Hoofdsponsor

Lilla Weneda 1962

Status
Niet open voor verdere reacties.
L

ludo

Guest
Dit is mijn project voor de wedstrijd de Golden Sixtees

Lilla Weneda - een kleine kust ferry van de poolse Baltische vloot uit de jaren 60
Het model is van karton papier, gedownload van het internet

De download komt van Digital Navy

Schaal: 1:100
lengte 36 cm
hoogte 13 cm

Heb nog nooit een papier model gebouwd, ben benieuwd of dit gaat lukken

Als het klaar is zou het er zo moeten uitzien




Veel geschiedenis kan ik hier niet over vinden

The--Mouse (Moderator) vond het volgende op een poolse site:

En de beschrijving waar deze vandaan komt:
( Sorry voor de slechte taal, daar mijn pools niet zo goed is heb ik dit laten vertalen door Google)

Scheepswerf van Gdansk -------- rivier in de eerste helft van 1960. bouwde een serie van tien passagiersschepen SZ-600 type. Prototype series werden
LILLA WENEDA, die in dienst zijn getreden in de zomer van 1961, terwijl de zuster RoZa grudnu WENEDA in hetzelfde jaar. Aldona weten, Alina, BALLADYNA , Ellenai, Judith, Grazyna, Laura en Maryla, hief de vlag in de jaren 1962-1964. Deze werden personen
voor de Poolse Witte Vloot, vooral bedoeld voor navigatie in het Szczecin Lagoon, Wisla Lagoon en de Golf van Gdansk. Doe geen moeite
hun gebruik in de zomer tijdens zonnige dagen en korte uitstapjes naar de open zee vanuit havens in Darłowo, Dziwnów, Kolobrzeg, Leba
ondanks hun inherente beperkte moed op zee.



Hier nog een mooie foto



Er zijn in totaal 8 bouwplaten op A4 formaat

 
Laatst bewerkt:
Wat een mooi schip jaja dat word nog es de moeite he veel plezier met de bouw en de wedstrijd ludo
 
Oeps ik heb de naam van de tittel verkeerd geschreven

De juiste naam is Lilla Weneda en niet Veneda
 
Mooi schip om te bouwen lijkt me Ludo.
Maar... pas op.... want papier bouw is erg verslavend:D

Succes en veel bouw plezier met de wedstrijd en mocht je vragen over papier bouw hebben just ask.;)

Fred
 
Veel suk6 met de bouw van je bootje van papier :D
 
hoi mooi schipje e . ik heb deze ook net afgehaald se op papier van 190 g .
is dit voldoenden zo en die planetjes is dat al want ik kan die niet openen 3 paginas denk ik . iemand die die link heeft mss
 
Hoi Ludo,

Succes met de bouw en de wedstrijd.
 
hoi mooi schipje e . ik heb deze ook net afgehaald se op papier van 190 g .
is dit voldoenden zo en die planetjes is dat al want ik kan die niet openen 3 paginas denk ik . iemand die die link heeft mss

Je moet Acrobat Reader hebben om te openen. Gratis te Downloaden Hier
 
hoi mooi schipje e . ik heb deze ook net afgehaald se op papier van 190 g .
is dit voldoenden zo en die planetjes is dat al want ik kan die niet openen 3 paginas denk ik . iemand die die link heeft mss

Om de bestanden uit de download te halen moet je winzip hebben
Op deze pagina staat een gratis officiele versie, klik Hier

Acrobat Reader is gratis
 
dat heb ik allemaal ze klopt het dat er 3 plannetjes bij zijn ? dan heb ik ze allemaal vermoed ik ?
 
Heb nog nooit een papier model gebouwd, ben benieuwd of dit gaat lukken

Dan ga ik gelijk voor de start al wat vragen stellen hoor Ludo:sleep:

Op wat voor papier heb je deze geprint?
Ik heb even de tekeningen bekeken van dit schip, hou er rekening mee dat je ook een plaat karton nodig hebt.
De print van de spanten moet je op het karton plakken, dit voor de stevigheid van het model.
Voor de opbouw zou ik minimaal papier van 160 gram pakken....
Zo maar even wat gedachten hoor:D

Als je vragen hebt gewoon stellen hoor.

Fred
 
Veel succes met de bouw.
 
Dan ga ik gelijk voor de start al wat vragen stellen hoor Ludo:sleep:

Op wat voor papier heb je deze geprint?
Ik heb even de tekeningen bekeken van dit schip, hou er rekening mee dat je ook een plaat karton nodig hebt.
De print van de spanten moet je op het karton plakken, dit voor de stevigheid van het model.
Voor de opbouw zou ik minimaal papier van 160 gram pakken....
Zo maar even wat gedachten hoor:D

Als je vragen hebt gewoon stellen hoor.

Fred

De eerste twee heb ik op gewoon papier (80 Gr Geprint), omdat ik die op 1 mm karton ga plakken, deze dienen voor de spanten en onderbouw,
al de rest op fotopapier 180 Gr.
Bij nazicht van alle onderdelen ga ik de meeste bladen nog eens op gewoon papier afprinten.
Sommige onderdelen zijn nogal klein en moeten opgerold worden, dat oprollen zie ik niet zitten met 180 Gr

Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik de bladen zoveel keer kan afdrukken als nodig op verschillend papier.
De praktijk zal het moeten uitwijzen

Nog een vraagje
Wat is de beste lijm voor dit en welke lijm voor de ramen. ik veronserstel dat hier plastieken ramen in moeten
 
Papier bouwers lijmen meestal met een hobby lijm die niet op waterbasis is.
Zelf werk ik meestal met gewone houtlijm.
Dat vindt ik prettig werken en je kan nog een beetje schuiven als je aan het plakken bent:D

Als je echt fotopapier gebruikt moet je geen houtlijm gebruiken want dat lost de inkt op.

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan