Hoofdsponsor

1/48 V-22 Osprey (Italeri) [!]

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
9 apr 2011
Berichten
584
Deze kit heb ik al aardig wat werk aan verricht. Deze staat uitgebreider op modelbrouwers.nl.

Wat is er al aan gebeurd:
1) rescribing - niet alles, wel de grote lijnen.
2) interieur en cockpit gemonteerd. Aangezien ik model toe ga zetten heb ik enkel de cockpit basiskleur gegeven, door de gefumeerde canopy valt er hier ook weinig van te zien dus detailschilderen laat ik eveneens achterwege
3) romp gemaakt
4) preshade
5) onderkant in de verf gezet

Ik maak dit model voor de vorm, dus zal extra tijd in het airbrushen steken, wordt een (quasi)-OOB-bouw. Zeker rond de motorgondels kan je wat verweren, door het tiltmechanisme is dat een redelijk vuil hoekje.

v_22_update_1.jpg

Een Ar 234 heb ik er naast gezet om het wat in perspectief te kunnen bekijken :)
Rudimentair past alles wel - geen al te grote pas-problemen. Mits wat aandachtig werken is hier iets moois van te maken. Het is geen al te lange kit, maar breed is hij wel, zeker met de rotors :)

De ruwbouw:
modelbouw_001.jpg
modelbouw_002.jpg
modelbouw_003.jpg
modelbouw_005.jpg
modelbouw_006.jpg

en al direct een probleem gezien in m'n constructiewijze:
bij assemblage van de romp had ik best gezorgd voor versteviging van de onderste naad. Hier is op de een of andere manier de plastic véél dunner waardoor hier de verlijming het niet gehouden heeft. Nadeel van "iets te snel" te willen bouwen.

Dit ga ik oplossen door nieuwe verlijming + klein laagje putty. Hopelijk houd de onderkant het dan wel. Volgende stappen in de montage zijn een lichte putty-kuur voor de vleugelbevestiging met de romp en het afwerken van de rotoren met putty. Hier blijf ik bij dat Italeri op vlak van montage van de rotoren de mist is ingegaan.

Als je de motoren in de opwaartse positie zet moeten de flaps naar beneden, dit is niet voorzien in de kit dus als je het aandurft kan je deze afsnijden en herpositioneren.

V-22_osprey_001.jpg
zicht op de flaps: deze heb ik uitgesneden, daarna opgekuist en de kier die ontstaat opgevuld met sprue en putty, daarna opgeschuurd.

V-22_osprey_004.jpg

zicht hoe ik denk de flaps af te werken: de opening ga ik met stuk plastic strip toemaken. Als ik referentiebeelden goed analyseer zou er bij uitklappen flaps een beschermstrip meekomen...


v_22_primer_4.jpg
detail van de afwerking van de flaps met plastic strip

Na afwerken van de primer en correcties aangebracht te hebben in de preshade: zo ziet ie er dan uit:
preshade_001.jpg

Na de preshade de onderkant is in de verf gezet:
V22_underside_camo_006.jpg

detail van de staartsectie:
V22_underside_camo_004.jpg

Matig tevreden van het resultaat...

Tot zover deze bouw, volgende update: de toplaag, detailafwerking (zwarte details, wheelbays, landing-gear,...), laagje glanslak en decals.
 
Dat is al een ferm werk wat je gedaan hebt, ziet er goed uit :)
 
dit ziet er de moeite uit! Welk kleur krijgt de bovenzijde van dit vliegtuig/helicopter (wat is het in feite, een vliegcopter??)
 
tiltrotor aircraft ;)

komt in iets donkerder grijs dan de onderzijde.
 
Hij ziet er goed uit Jerre.
Zal een lastig werk geweest zijn al die lijnen te scriben!
 
wordt een hele mooie Jerre!! Weet je al wat voor kleuren je wil gaan doen? Het huidig scheme is niet echt makkelijk ala f-22 met een metalic look. Als je decals hebt jerre kun je een prototype doen in grijs goren, dat ligt dicht bij de kleuren van de Harrier AV-8B
 
uhu, dit is echter de eerste versie door Italeri. De versie die ik onder handen heb genomen is de nieuwe, gereviseerde versie en accurater.

Ook bij deze versie heeft de maker het nagelaten de flaps neer te laten. Dit is niet reëel.

Nog een eigenaardigheid van Italeri: de rotors zijn in feite een paar mm te groot en komen net tegen de "canards" aan de bovenzijde van de romp.

De vraag is nu of ik deze bladen moet bijzagen of niet, daar mijn gondels vastgezet zijn in de opwaartse positie en in praktijk niet hier tegen kunnen komen...
 
@Jerre

Als je er zeker van bent ze in opwaartse positie vast te zetten, dan kun je overwegen ze zo te laten. Ik heb het prototype liggen in de doos, en heb niet een beeld wat ik zou doen. Maar denk dat als je het echt volgens boekje wil doen en het kan nog nu, dat je dan even de bladen moet zagen. Heb je het nooit eerder gedaan, dan laat je ze gewoon zoals ze nu zijn. En ik vermoed dat het enkel een rechte zaagsnede zal zijn dus even kijken wat je zelf denkt aan te kunnen. Graveren lukte je goed, dus dit kun je ook wel aan.;)
 
Aha, ééntje om te volgen. Heb deze eerste versie van Italeri ook nog liggen op 1/72. Het resultaat ziet er toch al goed uit, benieuwd naar de verdere afwerking.
 
update: de verf is weer verwijderd - fout gelopen bij het spuiten van de bovenlaag - moet dus van 0 beginnen :(
 
Mooi werk dat je hier aan het neerzetten bent.
Maar ik heb wel de indruk dat je lijnen vrij diep en breed zijn.

Mark
 
gemaakt met scribetool van trumpeter, komt nog een nieuwe primer over en wat verf, dus zal wat minder opvallen eens klaar, door de wijze van compressie van de jpg vallen de lijnen meer op door een gekartelde rand :(
 
en hij staat weer in de primer en preshade, na de tegenval met de airpruts van revell omdat de badger defect was :(

Preshade lijkt zwart maar is in feite donkergrijs, lijkt zwart door lichtmeting fototoestel
IMG_9867.png

IMG_9869.png

IMG_9868.png
 
de onderkant is herspoten, de 2e keer valt beter mee dan de eerste keer :)
IMG_9883.png
IMG_9882.png
 
bovenlaag geschilderd en in future gezet:
IMG_9888.png
IMG_9887.png
IMG_9890.png
future laten drogen en morgen een bijkomende laag future zetten.

gebruikte verven: H127 en H128 met Mr Surfacer 1200 als primer en Tamiya matzwart voor preshade
 
Hey,

Heel goed tot nu toe, uw pre-shade komt goed uit. Nu de decals..... ;)
 
hehe, nu nog de vleugelrand in 't zwart zetten en het rechterachterroer de binnenkant nog een klein beetje verf geven ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan