Hoofdsponsor

1/48 Classic Airframes: 1/48 A5M4-K Claude [!]

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
9 apr 2011
Berichten
584
Ja hoor, hier nog maar eens een Classic Airframes die nu toch goed samengebouwd is.

Om jullie een bouwproces van 2 jaar te besparen heb ik het hier samengevat ;).

Momenteel moet de kit nog opgemaakt worden voor het schilderwerk.

Even leentjebuur doen bij google en dan krijg je deze extra info:
Mitsubishi's A5M "Claude" was a significant development for Japanese naval aviation being their first low wing monoplane fighter. The A5M-K was the two seat trainer version of this aircraft which was designed by the same team who later brought us the famed "Zero". Although esoteric looking, the two seat Claude was produced in a somewhat significant number (about 150 built). One probably does have to be a lover of Japanese training aircraft in order to fully appreciate this airplane but the training paint schemes are quite colorful. (bron: http://www.internetmodeler.com/2000/may/aviation/lh_claude.htm).

Op bovenvermelde link kan je meer lezen over de vele ergernissen die deze kit kan geven.
Zo er zijn:
1° gegraveerde lijnen die vol zitten met flash (ugh)
2° motor die te groot is voor de motorkap (grmbl)
3° ernstige fitproblemen aan vleugelwortel en staartsectie
4° fitproblemen cockpit
...

Vandaar dus dat een Classic airframes, zeker de oudere, nogal eens extra werk vergen.

Het doosje:
claude__001.jpg

overzicht van de onderdelen (instructie):
claude__002.jpg

voorbeeld van de instructies:
claude__003.jpg

de cockpit:
claude_cockpit.jpg

Hier had ik een probleem met de resin: opening van een millimeter. Deze heb ik dan langs buitenaf gevuld met putty en geschilderd. Het is nu "goed gecamoufleerd" ;).

Dit kan je hier zien:
claude__008_cockpit.jpg

overzicht van het toestel: ik heb heel het toestel gescribed: de oorspronkelijke lijnen zijn nl. te ondiep.
claude__008.jpg

de resin motor: hier nog detail aanbrengen en dan is hij klaar:
claude__009.jpg
De resin onderdelen zijn zeer goed gemaakt, let op de fijne koelribben!!!.

Deze motor is nu sterk bijgeschuurd om hem te laten passen in de kap. Dit is gelukt en met minimaal verlies aan zichtbaar detail.

Goede fit hè: de staartsectie:
claude__010.jpg
Hier is aardig putty aan te pas gekomen om de (te smalle staart) goed te doen aansluiten op de romp.

En dan het onderstel... Ook hier een duidelijk zicht op het graveerwerk.
claude__011.jpg

Daar heb ik nu sporadisch aan gewerkt de afgelopen 2 jaar :s
 
ziet er een tof modelleke uit. komt hij zoals op de box-art?
 
Ziet er een pracht van een model uit, blijf deze ook wel een beetje opvolgen, veel succes.
 
Hij komt in de kleuren van de box-art, en 't zal een fel kleurke zijn ;)
 
Hey, :)

Zeer mooi, eentje om te volgen 8)(hopelijk niet af binnen de 2 jaar, maar ja ik bouw ook zo traag....;):D)
 
merci voor de commentaren :).

Heeft er iemand ervaring met oranje trainerskleur? Is het gelijk wit of geel qua dekking? Of is het niet zo erg?

Ik hoop hem alleszins binnen de 6 maand af te hebben ;)
 
model staat in primer :) - to do-lijstje:
1° cowling zwart schilderen
2° vacu canopies snijden en passend maken
3° preshade
4° camo spuiten, allez, het oranje.
 
foto-update:
primerfoto's:
P4250539.png

pre-shade-foto's:
IMG_9865.png
IMG_9866.png

Vandaag de canopy's uitsnijden, verlijmen en antenne plaatsen, van 't weekend de basiskleur zetten als alles wat uitgehard is.
 
men neme:
IMG_9872.png
en een druppeltje zwart om de kleur wat minder hevig te maken :)

men krijge:
IMG_9870.png
IMG_9871.png
't kleurtje valt in 't echt goed mee, zeer strakke finish en goede dekking! Goede primer brengt op :nowink:
nog een laatste wijziging aan de navigatielichten gedaan: deze heb ik uitgesneden en ga ik opvullen met clearfix of gelijkaardig om een realistisch licht te bekomen. Vandaar de inkeping in de vleugeluiteinden.
 
Laatst bewerkt:
zwarte neus is gespoten :)
IMG_9884.png
IMG_9885.png

klein beeje gecraqueleerd :(
 
Hey,

Ziet er goed tot nu toe, ivm de barsten, ik had dit ook bij mijn Fw190, maar ben dan toch volledig herbegonnen, het was er iets teveel aan, dit vind ik meevallen hier, dus geen paniek.
 
vermoedelijk licht opschuren en dan herdoen, vrijdag diagnose van de patient ;)
 
Ik heb zo'n vermoeden dat de zwarte verf gereageerd heeft met het oranje. Is dit zwarte verf ook van Gunze ?

Om de navigatie-lichten te maken kan je een stukje doorzichtig sprue gebruiken. In de juiste vorm schuren, vastlijmen met houtlijm of vernis en tenslotte een laagje clear in de geschikte kleur erover.
 
Ik heb zo'n vermoeden dat de zwarte verf gereageerd heeft met het oranje. Is dit zwarte verf ook van Gunze ?

Om de navigatie-lichten te maken kan je een stukje doorzichtig sprue gebruiken. In de juiste vorm schuren, vastlijmen met houtlijm of vernis en tenslotte een laagje clear in de geschikte kleur erover.

het zwart is van Tamiya, als ik het goed heb zelfde basis als Gunze, de Gunze is wel satijn/glansfinish, mss daar mee te maken dat het combo is van hechting en reactie.

lichten zo doen is ook mogelijkheid: eerst echter de clearfix-variant proberen en als het me niet aanstaat gaat dit er af.
 
het zwart is van Tamiya, als ik het goed heb zelfde basis als Gunze, de Gunze is wel satijn/glansfinish, mss daar mee te maken dat het combo is van hechting en reactie.

lichten zo doen is ook mogelijkheid: eerst echter de clearfix-variant proberen en als het me niet aanstaat gaat dit er af.

Gisteren het zwart herdaan - kist is nu klaar voor de decals.

Met dat de oranjelaag hoogglans gebleken is stel ik me de vraag of ik er nog een glanzende vernis op moet zetten. Heeft er iemand ervaring hiermee?
 
Je kan nog een vernislaag aanbrengen na het plaatsen van de decals.
Dan leg je een beschermlaag aan over deze laatste.
 
Afhankelijk van de kwaliteit van de decals is het aangeraden om voor én na het plaatsen van de decals een laag vernis aan te brengen.
 
na de decals ziet het vliegtuig er zo uit:
IMG_0315.png

IMG_0316.png

IMG_0317.png
 
ffffuuuuuuu: satijnglanslak van tamiya heeft decals aangetast en verflaag
ffffuuuuuuu...

misschien nog te herstellen en anders...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan