Hoofdsponsor

1/72 Boeing B-52 Stratofortress [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Erwin,

Ik kan de bijlages niet openen!
Ben wel erg benieuwd.
 
Oef..... het uploaden van de foto's is eindelijk gelukt. Hartelijk dank aan Trobwal en Dirk voor hun fantastische uitleg en filmpje. Mijn grootste probleem was dat ik dat venstertje niet open kreeg tot ik in de gaten kreeg dat de linker knop met de A aan stond. Laat ons hopen dat het nu werkt en blijft werken.
Nogmaals bedankt aan Trobwal en Dirk voor de mooie uitleg. (Neen, ik ben niet aan het zemen of slijmen, ik ben gewoon een oude knar die niet graag veranderd als hij iets kan)


Wat de B-52 betreft:
Panel lines hertrokken op romp, vleugels en staartvlakken.
Binnenzijde gespoten in zink chromate primer zoals aangegeven in de kit.


attachment.jpg

Basis van het landingsgestel grondig opgekuist, wielen gespoten.
Motorgondels en drop tanks in elkaar gestoken volgens plan, opgevuld, afgeschuurd en opgekuist.

attachment.jpg

Zoals je ziet is er een voorziening om één der gondels in gedeeltelijk open toestand te bouwen. Hiervoor is in de kit een afzonderlijke motor voorzien.
Vermits mijn toestel toch in mijn museum vliegveld zal terecht komen is dit wat mij betreft een welgekomen aanwinst dat toch het ietsje meer geeft aan een model.
Nu maar hopen dat we niet te veel miserie krijgen met de romp.
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn we (eindelijk) terug met een kleine update en enkele foto's.

De grote hoofdonderdelen van de B-52 steken in elkaar maar moeten wel nog elk afzonderlijk opgekuist worden. De cockpit moet nog verder afgewerkt worden alvorens deze kan afgesloten worden met het cockpitglas. De buitenste motor links kan optioneel in open positie gemonteerd worden waarbij één der motoren zichtbaar is. Ik opteer voor deze optie omdat het toestel later op mijn museum vliegveld zal geplaatst worden en een open motor is altijd een plus.

attachment.jpg

De B-52 is een groot beest en dit wordt aangetoond door een model van een P-51 Mustang ter vergelijking. Voor de twijfelaars, ja ze zijn allebei 1/72.

attachment.jpg


attachment.jpg

De verdere afwerking, in het bijzonder het schuurwerk, zal opnieuw veel tijd vragen.
Keep tuned.
 
Erwin,

Je bent al enorm opgeschoten! Hoe is de pasvorm van de kit?
 
Hoi Lex,
Het is een grote kit en dat maakt het niet gemakkelijker om deze te verlijmen. Er zijn zeer veel uitwerppunten of ejection marks te zien die allemaal moeten behandeld worden. Na de nodige opkuis komt alles wel redelijk goed bij elkaar maar tijdens het verlijmen moet je toch veel klemmen gebruiken om te vermijden dat er grote openingen vallen.
De romp in het bijzonder is een punt van ergernis. Wanneer je er in slaagt om de rug mooi samen te hebben dan staat de buik open en wanneer deze dan ook goed gekomen is dan sprong op mijn exemplaar de neus opnieuw open. Vandaar de nog steeds aanwezige plakband op de neus.
Maar algemeen gesproken heb ik de indruk dat het goed gaat komen al zal ik het instrumentenpaneel in de cockpit moeten aanpassen voor een goede fit.
Laat ons dus zeggen dat ik gematigd enthousiast ben.
 
Dat ziet er goed uit man ,,, een behoorlijk knaap is het ,,, ...
 
Deze gaat ook lekker vooruit!! Heb je de vleugels al gelijmd aan de romp? Als je dat nog niet hebt gedaan kun je nog de vleugels verstevigen zodat over langere tijd de vleugels er niet gaan afvallen. Heb ergens wel gezien dat het gewoon een metalen draad is die van vleugel naar vleugel loopt door de romp heen.
 
Neen ik heb nog niets verlijmd, de vleugels en staartstukken hangen er gewoon los aan.
Ik overweeg inderdaad om een metalen of houten versteviging aan te brengen tussen de vleugels. Er zijn echter wel wielen voorzien aan het uiteinde van de vleugels zelf. Deze dienden om het gewicht van de brandstof op te vangen wanneer de vleugels gingen doorhangen. Ik moet dus opletten dat het typische afhangen van de vleugels niet verhinderd wordt als ik er versteviging in steek.
 
Daarom ook iets maken van draad, dat kun je dan buigen in de vorm en houd je toch de aflopende lijn van de vleugels vast. Zal even zien of ik iets kan vinden over dit probleem
 
hey Erwin Registered eventually.
Yes the Flea's wings, have you maybe thought to make them removable this should make transportation easier as well if you need to move it arround. Just a thought
 
Minder goed nieuws.
Ik heb beslist mij terug te trekken uit deze wedstrijd omwille van tijdsgebrek.
Het model kan onmogelijk afgewerkt worden tegen de voorziene einddatum en zal derhalve verder afgewerkt worden als gewoon militair vliegtuig.
Aan de modo's dus de vraag om deze topic te verplaatsen naar de afdeling "militaire vliegtuigen".
Veel succes gewenst aan de overblijvende deelnemers.
 
Jammer voor de wedstrijd :(...., je kan hier gewoon verder blijven posten over het verdere bouw verloop, ik verplaats je topic even ;)
 
Het is een tijdje geleden maar de B-52 leeft nog.
Wat is er ondertussen gebeurd? Motoren en hun gondels afgewerkt en aan de vleugels verlijmd, alle flaps ingekleurd en gepositioneerd, open motor geschilderd en verlijmd, cockpit afgewerkt, gunners cockpit achteraan bijgewerkt zodat het geen open gat meer is, cockpitglas aangebracht en aangepast, staartdelen en vleugels verlijmd en aangepast naar de juiste neerwaartse hoek. Waarom naar beneden? Heel simpel omdat de vleugels van de B-52 zo zwaar zijn dat ze doorhangen. Om die reden zijn er ook bijkomende wielen geplaatst aan het einde van de vleugels.
Enkele foto's:

attachment.jpg

Het glas van de cockpit verlijmd en aangepast.

attachment.jpg

Klein beetje detail aangebracht in een lege opening en glas aangepast.

attachment.jpg

Staartvlakken en vleugels verlijmd. Het omgekeerde kruisteken achter de staart zorgt voor een perfecte hoek om te vergelijken.
Een witte basis laag werd gespoten met Motip primer.

attachment.jpg

Alle wielen raken de grond.

Volgende stap: gaten opvullen en schuren.
 
mooie job erwin,komt deze ook op u vliegplein ten huize
 
Mooi werk en een pracht van een beest.
Zowel op schaal als in het echt.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
mooie job erwin,komt deze ook op u vliegplein ten huize

Tuurlijk Yvan, mag niet ontbreken hé.
Enne: ik heb toestemming gekregen van mijn madam om uit te breiden met een extra tafel, we weten weer wat te doen in de toekomst.
 
Hey,

Jawade, is me dat een beest jongens.
Gezien op de vergadering en hij vulde een tafel op z'n eigen, er stand een klein cammionneke naast en het viel echt, de vrachtwagen was even groot als een motorgondel..... zegt genoeg he..;)
Is een prachtig beestje geworden al, waarin veel werk zit, mooi gedaan Erwin, met die interieurs en die aanpassing aan de voorruit..; ;)
 
Ja Swaken, je hebt gelijk, het is een groot beest.
Ik heb de B-52 eventjes op mijn museum vliegveld geplaatst en dan kom je dit tegen. Let op: alles is op 1/72.

attachment.jpg

En eventjes in vergelijking met een Cessna Bird Dog .....

attachment.jpg

Vandaag nog maar een beetje bijgeschuurd en opnieuw in de spuitcabine.
 
Ziet er mooi gebouwd uit. wel imposant als je deze zo ziet tussen de rest. Komt de romp nog in alclad?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan