Hoofdsponsor

1/48 De Havilland Sea Vixen FAW.2 (Airfix)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
mijn deelname in de groepsbouw:

De De havilland Sea Vixen FAW2

een beetje geschiedenis (lang leve wikipedia):

De de Havilland Sea Vixen is een jachtvliegtuig van de Britse firma de Havilland. Het toestel heeft twee staartbomen met een hooggeplaatst stabilo en twee Rolls-Royce Avon-motoren in de romp. De vleugels staan in pijlstelling. De cockpit lijkt asymmetrisch (links) in de romp geplaatst. De radar-operateur zit rechts van de vlieger, verlaagd, en heeft geen vrij uitzicht. Het toestel was populair bij de vliegers en maar niet bij de 2-de man.

Het vliegtuig is oorspronkelijk bekend als de DH.110. In 1951 werd het eerste prototype gebouwd en in 1959 begon de Sea Vixen actieve dienst in de Britse Royal Navy. Het oorspronkelijk model, FAW.1, werd in 1964 vervangen door de opvolger, FAW.2. In 1972 werd het vliegtuig uitgefaseerd, hoewel enkele toestellen nog dienst deden als onbemand vliegtuig onder modelnummer D.3.

En voor de statistieken:

Algemene karakteristieken

* Bemanning: 2, piloot en radar-operator
* Lengte: 55 ft 7 in (16.94 m)
* Spanwijdte: 51 ft 0 in (15.54 m)
* Hoogte: 10 ft 9 in (3.28 m)
* Vleugeloppervlak: 648 ft² (60.2 m²)
* Leeg gewicht: 27,950 lb (12,680 kg)
* Gewicht met belading: 41,575 lb (18,860 kg)
* Max startgewicht: 46,750 lb (21,205 kg)
* Turbines: 2 × Rolls-Royce Avon Mk.208 turbojets, 50kN/stuk

Prestaties

* Maximum snelheid: Mach 0.91 (1,110 km/h) op zee niveau
* Bereik: 790 mi (1,270 km) met interne kerosine
* Vliegplafond: 48,000 ft (15,000 m)
* Klimsnelheid: 9,000 ft/min (46 m/s)
* Vleugebelasting: 64.2 lb/ft² (313 kg/m²)
* Thrust/weight: 0.54

Bewapening

* Hardpoints: 6 en voorzieningen voor het dragen van:
o Ongeleide raketten: 4 × Matra rocket pods met 18 × SNEB 68 mm raketten/stuk
o Raketten: 4 × Red Top of Firestreak lucht/lucht raketten
o Bommen: 2 × 500 lb (227 kg) bommen
o externe fueltanks

Avionica:

* GEC AI.18 Lucht Interceptie radar

Nu komen we na de theorie bij het onderdeel waar jullie iets meer aan hebben, de foto's van sprues (deze zijn van 't internet geplukt, dus waarom goede foto's hun recht niet geven, bron: Brittmodeller.com)

de doos dus ;-):



de sprues:









de decals:



en tenslotte de modellen die binnen de tijdspanne vallen. Jammer genoeg hadden de britten niks meer flashy:

 
Laatst bewerkt:
Een vreemde vogel, maar ik wens je veel suk6 ermee ;)
 
Hoi Silenoz,

Succes met de bouw en de wedstrijd.
 
Hé Silenoz,
Dit is een heel apart vliegtuig zeg.
Veel succes met de bouw.
 
Veel bouwplezier en natuurlijk ook succes met de wedstrijd Silenoz!

Fred
 
Veel succes met de bouw.
 
Heb dit altijd een prachtig toestel geveonden.
veel plezier en suc6 met de bouw.
 
aan iedereen bedankt, ik hoop er gauw aan te beginnen, maar het lijkt me dat er drukke tijden gaan aanbreken op het werk... momenteel net thuis...
 
Haha, ik heb nog een oude Frog liggen op 1/72.
Hier ga ik zeker ideeën komen pikken .....
Veel succes met de bouw.
 
en gisteravond eindelijk kunnen beginnen met deze. nog niet veel gebeurd gewoon de stukjes van de cockpit opgeschuurd en gedryfit, zodat deze konden vergeleken worden met het referentiemateriaal:









Deze is redelijk gedetailleerd zo recht uit de doos, eens kijken waar er iets kan verbeterd worden. Als kleur wordt er zwart aangeraden, en niks anders.

En een eerste samenbouw van de schietstoelen. Momenteel zijn de kussens nog verwijderbaar naar het schilderen toe.



en hier de originele



Deze zien er goed uit, maar de riemen en extra kussens ga ik proberen zelf te maken. De haartjes die je ziet op de zijkanten stellen rivetten voor, deze worden nog afgeschuurd
 
Allez ,ge zijt ook van start.
Indien ge die stoelen wilt maken zoals op foto........... succes zou ik zeggen.
 
Dit is een beest van een kit, een dikke pluim voor Airfix.

Veel plezier en succes ^^

PS : ik zou de cockpit niet zwart schilderen, maar donker grijs, dan komen de details beter naar voren, en krijgt ge niet het gevoel dat ge in een "donker hol" kijkt.
 
Da's inderdaad een mooie cockpit zo "recht uit de doos".
Netjes schilderen en verweren, meer heeft ie niet nodig...
Succes ermee...
 
Zou inderdaad gaan voor Donker grijs zeker niet zwart!! Als je donker grijs gebruikt, en als meest zwart antrasiet zwart kun je revell nummer 9 gebruiken.
 
bedankt voor de tips, maar was niet van plan effen zwart te gebruiken, maar momenteel bezig met een paar extra's toe te voegen, want geloof het of niet, maar deze zat redelijk volgestouwd met vanalles en nog wat, ik denk soms dat de piloot en navigator meer moeite moesten doen nergens aan te haperen
 
de eerste details, een begin met de bekabeling, extra handles enz... dit zijn allemaal restjes koperdraad, plasticard enz. De handgrepen op de handles zijn erop geschilderd met tamiya putty, verdund met de groene lijm van tamiya en zo laagje per laagje opbouwen:

hoofdconsole van de piloot, met de handle voor het manueel openen en sluiten van de cockpit:


bedieningsconsole navigator, en begin met de leidingen:


een deel van de handles op de hoofdconsoles:


Aansluitingen voor de navigator (ik denk zuurstof en zo) + bekabeling die verwijnt ergens tussen de consoles:


Het is niet de bedoeling alles te detailleren, maar toch om een idee weer te geven van wat er allemaal door zo'n cockpit loopt.

tot de volgende
 
Ziet er netjes uit.
Mooie details.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan