Hoofdsponsor

1/40 Nave Vikinga (schaal 1.40) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lijm kan het zeker niet zijn , tzal het hout zelf zijn of doort schuren , maar ik vind da persoonlijk wel mooi en rustiek lijken , dus ga ik het zo laten :)
Heb net de 2de laag erop gezet , nu laten drogen en daarna schildjes erop en aan de mast beginnen :O
 
hmm dat is tog wel heelvreemd zoon plek en dan nog op verschillende huidlatjes.

als je spek hout hebt dan heb je een lichtere tint als je het met donkere eik kleurt maar dit is wel erg extreem.

het lijkt er op dat de bijts voor één of andere reden daar niet in het hout wil dringen. erg vreemd hoor.

alsof er eerst een laag vernis onder zit dan heb je dat ook.

maar als je het helemaal geschuurt hebt weet ik het ijgelijk ook niet ik vind het wel vreemd hoor .

maar buiten die plek ziet het er wel erg stak uit moet ik zeggen 8)
 
Ok , de schildjes hangen eraan , en 2de keer vernist , hier komen de foto's :)
8)
Bezig met de schildjes , kheb de 2 uiterste eerst gezet en dan verder uitgemeten hoe die andere moeten komen voor mooi in lijn en evenveel overlappend te komen :)
25pps7a.jpg

Het resultaat |
\/
ja9nnk.jpg


De roeispanen er eens ingestoken langs 1 kant voor het zicht :D kon niet wachten :wub:

23hwutc.jpg

2i1gzh3.jpg

21lpbsx.jpg

:)
 
Dat schiet lekker op.:)
Gaat er al een zeer net scheepje uitzien.

Fred
 
netjes hoor.
wel niet te veel spelen met de rooispanen want als je daar eens perongeluk tegen stoot , ik moet er niet aan denken wat er dan gebeurt . maar het ziet er wel knap uit zo .
de schilden zijn ook mooi
 
Ik vind het zeer mooi met zo verschillende nuances van kleur voor schepen,schitterend werk.
 
netjes hoor.
wel niet te veel spelen met de rooispanen want als je daar eens perongeluk tegen stoot , ik moet er niet aan denken wat er dan gebeurt . maar het ziet er wel knap uit zo .
de schilden zijn ook mooi

Ja dat heb ik al ondervonden hoor :P

Bedankt :)
 
Ok , ik ben weer wat bezig geweest de laatste dagen :$

Kheb de mast en het roer vernist . Het dak gemaakt en vernist :) (was een fragile werkje met die dunne pootjes :@)
Hier is het al vernist , heb geen fotos van de werkwijze van dat dakje , was te frustrerend :D
ny6alu.jpg

De mast heb ik mijn fantasie is laten werken voor de kop :p

21kwd1w.jpg
9vicyv.jpg

Dan , het zeil , wat gekeken online voor wat de meeste vikingschepen hebben . Want die op de doos staat vind ik niet mooi , dus heb ik het zeil zo geschilderd , kben er content over :) :)
atkyzr.jpg
j6hrgo.jpg

Dan heb ik nog de kop en achterzijde van het schip geschilderd , de niet geschilderde stukjes worden gesapt nog , zelfde kleur als boot :)
30lz6s2.jpg
w7o1sx.jpg

Voila , nu kan ik bijna aan het touwwerk beginnen en de mast vast lijmen ..

VRAAGJE : Ik heb nog NOOIT touwwerk gedaan en het staat ook niet op het bouwplan uitgelegd hoe ik in godsnaam da zeil omhoog moet krijgen .. die knopen enzo ken ik allemaal ni sinds dit men eerste boot is , kan iemand me hier bij helpen aub? Ik zal een foto trekken van het plan .

2wdah4n.jpg
28lz3hg.jpg
2jfemgg.jpg

Zo .. Help me please :(

Bedankt ;)
 
hoi alex ik ben ook geen echte krak in het touw werk maar zal proberen je ze goed mogelijk te helpen

1/ zet eerst je mast vast met het touw dat naar de boeg gaat en naar het achter steven. zodat je mast goed vast staat
2/zoals ik kan zien moet je een gaatje door je mast boren bovenaan waar je dan je raa aan vast kunt maken , dit is de horizontale stok waar het zeil aan hangt
3/maak je zeil vast van boven aan de raa
4/onderaan het zeil in de hoeken zit langs elke kant een touw dit moet je vast maken ergens aan de romp
5/daarna de onderste touwen die naar voor leigen
6/ dit is het touw om het zeil naar boven te trekken en dat moet je er dan ook nog aan maken



als er nog vragen zijn hooren we het wel ;)
 
Laatst bewerkt:
als je het niet ziet zitten om je zeil aan de raa te maken als deze al aan de mast hangt kan je het zeil er eerst wel aanmaken dit gaat bij dit schip geen probleem geven. dat is nr 3
 
maar nu ik je zeil zo zie ga je er nog een touw moeten rond stikken en voor nr 4 en 5 moet je een lusje leggen waar je de touwen kunt doorsteken anders kan je ze nergens vast maken.

dus eerst het naaimachine boven halen en een touw rond je zeil stikken , dit kan je met een grote zigzagsteek . ( anders aan het vrouwtje of de buurvrouw vragen als je het zelf niet kunt ) ;)
 
Ok , 1 snap ik volledig haha :D
2 ) Gaatje boren door de mast voor de raa aan vast te maken , ok , maar hoe moet ik die dan vastmaken?
3) Ok.
4)Rondom rond men zeil een touw stikken , ok , maar hoe knoop ik dan die 4 en 5 aan dat zeil?
5) Ok
6)Als je kijkt op de verticale doorsnede (plan) zie je al die knopen rond de raa , of zijn dat geen knopen maar gewoon rondgedraaid en een klein knoopje erin? Dat zijn de knopen toch voor het zeil aan de raa vast te houden he?

Sorry voor de misschien domme vragen maar ik heb echt totaal geen benul van dat touwwerk :(

Alvast enorm bedankt voor je hulp
 
2/ hoe het in het echt is weet ik niet maar ik zou door de ra ook een gaatje boren het touwtje er door steken en langs onder een knoopje inleggen
4/5 de meeste touwen kun je vast maken aan het touw dat je rond je zeil stikt.
6/ zelvde als 4 en 5 zou ik twee maal rond de raa draaien door het gestikte touw en een knoopje er in

op je knoopje een drupeltje seconden lijm doen en dan kan je het kort afknippen.
 
Dirk heeft al heel veel antwoorden gegeven op de vragen.
Alleen bij punt 2 zou ik zelf niet dat gaatje door de ra maken, maar het touw er om wikkelen en vastknopen.
Geen idee of dit ook werkelijk zo was, maar volgens mij kan zo'n wikkeling meer krachten opvangen dan een gat met een knoop.
 
Bedankt Wim en Dirk , het zeil hangt nu ^^ en het touw voor de mast vast te zetten ok , heb al paar knoopjes in het zeil gelegd voor naar voor en achter te knopen , fotos post ik morgen wel :)

Geweldige hulp danku !
 
Ok , ik heb verschillende foto's genomen en hij is zo goed als klaar nu , ik ga alleen op de voet nog in sierletters Nave Vikinga in het rood schilderen met een witte omlijning ;)

Hier zijn de foto's 8)

Het zeil hangt omhoog :)
r01ixd.jpg

Van het eindelijk gelukte touwwerk ! :|
242gxno.jpg


achterkant touwwerk :)
6oh4ir.jpg

ras2nl.jpg

Het 'Dak' word gezegd op het plan ook al vind ik dit een raar dak :wacko:

svnr7q.jpg



Het oud laten lijken van het zeil :)
Moest dit normaal eerder doen maar was het vergeten :unsure:

fokcyf.jpg

Hier het eindresultaat :wow:

5b7ak4.jpg


Hier de staander , zwart mat geschilderd en zoals ik al zei komt er in het midden Nave Vikinga in sierschrift in het rood met witte dunne omlijning rond , gaat mooi zijn 8)
Hiervoor zal ik nog wel een fototje posten ;)

Heb ook net een nieuwe boot gaan halen , hiervoor zal ik wel een nieuwe topic maken , een veeeel grotere en moeilijkere :ohmy: :D

Hoop dat jullie het resultaat goed vinden tot nu , heb er veel plezier aan gehad en ben blij dat ik dit forum heb leren kennen !! Jullie hebben me enorm geholpen en dat apprecieer ik enorm , zonder jullie raad had het niet zo mooi afgewerkt geweest :)

Thanks ! ;)
 
Even een vraagje Alex: maak jij foto's met een telefoon?
De foto's zijn allemaal een beetje bewogen, misschien een idee om je camera/telefoon op een vast voorwerp te plaatsen.;)
dan heb je minder "beweging" in de foto's en zijn ze duidelijker/mooier.:D


Fred
 
Ja met telefoon , maar heb een nieuw digitaal fototoestel nu dus men volgende boot gaat met veel propere foto's zijn :)
 
En uiteraard ga ik ook nog eindfotos trekken van dit schip met het fototoestel voor de mooiste foto's :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan