Hoofdsponsor

Fujimi F-4J Phantom II "Blue Angels" 1/72

Status
Niet open voor verdere reacties.

wet sellery

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
3.639
Eerst een beetje info :

F-4J Phantom II

The F-4J aircraft featured a much improved radar and avionics, as well as improved aerodynamic design. In addition it had an improved J-79 engine with a longer afterburner nozzles. Gone from was The infrared seeker under the nose that was a mainstay of the F-4B/C/D versions was deleted. Although it did not carry a gun, the aircraft performed well as an interceptor with its Sparrow and Sidewinder missiles. The Navy's only Vietnam aces flew the F-4J for all of their five kills.
Navy Lieutenant Randy "Duke" Cunningham was America’s first pilot ace of the Vietnam War, flying F-4J Phantoms. Assigned to the USS Constellation in 1971, he was crewed with Lieutenant "Willy" Driscoll as his Radar Intercept Officer and began flying combat missions against the North Vietnamese. On 19 January 1972, he engaged two MiG-21s at treetop level and claimed his first victory by downing one of the enemy fighters with a Sidewinder missile--the first MiG kill following a 2 year lull in the air war over the North. While over North Vietnam on 8 May 1972, he engaged three MiG-17s, and while he was being fired on by two of the MiGs, he destroyed the remaining foe which was "on the tail" of his wingman. Two days later, Cunningham’s section was on a flak suppression mission south of Hanoi when 22 enemy fighters attacked them. During the intense aerial combat that followed, he quickly destroyed a MiG-17 with a Sidewinder, then turned to assist the other Navy Phantoms, which were now boxed in by enemy aircraft. Cunningham reentered the battle and saved his group’s Executive Officer while downing his second MiG-17. With the arrival of more MiGs, the American fighters were making a dash for the coast when he encountered another MiG head-on. Cunningham soon realized his adversary was no ordinary pilot. After a 4-minute "see-saw" duel, he claimed his third aircraft of the day; his victim was Colonel Toon--North Vietnam’s leading ace. Following their third victory of the day, Cunningham and Driscoll were forced to eject into the Gulf of Tonkin when a SAM hit their aircraft as they headed home. Rescued by a Navy helicopter, Cunningham would receive the Navy Cross for his heroism and superior airmanship on this day.
Soon after the F-4J entered US Navy service the British decided to adopt the Phantom for the Royal Navy. The Royal Navy's F-4K Phantom used the British Roll-Royce Spey engine, which is rather larger than the American J-79. The resulting design was larger, heavier, and somewhat slower than the American F-4, though with greater acceleration and faster at low level. The Royal Navy acquired 52 F-4K aircraft. The Royal Air Force acquired 118 aircraft under the F-4M designation, though eventually both were redesignated FG.1 [RN] and FGR.2 [RAF].
Bron : http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-4j.htm

En over de Blue Angels :

De Blue Angels (ook bekend als Navy Flight Demonstration Squadron) is een vliegdemonstratieteam van de United States Navy. Het team werd opgericht aan het einde van de Tweede Wereldoorlog en is daarmee 's werelds eerste officiële vliegdemonstratieteam. Men begon met drie vliegtuigen, vervolgens vier en momenteel vliegt het team met zes vliegtuigen. Er is een zevende toestel als backup maar wordt tevens gebruikt voor vluchten met doorgaans VIP's. Deze F/A-18 Hornets zijn genummerd van 1 tot en met 7. Een C-130 Hercules wordt voor troepen- en materiaaltransport gebruikt, hoewel het toestel ook een deel van de shows voor haar rekening kan nemen
Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Blue_Angels

Een paar foto's :

f4phantom-002.jpg

blueangels-026b.jpg

McDonnell_Douglas_F_-_4J_Phantom_Blue_Angels_high.jpg

De Blue Angels vlogen met dit toestel van 1969 tot 1974. Dit is de boxart :



Het plastic heeft een blauwe kleur, de kit bestaat uit 4 grote en 2 kleine sprues. Ik ga deze kit bouwen met wat kleine aanpassingen. Het eerste wat een beetje extra detail kan gebruiken zijn de "bak" van het neuswiel en de cockpit :





Voila, we zijn begonnen ^^
 
Eindelijk hier nog eens een Spook. ^^
Tja, ik heb er zoveel gemaakt dat ik er nog steeds verliefd op ben.

Selderken, ik zit op de eerste rij. ;)



Droop
 
Veel succes met de bouw.
 
U kennende komt dit zeker tot een schitterend einde,veel suc6 Pascal.
Patje.
 
Wordt een hele schone!! en Droop kennende waardeerd die net als ik het spook ZEER!;):laugh:
 
Pascal als ik zo eens goed kijk naar de phantom,machtige kleuren toch ze.
 
@ Pascal

Zag net pas dat het een Fujimi F-4J is. Ik verwacht weinig problemen met de bouw. Over het algemeen passen de F-4 heel erg goed. Waar je zeer zeker even over moet denken is om het model als het geheel gebouwd is en klaar voor verf, er eerst een witte grondlaag op te zetten. Ik zeg wit omdat het blauw dan beter uitkomt, en omdat je dan zeker weet dat je alles hebt gehad.

Weet niet welke verf je gaat gebruiken, het blauw is een moeilijke kleur blauw, het is er geweest van Humbrol zover ik weet, maar of het nog te koop is weet ik niet. Zal voor je zoeken welke kleur blauw je moet hebben.

Van humbrol 190 Blue Angel's Blue maar helaas niet meer te koop. Altenatief is Humbrol 15 en heeft de naam Gloss Midnight Blue

Van Model Master zegt men 1772 Blue Angel Blue
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Eric,

Ik ga verf van Gunze gebruiken (328 en 329).

Tijdens het afgelopen weekend heb ik met een paar mensen over een idee gesproken. Momenteel ben ik een beetje aan het tijfelen of ik het met deze kit zal proberen.
Het idee is om een vliegtuig in 2 helften te bouwen (deze kit heeft 2 romphelften, dus dat maakt het wat makkelijker), en ze op een spiegel te lijmen. Op die manier kan men van 1 kit, als het ware 2 vliegtuigen maken omdat de "ontbrekende" helft wordt getoond in de spiegel.

Het eindresultaat zou dus een spiegel zijn met 2 vliegtuigen erop, onder elkaar, die met de neus naar elkaar toewijzen. Er is flink wat werk aan, alle onderdelen die niet uit 2 helften bestaan (cockpit, cockpit-kap, ondervleugel, enz.) moeten netjes doorgezaagd worden.

Wat denken jullie ? Doen of niet ?
 
Dat lijkt me een leuk idee,
maar gaat het lukken om de staartvin middendoor te zagen?
Of bestaat deze uit 2 delen?
 
dit zou ik doen ja een mooi projectje en is is iets vernieuwend ik zou zeggen DOEN ;-)
 
Pascal als ik zo vrij mag zijn,als ik eens kijk naar je toch wel professionele bouwkunde bij je beurlys dan zou ik zeggen doen maatje.
Ik ben er zeker van dat je dit aankan.Patje
 
Update :

De luchtinlaten zijn dicht uitgevoerd, en dat is geen zicht. Dus ben ik begonnen met de eerste open te maken :




Een beetje plamuur- en schuurwerk :


Ik was aan het tijfelen om dit toestel in 2 helften te bouwen, maar ik kon het echt niet laten, dus heb ik toch maar de knoop doorgehakt en de Dremel genomen :


En voila, 2 halve Phantoms :



Enkel de cockpit, cockpit-kap, en de "deuren" van de voorste wielbak moeten nog doormidden gezaagd worden. Ik hoop dat de doorzichtige cockpit-kap het zaagwerk gaat overleven.
 
Hey Pascal

Inderdaad goed idee, maar bedenk eenmaal begonnen moet je wel heel erg nauwkeurig gaan werken. en 1 foutje is dan wel gelijk 2 he. Maar proberen waard om te doen.;)
 
Gij kunt nu ook nooit eens op een normale manier een modelleke bouwen.
We gaan u wel met argusogen volgen hé.
 
wordt iets speciaals. is een werkbaar idee, laatst foto's gezien in een tijdschrift over een airliner die op deze manier werd voorgesteld. benieuwd wat het geeft in de realiteit.
 
Dat lijkt mij een zeer orginele manier met die spiegel. Niet gemakkelijk denk ik maar het zal zeker een meerwaarde geven. Veel succes ermee.
 
Ja, we hebben er dit weekend in Helchteren over gesproken.......

Ik zou zeggen: niet doen maar ik ben al weer te laat hé... hij is al in tweeën:wacko:

Nee hoor Pascal, dat is een grapje:D:D
Super origineel idee:wow:

Fred
 
Zo dat is een orgineel idee!
Ben benieuwd naar het resultaat!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan