Hoofdsponsor

1/72 Flying Boxcar C-119 (Italeri)

Status
Niet open voor verdere reacties.
In de 2004-remake gebruiken ze de C-119, als je er dan toch een foto wil bijzetten, moet je maar eens in die richting kijken. Alleszins, een heel interessante benadering van een dio, en eentje om te volgen!
 
Christophe ik heb zo eens zitten zoeken en beide type vliegtuigen hier door u opgenoemd eens op pc gezet en vergelijkt.
Beiden verschillen inderdaad maar dat is miniem toch.Het situeert zich voornamelijk aan de staartvinnen dus de delen die het vliegtuig doen dalen of stijgen.
Bij de Fairchild (Flying boxcar) zijn die wat groter,ook de motoren zijn heel klein beetje anders.Verder is er inderdaad een redelijk verschil aan de neus en de cockpit beglazing.Maar ik denk dat dit op zich niet echt opzichtelijk zal zijn.Ik vind je keuze zeer goed en het is een zeer mooi alternatief om er een dio mee te maken.
Go for it maatje,zeker doen;p
Patje.
 
Eindelijk eens wat tijd gevonden om te starten aan mijn projectje.

Zoals Erwin reeds zei is er dus een duidelijk verschil tussen de Fairchild C 119 (bouwdoos) en de Fairchild C 82 (model uit de film). Maar aangezien de wedstrijd gaat over de sixties wil ik mij zoveel mogelijk houden aan het model uit de film. Dus hier zullen een aantal onderdelen serieus aangepast moeten worden.
Dankzij Patje (Doomwad) van wie ik de onderstaande foto kreeg doorgemaild (dank Patje) worden de verschillen duidelijk.

1_C-82_vs_C-119.jpg

Er zijn een aantal aanpassingen die ik aan de vleugels moet doen, maar dat lijk mij niet zo moeilijk. Maar het grootste probleem is de body. Die is helemaal anders. Veel hoekiger. Dus mijn bedoeling is om de body, zo goed als volledig zelf te maken. Met deze tekeningen moet dit wel lukken.

1_plan_Packet.jpg

Het grootste probleem zal de cockpit worden, maar we zien wel.

Doordat bij de bouwdoos de vleugels mooi gescheiden zijn van de body wordt het wat makkelijker.

1_Foto_012.jpg

En nog even een dryfit van het complete vliegtuig.

1_Foto_011.jpg

Om een idee te krijgen hoe groot het dio uiteindelijk moet worden heb ik een dummy gemaakt van papier en karton van de opstelling. Het dio zal ongeveer 55 x 55 cm meten wat toch nog groter is dan ik had verwacht. Hierop kan ik de juiste positie bepalen van alles wat op het dio komt te staan. En kan ik tegelijkertijd aan het woestijnlandschap werken en aan de vliegtuigen.

1_Foto_010.jpg

1_Foto_009.jpg

Ik ga starten met de aanpassingen aan de vleugels.

Christophe
 
De dummy uit papier en karton ziet er heel goed uit. Zo goed, dat het volgens mij moet lukken om de plastic kit achterwege te laten en de vliegtuigen volledig uit papier en karton te maken.
 
Ja klopt hier wel he Pascal,als ik het zo al zie staan lijkt al erg goed op de foto van de film.
 
Ah Pascal, dan is mijn project klaar. Nog wat zand erop smijten en klaar is Kees. :D:D En dan enkel nog afwachten wat de jury ervan vind. :D

Christophe
 
Ik heb het de laatste weken zo druk dat ik zelfs de tijd niet heb om de topics hier goed te volgen. Ik kom af en toe eens kijken om te zien waar iedereen mee bezig is, maar veel meer zit er voorlopig niet in. :(
Dit weekend nog een paar uurtjes tijd gemaakt om verder te werken aan de Phoenix, maar het is maar een kleine update.

Ik ben begonnen aan het staartstuk van de Phoenix. De vin die eropzit moest ik verwijderen. (resultaat zie laatste foto)

1_Foto_013.jpg

1_Foto_014.jpg

Dan heb ik de achtervleugel in twee gezaagd zoals in de film en het staartstuk aangepast zodat ik de twee helften aan beide zijden van het staartstuk kan plaatsen.
Omdat je zo in de vleugel kan kijken heb ik er een paar verstevigingsprofielen in gezet.

1_Foto_015.jpg

1_Foto_016.jpg

1_Foto_017.jpg

1_Foto_018.jpg

1_Foto_019.jpg

Christophe
 
Die profielen zijn mooi gemaakt Christophe.
Zo aan het centje te zien is het weer niet al te groot......

Fred
 
Hoi Christophe,ja je zei het al he dat je het erg druk hebt,het word wel mooi om te volgen zie ik,mooie profieltjes die je maakte.
Idd dat werd ook zo gedaan in de film he,heb die nog gezien,is wel al lang geleden zenne.Ik wens je alvast nog veel plezier maatje.
Patje.
 
mooi hoor Christophe zeker het dio thema
vliegtuig komt wel goed zo te zien mooie details

Gr
Dirk
 
Inderdaad een mooi toestel, de Belgische was geheel zilver.
Zelfs met een moter uit kon je er nog manouvers mee maken.

Johan.
 
Mooi projeckt ,,,, ik ken de films ,, welke versie vind je het mooist , de oude of de nieuwe
 
Beste vrienden, het is al weer een tijdje geleden, maar hier nog even een kleine update van de vorderingen aan mijn projectje.

Ik heb verder gewerkt aan de romp van de Phoenix. De twee cockpitopeningen gemaakt en het een en ander weggehaald en geplamuurd.


attachment.jpg

attachment.jpg


Ik had het idee om op het dio de propeller te laten draaien. Dat zou een mooi effect geven. Dus heb ik mij daar ook even mee bezig gehouden. Ik heb zo een klein elektromotortje gebruikt dat in één of ander speelgoedje zat. Ik heb wel enorm veel geluk gehad dat het motortje zo mooi in de romp paste.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Alles paste wonderwel mooi in elkaar, dus ook even een testje gedaan en hier het resultaat:

attachment.jpg

Sorry mensen dat ik de laatste tijd (door omstandigheden waar ik jullie niet mee ga vervelen) bijna geen tijd meer heb om te reageren op berichten of topics enz... maar dat zal wel weer veranderen.

Christophe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Christophe, die motortjes zijn speciaal gemaakt voor de Phoenix, dat zie je zo ;).

En soms heb je gewoon tijd nodig voor andere zaken.
 
Hoi Christophe das idd een tijd geleden he,ja er zijn nu dingen die prioritair zijn en dat is nu eenmaal zo.Blij dat je even kan tijd maken voor een update,dit word echt nog een schitterend project maatje.
Patje.
 
Mooi Christophe dat dat motortje zo perfect past, is echt een hele goede aanwinst voor je dio!

Fred
 
Bedankt jongens,

Weer een kleine update.

Ik heb het motortje vastgezet en de stoelen in de cockpit geplaatst. (Het mannetje in de cockpit is maar om te passen want het is een Duitser uit WOI, het enige dat ik bij de hand had op deze schaal):P

attachment.jpg

attachment.jpg

De plastic card plaatjes zijn er een beetje slordig ingezet, maar daar zie je achteraf niets meer van. :D

Dan heb ik een klein vraagje?
Op de foto hieronder zie je dat de linkervleugel reeds geplaatst is. Dat is de vleugel die daar in het echt ook zit. Dus deze past mooi.
De rechtervleugel echter wordt in de film afgebroken (van de rechterkant van het vliegtuig) en vervolgens aan de rechterkant van de linkerromp geplaatst. Het gevolg is dat het profiel van de vleugel kleiner is dan het profiel dat aan deze linkerromp vastzit. De foto's maken dit hopelijk een beetje duidelijker.

attachment.jpg

attachment.jpg

In de film heb ik maar een heel korte scène gevonden waar dit volgens mij zichtbaar is.

attachment.jpg

Wat denken jullie hiervan? Als ik de vleugel vastzet zoals hieronder en dan het afwerken met alufolie of iets dergelijk zodat ik het effect krijg van de foto uit de film?

attachment.jpg

Tot slot nog enkele foto's van wat volgens mij fouten zijn in de film die niet zijn weggewerkt:

Hieronder de foto van de Phoenix op het punt van vertrekken:

attachment.jpg

Dan een scène van de Phoenix net nadat hij is opgestegen. Let op de wielen die later in de film weer verdwijnen.:wacko:
Let ook op dat dit toestel er hetzelfde uitziet dan het toestel op de vorige foto.

attachment.jpg
En dan een scène van enkele seconden verder in de vlucht. De wielen zijn verdwenen, maar ook is het volgens mij een ander toestel. :O:O

attachment.jpg
En hier nog even gecombineerd zodat je de verschillen beter ziet.

attachment.jpg

De enige reden die ik kan verzinnen is dat de Phoenix die ze daar in de woestijn in elkaar geknutseld hebben niet echt luchtvaardig was en dat ze een ander toestel genomen hebben en dat een beetje gecamoufleerd zodat het op de Phoenix lijkt. Echter op de foto waar je de wielen ziet lijkt het mij toch de orginele Phoenix die opstijgt. Ik weet het niet.
Voor mijn dio maakt het echter niet veel uit, maar toch leuk om te weten.

Tot de volgende.

Christophe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi projeckt ,,,, ik ken de films ,, welke versie vind je het mooist , de oude of de nieuwe

Sorry voor het late antwoord Bubblegum. Ik vind beide versies wel leuk. Kan niet kiezen. Maar James Stewart vind ik net iets sterker dan Dennis Quaid.

Christophe
 
Euhmm ik kan de fotos niet zien via firefox???? vreemd eigenlijk maatje want nooit last gehad van firefox ook niet tijdens de verhuis van het forum.
 
Euhmm ik kan de fotos niet zien via firefox???? vreemd eigenlijk maatje want nooit last gehad van firefox ook niet tijdens de verhuis van het forum.

Dat is raar Patje, want ik heb toch alles precies gedaan zoals de vorige foto's. Ik kan ze hier zien.
Nog mensen die ze niet kunnen zien?

Christophe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan