Hoofdsponsor

1/700 Bismarck (1/700 Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
hey Tom, :)

De schaal doet er zoveel niet om, wat je plezant vindt moet je bouwen, ongeacht de schaal (persoonlijk bouw ik in schaal 1/72).:8
Natuurlijk, indien je een grotere schaal wil nemen zal de detaillering ook toenemen, da's normaal.

Om die patrijspoorten beter te laten uitkomen kun je ze zeer licht drybrushen met een lichtere variant van de basiskleur waarin je hem geschilderd hebt.
Omdat je nieuw bent is drybrushen een soort van 'droog'schilderen. Neem een hoeveelheid verf op met een kleine platte borstel en veeg de borstel af op een papiertje, keukenpapier, totdat er bijna geen verf meer afkomt op het papier.
Dan is je borstel klaar om te drybrushen. Wrijf daarmee over het oppervlak dat je wil behandelen en je zult zien dat na een tijdje de opliggende details naar 'boven' komen omdat ze lichter van kleur worden. Dit is in ons 'vakjargon' drybrushen. Staat het resultaat je niet aan, geen probleem, dan neem je een nog iets lichtere versie van je basiskleur en herbegin je. Het is een relatief gemakkelijk doenbare handeling met een verbluffend resultaat. :wub:

Indien je de ganse boot zo zult behandelen zal je al een voortreffelijk resultaat neerzetten. Nadien kan je de details inlijnen, maar als je zo ver bent, leg ik je dit gerust uit hoe je dit dan kunt doen. :$
Hopelijk heb je hiermee iets. Veel succes man.;)
 
@ swaken,merci voor de tips amigo, dus maw eerst de boot volledig bouwen en dan op het allerlaatste gaan drybrushen. Momenteel schilder ik eigenlijk altijd eerst elk stukje dat ik ga lijmen. Ben er nog niet zo goed uit wat het beste is om te doen, veel stukjes lijmen tot 1 groot geheel en dan schilderen of zoals ik nu bezig ben.
 
Ja dat is ieder zijn keus he maar zoals je zelf komt te zeggen ,bouw eerst enkele stappen tot je zeker bent dat deze kunnen worden geschilderd.
Doe ik ook zo en ja hoor het gat snel vooruit dan,zoals de mercury die ik doe,bouwde eerst de gehele motor en dan pas verven,deed eerst het hele interieur een schilderde nadien.Maar weet je zo heeft elk zijn manier van werken uiteraard.
Patje.
 
Ja inderdaad, het is gewoon nog wat zoeken voor mezelf momenteel. En het gaat inderdaad met vallen en opstaan.
 
Klopt helemaal,je draai daarin vinden en dan ben je vertrokken he man.;)
 
Weet je, Tom, toen ik met modelbouw begon waren het ook bootjes, vraag me echt niet hoe lang dat geleden is hoor, (enfin m'n allereerste kitje zal ik nooit vergeten, en dat was wel een vliegtuigje), maar ik heb tientallen bootjes gemaakt op kleine schaal met slechts 3 potjes verf (grijs, en ander grijs en zilver), ik denk dat het bootjes van Heller waren die wellicht al lang niet meer bestaan.
Maar blijf er altijd rekening mee houden, dat je meestal (zoniet, altijd) je verf moet gaan verdunnen om netjes te schilderen (zowel met AB als met kwast), het is pas enkele weken geleden dat ik dezelfde verf heb leren kennen als wat je gebruikt, namelijk de Revell Aqua, en wat ik al meteen leerde is dat kraantjeswater (althans hier) een witte waas geeft op het resultaat. Let wel, dat is niet noodzakelijk een slecht iets, wanneer je op een iets grotere schaal werkt, dan heb je als het ware alvast een soort verwering, zonder er moeite voor te moeten doen. Echter dat is dan zonder dat je zelf enige controle erover hebt.
 
Even tussendoor, iedereen alvast bedankt voor de commentaar en tips. Die neem ik zeer ten harte, kritiek is een drijfveer om verder en beter te gaan.
Dit gezegdzijnde, deel 4 van mn progressie met natuurlijk de nieuwe problemen die ik erbij heb ondervonden.

sized_DSC04639.jpg

sized_DSC04641.jpg

sized_DSC04638.jpg

sized_DSC04637.jpg
Hier kan je zien dat tijdens het verwijderen van dit onderdeel uit de frame ik plots een stukje zag wegvliegen (momenteel nog altijd niet gevonden). Vraag me af met wat jullie zo'n delicate onderdeeltjes uit het frame halen.
Hieronder een foto van mijn gereedschap waarmee ik dit momenteel doe.

sized_DSC04636.jpg

Hier een beetje een zicht van hoe hij er momenteel uitziet:
sized_DSC04640.jpg

Het vliegtuigje was ff afzien, zo'n klein ding om daar die camo op te schilderen, maar soit ben voor mezelf vrij tevreden over het eindresultaat momenteel. Nu komen de kanonnen en de reddingsbootjes eraan.
 
Heb je zo geen klein nageltangetje,je weet wel zoals een pedicure gebruikt?Goe scherp en zit een veertje op,kan je da kracht doseren.Heeft een buigend bekje en kan je makkelijk deeltjes mee losmaken.Zoals ik doe met deze....

1_103_0128.jpg

1_103_0127.jpg
Je ziet er een veertje tussen steken dat heeft goede terugvering dus je kan netjes doseren in je nijp kracht.het bekje loopt krom en ideaal om goed bij een klein deelje te kunnen komen.Gebruik reeds vele jaren en wil ook niks ander.
Patje;)
 
Hmm ga eens in mn vrouw haar kast snuffelen, thx voor de tip Patje.
 
Je kan ze in elk warenhuis kopen en niet duur hoor.lekker klein formaat en heel handig
 
Wat ik meestal gebruikt is ook een tangetje, maar dan van het kleinere type dat je bij de electronica shop vindt (daar gebruikt men dit bijvoorbeeld om de pootjes van de, op de printplaat, gesoldeerde componenten te verwijderen.
 
graag gedaan maatje,echt wel handig zo en klein dingetje.
 
Nog maar eens een update ivm mn progressie van de Bismarck.

Heb ondertussen de kanonnen onder handen genomen en ben nu bezig aan de reddingssloepen.

sized_DSC04644.jpg

sized_DSC04645.jpg

sized_DSC04646.jpg

sized_DSC04647.jpg

sized_DSC04648.jpg

Tot zover de vooruitgang, ben nog wel eventjes zoet met dit schip.
 
Mooi werk tot nu toe. Om nog eens terug te komen op het uitknippen van kleine onderdelen, hetgene dat ik doe is eerst de sprue uitknippen rond het onderdeel.
Niet te dicht erbij en als dat gedaan is , knip ik de restdelen af tegen het onderdeel.
Zoals op de pic, eerst knip ik af waar de rode pijlen zijn en dan de rest (blauwe pijlen)



Suc6 verder met de bouw
 
Laatst bewerkt:
Merci voor de info, tips en kritiek mannen. En we gaan door...
 
Dat is idd de veilige methode hoor van Djs.Tenslotte zijn het zeer fragiele en kleine onderdeeltjes he.
 
Hey Tom ben je nog bezig aan deze???
 
Tuurlijk Patje, das de enige waar ik aan bezig ben. De sloepjes zitten er bijna allemaal op, dan volgen er nieuwe foto's, dan nog een heel resem kleine kannonen en nog wat masten, dan nog heeeeel veel bijschilderwerk en afwerking, nog de decals en misschien tegen dan nog wat zaken die ik ondertussen heb meegepikt van't forum.

maw nog genoeg werk aan dit projekt. En k'zou eigenlijk wat minder op't forum moeten zitten en wat meer aan mn projekt bezig zijn hehe
 
LOL hahahahaahahahaa ja ken ik ze doe ik ook veel,tjah is nu eenmaal een goed forum he.
Ik wacht geduldig af op de komende updates van je ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan