vragen te beantwoorden.

Het hout :
Welke soort ? Pfff ? Weet ik niet. De wanden in massief hout zijn restanten van een lattenbodem, waarschijnlijk vuren. Ik heb deze gebruikt omdat de dikte van 2 cm goed uitkwam.
Verder gebruik ik alle soorten resten : Multiplex, MDF, massief,... naargelang het goed uitkomt zonder veel zaag-, schaaf-, of schuurwerk te moeten doen.

@Mad Ice : een serie Regelbau bunkers wordt een hele kluif voor houtbewerkers in spe. Deze bunker die ik nu maak zal ongeveer een A4-tje beslaan, maar is slechts een derde van de hele bunker groot ! In werkelijkheid heeft hij een lengte van 15.7 m.

@Tom : de verhoudingen heb ik herleid uit tekeningen en schetsen van de originele bunkers. Daarvan heb ik een schaaltekening gemaakt op ware grootte, ik bedoel één meter in werkelijkheid wordt getekend als 28 mm op 1/35. Hiervan heb ik dan een uitsnede gemaakt zodat de interessantste elementen erin voorkomen, te weten MG-luik op gelijkvloers en volledig Flak-emplacement op de eerste etage. Tot nu toe is hier enkel de etage geshowd, intussen is het gelijkvloers eronder gelijmd, foto's volgen...

@Danny : normaal wordt het hout niet behandeld voor ik er plamuur op zet, maar het gedeelte van de impact heb ik eerst ingestreken met witte houtlijm vooraleer ik de Polyfilla-plaaster heb aangebracht.

@GUnit : bij de aanvallen op Utah-beach, meer nog over gans de Cotentin was de verwarring, aan beide zijden, alom. Wanneer bepaalde kazematten bestormd werden door de Amerikanen, en de Duitsers moesten terugtrekken, gebeurde dit meestal met achterlating van de gewonden. Soms bleef een verpleger bij de gewonde Duitsers.
Dit is zowat de achtergrond van mijn dio. De Flakvierling is zwaar beschoten (door Thunderbolt of P51 Mustang ? ) wat te zien is aan de battle-damage, (zie in rollend materieel : 20 mm Flakvierling 38 ). Intussen is de bunker ontruimd met achterlating van doden en gewonden. Bedoeling is dus om enkele gewonden en een sanitäter (verpleger) bij de Flak te plaatsen.
Ook een lijk wil ik nog sculpteren.

Ondertussen is een allegaartje van Amerikanen de bunker genaderd. Bedoeling is om enkele para's te gebruiken van de 82nd en 101st Div en een infanterist van de 4de Div die pas aan land gekomen is op Utah, in totaal heb ik 7 Amerikaanse figuren liggen, ik ben dus nog een tijdje zoet...

Groeten Rik
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond Beste Kijkers !

Intussen is het hier flink aan 't regenen. Daarom maar wat foto's genomen van de bunker, buiten kunnen we toch niks doen...:tongue:

1_IMG_7606_IFV.jpg


Het schrijnwerk is voltooid. Onder de vloer van het Flak-emplacement is een wand gelijmd zodat het gelijkvloers verkregen wordt.
Wat uitleg : de wand die je ziet rechts op de foto, maakt deel uit van de uitsnede. Dit wordt dus mooi vlak geschuurd en dan in een neutrale kleur gespoten, waarschijnlijk zwart.
Links hiervan zie je een vierkant gat. Dit dient nog afgewerkt met een 'stalen' plaat aan de binnenzijde, dit is de MG-opstelling. Tussen deze beide stukken muur is een klein stuk muur, in het verlengde hiervan zit normaal één of twee deuropeningen. Bij mij vallen deze buiten de uitsnede.
De MG-opstelling zit in een ronde wand. Hierboven hangt een deeltje van het Flak-emplacement. De rand dient nog afgewerkt met een hoekprofiel.

De MG-opstelling steekt net boven de grond uit, de ruimte in de bunker is wat verzonken, zo had de schutter een beter schootsveld.

1_IMG_7607_IFV.jpg


Een zicht van de binnenzijde. Duidelijk valt te zien hoe de verschillende delen van de ronde wand zijn samengesteld.
Let ook op het deel met het vierkant gat. In de latjes zijn groeven gefreesd zodat een getrapt vierkant gat verkregen wordt na samenlijmen.
Het heeft wel wat studie gekost voor ik zover was. :P

Er dient nog veel geplamuurd en geschuurd te worden vooraleer ik aan de schilderwerken kan beginnen.
Dit wordt trouwens ook een hele kluif. Eerst wordt de bunker in zijn betonkleur geschilderd en verweerd. Vervolgens komt over een deel nog een camo.
Omdat ik een camo wou op de bunker heb ik er voor geopteerd om de Flakvierling monotoon uit te voeren, anders wordt het wat zwaar.

Groeten Rik
 
Hey,

Rik,n goeie uitvoering, ge doet me goesting krijgen om bunkers te bouwen omdat ik ook met van die dingen in mijn hoofd zit, maar dan wel 1/72 schaal natuurlijk. Maar eerst zien dienen Fw 190 af te werken natuurlijk.
Ik heb een ganse kast vol boeken over bunkers liggen (ben amateur bunkerarcheoloog, maw ik ga ze gaan zoeken en fotograferen), mocht je iets moeten weten; laatste aanwinst is een boek over luftwaffe bunkers.

Mooi stuk waar je aan bezig bent, ik volg je;)
 
@Swaken, blij te horen dat mijn project aanzet tot navolging.

In schaal 1/72 heb je natuurlijk meer mogelijkheden. Zo kun je de bunker die ik momenteel bouw wel volledig bouwen. De lengte van het grote voorbeeld is 15.7 m, in schaal 1/35 is dat ongeveer 45 cm, in Uw schaal ware dat iets van 22 cm. Omdat ik mijn dio's in de grootte van een A4-tje wil houden ben ik genoodzaakt een uitsnede te maken.

Je voorstel betreffende je bibliotheek is zeer welkom, als ik iets moet weten contacteer ik je wel.

Vorig jaar, tijdens de vakantie in St-Mère-Eglise, heb ik de bunkers van St-Marcouf bezocht. 'k Heb daar een souveniertje gekocht : een boek over de kanonnen van St-Marcouf.
Hierin worden de bunkers van Crisbecq en Azeville besproken. Ook staan er tekeningen in op dewelke ik mij gebaseerd heb voor deze bunker.

Zeker eens proberen, zelfbouw van bunkers is leuk. Niet duur, ik gebruik restjes van hout, enkel wat plamuur en modelbouwverf koop ik aan.
In tegenstelling tot prefab bunkers bepaal je zelf wat je wil en hoe groot je ze wil.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan