Hoofdsponsor

TF-104G 1/48 (Hasegawa)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lex

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
551
Hallo allemaal,

Hierbij mijn project voor de 60's wedstrijd de TF-104G van de Nederlandse Luchtmacht van de CAV Volkel.

Het prototype van de XF-104 vloog voor het eerst in februari 1954 en vestigde de aandacht op zich door een snelheidsrecord neer te zetten van 2259 km/uur in mei 1958.
Het was tevens de eerste jager die de mach 2 grens kon doorbreken. Daardoor kreeg het de bijnaam “raket met een man erin”
Door vertragingen in de afleveringen werden er vele orders geannuleerd. Daardoor verloor het de race om de nieuwe frontline jager van de Amerikaanse luchtmacht te worden van de F-101 en F-106.
Hierdoor was Lockheed genoodzaakt zijn marketing strategie aan te passen en de pijlen werden gericht op diverse NAVO landen omdat daar een markt zat want de jagers die daar rondvlogen waren ernstig verouderd.
Deze nieuwe strategie betaalde zich uit. De West-Duitse luchtmacht koos in 1959 voor de Starfighter om de F-84 Thunderjets op te volgen. Hierdoor werd de benaming F-104G (G van Germany) gebruikt.
Hierna volgden de luchtmachten van Nederland, België, Italië, Denemarken, Noorwegen, Griekenland en Spanje.
De Starfighter is onder licentie geproduceerd in Duitsland, Nederland, België en Italië. In totaal zijn er 2.580 gebouwd.

De TF-104G werd vooral gebruikt om de laagvliegkunsten van de toekomstig F-104G vliegers te trainen. Er werden er 220 van gemaakt.
Omdat de totale lengte van de TF-104G net zoveel was als die van de F-104G werden er enkele systemen verwijderd om plaats te maken voor de tweede schietstoel.
Wel hadden de TF-104G’s de gevechtscapaciteit behouden.

Enkele data;
Bemanning; 2
Lengte; 16,99 m (zonder pitot buis)
Hoogte; 4,11 m
Spanwijdte; 6,68 m (zonder tiptanks)
Vleugeloppervlakte; 18,22 m2
Leeg gewicht; 8.387 kg
Maximaal gewicht; 13.054 kg
Motor; General Electric J-79-GE-11A
Stuwkracht; 4.549 kg
Stuwkracht met volle nabrander; 7.170 kg
Maximale snelheid; Mach 2.2 (beperkt door de aluminium huid en de temperatuur van de motor)
Landingssnelheid; 278 km/uur
Vliegbereik; 2.220 km


En dit is de kit die ik ervoor ga gebruiken;
DSC_0431.jpg

De sprues;
DSC_0434.jpg

DSC_0435.jpg

DSC_0436.jpg

DSC_0437.jpg

DSC_0438.jpg

DSC_0439.jpg

En deze decals ga ik gebruiken;
DSC_0432.jpg

Verder heb ik een Eduard PE set en Eduard mask;
DSC_0433.jpg

Nu nog even wachten tot het 1 mei is en dan kunnen we beginnen!

Alle deelnemers heel veel succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Lex,

Succes met de bouw van je project en de wedstrijd.
 
Succes en veel bouwplezier met dit wedstrijd model.

Fred
 
Veel succes met de bouw.
 
Ook een echte klassieker in zijn genre.
Veel plezier met het bouwen van deze kit.
 
Hoi Lex,

Gave bak, veel succes ermee.. Nog een paar daagjes en dan mag je echt van start..

Arno
 
Zo de start is gemaakt!

DSC_0644.jpg

Ben ook meteen het eerste "probleempje" tegen gekomen. In de doos zit enkel de CQ-7 schietstoelen.
Moet nog even op internet uitzoeken maar volgens mij vlogen de TF-104'en met de C-2 schietstoelen.
 
Hoop dat je ze kan veranderen of zo.
 
Heb al enkele resin stoelen besteld op het internet!
Moet alleen wel even wachten. Ze komen uit China!
De CQ-7 schietstoelen zijn vooral in een later stadium gebruikt.
Wordt wel mijn eerste keer dat ik met resin ga werken!
 
Aha, deze heb ik ook nog in de kast liggen.
Veel succes ermee, ik volg je...
 
En ze zijn binnen! De Aires C-2 schietstoelen dus we kunnen weer verder.
Ben ondertussen ook erg druk bezig met de Harrier dus zal niet iedere avond aan de TF-104G kunnen werken.
Gelijk even een vraag. Dien ik de Aires stoelen eerst in de primer te zetten of kan ik gewoon beginnen met het schilderen?

DSC_0887.jpg
 
Een primer op metaal zou ik wel doen, aangezien enamel niet lekker op metaal wil, dus een ondergrond is prima. En het moet natuurlijk nog van het blok af dus klein gaatje boren in de onderkant, zodat je dat al hebt om op een prikker te zetten. dan de primer, en dan zagen dan heb je het al in de primer staan en zaag je het dan kun je het al vastpakken. Ik neem aan dat je de stoel met de hand schilderd. Diep zwart voor de stoel zou ik niet direct doen maar tegen zwart aan.
 
Niet vergeten van je resin onderdelen deftig te reinigen met een beetje afwasmiddel, anders kan je problemen krijgen met het hechten van je verf... ;)
 
@Beyond
Heb ze maar meteen even in een bakje water met afwasmiddel gelegd!

@Eric,
Dan zou ik dus eigenlijk alleen de PE delen een kleurtje hoeven geven?
Ik wil ze eigenlijk zo lang mogelijk op het blokje laten staan. Geeft me mooi de mogelijkheid om het met buddies vast te zetten op een plaatje zodat ik ze niet hoef vast te pakken.
 
In de tussentijd rustig aan verder gegaan aan de TF.
De romp is gesloten en heb voor de foto even alle onderdelen van de cockpit geplaatst.

DSC_1140.jpg

DSC_1141.jpg

DSC_1142.jpg

DSC_1143.jpg
 
Ben rustig aan verder gegaan. Volgens mij weten ze bij Hasegawa dat ik met plamuren nog niet veel ervaring heb en willen ze me laten oefenen!
De onderzijdes van alle flaps/slats hebben 3-4 ejector pin marks (volgens mij heet het zo)!
Heb nu een beetje tape eromheen geplakt en dan de plamuur erop gesmeerd.
Zoals op de foto te zien is is er al een slat gedaan en de staart ook al. Nog een hoop gaten te gaan!

DSC_1144.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan