Hoofdsponsor

TF-104G 1/48 (Hasegawa)

Status
Niet open voor verdere reacties.
gewoon eens proberen, eerst op een stukje van een model dat er niet toe doet en je gaat je model tot leven zien komen... Ik let er wel op om als ik spuit met aquarel te washen met enamel en omgekeerd.

terwijl we toch bezig zijn..
Als je model met Acryl is gespoten, en je wil nadien je wash met olieverf of enamel erop doen, is het dan eigenlijk nodig om er eerst een laagske vernis op aan te brengen? Lijkt een beginnersvraagske, maar mijn ervaringen met een model volledig in acryl zijn zo goed al nihil. met enamel weet ik dat het best is om een tsslaag vernis aan te brengen anders vreet de wash uw spuitwerk aan.
 
@Pascal,

Ik gebruik Tamiya tape. Zal de tip van de jeans eens testen!
De olie of plakaatverf moet ik ook aanschaffen. Zal eens kijken wat ik het eerste tegenkom!
Voordeel van de kant-en-klare is dat het al voorgemengd is en zo klaar voor gebruik!
Ik gebruik de Tamiya X22 omdat dat laatst de enige was die ik in huis had.
Heb ondertussen ook de Humbrol variant dus misschien probeer ik die.
 
@Pastis: meestal werk ik zonder vernislaag ertussen, en dat geeft weinig of geen problemen (aquarel reageert normaal niet met thinner, bij het principe van een "pinwash" (maw: je neemt een beetje van het mengsel op met een fijne borstel en tikt de naad of rivet aan. de wash trekt zich dan verder in de groef of langs de lijn.) Zo kan je werken zonder problemen zonder tussenliggende vernislaag. Hoewel het de laatste keer een beetje tegengevallen is, maar was ook deels mijn schuld: geen primer gelegd, en de verf niet laten uitharden, eens geprobeerd met terpentine, het teveel willen wegspoelen en daar kwam de verf wel los van het onderdeel.
 
@Pastis: meestal werk ik zonder vernislaag ertussen, en dat geeft weinig of geen problemen (aquarel reageert normaal niet met thinner, bij het principe van een "pinwash" (maw: je neemt een beetje van het mengsel op met een fijne borstel en tikt de naad of rivet aan. de wash trekt zich dan verder in de groef of langs de lijn.) Zo kan je werken zonder problemen zonder tussenliggende vernislaag. Hoewel het de laatste keer een beetje tegengevallen is, maar was ook deels mijn schuld: geen primer gelegd, en de verf niet laten uitharden, eens geprobeerd met terpentine, het teveel willen wegspoelen en daar kwam de verf wel los van het onderdeel.

Ik dacht het al dat er tussen Acryl en een pin of sludge wash geen vernis nodig was. Zuivere terpentine gebruik ik zowiezo niet meer. Stinkt immens... en ik kan er gewoon niet tegen.
 
De blanke lak zit erop en heeft een paar dagen uit kunnen harden.
Vanavond als het mee zit gaan de eerste decals erop.


DSC_1457.jpg

DSC_1458.jpg

DSC_1459.jpg

DSC_1460.jpg

DSC_1461.jpg
 
Ben er ondertussen rustig aan mee door gegaan en de decals zitten er aan een zijde helemaal op.
Het is een combinatie van de kit decals, de aftermarket decals en de decals van een Revell F-104G.

DSC_1466.jpg

DSC_1467.jpg

DSC_1468.jpg
 
Heb vanavond lekker door kunnen werken.
Alle decals zitten erop.
Probeer er morgen foto's van te plaatsen.
 
Ziet er geweldig uit Lex mooi toestel

Gr
Dirk
 
Ziet er goed uit hoor, zal je nog verwering aanbrengen ook? Zal het nog mooier maken :)
 
@Dirk,

Is wel de bedoeling. Zal de eerste keer zijn dat ik een wash ga gebruiken!
 
Dat hoop ik wel ja!
Heb laatst een wash gekocht (pro modeller wash) en ga die testen.
Maar er komt eerst een blanke laklaag over de decals heen.
 
Heb zojuist een blanke laklaag over de decals gedaan. Hier 2 foto's van de vooruitgang.
De eerste is zonder flits en de 2e met flits.
Is een blanke laklaag voldoende om met de wash te beginnen? Moet deze eerst goed uitgehard zijn of kan ik morgen al met de wash beginnen?

DSC_1470.jpg

DSC_1472.jpg
 
Vandaag voor de eerste keer aan de slag gegaan om de Starfighter een wash te geven.
Heb alleen de onderzijde nog maar gedaan.
Hier enkele foto's. Graag jullie meningen!

DSC_1474.jpg

DSC_1475.jpg

DSC_1476.jpg
 
Verder geen opmerkingen gekregen dus neem aan dat ik het goed gedaan heb!

Ben door gegaan met de bovenkant. Hier is de wash minder goed zichtbaar. Helemaal op de groene vlakken.
Alleen de laatste laklaag moet er nog overheen. Verder is hij klaar.
De laatste laag zal even moeten wachten aangezien ik eerst even op vakantie ga!

DSC_1477.jpg

DSC_1478.jpg
 
Bljft toch een mooie banaan hé, zo'n F-104. Ik had het er gisteren nog over met m'n vrouwtje overigens. Spijtig dat we die van ons destijds aan Egypte verkocht hebben... enfin, met "die van ons" bedoel ik ook niet dat we er persoonlijk hadden hé, lol.
 
Ziet er goed uit.
Je pannellines zijn mooi zichtbaar.
Persoonlijk zou ik hem iets vuiler maken.

Mark
 
@Dany,
Zeker een mooie kist! Ben naar het wereldwijde afscheid geweest in Italië en dat was zeer indrukwekkend!

@Mark,
Dat was in eerste instantie wel de bedoeling. Er bleef alleen niet al teveel wash achter in de paneellijnen.
Toen bedacht ik me dat de Nederlandse F-104'en in de 60'er jaren natuurlijk ook best nieuw waren dus niet al te vies!
 
En deze is ook klaar!!!!

Na 2 weken rust vanwege vakantie heb ik deze op tijd kunnen afronden!

Hierbij de eindfoto's;

DSC_1841.jpg

DSC_1842.jpg

DSC_1843.jpg

DSC_1844.jpg

DSC_1845.jpg

DSC_1846.jpg

DSC_1847.jpg

Zelf ben ik er erg tevreden over. De wash had er iets zwaarder op gemogen maar aangezien dit de eerste keer is dat ik een wash gebruikt heb ben ik er zelf content mee!
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan