Hoofdsponsor

1/72 F-16 Twin seater [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat ik vaak gezien heb in de vliegtuigenbouw maar ook uit de spellenwereld heb is dat je ook ecoline kunt gebruiken. Alleen dit moet je wel goed sealen.

Ecoline gebruik ik om men canopy te verkleuren, ik ken het wel maar is eens het bekijken waard als dit ook lukt om te verweren of als wash te gebruiken, bedankt Rik
 
Wat ben ik toch een kuiken.:s
Heb ik nu de onderkant van de F-16 met een mash gedaan, en wat zie ik, de vernis is ten eerste te dik aangebracht en tot men grote ongenoegen zie ik vingerafdrukken staan op de onderkant van de vleugels, "is om je klakke op te eten".

Nu ik denk dat ik zal proberen deze vingerafdrukken nog een beetje weg te werken met dezelfde kleur verf als wat de onderkant normaal heeft, en dan opnieuw een wash geven.

Ik denk toch om de volgende keer vernis uit een spuitbus te gebruiken dan met de airbrush, dan denk ik dat je beter ziet waar je spuit en het hoeft ook echt niet veel te zijn denk ik, als er maar een laagje op is, nu is hij veel te dik.
Maar dit is terug een mooi leer proces die ik met de volgende modellen niet meer zal tegen komen :k
 
Wees blij dat het de onderzijde is daar zie je normaal niets van.

Mark
 
Wees blij dat het de onderzijde is daar zie je normaal niets van.

Mark

Ja daar ben ik blij om.

Nu volgende update va nde problemen.
Hier zie je dus dat ik er een boeltje heb van gemaakt, ik heb het nu met verf proberen een beetje te verminderen, dit is gelukt maar het zal nu nog een goeie wash nodig hebben wil ik hier nog iets aantoonbaar van maken, ik zal men best nog doen.
Dit is dan ook terug

1_IMG_2087.jpg

Dit is het totaal beel van de onderkant.
1_IMG_2088.jpg

Hier zie je dus duidelijk dat ik overal zo'n beetje heb zitten bijwerken, dus een volledige wash verwering zal hier niet mis staan.
1_IMG_2089.jpg

Het landingsgestel en de deurtjes ook een wash gegeven.
1_IMG_2091.jpg

En dan de fueltank ook al een wash gegeven.
Ik zal als alles goed en mooi droog is met olieverf de panel lines proberen te verduidelijken.
1_IMG_2093.jpg


Zo, hopelijk komt alles nog mooi, anders word dit een vliegtuig die de vuilniskar van dicht zal meemaken O-oO
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt het persoonlijk goed.En ja van je fouten leer je natuurlijk.
Ga je met je volgende model niet meer voor hebben:k

Persoonlijk zou ik hem zeker niet weg doen zou hem een mooi plaatsje geven.

Mark
 
Ik denk toch om de volgende keer vernis uit een spuitbus te gebruiken dan met de airbrush, dan denk ik dat je beter ziet waar je spuit en het hoeft ook echt niet veel te zijn denk ik, als er maar een laagje op is, nu is hij veel te dik.

Hier maak je naar mijn mening toch een denkfoutje. Het is een spuitbus die ten alle tijden dikker spuit dan een airbrusch. Een optie is de verf iets meer verdunnen en met meer lucht spuiten. Dan heb je een hele fijne nevel die een hele dunne laag vormt.

Verder jammer van je vingerafdruk, toch denk ik dat je het best aardig hebt opgelost. De volgende keer dat je een vliegtuig bouwt, zal dit zeker niet meer gebeuren. :k
 
Hey Dirk,

Dat heb je mooi bijgewerkt, ik zou deze ook zeker niet weg doen, het is tenslotte maar een detail, én aan de onderkant.
waarmee heb je de wash gemaakt ?

Groeten, Pascal
 
Hey Dirk,

Dat heb je mooi bijgewerkt, ik zou deze ook zeker niet weg doen, het is tenslotte maar een detail, én aan de onderkant.
waarmee heb je de wash gemaakt ?

Groeten, Pascal

Ik heb gewoon gedestileert water genomen en er een beetje zwarte verf bij gedaan, ik zou eens willen proberen straks om die panel lines met een olieverf te verduidelijken.
 
Denk er aan dat als je met olie verf werkt eerst je model terug vernist om je decals te beschermen.
Je verdunt je olieverf met white spirit en deze tast anders je decals aan.

Mark
 
Denk er aan dat als je met olie verf werkt eerst je model terug vernist om je decals te beschermen.
Je verdunt je olieverf met white spirit en deze tast anders je decals aan.

Mark

Bedankt mark, ik heb inderdaad al terug een laagje veris gegeven, vanavond foto's, ik ben bezig met het onderstel er op te plaatsen en dan nog de deurtjes en de fueltank, als dit gedaan is nog beetje de panel lines proberen te verduidelijken en klaar is kees.

De panel lines zal ik bij het volgende model eerst nog een beetje verdiepen zodat ze duidelijker overkomen.
 
Ik heb gewoon gedestileert water genomen en er een beetje zwarte verf bij gedaan, ik zou eens willen proberen straks om die panel lines met een olieverf te verduidelijken.
Hoi Dirk,

Je hebt hier een halve sludge gemaakt.
Gedistilleerd water hoeft niet hoor. Gewoon uit de kraan werkt prima maar doe er de volgende keer een scheutje afwasmiddel in. Dat breekt de oppervlaktespanning.
Neem anders hier een kijkje.

Een tip bij het vernissen van een vliegtuig:

Plaats eerst de wielpoten (wielen hoeven nog niet)
Vernis dan de onderkant van de wings en romp. Nu kan je nog de bovenkant vastnemen en omdraaien zodat het model op de wielpoten komt te staan.
Vernis nu de bovenkant en kom er de eerste 12 uren niet meer aan. :k

Nu heb je een mooi vernist toestel zonder vingerafdrukjes.



Ik vind wel dat je het probleem goed aanpakt, Dirk.
Dit model verdiend zeker niet te worden weggegooid.



Keep up the good work.




Droop
 
Mooi howto Droop, is zeer duidelijk uitgelegd.

Maar nu, plakaatverf? Met wat kan ik dit vergelijken, of is dit iets specifieks???
 
Plakaatverf is een verf op zich. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met de waterverfjes die men in de klas gebruikt. Met dat verschil dat plakaatverf dikker is van structuur en je die in potjes of flessen kan kopen.
Deze plakaatverf is dan ook te koop waar men schoolgerief/ schildersgerief verkoopt.

En dat je er lang mee doet bewijst het volgende:
De fles die je ziet in de how to is al enkele jaren oud en die gaat nog mee; d'r komt geen einde aan. cute



Droop
 
En dat je er lang mee doet bewijst het volgende:
De fles die je ziet in de how to is al enkele jaren oud en die gaat nog mee; d'r komt geen einde aan. cute
>w Ik heb er ook nog zo enkele, maar die zijn gevuld met wijn....:D
 
Ok mensen bedankt voor de uitleg, morgen ga ik terug gaan winkelen dan :k

Nu, update 27-11-2008

Hier heb ik dus het landingsgestel gemonteerd en zie je de fueltank en de deurtjes voor het landingsgestel liggen, deze heb ik ook al verweert met een wash.
1_IMG_2094.jpg

Hier zijn de deurtjes en de fueltank gemonteert.
1_IMG_2095.jpg

Hier een close up van de verwering.
1_IMG_2096.jpg

Nog een paar foto's van het landingsgestel en de fuel tank.
1_IMG_2098.jpg

En hier zie ik dus dat het wieltje vooraan scheef staat, is zo op te lossen ;P
1_IMG_2099.jpg

En dan nog een close up van de verwering, heb het wel redelijk veel verweert, maar ik vind het mooi zo.
1_IMG_2102.jpg

Morgen dus de plakaatverf gaan kopen en de panel lines proberen te verduidelijken, ook niet overdreven veel maar is een goede training voor de volgende projecten die ik van plan ben te maken.

Het is bijna af, nog de panel lines en de uiteindelijke matte vernis er over ( kleine hoeveelheid deze keer) en het zou moeten klaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik vaak gezien heb in de vliegtuigenbouw maar ook uit de spellenwereld heb is dat je ook ecoline kunt gebruiken. Alleen dit moet je wel goed sealen.

Rik, weet je soms hoe ze dit dan gebruiken, ik heb ook nog een potje zwarte ecoline meegebracht en een potje plakaatverf zwart en wit.

Ik wil het alle 2 wel eens testen de ecoline en de plakaatverf
 
update 28-11-2008

update 28-11-2008

Hier heb ik dus al een keer de panel lines gedaan.
1_IMG_2104.jpg

Dan een close up van de panel lines die gedaan zijn, maar ik zal het nog een keer doen, hier en daar kan het nog duidelijker.
1_IMG_2107.jpg

En nog een beetje dichter, hier zie je ook dat de vernis te dik is, en korrelig :s
1_IMG_2108.jpg


En dan heb ik hier nog eens een beetje bewerkt om dan als het droog is terug alles weg te wrijven met oorstokjes haaks op de panel lines.
Je kan ook goed zien dat sommige panel lines teveel opgevuld zijn met verf of omdat de panel lines daar net niet diep genoeg waren, dat zal ik bij een volgende project eerst bijwerken door met een mesje de panel lines dieper te maken,gewoon lichtjes met een scherp mesje eens door de lijnen lopen en dit is voldoende.
1_IMG_2109.jpg


Voila, einde update, ik denk dat de volgende update de eind foto's zullen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Sorry even gemist. ^^

De ecoline kan met een kwastje in de panelline lopen. De capilaire werking doet de rest. Het trekt er als het ware in en loopt dan een stukje uit. Dit laten drogen. En dan met een vochtige doek nawrijven/deppen zodat het overtollige weg is. Deze geeft dan een behoorlijke strakke lijn. Omdat de kleur een beetje transparant is, geeft dit een mooie schaduw, die iets minder hard is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan