Hoofdsponsor

Anders / onbekend Hesperides Scratchbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
De bouw tot nu toe

Op het eerste gezicht lijkt dit model ver gevorderd. (zie fotos)

Niets is minder waar. het is niet veel meer dan een geschilderde ruwbouw romp

Gebruikt materiaal:

Alles to nu toe werd opgebouwd met recuperatie materiaal
Triplex van een oude kast die toch stuk was.
Lucifers, tandestokers, barbecuestokjes
verpakingsmateriaal zoals karton, enz.

Patrijspoortjes zijn eigenlijk gewone metalen rondellen, de schouwen zijn operold papier in houtlijm gerdrenkt. De reling is met houtlijm verstevigd karton.

Ik ben zelf wel verwonderd van de stevigheid.


Dan ben ik op het idee gekomen om er verlichting in te gaan zetten, geluidseffecten en mischien wel RC
1_HPIM1497.jpg

1_HPIM1496.jpg



Indien men meer detail fotos van bepaalde delen wil zien, wil ik ze er altijd bij zetten.


Maar nu zit het een beetje vast, omdat het niet duidelijk is hoe het verder moet zonder een heleboel beslag te moeten gaan kopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
we zijn hier dol op scratchbouw,ludo.

meer fotos mogen altijd komen:)
 
Knap scratchbouw project, ga dit zeker volgen. Beslagen maken kun je van messing plaat en buis solderen, ook oude masieve electrisiteit draad van 1.5 2.5 mm² kan je goed gebruiken zie mijn laatste posting onder RC recyclage plug.
Motor en batterijen van een goedkope herlaadbare boormachine kun je voor de aandrijving gebruiken.
Alleen RC kun je niet bouwen voor de prijs die men in de winkel vraagt :nowink:
Succes
 
Ziet er keurig uit tot zover Ludo.
Is het geen mogelijkheid je beslag ook zelf te maken?
 
mooi project ludo.

ik zou zeggen probeer zoveel mogelijk zelf te maken en de dingens die niet gaan kan je dan nog gaan halen in de winkel.

ik denk vooral aan de reling en trapjes als je kan solderen tenminste want dat moet je dan wel goed onder de knie hebben wil je daar aan beginnen.

we volgen met grote interesse ;)
 
ludo , veel van schepen ken ik niet maar zijn mooie dingen die ons laat zien .
de scraths werken zien er veel belovend uit naar het vervolg er van

knap bezig

tom
 
dat is nu scratchbouw ,daar hou ik van,zoveel als mogelijk uit de modelbouw winkel wegblijven en alles zelf proberen te maken als het kan.
ik kijk er al naar uit, naar de volgende up date.
grtz
Lus
 
Ben aan de hoofdmast begonnen. Deze komt tussen de twee shouwen te staan.

Het plan is op dit gebied niet duidelijk. Staat getekend achter de shouw. Dus maar op eigen idee en naar fotos van echte schip kijken.

Eerst even Uitteken op een stukje karton

1_HPIM1498.jpg


Uitknipen en verstevigen met barbequestokjes

1_HPIM1499.jpg

1_HPIM1500.jpg



De boel aan mekaar kleven en een tussendekje bouwen met kleine stukjes overschot van de beplanking van de victory. Staat niet op plan en kan het ook niet zien op de fotos. Maar ja het staat mooier.


1_HPIM1502.jpg



Een paar antennes met tandestokertjes (Nieuw uit dood)

1_HPIM1503.jpg


De antenne bijwerken met paperclips
Dit geeft dit resultaat tot dusver

1_HPIM1506.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dag ludo,
als ge zoekt op google,naar vidio's van het vaartuig ge zult nog al verschieten,
staat prachtig materiaal op het net,waar ge veel detail op kunt zien is een beetje werk
maar het komt uw model zeker ten goede
hoop dat ge er iets aan hebt,
groetjes,ronny
 
dat ziet er goed uit ludo

en dat zonder plan :wow: heel mooi gedaan hoor 8)

je kan de hoogte redelijk meten op een foto van de echte boot . als je een deur meet op foto deze zijn ongeveer 2 m dan kan je verekenen hoelang de mast ongeveer moet zijn .
 
Hoi Ludo;ik merk dat je r je eigen idee in steekt en das veel mooier dan de originele is mijn idee.Een eigen concept is steeds uniek en ziet er volgens je smaak uit.
Zeker zo doorgaan maatje dat komt goed zo.
Patje.
 
Knap werk Ludo. Uit zulke materialen zo`n project tevoorschijn toveren geeft jouw kundigheid weer. Ik kan hier respect voor opbrengen. En scratchen blijft het mooiste wat er is :)

Ron.
 
Hier ben ik weer
Allemaal bedankt voor de fijne opmerkingen
Ik ga die videos zeker en vast eens bekijken

Ondertussen ben ik weer wat verder met de hoofdmast. Ik ga zeker geen fotootje tonen van elk stukje paperclip. dat was maar om een idee te geven van de manier van werken.

Daarbij komt nog dat men bij scratchbouw over elk onderwerp moet nadenken, er staat niet zoiets geschreven als, neem een latje van 5 breed of neem onderdeel nummer 25, enz... Eigenlijk bekijk ik het allemaal als kleine bouwprojektjes op zichzelf

Hier weer enkele vorderingen van de hoofdmast.

]
1_HPIM1511.jpg
1_HPIM1510.jpg


Tijdens het drogen, dan maar aan de werkloods begonnen die op het achterdek moet staan.


1_HPIM1508.jpg


Deze is opgebouwd uit houten latjes, stukjes overschot van andere modellen.

1_HPIM1512.jpg


Op het achterdek moet een helikopter komen te staan. heeft iemand hiervan een plan of een ander idee
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heli

Hier een afbeelding

1_hesperides01.jpg


Del lengte heeft on geveer 15 cm en de rotor heeft ook 15 cm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je dan mischien eentje zou kunnen kopen op een schaal van ongeveer 1/72 die er wat op lijkt en de juiste lengte heefd,ze kosten ongeveer een goede acht a tien euro.Wel die van revell bedoel ik dan.

zoals deze hier
 
Laatst bewerkt:
Daarbij komt nog dat men bij scratchbouw over elk onderwerp moet nadenken, er staat niet zoiets geschreven als, neem een latje van 5 breed of neem onderdeel nummer 25, enz... Eigenlijk bekijk ik het allemaal als kleine bouwprojektjes op zichzelf

Dat is inderdaad het plezierige van scratchbouw, over alles nadenken en oplossingen verzinnen prachtig :).
Zie ook een evolutie bij veel modelbowers die met een kit beginnnen en daar meer en meer aan verbeteren, je kan beter je geld steken in gereedschap dan in een dure kit :$
 
Hesperides

Nog een paar updates

Hoofmast en werkloods op het bovendek en helidek gemonteerd
1_HPIM1518.jpg



Onderdelen Voor het anker mechanisme

1_HPIM1524.jpg
1_HPIM1527.jpg


Alles gemonteerd

1_HPIM1525.jpg


Moet nog een tweede bouwen
Alles op het vootdek geplaatst en geschilderd en okk nog een kraan gebouwd

1_HPIM1528.jpg


De stokjes dienen enkel als uitlijning van de onderdelen

1_HPIM1529.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hesperides

Een beetje sloopwerk

De relingen van het bovendek waren uit karton gebouwd
Slecht idee
Dit blijkt niet stevig genoeg te zijn. Dus maar alles afgebroken.
Ga hier houten relingen voor maken
Op de eerste fotos van dit blog kan u zien hoe het was.

1_HPIM1526.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ludo het is nu helaas te laat ervoor,maar als je nog eens een verlichte mast gaat scratchen moet je de bedrading eens wegwerken met krimpkous. Geeft uitstekende resultaten en verstevigd ook nog eens de mast. De kabels zijn netjes weggewerkt eronder zonder dat er inkepingen inzitten. Daarna kun je de dwarsliggers daar netjes tegenop lijmen met o.a. bisonkit/gel. Geeft een enorm sterke hechting op de krimpkous als deze eenmaal is gepositioneerd.

1_HPIM1518.jpg


Ron.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan