Hoofdsponsor

Bouwverslag Top Flite P-51D Mustang .60 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

DDV

Guest
1_A_-Top_Flite_P-51D_Mustang.jpg


Gegroet iedereen,

Deze fantastische Warbird wordt mijn volgende project.
Nu de Ecureuil heeft gevlogen en op de afwerking wacht trekt bovenstaande knaap meer en meer aan mijn mouw om eindelijk uit zijn verpakking te mogen.

Hij staat hier al een tijdje te blinken achter de deur, en het wordt stilaan tijd om deze grote vogel in elkaar te vijzen/plakken.
Het is een ARF-kit (Almost Ready To Fly), en dus zou de bouw in vergelijking met de Ecureuil reuze moeten meevallen.

De specificaties van deze Mustang:

1_A-Top_Flite_P-51D_Mustang_Specs.jpg
en enkele beeldjes om bij weg te dromen:

1_A_-Top_Flite_P-51D_Mustang_Bouwdoos.jpg

1_DSCN5429.jpg

1_DSCN5430.jpg


En een doos vol lekkers : ;)

1_DSCN5431.jpg

Wordt vervolgd ...

Groeten,

DDV
 
schuun, jongen, héél schuun......
stiekem ben ik hier wel wat jaloers op.
 
Hoi DDV ik ben dan wel geen vliegtuig liefhebber maar deze vind ik toch wel erg mooi zeg.Mooi groot ook en wat een gladde onderdelen al.
Veel plezier ermee.
Patje.
 
Ik heb een 2e hands OS 120 20cc viertakt motor op de kop kunnen tikken voor de Mustang. :P
In zo een Mustang moet een echte viertakt motor zitten, vind ik. Kwestie van een origineel geluid, hé !

Maar voor we die inbouwen, wil ik die eerst grondig leren kennen en hem juist afregelen. Dus daarvoor heb ik gisteren een test standje in elkaar gefrutseld.

1_DSCN5434.jpg

1_DSCN5435.jpg

Na nogmaals de handleiding te hebben doorgenomen, en alles te hebben ingesteld (denk ik) zoals daarin vermeld stond, ben ik met volle moed naar de vliegclub vertrokken.
Daar was geen kat te bespeuren. 't Was misschien wel zonnig, maar veel te veel wind !!! Jammer, want een beetje advies van doorwinterde 4-takt motor gebruikers had wel welkom geweest.
Enfin, na alles te hebben gemonteerd was het tijd voor het grote moment:
en toen .... NIETS :ohmy::ohmy::ohmy:

Op geen enkele manier wou dat @#*$%§ -ding starten :angry:
Ik ben zelf uitgeschoven met de starter en heb de aluminium spinner goed beschadigd :O

Ik zal alles nog eens rustig moeten doornemen. Ik hoop alleen dat ik geen kat in een zak gekocht heb. :worried:

Wordt (hopelijk) vervolgd

DDV
 
Motor test - deel 2

Aha, goed nieuws !
Ik heb de motor aan de praat gekregen.
Na eens goed nadenken, wat uitproberen en vooral veel prutsen schoot hij dan toch in gang.

Op zich draait hij goed, en reageert heel mooi op gasovergangen.
Ik heb hem een paar keer opnieuw gestart, en met de huidige instellingen was hij direct weg.
Een probleem: dat ding trilt als gek !

Vandaar mijn idee om de spinner eraf te halen, en de schroef alleen erop te plaatsen. Die heb ik namelijk heel mooi uitgebalanceerd.

1_DSCN5438.jpg

Terug buiten op de testtafel gemonteerd, de tank gevuld en gezorgd dat de aanzuigleiding tot de carburator goed gevuld was.
En toen ik de glowstarter aankoppelde ging het grondig mis :(:(:(

Ik had dit totaal niet verwacht, maar de motor startte als vanzelf en ik heb me daar een slag van die schroef gekregen !!!! :ohmy:

Gevolg: bloeden als een rund ... een diepe snee in 2 vingers

1_DSCN5436.jpg

Ik denk niet dat het heel ernstig is, maar het doet verdomd veel pijn. :( dat zal nog even afwachten worden.

Zo zie je maar ... iets te veel euforie en de waakzaamheid verloren ...

't Is en blijft gevaarlijk speelgoed, hé mannen !!!

Wordt vervolgd ...

DDV
 
Ha DDV mooi vliegtuig alleen moet u geen ruzie zoeken met een door een motor aangedreven schroef dat gaat u verliezen enfin blijf dit volgen vind zo,n groot toestel wel interessant

Gr
Dirk
 
Spinner uit balans?? trilt het zonder spinner nog steeds zo erg?? zijn er geen roulementen stuk? Of draait dit op een andere manier?
 
Auw, ziet er heel pijnlijk uit. Veel beterschap en spoedig herstel.

Het zou heel leuk zijn als ge een filmpje kunt maken van het starten en draaien van de motor, dan kunnen we allemaal van het geluid genieten.
 
@ doomwad : spinner is volgens mij inderdaad uit balans. Vandaar dat ik eens wou draaien zonder spinner. Maar uiteindelijk heb ik dit nog niet kunnen testen, gezien mijn onvoorzichtigheid ....

@ Wet Sellery : merci ! Inderdaad, een filmpje zou leuk zijn. Daar moet ik werk van maken ...

Mvg,

DDV
 
auw....... helaas 20 jaar geleden dezelfde ervaring gehad......beterschap en in het vervolg een handschoen dragen voorkomt grote schade;)

Fred
 
Fimpje van de testrun

Hallo daar !

U vraagt, wij draaien (letterlijk !) ... :D



Nog wat werk met de afstelling, maar het lukt al aardig.

Groeten,

DDV
 
Hoi DDV.

Mag ik je een tipje geven.
Om de motor te starten moet je eens proberen om deze verkeerd om aan te slaan.
Wat ik bedoel is de schroef verkeerd omdraaien, met de klok mee zogezegt, tot je op kompressie komt, dan een ferme ruk.
Geen vrees de motor gaat in de goede richting aanslaan.
Het is alleen maar dat uw vingers direkt uit de draaisirkel van de schroef zijn met minder kans op een klop van de schroef.
Gaat alleen maar bij 4 tackt motoren, bij de gewone motoren lukt dit niet.

Nog een vraagje, ga je deze met de cilinderkop omlaag monteren in je Model? dit uit oogpunt om de mooie lijn van de neus te behouden.
Zulks een P-51-Mustang vliegt haast als een lestoestel, veel plezier.

Johan.
 
Hallo Johaver,

Ik heb een paar filmpjes op Youtube gezien waar me opviel dat de motor in de omgekeerde richting werd gestart, zoals jij zegt. Ik heb dat ook geprobeerd, maar niet zo succesvol.
Waarschijnlijk niet op de juiste positie gestart. :$

In elk geval staat er op de machine een spinner, en dan start ik met een electrostarter. Zeker weten !

Ik heb de spinner ondertussen ook perfect uitgebalanceerd, en testruns ermee gedaan. Véél beter resultaat dan voordien !

De motor gaat inderdaad met de cilinderkop omlaag in de machine ingebouwd worden.
Het doet me dus veel plezier van jou te vernemen dat zo'n toestel makkelijk & stabiel vliegt. :)

Groeten,

DDV
 
Hoi DDV.

Ga volgende maand ook terug van start met deze hobby, gewoon om de weken, maanden dat het te warm is op de hobbykamer te overbruggen.
Stilzitten is niet voor een modelbouwer weggelegd.
Het is alwel een kleine 20 jaar geleden maar het is net als met fietsen, de eerste trapjes zijn het moeilijkst.
Mogelijk word het ook alweer een P 40, maar dan met electromotor.
Zoiets als plug en fly, of hoe noemt men dit heden ten dage.
Vroeger was het nog balsa bouw he !
Nog vergeten te melden.
Ben linkshandig, dus de schroef bij compresie op 5 na 7, zal bij jou op 5 voor 5 moeten staan.:)

Johan
 
Door het slechte weer kunnen we toch niet vliegen, en heb ik wat tijd gemaakt om verder te bouwen aan de Mustang.

1e punt: een standaard maken, zodanig dat ik makkelijk aan/in de romp kan werken maar ook later het vliegtuig mooi kan opbergen.
Er bestaan mooie standaards op de markt, maar ik vind die enorm duur. Vandaar dat ik er zelf eentje in elkaar geflanst heb :8

Gewoon wat elektriciteitsbuis, wat T-stukken en PVC lijm ... en voor een prikje heb je een stevige standaard :

attachment.jpg

Vermits het een ARF-kit (Almost Ready to Fly) is, zijn de grote stukken al klaar.
Zo moet er aan de vleugels enkel het volgende gedaan worden:
- plaatsen van de flaps
- plaatsen van de rolroeren
- plaatsen van de servo's

Foto van de rechtervleugel:

attachment.jpg


Detail van de flap aansturing:

attachment.jpg


Maak tevens kennis met Liam, onze Mustang P-51D piloot 8)

attachment.jpg

Morgen worden de vleugels aan elkaar gelijmd, en kunnen we verder met het installeren van de retracts.

Wordt vervolgd ...

DDV
 
Dat komt hier dik in orde.
Mooie standard die je gemaakt hebt.

Johan
 
Die standaard is inderdaad erg handig gemaakt zo!
Is zeker ook geschikt voor andere vormen van modelbouw.

Fred
 
Yep, die kan nog voor andere zaken dienst doen ... :laugh:

Zoals gezegd heb ik vandaag de vleugel helften aan elkaar gelijmd. Zie je meteen hoe groot hij wordt !

attachment.jpg

Eén lang eind vleugel::wacko:

attachment.jpg

Het landingsgestel ligt ook al klaar voor montage:

attachment.jpg

Toch leuk als alles zo snel gaat, hé !
Vergeleken met de Ecureuil lijkt het wel of ik zevenmijlslaarzen aan heb :laugh:

Tot binnenkort !

DDV
 
Gisteren ben ik gaan verwateren in Houthalen-Helchteren bij het internationale treffen: "Jets over pampa".
Jongens toch .... kwijl, kwijl ....:$

Een klein sfeerbeeldje:

attachment.jpg

Ik hou het iets kleiner, en heb ondertussen stevig verder gebouwd.
Enkele prentjes om de vooruitgang te demonstreren:

- inbouw van het landingsgestel. Het afstellen hiervan is een secuur werkje en viel een beetje tegen.
Ik ga voor alle zekerheid een aparte batterij (Lipo 2 cell met spanningsregelaar) gebruiken voor het landingsgestel.
Als het om een of andere rede blokkeert, wordt mijn hoofdbatterij niet leeggezogen ^^

attachment.jpg

- het staartvlak met de hoogteroeren is ondertussen ook aangebracht:

attachment.jpg

De scharnieren heb ik met spijkertjes extra vastgezet.
Het zal je maar overkomen: tijdens de vlucht je controle over het toestel verliezen omdat een hoogteroer is losgekomen :O
Iemand op de club heeft het voor gehad bij z'n 2e vlucht met een nieuw toestel. Leuk is anders ...

idem voor het richtingsroer:

attachment.jpg

het staartwieltje is ook voorzien, en draait mee met het richtingsroer:

attachment.jpg

Dit alles wordt aangestuurd vanuit het binnenwerk:

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb niet ontzettend veel ervaring met het bouwen van vliegtuigjes, maar het moet gezegd: deze Top-Flite ARF bouwdoos is echt wel prima kwaliteit !

Nu volgt een delicate stap: het inbouwen van de motor.
De steunen zijn alvast gemonteerd:

attachment.jpg

Tot later !

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hmmmm iets kleiner zeg je dan DDV. volgens mij is dit niet veel kleiner hoor. enfin wel een mooi toestel die je hebt. enne zullen we deze ooit mogen bewonderen op een ledendag ??? zou ik wel eens in actie willen zien hoor.

groeten Jonas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan