Hoofdsponsor

Bouwverslag Top Flite P-51D Mustang .60 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi DDV.

Met wat ga je het motorcompartiment behandelen tegen doordringen van brandstof.
Zelf deed ik dat met polyester, maar dan zonder het matje erbij te gebruiken.

Johan.
 
@Johaver: Goed dat je mij daar attent op maakt !
De achterplaat was al behandeld, maar de rest echter niet. Ik dacht dit zo te laten, maar het is beter om alles te behandelen, niet ?
Hiervoor dacht ik epoxy te gebruiken, in een dun laagje aangebracht is dit toch een ideale bescherming.

Nog even wat vorderingen tonen:

- Inbouw van de motor:

attachment.jpg

Om de nodige uitsparingen in de motorkap op te tekenen, heb ik eerst een soort dummy-kap gemaakt.
Na veel passen, knippen en opnieuw beginnen heb ik de uitsparingen op de juiste plaats gekregen.
De 20CC viertakt is toch wel de grootste motor die onder de kap past. Echt veel plaats is er niet meer over.
Maar hopen dat de kap het uithoudt onder die hete motor .... :huh:

attachment.jpg

Het zenuwcentrum is ook klaar !

attachment.jpg

Maar er komen nog 4 kabeltjes uit de vleugel, en die moeten ook ergens weg gestopt worden, zonder dat ze in één of andere servo verstrengeld geraken.
Van de andere kant moeten ze nog lang genoeg zijn om makkelijk bij te kunnen voor de vleugel op het toestel gemonteerd wordt ! :wacko:
Daar ben ik al een tijdje over aan het denken hoe ik dat moet klaarspelen ...

Wordt vervolgd ...

DDV
 
Wat een vlieger zeg, moet prachtig zijn als je dit kunt :)
 
Auw, pijnlijke ervaring, en helaas ook de reden waarom ik gestopt ben met brandstofmotoren.
Maar wat ik niet goed snap is hoe een spinner uit balans kan zijn ??? En hoe je het moet balanceren.
 
Auw, pijnlijke ervaring, en helaas ook de reden waarom ik gestopt ben met brandstofmotoren.
Maar wat ik niet goed snap is hoe een spinner uit balans kan zijn ??? En hoe je het moet balanceren.

Da's ondertussen al mooi genezen, maar nog lang niet vergeten :8
Nu, een brandstofmotor stopt wel, terwijl een elektrische blijft gaan !!!
Ik zorg er nu wel voor dat ik met de starter werk. Met een elektrische motor moet je inderdaad helemaal niet in de buurt zijn van de schroef, maar zo'n elektrische motor geeft geen realistisch geluid, hé

Spinner balanceren ... idem zoals de schroef ! Ik heb op een bepaalde plaats een plaatje moeten inplakken, en hij was volledig in balans.
Het is eigenlijk net hetzelfde als met de wielen van je wagen, hé. Daar plaatsen ze ook een gewichtje op de juiste plaats.
Alleen werk ik niet met zo een gesofisticeerd toestel :D
 
Zo, we zijn weer een stapje verder geraakt.

De afstelling van de bedienelementen zoals rolroeren, flaps, hoogteroer en richtingsroer zijn volgens de waarden van de handleiding ingesteld, dus da's al in orde !:)

Volgende cruciale punt = het vliegtuig balanceren !

Volgens de handleiding ligt het zwaartepunt op 143mm van de vleugelrand (LE : leading edge)
Toen ik hem op de balancer plaatste, dook ie meteen naar voor: m.a.w. topzwaar, en niet een klein beetje ! :(

Ik heb daarom een extra tray gemaakt om de batterij 2 compartimenten achteruit te kunnen schuiven.
Dit is beter dan direct extra gewicht te plaatsen !

De daaropvolgende poging heb ik in beeld:

attachment.jpg

Om een idee te krijgen van het nodige gewicht heb ik de staart aan een keukenweegschaaltje gehangen.
Hij helt nog steeds naar voor, dus ik was benieuwd wat de weegschaal aangaf:

attachment.jpg

SLIK !!! :ohmy: Dit lijkt mij nog bijzonder veel !

Nu ja, je kan in het vliegtuig een kleine 2-takt of een grotere en dus zwaardere 4-takt plaatsen: tussen .90 en 1.20
Ik heb voor een viertakt gekozen, en nog wel de grootste maat: 1.20
Dat beestje is niet van de lichtste, dus het zal wel normaal zijn, zeker ?

Enfin, om hem volledig in evenwicht te krijgen moet er dus een serieus stuk lood op de staart komen:

attachment.jpg

Dat is ondertussen ingebouwd, en zit vast met 2 M4 bouten ...
Maar, hij hangt wel perfect in evenwicht !

Morgen worden de decals geplaatst, en als de weergoden ons gunstig gezind zijn, wordt zaterdag de maiden gevlogen !!!

Groeten,

DDV
 
Dat een E-motor niet het goede geluid meeheeft, is een waarheid als een koe.
Echter mag je steeds op minder plaatsen nog vliegen met een benzinne motor.
Dus genieten waar nog kan, binnen x jaren is dit een rariteid, de mens word steeds minder verdraagzaam.
Zelfs met een E-motor heb ik al eens gezegt: zeg zeveraar, rijd eens verder met je fiets, niemand verplicht je om te blijven staan.
Deze dacht dat ik hem mogelijk zou omver kunnen vliegen.
Zo zie je maar.

Ben verder benieuwd naar de maiden vlucht.
Als hij goed uitgebalenseerd is ga je er veel plezier aan hebben, vliegt praktis vanzelf en reageerd goed op je komando's.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Decals

Decals plaatsen: Nu ja, ik vind het meer stickers dan decals ...

Eerst alles zorgvuldig uitsnijden ...

attachment.jpg

En dan plakken maar :D

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

Dit heeft mij toch lang zoet gehouden, maar uiteindelijk is hij dan toch klaar geraakt !!!
 
De Mustang is klaar voor de 1e vlucht

Zo beste toeschouwers, we zijn aan het eind van het bouwen gekomen. :laugh:

Hier enkele foto's van het resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Op naar de maiden !

Wordt vervolgd ... (al dan niet met een crash :$)

DDV
 
veel succes met de maiden he en hopelijk een goeie....
 
Mooi toestel geworden! Succes met de maiden.

Fred
 
Zekers een mooie kist geworden en succes met de maiden flight :).
 
Geslaagde maiden

Bedankt allemaal !
het is toch met enige fierheid, maar nog steeds met trillende handen en knikkende knieën,
dat ik kan meedelen dat de maiden geslaagd is ! 8)

Jongens toch ! Zo 'n maiden is toch altijd een beetje sterven, hé ...

De vlucht was geslaagd, de landing ietsje minder. Ik heb gewoon te lang gewacht om hem neer te zetten, en het einde van de piste was er eerder dan verwacht :$. Hij is dus in het hoge gras over kop gegaan, maar er is niets beschadigd.

Ik heb wel geen foto's of film van de vlucht. We waren maar met 2 man op het plein. En die persoon stond naast mij ook een beetje te sterven vrees ik ...

Laurent land net zijn T-Rex 600 (wie vindt hem op de foto ? ), en daar staat de Mustang al klaar voor de 1e vlucht :

attachment.jpg

het toestel na de vlucht met zijn (over)gelukkige brokkenpiloot :P

attachment.jpg

Morgenavond, doen we een tweede poging. Maar eerst moet ik de gas kurve bijstellen en de staart wat minder zwaar maken.
Blijkbaar zit er toch iets te veel gewicht op de staart ...
O ja, de canopy moet opnieuw gelijmd worden. De lijm die ze mij daarvoor verkocht hebben deugd niet !!!

Wordt vervolgd ...

DDV
 
De Big Smile op de foto zegt genoeg. Heel mooi toestel.
Ik heb bijna heel mijn jeugd in de buurt gewoond van de TMV (oftewel, de Tongerse Modelbouw Vleugels) Dus elk weekend als het goed weer was hoorde we van ver de vliegerkes vliegen. We gingen ook dikwijls kijken en zagen regelmatig crashes natuurlijk.

Veel succes met de volgende vluchten en voorzichtig hé, zo een mooi toestel...

Christophe
 
Is een prachtige "kist" geworden, al heb ik wel een aanmerking te maken (zei het wat heel erg laat) op een on/off switch. Goed, het is wellicht niet bedoeld om deel te nemen aan schaalwedstrijden, maar persoonlijk zou ik de schakelaar op een onopvallender plaats (of eventueel vervangen hebben door een magneetschakelaar, die helemaal onzichtbaar is).

Maar wat belanrijker is ; hoe is de maiden flight verlopen ? Of is die nog in het verschiet ?
 
Oeps, te vroeg gereageerd. Gratz met de geslaagde maidenflight :D
 
Gefeliciteerd met de geslaagde maiden, en die smile zegt alles inderdaad!

Fred
 
Niet zo geslaagde landing ...

Hallo allemaal,

De laatste vlucht was goed, maar de landing helaas niet !
Ik kwam net iets te kort om op het begin van de piste neer te komen, en heb in een reflex te bruusk aan het hoogteroer getrokken.
Het vliegtuig schoot omhoog, maar had geen snelheid genoeg, maw: een stall :ohmy:
Hij is zwaar op zijn linker landingsgestel neergekomen en ... KRAK ...:huh:

Het landingsgestel is gewoon uit de vleugel getrokken. Het was zelfs niet geplooid of niets !
Alleen hing er nog een behoorlijk stuk vleugel aan vast :angry:

attachment.jpg

Nader onderzoek van de schade geeft aan dat een belangrijk steunpunt niet sterk genoeg was (teveel verzwakt tgv uitsparing voor het landingsgestel), en op het forum RC UNIVERSE staat ook te lezen dat de draadstang die ze gebruiken veel te star is.
Tja, de kracht moet ergens weg, en het zwakste element breekt dan, hé !

Ik was sowieso van plan om er schaal retracts in te steken, en dat is nu ietsje versneld ! ;)
Deze bloedmooie "scale retracts" ben ik deze week gaan ophalen:

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit veert al een heel stukje beter !!!

Daarbij was ik helemaal niet tevreden van die mechanische retracts. Ik heb dit nooit zuiver afgesteld gekregen.
Ik ga die dan ook vervangen door elektrische retracts. E-Flite heeft daar nu een heel mooie oplossing voor, en sinds kort ook voor de iets grotere vliegtuigen.

Neem hier maar eens een kijkje:

http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLG410

Ondertussen ben ik begonnen met de herstellingswerken.
De hardhouten steun waar de retracts op komen is al in de juiste vorm gezaagd.

attachment.jpg

Nu de rest nog ...

Groetjes,

DDV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey DDV kan je kijken om je foto's even opnieuw op te laden want volgens mij ben je vergeten op opslaan klikken... je foto's zijn namelijk niet zichtbaar voor iedereen....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan