Hoofdsponsor

1/72 F-16 Twin seater [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

pantani

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2007
Berichten
3.289
1_IMG_1115_2_.jpg

1_IMG_1117_2_.jpg

1_IMG_1118_2_.jpg

1_IMG_1119_2_.jpg

1_IMG_1120_2_.jpg

1_IMG_1121_2_.jpg

Heb een vliegtuig gekocht om me wat bezig te houden als het een en ander aan het drogen is en ook om men airbrush een beetje te testen.

Ik zal proberen om van deze F-16 fighting falcons een serie te maken, dus meerdere modellen, is te zeggen, meerdere F-16's in andere kleuren en afkomstig van andere landen, zoals Belgie Nederland enz ....
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee. Om al die vliegtuigen in een andere setting te maken. Ik heb ooit eens een vliegertje gemaakt een fokker die rode dubbeldekker, was best leuk om een keer gedaan te hebben. Maar verder noooit naar gekeken. Ik blijf jou volgen.
 
Voila


Heb een vliegtuig gekocht om me wat bezig te houden als het een en ander aan het drogen is en ook om men airbrush een beetje te testen.

Ik zal proberen om van deze F-16 fighting falcons een serie te maken, dus meerdere modellen, is te zeggen, meerdere F-16's in andere kleuren en afkomstig van andere landen, zoals Belgie Nederland enz ....

Ik zie dat je open staat voor andere takken in de modelbouw. Way to go Pantani.

Heb je al beslist welke verf je gaat gebruiken om te spuiten? Er zijn grote verschillen tussen de verschillende merken qua kleuren, maar ook qua gebruiksvriendelijkheid.
 
Ik ben net aan het testen geweest met schmincke verf, dit gaat wel goed maar het uitkuisen valt wat tegen, heb hem helemaal opengedaan men Black bull 137 E en met wasbenzine en ook met Schmincke cleaner proberen uit te kuisen, toch zie ik nog wat restjes verf achter blijven, heb er nu terug Cleaner in gedaan, zal deze een 10 tal minuutjes laten in de spuit staan.

Hebben jullie andere voorstellen???

Heb me net ook zo'n BT-UC7810 Ultrasone Reiniger 0,75 l / 50 Watt aangeschaft, dan zal hij zeker proper blijven denk ik, deze zal ik in de loop van volgende week hebben.

Mvg

Dirk
 
Hebben jullie andere voorstellen???

Jawel, een ultrasoon-reiniger.
Deze hoeft niet duur te zijn. Ik heb er eentje gekocht op ebay, nieuw, voor 38 euro.
Daarnaast heb ik nog een euro of 8 betaald voor een universeel reinigingsproduct voor erin.
Let wel, je moet dan wel zorgen dat je je airbrush zo rap mogelijk na het spuiten reinigt, zodat de gebruikte verf/inkt, niet de kans krijgt om uit te harden.

Ik ga dan eerst mijn airbrush op de gebruikelijke manier gaan reinigen en daarna gooi ik alles in de ultrasoon.
 
Nog niet aan verder gedaan, ben nog bezig met de houten schepen en momenteel ook niet echt veel tijd, thuis ook een beetje werken he :p

Ik zal er wel eens aan verder doen maar heb gezien dat men schaal 1:72 niet zo makkelijk is, is toch redelijk klein om echt een mooi vliegtuigje er van te maken of heb ik het mis :p
 
Wel Dirk, een vliegtuigje op 1:72 is niet echt moeilijker om er een mooi modelletje van te maken. Er is alleen wat meer priegelwerk aan. cute
Een voordeel van deze schaal is dat kleine schoonheidsfoutjes gemakkelijker te 'camoufleren' zijn. :D


Droop
 
update 10-09-2008 F-16

Zo, rijdens het wachten en drogen van de verf van mijn andere projecten ben ik dan maar eens verder gaan doen met deze F-16.
Ik heb juist een paar onderdelen in de primer gezet en de binnenkant in het wit gespoten.
1_IMG_1871.jpg

Dan een vraag.
Alle stukken die nog op het frame hangen in de doos, spuiten jullie deze zo of halen jullie ieder stukje van het frame om het te spuiten??

Ik zou eigenlijk alle stukken die in de doos zitten en aan het frame hangen willen in een keer in de primer spuiten, en als ik dan een stukje nodig heb het er af snijden, schuren en dit kleine stukje die niet in de primer zit zo in de lak schilderen?????
Is dit een goed idee of doe ik beter stukje per stukje???

Waarom ik het zo zou willen doen, omdat er zoveel kleine stukjes zijn en als ik het los maak van het frame ik de nr's niet meer vind waar wat hoort :s
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier niet zo veel verstand van, maar ik zou wel wachten met de primer, dit omdat je kieren zult hebben die je moet wegwerken. En met welke lak ga je straks spuiten?
 
En met welke lak ga je straks spuiten?

Ik spuit alles met Aqua Revell.
En inderdaad, beter zoveel mogelijk samen lijmen en dan nadien de kiertjes en zo weg werken.

Voila ik kan weer verder :k
 
Hey Dirk,

Voor het bouwen van vliegtuigen gebruik ik steeds dezelde volgorde :

* Het bouwen van de cocpit en schilderen van de binnenkant van de romp.
* De romphelften aan elkaar lijmen, en de vleugels bevestigen.
* Het hoogteroer en de staart (indien nodig) monteren.
* Het afplakken van de camo en het schilderen van het geheel.
* Aanbrengen van de decals
* Monteren van het landingsgestel / bewapening en ander klein spul.

Eventueel kan je nog een laag vernis en een sludge wash aanbrengen, en wat drybrushen en met pastels aan de slaag gaan.

Veel succes met deze mooi F-16 cute

Groeten

Pascal
 
Hey Dirk,

Voor het bouwen van vliegtuigen gebruik ik steeds dezelde volgorde :

* Het bouwen van de cocpit en schilderen van de binnenkant van de romp.
* De romphelften aan elkaar lijmen, en de vleugels bevestigen.
* Het hoogteroer en de staart (indien nodig) monteren.
* Het afplakken van de camo en het schilderen van het geheel.
* Aanbrengen van de decals
* Monteren van het landingsgestel / bewapening en ander klein spul.

Eventueel kan je nog een laag vernis en een sludge wash aanbrengen, en wat drybrushen en met pastels aan de slaag gaan.

Veel succes met deze mooi F-16 cute

Groeten

Pascal

Bedankt Pascal voor de nuttige informatie.:k
Ik zal ook eens proberen deze volgorde aan te houden.
Nu ga ik naar de keuken om al terug een paar onderdelen zoals de cocpit en dergelijke een badje te geven met zeepsop.
 
update 13-09-2008

Kleine update van wat ik nog heb gedaan.
Ben dus begonnen met het schilderen van de cocpit en de piloot.
De foto is niet zo duidelijk om de kleuren te zien, de piloot zen pak heb ik in olijf groen geschilderd, de helm in 2 soorten grijs en ook het vizier in zwart alsook de piloot schoennen.
De schietstoel heb ik ook in een olijfgroen geschilderd, en het kussentje waar hij op zit in een ander soort groen alsook de gordels.
1_IMG_1882.jpg

Dit is de copiloot waar ik ook aan begonnen ben, ik was eerst van plan om de Jet te maken met 1 piloot maar de canopy heb ik er niet bij gekregen om een single jet van te maken dus ben ik verplicht om een 2 zitter te maken.
1_IMG_1884.jpg

Hier nog een paar stukken aan elkaar gelijmd en in de primer gezet.
Sommige delen heb ik een beetje moeten bijwerken met plamuur om de kieren weg te krijgen, groot waren ze niet.
Straks alles samen lijmen als de piloten en de stoelen klaar zijn, en dan beginnen aan het mooi spuiten van de binnekant en zo.
1_IMG_1881.jpg

Zo, tot zover deze update, meer en hopelijk mooiere foto's volgende keer
 
Laatst bewerkt:
update 15-09-2008

De piloten nog wat bijgewerkt, deze zal ik nog bijwerken met een drybrush en de helmen nog wat verder afwerken.
1_IMG_1941.jpg

Hier de rug al vastgelijmd, voor de neus wacht ik tot de cocpit volledig klaar is en dan eerst deze er in lijmen en dan pas de neus er op.Ik ben ook al bezig met wat decals op het dashboard te plaatsen.
1_IMG_1940.jpg

De bovenkant heb ik gespoten met Antrasiet kleur, de binnekant met mat wit.
1_IMG_1939.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nog wat gietrandje tussen de beentjes van de piloten. o-oo-oo-o

Geintje hoor, leuk die macro stand.

Maar je gaat als een speer he.
 
Als je de piloten nu nog hun seatbelts (van bv masking tape) maakt, zal dit het algemene zicht in de cockpit positief beinvloeden, Dirk.

Ziet er verder al goed uit hoor.

Keep up the good work.


Droop
 
Als je de piloten nu nog hun seatbelts (van bv masking tape) maakt, zal dit het algemene zicht in de cockpit positief beinvloeden, Dirk.

Ziet er verder al goed uit hoor.

Keep up the good work.


Droop

Zal ik proberen Droop :k
 
update 16-09-2008

Hier dan een update van de vorderingen van mijn project, ik heb dan ook zoals droop voorstelde de riemen van de piloten er bij gedaan, de foto's zullen meer zeggen :k
zijn wel onduidelijk maar de volgende update zal ik proberen duidelijkere foto's te leveren.
1_IMG_1957.jpg

De joysticks moeten er nog op.
1_IMG_1958.jpg

Dan ook de bommen en fuel tank al samen gelijmd en al in de primer gespoten, ook de opgangpunten van de bommen zijn gespoten en deze zal ik ook al monteren op het vliegtuig om ze dan mee te spuiten als ik de romp spuit.
1_IMG_1953.jpg

Hier nog een paar zijvleugels op zen plaats gelijmd.
1_IMG_1952.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan