Hoofdsponsor

TF-104G 1/48 (Hasegawa)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Omdat ik vakantie heb schiet het voor mijn doen erg op.
Hierbij wat nieuwe foto's;

DSC_1226.jpg

DSC_1227.jpg

DSC_1228.jpg

DSC_1229.jpg

Morgen weer verder. Hoop deze week een heel eind richting spuitklaar te kunnen komen!
 
@ Lex
Deze vordert ook heel goed, wat me opvalt is dat het heel erg schoon gebouwt wordt. Voor de kleurtjes even goed gaan zoeken wat je het beste kunt doen. ik heb mijn F-104 in Revell kleuren gedaan, nummer 79 en 46. Als je het airbrushed dan lukt dat goed, met penseel gebruik ik revell verf niet meer. De onderkant zijn de meningen zeer verdeeld wat je moet gebruiken. Daarom het ik voor mezelf een mix gemaakt van Alu 99 en revell 75. Dat heeft als voordeel dat je toch zilverachtige onderkant krijgt.
 
@Eric,

Dat schoon gebouwd worden valt wel mee! Heb voor de foto de Starfighter speciaal verplaatst zodat de achtergrond wat rustiger was!
Voor de bovenzijde ben ik aan het kijken geweest en de kleuren die daar gebruikt zijn zijn RAL 6014 en 7012. Voor de onderzijde RAL 7001.
Het zijn lastige kleuren want ben tijdens de speurtocht naar de juiste kleuren meerdere opties tegen gekomen. Voor wat betreft de bovenkant heb je volgens mij helemaal gelijk. De onderkant is volgens mij (in tegenstelling tot de Italiaanse F-104'en) gewoon grijs. Ik heb daar humbrol 128 voor gebruikt.
 
Humbrol 128 is een verkeerde kleur grijs, dat is FS 36320. En die kleur was het zeker niet!! Ik heb 1/32 het gedaan met Humbrol 127 en dat is FS 36375 en dat is de onderste kleur van de Nederlandse F-16's. Daarom juist had ik een mix gemaakt en blijf ik dat doen van revell 75 of gelijkende kleur van Humbrol en daar dan iets alu doorheen mengen. niet in het potje, maar er buiten zodat je zeker genoeg verf hebt om te airbrushen. op zich kun je nu wat je hebt aangebracht mits niet te dik, alsnog de mix erop zetten. Als je wil probeer het dan uit op proef stuk, en dan zie je het verschil. en dan kun je nog zeggen ik doe een mix of wat anders.
 
Heb even gekeken en volgens de kleurentabel is humbrol 128 inderdaad niet de goede. Daar staat dan weer humbrol 126 vermeld.
Deze vindt ik redelijk aan de donkere kant. Ben vandaag maar wat verf gaan halen (revell 75 en 42) en dan gaan we even testen wat de beste kleuren zullen zijn.
Zal ook de mix gaan proberen. Welke verhoudingen heb je voor de onderkant gebruikt?
 
Leuk hé zoeken naar RAL of FS nummer verfjes ? Persoonlijk vind ik de kleuren van de 1/1 versie altijd te donker, en doe ik er een beetje wit (koud effect) of geel (warm effect) bij.
 
Klopt ja. Nu was dit een redelijke overeenkomst. De bovenkant gaat meer problemen opleveren denk ik!
 
@ Lex

Revell 374 is volgens mij de lichtste kleur grijs, en dat kun je gebruiken voor het Amerikaanse SEA schema. Mijn mix is eigenlijk op het oog, moet echter wel een grijs blijven en niet naar metalic gaan. Dus meer grijs nemen en wat minder alu. en dan zit je redelijk goed wat betreft de onderkant kleur.

Bovenkant 79 en 46 is het beste om te doen, voor penseel is Revell erg vervelend geworden. Op de afbeeldingen zie je hoe ik het heb gedaan met deze kleuren en de onderkant kleur Humbrol 127.

DSC00066.jpg

DSC00068.jpg

DSC00070.jpg

DSC00021.jpg
 
Ik heb even wat foto's gemaakt;

Zonder flits;
DSC_1449.jpg

Met flits;
DSC_1450.jpg

En hier staan Humbrol 126, 127 en 128 naast Revell 374;
DSC_1451.jpg
 
Ik ben ondertussen met de airbrush aan de gang gegaan met het volgende resultaat.

DSC_1452.jpg

DSC_1453.jpg

DSC_1454.jpg

Een heel verschil met de Hawk welke een sinaasappelhuidje had;

DSC_1455.jpg

En dit is dan weer jammer! Zijn wel een paar extra puntjes waar wat verf bijgewerkt dient te worden maar dit is wel een grote plek;

DSC_1456.jpg

Nu het anti glare en de luchtinlaten nog zwart en wat kleine dingen en de blanke lak kan er overheen!
 
Lex,

Volgens mij kun je dit stukje rond het "gat" afplakken en terug spuiten van het stuk ontbrekende verf.
Dit heb ik indertijd met mijn Maserati Bora ook gedaan, zonder dat je het kon zien achteraf.
 
Dominiek,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb vanavond met de kwast geprobeerd het plekje bij te werken (moest toch wat kleine onderdelen schilderen).
Heb weer sterk verdunde verf gebruikt dus die dekte niet volledig in een maal.
Zal morgen eens kijken hoe het resultaat is. Als het niet naar mijn zin is dan pak ik de AB erbij!
 
Mooi spuitwerk Lex. De plaatsen waar de verf is los gekomen, kan je het best opnieuw afplakken en spuiten. "Behandel" telkens een paneel of onderdeel, als er dan een kleurverschil is, lijkt het alsof dit onderdeel vervangen is, net zoals bij een 1/1 vliegtuig.
 
Mooi spuit werk kerel .... zit de wash er al op ... ?
 
Dank voor de complimenten! Ben er zelf ook erg tevreden over. Helemaal als je de Hawk vergelijkt met deze.

@Pascal,
Loop dat natuurlijk wel het risico dat ik er dan nog meer verf af trek!

@Bubblegum,
Een wash heb ik nog nooit gedaan. Denk dat ik daar nog wat modellen mee wacht voordat het resultaat tegen valt!
 
gewoon eens proberen, eerst op een stukje van een model dat er niet toe doet en je gaat je model tot leven zien komen... Ik let er wel op om als ik spuit met aquarel te washen met enamel en omgekeerd.
 
Ik ben bang dat het in dit geval wel heel erg tot leven komt!
De Starfighter kit heeft ontzettend veel gaatjes. Zal dit niet te druk worden?

Komende zondag ga ik naar Mol, zal eens kijken wat er te vinden is.
Heb deze al gevonden http://www.florymodels.co.uk/weathering-wash/
Zijn er mensen die ervaring met dit spul hebben of andere alternatieven?

Ik heb enamel verf gebruikt en als blanke lak gebruik ik de Tamiya X22 (Clear).
 
@Pascal,
Loop dat natuurlijk wel het risico dat ik er dan nog meer verf af trek!

Welke tape gebruik je ? Je kan de kleefkracht van elk soort tape veminderen door hem een paar keer op je jeansbroek te plakken, en daarna pas op het model. Als je dan dun spuit, loopt de verf niet onder de tape.

Zijn er mensen die ervaring met dit spul hebben of andere alternatieven?

Ik heb enamel verf gebruikt en als blanke lak gebruik ik de Tamiya X22 (Clear).

Persoonlijk zal ik nooit een kant-en-klare wash gebruiken. Ik maak er zelf één met ofwel : olieverf + white spirit. Ofwel plakkaatverf + water + afwasmiddel. De wash breng ik aan ofwel voor, ofwel na de blanke lak.
Maar waarom spuit je die Tamiya X 22 (ik veronderstel dat het acryl is ?) op de enamel verf ? Waarom gebruik je geen blanke lak van het zelfde merk en type als de verf ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan