Hoofdsponsor

Bouwstrip: Alouette II -Belgian Air Force-

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heli-aandrijving

Naar aanleiding van Modelengeneers vraag over de motor, een beetje uitleg over heli-aandrijving.

Er is keuze uit:

- elektromotoren die lopen op accu's (lipobatterijen of soms ook nog op nikkel metaalhybriden)
- thermische motoren die lopen op basis van methanol, olie en nitro;
- thermische motoren die lopen op basis van 2-takt benzine (euro 98 van de pomp die je mengt met olie);
- straalturbines die kerosine slikken

Elk systeem heeft zijn specifieke voor- en nadelen en zijn eigen belevers en non-belevers!
(Er zijn al forumdraadjes vol geschreven over dit gegeven).

Mijn waarheid is dat je het heli-aandrijfsysteem moet laten afhangen van:
1- de inhoud van je portemoné;
2- het soort heli en de dingen die je er wil mee gaan doen.

- Elektromotoren zijn vandaag de dag even krachtig als thermische motoren, met onder andere de volgende voordelen:
klein, licht, ze lopen altijd, ze maken nauwelijks lawaai en ze vragen geen onderhoud en/of afstelling en ze verslijten nauwelijks.
Maaaaaaaar, de batterijen en de laadapparatuur die je nodig hebt om confortabel te kunnen vliegen kosten een fortuin.
Maw. de dag dat er een batterij komt die niet groter is dan een 500cc benzinetank (en ook nie meer weegt), waarmee je een halfuur kan vliegen en die veilig op 5 minuten kan worden opgeladen... dan zijn we er. Alhoewel... de energie die je dan weer opnieuw in die batterij moet steken, moet ook ergens vandaag komen... dwz... weer sleuren met dikke autobatterijen of een thermische groep...
Elektrische aandrijving is vandaag perfect voor kleinere heli's. Voor grotere heli's is het ook perfect als je wil investeren in een foruintje lipo's.

- De termische motoren die lopen op methanol, olie en nitro zijn totaal mijn ding niet.
Ze maken een ellendig soort lawaai, ze braken hopen vettigheid uit en ze geven een wolk aan blauwe uitlaatgassen, wat voor een schaalheli totaal uit den boze is. Precies of je vliegt permanent met een rookbom.
Voor RC-vliegtuigen en 3D-helis zijn ze ideaal.

- De termische motoren die lopen op 2-takt benzine maken iets minder lawaai, roken totaal niet en vragen weinig onderhoud en afstelling. Eens goed afgesteld blijft een benzinemotor goed (dit in tegenstelling met een methanolmotor).
Het grote nadeel van een benzinemotor is zijn omvang en gewicht... wat hem in principe enkel geschikt maakt voor grotere modellen waarmee dan realistisch gevlogen wordt.
Benzinemotoren zijn ook duurder in aankoop dan methanolmotoren. Maaaar, benzine is hééél wat goedkoper dan het methanolmengsel. Dus veelvliegers verdienen de meerkost van de benzinemotor zo terug.

- The top is natuurlijk een straalturbine. Dat realistische geluid is onovertroffen.
Helaas nog niet voor ieders portemonée... en ze zuipen kerosine. Dus enkel geschikt voor grotere heli's met hele grote tanks en dan nog blijft de vliegtijd beperkt tot een 10-tal minuten.

Mijn dada zijn dus Benzinemotoren.
In de Alouette steekt een Zenoah 23cc met trekstarter.

Zo, met deze beperkte uitleg hoop ik dat eventueel beginnende helipiloten en al wie uit interesse dit verslag leest, wat wijzer is geworden omtrent de aandrijfmogelijkheden van RC-heli's

Heligroeten en tot vanavond voor de volgende bouwstrip-posting...

Nick
 
1_Frame083-Tussentekst-640x65-JPG-.JPG


1_Frame084-woudrekky-640x65-JPG-.JPG


1_Frame085-640x480-JPG-.JPG


1_Frame086-Gijzeltekst-640x480-JPG-.JPG


1_Frame087-Jump-640x480-JPG-.jpg


1_Frame088-Stuiven-640x480-JPG-.JPG


1_Frame089-Wegrijden-640x480-JPG-.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Pffff, dat ging maar net goed. Maar wat komt hij dan daarna tegen. Die hackers komen nooit alleen he.

In de Alouette steekt een Zenoah 23cc met trekstarter.

Idd, dezelfde motor als ik vaak inbouwde in de marder. Zenoah motoren zijn erg betrouwbaar. En geven ook weinig storing. Desondanks deed ik er altijd een ontsoringsmodule tussen de motor en de snelheidsregelaar. Doe jij dat ook. Bij een marder deden wij dat om er voor te zorgen dat deze niet in het wild weg zou rijden als er iets mis gaat.
 
In de Alouette steekt een Zenoah 23cc met trekstarter.

Hmmmm, dat doet mijn aan mijn grasmaaier denken, hopelijk start jouw motor wat makkelijker dan de mijne :D

Je maakt niet alleen een heel mooi bouwverslag, maar ook nog een heel spannende actie-strip cute

Volgens mij ben je klaar voor je eerste film Applaus

Groeten

Pascal
 
Tranen schieten tekort bij dit spannende verhaal.

Ik hoop echt dat alles nog goed gaat komen uiteindelijk,tjonge wat een aktie allemaal.

Ik heb het geluk,overigens,gehad om eens een turbine heli(model)te mogen zien vliegen.
inderdaad geeft dat een geweldige sound,je hoort zelfs de wieken klapperen bij een snelle duik,overtroffen met het prachtige geluid van de turbine.

Met een beetje geluk kun je zelfs de echte kerosine geur ruiken,dus na de verbranding.

Alleen je,het kost wat.maar dan heb je ook wel wat.

Ron.
 
@ modelengeneer...

We gebruiken een ontstorende bougiekap, ook om de vermijden dat de servo's plots hun eigen ding willen doen.

@ Pascal...

Je zal je grasmaaiertje ne keer goed moeten afstellen denk ik. Maximum 4 keer trekken en mijn Zenoah's draaien.

@ Homeghost

De rotorbladen (windmolens hebben wieken :(() op mijn Vario-benzine-mekanieken klapperen ook gelijk bij een echte hoor... ma kwa motorgeluid en geur heb je meer dan gelijk... 't is onovertroffen en al je haren komen er recht van... misschien waag ik mij over enkele jaren ook wel ne keer aan een turbine aangedreven toestel. 'k Denk dat een turbine de droom is van elke schaalhelibouwer en -vlieger.
Maar eerst de lopende projecten afbouwen. De Alouette II dus.

(PS. Het eerste deel van mijn volgende heliproject is besteld... ;P)

Heligroeten en tot gauw,

Nick
 
We gebruiken een ontstorende bougiekap, ook om de vermijden dat de servo's plots hun eigen ding willen doen.

Wij bij met de Marder ook, maar als er een storing komt in de ontvanger. Wil deze bijvoorbeeld alleen maar gasgeven in het gunstigste geval. Vandaar die modulle.
 
OOH...pas op, hij gaat het mysterieuze bos binnen. De legende wil dat daar de laatstlevende draak zijn hol heeft. Niemand, en echt nog niemand is daar van teruggekomen, behalve 1 pop...euh persoon. Aangebrand, bijna in stukken gereten door de reusachtige klauwen verdacht

Tim...o Tim wat gaat er nu toch gebeuren met jouw

^^
 
Leuk om te zien hoe onze Jade zich hier volop laat in opgaan. :D:D:D:D:D:D:D


Droop
 
Oef...ze zijn er geraakt B:

Trouwens je moet wel een groot budget hebben voor deze fotoshoots, toeleveranciers van hun werk houden, ultramoderne truckage...:D ongelooflijk knap gedaan...
 

Hoi, ik volg dit draadje van heel dichtbij, hoewel ik meestal niet veel post hier. Echter deze laatste foto schreeuwt gewoon om wat meer uitleg wat mij betreft (electro aanbidder ;-) )... ok, wat is het, aan het bell hiller te zien is het idd een RC heli, aan de bladhouders te zien is het duidelijk geen coax maar wel een CP, maar ik kan mij niet goed inbeelden dat een standaard CP in staat is om twee dergelijke figuren, een quad, en nog eens een schaal romp te liften.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Jadefalconguard

Het buget voor deze bouwstrip is "huge" cute
De tijd die erin kruipt om het te maken nog nog meer "huge" wacko
ma, ondertussen halen we geen ander kattekwaad uit hé...


@ dancooper

De heli op de foto is inderdaad een "fully operational" RC-toestel.
Een Bell 212 van het merk Vario natuurlijk.
En of die heli echt zoveel kan liften??? Dat zie je toch op het prentje :D

Heligroeten en tot gauw,

Nick
 
Joe, kun je anders ook een vertellen hoe je die turbine zo mooi in deze toestand hebt kunnen verweren. Daar ben ik toch wel heel benieuwd naar. Het ziet er echt helemaal top uit.
 
Knap spuitwerk! Applaus

En net als Rik vraag ik me ook af welke kleuren heb je hebt gebruikt om dit effect te bereiken?


Droop
 
top ! Naast een 'huge budget' is het een creatief hoogstandje en uiterst aangenaam om te volgen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan