Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Bouwverslag Top Flite P-51D Mustang .60 [DONE]
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 52

Discussie: Bouwverslag Top Flite P-51D Mustang .60 [DONE]

Standaard Bouwverslag Top Flite P-51D Mustang .60 [DONE]

Gegroet iedereen,

Deze fantastische Warbird wordt mijn volgende project.
    Nu de Ecureuil heeft gevlogen en op de afwerking wacht trekt bovenstaande knaap meer en meer aan mijn mouw om eindelijk uit zijn verpakking te mogen.

Hij staat hier al een tijdje te blinken achter de deur, en het wordt stilaan tijd om deze grote vogel in elkaar te vijzen/plakken.
    Het is een ARF-kit (Almost Ready To Fly), en dus zou de bouw in vergelijking met de Ecureuil reuze moeten meevallen.

De specificaties van deze Mustang:

en enkele beeldjes om bij weg te dromen:

En een doos vol lekkers :

Wordt vervolgd ...

Groeten,

DDV

Standaard

schuun, jongen, héél schuun......
    stiekem ben ik hier wel wat jaloers op.
    Grtz,

Dominiek

Standaard

Hoi DDV ik ben dan wel geen vliegtuig liefhebber maar deze vind ik toch wel erg mooi zeg.Mooi groot ook en wat een gladde onderdelen al.
    Veel plezier ermee.
    Patje.

Standaard

Ik heb een 2e hands OS 120 20cc viertakt motor op de kop kunnen tikken voor de Mustang.
    In zo een Mustang moet een echte viertakt motor zitten, vind ik. Kwestie van een origineel geluid, hé !

Maar voor we die inbouwen, wil ik die eerst grondig leren kennen en hem juist afregelen. Dus daarvoor heb ik gisteren een test standje in elkaar gefrutseld.

Na nogmaals de handleiding te hebben doorgenomen, en alles te hebben ingesteld (denk ik) zoals daarin vermeld stond, ben ik met volle moed naar de vliegclub vertrokken.
    Daar was geen kat te bespeuren. 't Was misschien wel zonnig, maar veel te veel wind !!! Jammer, want een beetje advies van doorwinterde 4-takt motor gebruikers had wel welkom geweest.
    Enfin, na alles te hebben gemonteerd was het tijd voor het grote moment:
    en toen .... NIETS

Op geen enkele manier wou dat @#*$%§ -ding starten
    Ik ben zelf uitgeschoven met de starter en heb de aluminium spinner goed beschadigd

Ik zal alles nog eens rustig moeten doornemen. Ik hoop alleen dat ik geen kat in een zak gekocht heb.

Wordt (hopelijk) vervolgd

DDV

Standaard Motor test - deel 2

Aha, goed nieuws !
    Ik heb de motor aan de praat gekregen.
    Na eens goed nadenken, wat uitproberen en vooral veel prutsen schoot hij dan toch in gang.

Op zich draait hij goed, en reageert heel mooi op gasovergangen.
    Ik heb hem een paar keer opnieuw gestart, en met de huidige instellingen was hij direct weg.
    Een probleem: dat ding trilt als gek !

Vandaar mijn idee om de spinner eraf te halen, en de schroef alleen erop te plaatsen. Die heb ik namelijk heel mooi uitgebalanceerd.

Terug buiten op de testtafel gemonteerd, de tank gevuld en gezorgd dat de aanzuigleiding tot de carburator goed gevuld was.
    En toen ik de glowstarter aankoppelde ging het grondig mis

Ik had dit totaal niet verwacht, maar de motor startte als vanzelf en ik heb me daar een slag van die schroef gekregen !!!!

Gevolg: bloeden als een rund ... een diepe snee in 2 vingers

Ik denk niet dat het heel ernstig is, maar het doet verdomd veel pijn. dat zal nog even afwachten worden.

Zo zie je maar ... iets te veel euforie en de waakzaamheid verloren ...

't Is en blijft gevaarlijk speelgoed, hé mannen !!!

Wordt vervolgd ...

DDV

Standaard

Ha DDV mooi vliegtuig alleen moet u geen ruzie zoeken met een door een motor aangedreven schroef dat gaat u verliezen enfin blijf dit volgen vind zo,n groot toestel wel interessant

Gr
    Dirk

Standaard

Spinner uit balans?? trilt het zonder spinner nog steeds zo erg?? zijn er geen roulementen stuk? Of draait dit op een andere manier?

Standaard

Auw, ziet er heel pijnlijk uit. Veel beterschap en spoedig herstel.

Het zou heel leuk zijn als ge een filmpje kunt maken van het starten en draaien van de motor, dan kunnen we allemaal van het geluid genieten.

Standaard

@ doomwad : spinner is volgens mij inderdaad uit balans. Vandaar dat ik eens wou draaien zonder spinner. Maar uiteindelijk heb ik dit nog niet kunnen testen, gezien mijn onvoorzichtigheid ....

@ Wet Sellery : merci ! Inderdaad, een filmpje zou leuk zijn. Daar moet ik werk van maken ...

Mvg,

DDV

Administrator / V.I.P the--Mouse's schermafbeelding

Standaard

auw....... helaas 20 jaar geleden dezelfde ervaring gehad......beterschap en in het vervolg een handschoen dragen voorkomt grote schade

Fred
    We can not do great things in this world.
    We can only do smal things with great love.
    (Mother Theresa)

Standaard Fimpje van de testrun

Hallo daar !

U vraagt, wij draaien (letterlijk !) ...

Nog wat werk met de afstelling, maar het lukt al aardig.

Groeten,

DDV

Johaver
    Gast

Standaard

Hoi DDV.

Mag ik je een tipje geven.
    Om de motor te starten moet je eens proberen om deze verkeerd om aan te slaan.
    Wat ik bedoel is de schroef verkeerd omdraaien, met de klok mee zogezegt, tot je op kompressie komt, dan een ferme ruk.
    Geen vrees de motor gaat in de goede richting aanslaan.
    Het is alleen maar dat uw vingers direkt uit de draaisirkel van de schroef zijn met minder kans op een klop van de schroef.
    Gaat alleen maar bij 4 tackt motoren, bij de gewone motoren lukt dit niet.

Nog een vraagje, ga je deze met de cilinderkop omlaag monteren in je Model? dit uit oogpunt om de mooie lijn van de neus te behouden.
    Zulks een P-51-Mustang vliegt haast als een lestoestel, veel plezier.

Johan.

Standaard

Hallo Johaver,

Ik heb een paar filmpjes op Youtube gezien waar me opviel dat de motor in de omgekeerde richting werd gestart, zoals jij zegt. Ik heb dat ook geprobeerd, maar niet zo succesvol.
    Waarschijnlijk niet op de juiste positie gestart.

In elk geval staat er op de machine een spinner, en dan start ik met een electrostarter. Zeker weten !

Ik heb de spinner ondertussen ook perfect uitgebalanceerd, en testruns ermee gedaan. Véél beter resultaat dan voordien !

De motor gaat inderdaad met de cilinderkop omlaag in de machine ingebouwd worden.
    Het doet me dus veel plezier van jou te vernemen dat zo'n toestel makkelijk & stabiel vliegt.

Groeten,

DDV

Johaver
    Gast

Standaard

Hoi DDV.

Ga volgende maand ook terug van start met deze hobby, gewoon om de weken, maanden dat het te warm is op de hobbykamer te overbruggen.
    Stilzitten is niet voor een modelbouwer weggelegd.
    Het is alwel een kleine 20 jaar geleden maar het is net als met fietsen, de eerste trapjes zijn het moeilijkst.
    Mogelijk word het ook alweer een P 40, maar dan met electromotor.
    Zoiets als plug en fly, of hoe noemt men dit heden ten dage.
    Vroeger was het nog balsa bouw he !
    Nog vergeten te melden.
    Ben linkshandig, dus de schroef bij compresie op 5 na 7, zal bij jou op 5 voor 5 moeten staan.

Johan

Standaard

Door het slechte weer kunnen we toch niet vliegen, en heb ik wat tijd gemaakt om verder te bouwen aan de Mustang.

1e punt: een standaard maken, zodanig dat ik makkelijk aan/in de romp kan werken maar ook later het vliegtuig mooi kan opbergen.
    Er bestaan mooie standaards op de markt, maar ik vind die enorm duur. Vandaar dat ik er zelf eentje in elkaar geflanst heb

Gewoon wat elektriciteitsbuis, wat T-stukken en PVC lijm ... en voor een prikje heb je een stevige standaard :

Vermits het een ARF-kit (Almost Ready to Fly) is, zijn de grote stukken al klaar.
    Zo moet er aan de vleugels enkel het volgende gedaan worden:
    - plaatsen van de flaps
    - plaatsen van de rolroeren
    - plaatsen van de servo's

Foto van de rechtervleugel:

Detail van de flap aansturing:

Maak tevens kennis met Liam, onze Mustang P-51D piloot

Morgen worden de vleugels aan elkaar gelijmd, en kunnen we verder met het installeren van de retracts.

Wordt vervolgd ...

DDV

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten