Hoofdsponsor

1/72 Flying Boxcar C-119 (Italeri)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi werk Christophe. Waarmee hebt ge dat alu-papier gelijmd ?
 
ken niet veel van vliegers , maar er wordt zeer net gewerkt

mooie opbouw en brengt veel details aan en dit op schaal 1/72 prachtige


tom
 
Mooi werk Christophe. Waarmee hebt ge dat alu-papier gelijmd ?

Eerst wat revell plasticlijm op de plaats waar het stukje alu moet komen, dan het stukje opbrengen en dan nog eens met tamiya extra thin cement langs de randjes gaan.
 
Dit weekend heb ik de sokkel gemaakt voor het diorama. Aan de hand van de filmbeelden had ik een idee van hoe het terrein er ongeveer moest uitzien. Ik ga jullie hier stap voor stap tonen hoe ik dit gemaakt heb.

De materialen die ik gebruikt heb zijn:
1) Plaat MDF van 6mm dik.
2) Plaat polystyreen (die blauwe of gele isolatieplaten) van 40mm dik.
3) Siliconenlijm Tec7 voor het lijmen van de polystyreen.
4) Witte houtlijm.
5) Tegellijm.
6) Fijn decoratiezand.
7) Maquettekarton 3mm.
---------------------------------------------------------------------

1) Eerst heb ik een stuk MDF plaat van 56 x 56 cm gezaagd.

attachment.jpg

2) Dan heb ik een stuk isolatieplaat van 54 x 54 cm uitgesneden met een stanleymes. Ik heb een plaat van 40mm gebruikt, maar 30mm kan ook.

attachment.jpg

3) Ik wil dat de ps-plaat niet plat op de mdf ligt, maar dat er al een beetje een schuinte in zit om een mooi terreinprofiel te maken. Hiervoor heb ik 4 schuine mdf latjes gezaagd en die in de twee tegenoverstaande hoeken geplakt.

attachment.jpg

4) Hierop wordt vervolgens de ps-plaat met Tec7 vastgelijmd. Eenmaal op elkaar gelijmd heb ik er wat gewicht op gezet en het een nachtje laten drogen.( Het kabeltje dat je op de foto ziet is voor de motor van de propeller.)

attachment.jpg

attachment.jpg

5) Dan heb ik met maquettekarton van 3mm de hoogtes in het terrein gemaakt. Ik heb dit in laagjes gedaan zoals je kan zien op de foto.

attachment.jpg

attachment.jpg

6) Alles wat laten drogen, en toen ben ik verder gegaan met de afwerking van de zijkanten. Hiervoor heb ik 4 latjes van 9 x 60 cm gezaagd en ze dan één voor één tegen de zijkant gezet en het terreinprofiel afgetekend door met een potlood over het terrein te gaan. Toen heb ik elk latje ongeveer 5mm hoger afgezaagd dan de potloodlijn. Op deze manier alle latjes in verstek vastgelijmd.

attachment.jpg

7) Als alles goed droog is de mdf mooi opgeschuurd en twee primerlagen gegeven met Motip Filler spuitbus. Tussen de lagen geschuurd.
De openingen in de zijkant zijn voor de schakelaar en de batterij.

attachment.jpg

8) Vervolgens een laag Motip Spray Putty spuitbus, en alles opgeschuurd met fijn schuurpapier zodat het superglad is.

attachment.jpg

9) Dan de eindkleur erop gezet. Ik het gekozen voor een geelachtige zandkleur, hetgeen volgens mij goed gaat passen bij de kleur van het woestijnzand.

attachment.jpg

10) Als alles droog is heb ik een laag tegellijm op de sokkel gesmeerd zodat alles bedekt is. Ik heb één kilo tegellijm gebruikt voor deze plaat.
Het feit dat de houten zijkanten ongeveer 5mm hoger liggen dan de ps-plaat is het gemakkelijk om de lijm aan te brengen. Doordat ik de lijm met een spamuurmes heb aangebracht ontstonden er van die onnatuurlijke lijnen. Dus heb ik een beetje water op de tegellijm gegoten en met mijn hand alles mooi glad gestreken en op die manier nog wat oneffenheden in het terrein aangebracht met mijn vingers.

attachment.jpg

11) Toen heb ik op de nog natte tegellijm een laagje fijn zand uitgestrooid om zo de juiste structuur te krijgen van het zand. Dan heb ik ook nog voetstappen aangebracht nu de lijm nog vochtig is.

attachment.jpg

12) Dit heb ik dan weer een nachtje laten drogen. Het zand dat ik erop gestrooid heb zit nu nog niet overal vast. Dus heb ik houtlijm (30%) en water (70%) gemengd en met de airbrush erop gespoten. Voorzichtig zodat de zand niet wordt weggeblazen. Ik heb er redelijk wat lijm met water opgespoten. Goed laten drogen en de zand is zo mooi gefixeerd en klaar om te verven.
Maar dat is voor een andere keer.

Hier nog enkele foto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Christophe
 
Wat mooi gedaan zeg, en mooie uitleg, word een beauty Christophe
 
Ja maatje nu zit ik mee open mond te kijken zenne,hier geniet ik van zeg.Ik zie het al voor me in kleur al en ja het herkenpunt is duidelijk aanwezig al.
als ik het zo bekijk zie ik de film voor mijn ogen voorbij flitsen.Ga zo door vooral wan het word echt schitterend man.
Patje.;)
 
Dat ziet er zeker zeer goed uit en ook nog een mooie uitleg er bij.
Is maquettekarton iets speciaals trouwens?
 
Dat ziet er zeker zeer goed uit en ook nog een mooie uitleg er bij.
Is maquettekarton iets speciaals trouwens?

Maquettekarton wordt ook wel katapak genoemd. Het is dat karton dat bestaat uit een laag papier, dan schuim en dan weer papier. Wordt vooral gebruikt door architecten om maquettes te maken. Ik weet echter niet hoe ze het in Nederland noemen.

Bedankt voor de leuke commentaren iedereen.
 
mooie vorderingen en enorm leerzaam... benieuwd naar de schilderwerken...
 
Vraagje: Ik moet 7 mannetjes hebben om op het dio te zetten. 1 piloot en 6 die het vliegtuig voortrekken.
Ik zal de lichaamshoudingen wel moeten aanpassen, maar waar kan ik zulke mannetjes vinden op schaal 1/72?
 
Mooie gedaan ,,, ik ben zeer benieuwd verder
 
Vraagje: Ik moet 7 mannetjes hebben om op het dio te zetten. 1 piloot en 6 die het vliegtuig voortrekken.
Ik zal de lichaamshoudingen wel moeten aanpassen, maar waar kan ik zulke mannetjes vinden op schaal 1/72?

misschien eens gaan zien op de site van Domino? die hebben heel veel figuurtjes in hun assortiment zitten...anders eens een emailtje sturen naar de man, heeft een heel goeie service... weet niet of ik het hier mag zetten: www.domino.be (anders verwijderen jullie het maar....
 
misschien ook eens kijken bij Preiser, die hebben nog redelijk wat figuren 1/72 in hun gamma, hoofdzakelijk militair, maar ook civiel
 
Da word hord hier een mooi dio.
Doe zo voort.
 
misschien ook eens kijken bij Preiser, die hebben nog redelijk wat figuren 1/72 in hun gamma, hoofdzakelijk militair, maar ook civiel

Bij Preiser vind ik wat ik zoek, maar waar kan je dat hier in België bestellen of kopen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan