Hoofdsponsor

1/35 Type 59 op dio [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

markske

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 aug 2008
Berichten
1.605
Zoals jullie hebben kunnen zien is men tank afgeraakt.
Ik ga proberen deze op een dio te zetten en ben al een idee aan het uitwerken.
Het kan zijn dat ik nog een tweede dio ga maken.

Maar heb wel een paar vragen aan de mensen die al dioramas hebben gemaakt.
De ondergrond wordt woestijn zand.
Heeft er iemand een idee waar ik dit kan kopen?
En hoe te bevestigen op de grond plaat?

Als er nog vragen zijn(en die zullen er zeker komen)zal ik ze hier stellen.
Zal zo spoedig mogelijk een paar fotos proberen te plaatsen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Mark
 
voor zand in een dio te brengen zijn er verschillende manieren , ik zelf gebruik een mengsel van gips ( ongeveer 30%) en echt zand van aan zee of van een speelzandbak (ongeveer 70%) en een klein beetje hout lijm . je moet een mengsel krijgen die nog veel zand vertoont . vooralleer ik die op het gronplaatje aanbreng maak ik dieppe krassen waar op het mengsel moet komen zo bekom je ook al een betere grip van je gips met ondergrond .nadien kan je altijd met AB kleur tinten inbrengen

tom
 
ik heb opgevangen dat het fijne zand voor in vogelkooien goed dienst kan doen. deze kunnen eventueel gemengd worden met korrels uit de kattenbak, bij wijze van spreken, omdat je daar ook rotsen/stenen kunt hebben tussen het zand, of eventueel zelf rotswoestijnen. (in hoeverre deze laatste berijdbaar zijn, zelfs voor tanks, laat ik hierbij in het midden
 
@Silenoz, ik denk dat je het juist andersom bedoeld. Rotswoestijnen zijn beter berijdbaar dan zandwoestijnen ;)

Maar wat je zegt over vogel-/schelpenzand is waar, dit is heel erg fijn van structuur. Het moet wel eens gezeefd worden, want er zitten soms nog kleine stukjes schelp in...
 
Ik heb nog eens tussen mijn foto's gaan kijken die ik gemaakt heb tijdens mijn (huwelijks ^^ ) reis in Egypte.

Hierbij dus enkel de referentiefoto's over woestijnen ;).
Er zijn drie soorten woestijn te zien op de foto's.
Een rotswoestijn (grootste gedeelte van woestijnen ter wereld)
Een witte (kalk-) woestijn (de eerste foto lijkt roze, maar dit komt door de opkomende zon.)
Een zandwoestijn.

Rotswoestijn:










Zandwoestijn:








Witte woestijn:






Rand van een oase:Deze oase was de grootte van een middelgrote stad!!


Oever van de Nijl:
 
@ beyond: kan zijn, ik weet dat de LRDG (Long Range Desert Group) met hun jeeps niet het mulle zand opzochten, maar ook niet over de echte rotswoestijnen trokken, omdat hun banden sneller kapot gereten werden dan dat ze ze konden vervangen. Ook de temperaturen waren daar voor de bemanning was niet te doen, omdat deze echt beschouwd werden als ovens. Kan zijn dat deze ook een slecht effect hebben op de tracks. Als de stenen tussen de track-schakels geraken kunnen deze ook uit elkaar getrokken worden. Dit was de oorzaak dat de tanks bij de raid in Dieppe niet van het strand geraakt zijn om de soldaten te ondersteunen.

DSC_0492.jpg

en nu verder on-topic ;)
 
Yo marske,

ik heb verleden jaar een woestijn dio afgewerkt. Voor de ondergrond, het woestijnzand dus, gebruikte ik modelgips van Knauff. Mooi gladstrijken en wat laten drogen, vervolgens wat structuur en steentjes wat fijn duinzand ontop aanbrengen en dan de airbrush erover in verschillende woestijntinten.

Grt Nico
 
hey markske ik heb voor mijn woestijdio gebruik gemaakt van gips en daarop een fijn laagje vogelzand. ja je leest het goed vogelzand. je weet wel dat fijn zand die je kan kopen voor op de bodem van een vogelkooi. dit geeft een zeer fijne structuur dus ideaal voor op schaal. je kan mijn werk bekijken hier,http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=4936
 
Hé mannen alvast bedankt voor de tips.
Ben vandaag naar de lokale hobby shop geweest en zag daar een mooie basis staan voor men dio.
Ik dacht bij mezelf handig mee genomen en groot was men verbazing toen ik de doos open deed dat alles al geschilderd was.
Ik denk misschien nog een paar zaken aan te passen.
Maar zo is die uit de doos.
BILD1153.jpg

BILD1154.jpg

Maar ik ga toch verder werken aan men ander dio idee ook nog.

Mark
 
Dat is inderdaad een mooie opzet voor een woestijndiorama, maar de prijs was misschien ook wel mooi?:D Past wel goed samen met Uw model.
Groeten, Erwin.
 
ziet er goed uit. kan je eventueel eens meer gegevens van de basis verschaffen?
 
De basis zit als gegoten rond je tank ;)
Enkel nog wat persoonlijker maken ;)
 
@Silenzo.
Ik zal het eens opzoeken.

Heb me nog even bezig gehouden met de tank en de basis.
Hi is vrij stoffig maar eet niet of het op foto goed te zien is.
Aan de tank zelf nog een puntje bijgewerkt waar Famo me op gewezen had.
BILD1155.jpg

BILD1156.jpg

BILD1159.jpg

BILD1160.jpg

BILD1161.jpg
 
Je dio is echt mooi geworden en ik zie het stof wel op je tank,schitterend gedaan .
 
Ziet er inderdaad mooi uit.
Ik zou wel nog eens kijken om enkele kleine objecten rond je tank te laten rondslingeren, jerrycan, doekje, kledingstuk,.....
 
Echt schitterend dit dio,ik zou misschien overwegen om er toch een figuurtje bij te plaatsen of enkele oliedrums dan gaat alles nog meer te samen komen...
 
Hé mannen bedankt voor de tips.
Ik zal eens rond zoeken op het net wat ik kan vinden.
Heb niet direckt iets in men sparebox liggen dus zal even duren voor het in orde komt.

Mark
 
@silenzo
Het merk van het dio is custom dioramics.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan