Hoofdsponsor

1/40 Nave Vikinga (schaal 1.40) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
S

Sentek

Guest
Hallo iedereen :)

Ik ben een maandje geleden begonnen aan dit vikingschip (men eerste schip) .
Ik heb uiteraard fotos genomen van het proces maar heb ze nog niet gepost omdat ik dit forum nog niet had gevonden .
Dus nu ga ik dat wel doen :) .

Ik hoop dat jullie me kunnen wijzen op foutjes en tips kunnen geven over bepaalde dingen , dat zou ik enorm apprecieren !

Alvast bedankt !!
Hier zijn de foto's :)

15g6v7d.jpg

258wfgo.jpg

vq4q6b.jpg

kwas4.jpg

90df9x.jpg

2hqz2pw.jpg

nzei6v.jpg

s4ndox.jpg

2ypc2l0.jpg

Zo , dat zijn ze , zo ver zit ik ^^

Nu heb ik een paar vraagjes :8 .

Er staat op men plan dat ik de reling en voor en achterdek in notelaar moest schilderen , ik heb donkere eik genomen omdat notelaar gewoon te donker is (vind ik) .
Nu zou ik men boot eerst moeten vernissen of sappen , hier heb ik dus totaal geen idee van welk vernis of sapsel ik zou moeten gebruiken en dat staat ook niet op men plan . Ik heb hier Jachtvernis staan van Linitane .. Zoals je ziet op de doos , is de boot een beetje gelig , ik denk wel dat ik dat daar mee verkrijg ..? Of niet?

Ook vind ik het raar dat aan de reling zo een paar plekken zijn die lichter zijn , maar het is wel vernist , enig idee hoe die zou kunnen komen?

Het volgende dat ik moet doen is de schildjes plaatsen , dus het lijkt me logisch om nu de boot te vernissen juist?

Als jullie eventueel nog wat foutjes zien meld ze gerust , want ik ben een beginner en ik apprecieer alle hulp of tips :)

Alvast bedankt ,

Groetjes Alex .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou sentek dat ziet er alvast veel belovend uit zo eh,
 
hey alex. ikzlef ben geen houtsnuiver maar een petrolhead dus kan ik hier niet echt antwoord op geven. maar vanuit mijn schamele mening gezien ziet dit er toch al zeer deftig uit. Je zal hier spoedig antwoord krijgen van de andere houtsnuivers die ons forum rijk is. mooie start.
 
Hallo Alex, je hebt een mooi schip uitgezocht. Ik weet zeker dat één van de mods dit heel leuk gaat vinden.
De bouw zelf lijkt er goed uit te zien, het gaat zeker een mooi schip worden.

Even als eerste: een jachtvernis zou ik voor dit schip niet gebruiken. Een olie of vernis komt beter tot zijn recht.
Verder is de kleur een eigen keuze, mij staat bij dat het schip van Fred (The--Mouse) vrij donker gaat worden. Ik vermoed dat Fred hier nog wel een berichtje gaat achterlaten.

Op je vijfde foto lijken er wel lijmvlekken op het hout te zitten. Als het lijm is zou ik die eerst goed weghalen voordat je olie of iets dergelijks gaat aanbrengen.
Lijmresten kunnen ook de oorzaak zijn van de lichtere plekken op de reling.
 
Hallo Alex, je hebt een mooi schip uitgezocht. Ik weet zeker dat één van de mods dit heel leuk gaat vinden.
De bouw zelf lijkt er goed uit te zien, het gaat zeker een mooi schip worden.

Even als eerste: een jachtvernis zou ik voor dit schip niet gebruiken. Een olie of vernis komt beter tot zijn recht.
Verder is de kleur een eigen keuze, mij staat bij dat het schip van Fred (The--Mouse) vrij donker gaat worden. Ik vermoed dat Fred hier nog wel een berichtje gaat achterlaten.

Op je vijfde foto lijken er wel lijmvlekken op het hout te zitten. Als het lijm is zou ik die eerst goed weghalen voordat je olie of iets dergelijks gaat aanbrengen.
Lijmresten kunnen ook de oorzaak zijn van de lichtere plekken op de reling.

Ja die foto was voor dat het geschuurd was , alles is nu deftig opgeschuurd .
Dus best een lichte vernis er opzetten voor die gelige kleur te verkrijgen dan?
Weten jullie misschien ergens waar je kleindere potjes vernis kan kopen IPV halve liter?

IVM met die plekken op men reling ; Ik zal de reling nog eens goed opschuren en terug vernissen in donkeren eike. Ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost.

Alvast bedankt voor de uitleg !

Groetjes ,
Alex.
 
Het is eigenlijk wel bekend dat door lijmresten/vlekken er lichtere gedeeltes tevoorschijn komen na het inkleuren met kleur vernissen.
Als je schuurt zal het zelfs redelijk wat tijd in beslag nemen vrees ik,toch is niet onoverkomelijk en zal uiteindelijk kunnen worden opgelost.
Ik ben van opleiding meubelmaker en heb veel met vernissen gewerkt,ook gekleurde.Dikwijls zag ik verbleking op plaatsen waar een teveel aan lijmen werd gebruikt.
Op schuren is hierin de enige optie.Maar ik zie dat hier wel goed komen.
 
Nou Alex je bent er goed ingevlogen:D

Even een paar antwoorden op wat vragen.

Zoals Wim al aangeeft ben ik een liefhebber van dit soort schepen;)

Zoals ik kan zien bouw je dit schip in "nieuw" waarde. Daar vandaan dat de kleuren nog licht zijn.
Kijk je naar de echte oude schepen die zijn juist erg donker door het jaren lang gebruik of door jaren onder de klei te hebben gelegen. Mijn Oseberg bijvoorbeeld wordt ook zeer donker eiken gebeitst.
Maar de kleur is persoonlijk en als jij de lichte kleur mooi vindt is dat prima:D

Voor wat betreft de lichte plekken: hier zie je duidelijk dat er "geknoeid" is met lijm.
Op de lijm houd geen beits.....;) daarom is de kleur daar lichter.

Verder zijn de de Vikingschepen van het type "Karve" of "Tallships" overnaads geplankt en geklonken
het schip wat je aan het bouwen bent is niet overnaads maar stotend geplankt.:( Ook zijn er geen klinknagels te zien:(.
Maar niet getreurd hoor de klinknagels zitten bij de Oseberg ook niet;)

Voor een eerste schip vind ik dat je goed op weg bent!
Als je vragen over de Vikingen heb stel ze maar hoor en je krijg zo antwoord van me.

Succes met de verder bouw van dit mooie schip.

Fred
 
Goed te horen dat die plekken al aangepakt zijn.
Voor een gelige kleur inderdaad een lichte olie, beits of vernis.
Bedoel je zelf met vernis een echte hardwordende lak? Dat zou mijn voorkeur niet zijn, maar dit beslist de bouwer.

Zelf heb ik in Nederland bij de Gamma een heel klein potje binnenbeits op waterbasis gehaald (250 ml) voor het Egyptische schip.
 
Nou Alex je bent er goed ingevlogen:D

Even een paar antwoorden op wat vragen.

Zoals Wim al aangeeft ben ik een liefhebber van dit soort schepen;)

Zoals ik kan zien bouw je dit schip in "nieuw" waarde. Daar vandaan dat de kleuren nog licht zijn.
Kijk je naar de echte oude schepen die zijn juist erg donker door het jaren lang gebruik of door jaren onder de klei te hebben gelegen. Mijn Oseberg bijvoorbeeld wordt ook zeer donker eiken gebeitst.
Maar de kleur is persoonlijk en als jij de lichte kleur mooi vindt is dat prima:D

Voor wat betreft de lichte plekken: hier zie je duidelijk dat er "geknoeid" is met lijm.
Op de lijm houd geen beits.....;) daarom is de kleur daar lichter.

Verder zijn de de Vikingschepen van het type "Karve" of "Tallships" overnaads geplankt en geklonken
het schip wat je aan het bouwen bent is niet overnaads maar stotend geplankt.:( Ook zijn er geen klinknagels te zien:(.
Maar niet getreurd hoor de klinknagels zitten bij de Oseberg ook niet;)

Voor een eerste schip vind ik dat je goed op weg bent!
Als je vragen over de Vikingen heb stel ze maar hoor en je krijg zo antwoord van me.

Succes met de verder bouw van dit mooie schip.

Fred

Bedankt voor de info , ik ben al een tijdje aan het twijfelen dat ik het nu donker of licht ga maken dit schip , en je uitleg is redelijk logisch , donker lijkt me realistischer en mooier , heb er eens staaltjes naast gehouden en ik ga het volledig in donkeren eiken doen :)
Ik ga de reling opnieuw goed schuren en dan hopen dat de plekjes weg zullen zijn :)
Over de klinknagels -> Ja ze waren er idd niet bij , daarom hangen ze er ook niet op .. Kheb netjes het bouwplan gevolgd en daarmee .
Ik ben blij dat jullie het netjes vinden voor hoever ik nu al ben , Het volgende is alles HEEL netjes opschuren en dan schilderen in donkere eik :) .

Bedankt en vriendelijke groeten ,

Alex ;)
 
Goed te horen dat die plekken al aangepakt zijn.
Voor een gelige kleur inderdaad een lichte olie, beits of vernis.
Bedoel je zelf met vernis een echte hardwordende lak? Dat zou mijn voorkeur niet zijn, maar dit beslist de bouwer.

Zelf heb ik in Nederland bij de Gamma een heel klein potje binnenbeits op waterbasis gehaald (250 ml) voor het Egyptische schip.

Ik heb Linitop vernis donkeren eiken , decoratieve houtbescherming .
Ik had beits al eens uitgeprobeerd maar vond het resultaat van de vernis mooier , dus ga ik bij de vernis blijven :)
Hij gaat helemaal in donkere eik na het opschuren :)

Thanks & Grtz ,
Alex
 
hoi alex het ziet er goed uit moet ik ook toe geven.
je problemen zijn al aangehaalt en die kan je nu ook oplossen.
voor je vernis probeer een matte vernis te gebruiken ( ik gebruik acrilvernis mat )

ik vermoed dat het doorzichtige potje lijm is die bij de kid zat maar je kan beter houtlijm gaan halen dit laat ook minder plekken op je hout achter als je de overige lijm er direkt afkuist.
hopelijk vind je het leuk om te doen en kunnen we nog meer bouwverslagen verwachten ;)

als je aarzelt best eerst raad vragen en dan doen .

nog veel suc6 met de verdere bouw 8)
 
hoi alex het ziet er goed uit moet ik ook toe geven.
je problemen zijn al aangehaalt en die kan je nu ook oplossen.
voor je vernis probeer een matte vernis te gebruiken ( ik gebruik acrilvernis mat )

ik vermoed dat het doorzichtige potje lijm is die bij de kid zat maar je kan beter houtlijm gaan halen dit laat ook minder plekken op je hout achter als je de overige lijm er direkt afkuist.
hopelijk vind je het leuk om te doen en kunnen we nog meer bouwverslagen verwachten ;)

als je aarzelt best eerst raad vragen en dan doen .

nog veel suc6 met de verdere bouw 8)

Hey , nee dat is met seconde lijm geplakt (zap-a-gap) . ^^ Want ik moest die romplatjes te hard buigen voor met gewone houtlijm te doen .
Ik heb ni zon machientje die die latjes al buigt op voorand :(
Merci voor de vernis tip :)

Grts ,
Alex
 
hoi alex hout buigen met een maschientje ik hoop dat je dat uit je hooft laat.

hout buig je met water en warmte of met water aleen.

die knipting maakt alleen je hout maar kapot.
kijk een ff rond in het hoekje van de tips voor houtbouw daar staan best wel veel tips in voor beginende bouwers.

ook seconde lijm is niet de aangewezen lijm voor plankjes te lijmen daar zul je nog wel achter komen na een paar jaar als je latjes los beginnen te komen.
 
Helemaal eens met Dirk!!

Zo'n machientje niet kopen, huren, lenen of wat dan ook, niet eens naar kijken of aan denken ;) :)

Gebruik voortaan gewone houtlijm en zet de latten vast met klemmen etc, dit geeft veel meer lijmkracht op de lange termijn dan secondenlijm.
 
brrrr..... secondelijm...... brrrr
Zoals al aangegeven water, warmte en houtlijm gaan heel goed.

Fred
 
Geloof het of niet hé, maar secondenlijm is destijds nooit ontwikkeld om materialen toe te kleven, ik weet niet of jullie weten in wiens opdracht CA (secondenlijm dus) ontwikkeld werd, het dient dus eigenlijk als een pleister, gewoon om een wonde dicht te kleven.

Maaaar !!! Op andere (amerikaanse) forums zijn er wel degelijk mensen die reeds meer dan 30 of 40 jaar geleden hun modellen met CA hebben gekleefd, en zonder negatieve effecten. Dus wat moet je er uiteindelijk allemaal van geloven ?

Wat betreft een machientje om hout te plooien, inderdaad niet gebruiken, althans niet degene waar je aan denkt, wat wel kan is zo'n buigvormple om op een soldeerbout te monteren, want dat is uiteindelijk niets anders dan vocht en warmte toepassen.
 
Zo , boot is geschilderd in donkere eik , hier komen de foto's ;)

2unzs03.jpg

1935t.jpg


Nu , bij de volgende foto toon ik de andere zijde , en hier zit een probleempje denk ik .
Je ziet die lichtere plekjes erop , komt niet door de lijm , maar door dat het hout harder daar is geschuurd waarschijnlijk .. nu persoonlijk vind ik dit niet echt storen , heeft zowat een versleten look .. Maar ik zou graag jullie mening erover horen :) Sorry voor flash erin van kodak reflecteert nog omdat het net gedaan is :)

b68py1.jpg

2upya3d.jpg


Grtz ,
Alex;)
 
Ik heb geen verstand van houten schepen,
maar ik vind wel dat je hem strak beplankt hebt.
 
Heb de indruk dat uw hout verschillende kleurtinten heeft. Als u ervan overtuigd bent dat het door het schuren komt, dan zou ik hem terug opschuren. Dat geeft een strakke ondergond voor een tweede laag.
Eerlijk gezegd vind ik dat wel mooi. Echte boten werden ook met verschillende bomen gebouwd.
 
Strak beplankt Applaus, verschillende tinten kan ook door lijm die de beitslaag belet in het hout te dringen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan