Hoofdsponsor

Anders / onbekend Hesperides Scratchbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de tip

Het origineel idee was om de bedrading langs binnen te laten lopen.
Maar de binnenopening bleek veel te smal te zijn. de totale buitenbreedte van deze mast is acheteraan maar 7 mm en voorraan 3 mm.

Indien de rode draad stoort kan ik hem nog altijd zwart schilderen, valt dan veel minder op.

Ik moet echter nog de mast op het voordek maken en zal in ieder geval aan uw tip denken,
maar hier duikt een nieuw probleem op.

Toen ik aan dit model begon, had ik de verlichting helemaal niet voorzien, met als gevolg dat het voorschip helemaal dicht zit met
de spanten, dus geen opening voorzien om kabels door te trekken, toch zouden er op de voormast ook zo'n spotjes moeten zitten.
Dus zullen de draden over het dek moeten lopen, tussen de anker mechanismen door, enig idee om dit weg te werken.
 
Prachtig Ludo, mag gezien worden.;)
 
Achteraf wijzigingen aanbrengen is altijd moeilijk . :huh:
Vanaf de plaats waar je mast moet komen met een lange boor schuin door je spanten een gat boren, een buisje doorsteken tot waar je er wel aankunt denk dat 6 mm wel ruim genoeg zal zijn.
Daar kun je dan je draden doorhalen tot onder je mast. ;)
Lange boren zijn in de handel te koop, zelf een stuk aan lassen kan ook.
 
ziet er wel goed uit ludo en vind het knap dat je ook alles zelf maakt.

mischien de rode draad ff zwart maken maar als het voor jou niet stoort kan je het ook rood laten.

om nu heel de mast te veanderen zou ik ook niet doen maar je kunt de tips zeker mee nemen naar een volgend project ;)
 
Als ik alles zo bekijk ziet het er idd zeer goed uit,echter treed ik amazone bij in de melding je draden idd zwart te maken.
 
Je krijgt inderdaad bij de bouwmarkt gelukkig lange en dunne boren. Al zijn deze wel altijd in sds aansluiting althans meestal. Soms vind je ze ook in de gewone rondingen maar ze zijn er wel.
Als je in de romp kunt komen met de boormachine is het wel te doen denk ik. Dan eerst voorzichtig en langzaam rechtuit boren en let op de diepte door naar de boorlengte te kijken zodat je niet per ongeluk in de boeg eruit komt.

Stop dan de boor en teken op de boor met een stift af tot waar deze in de romp is verdwenen. Zo kun je dan de boor eruit nemen en op het dek leggen. En dan kun je goed zien tot waar de boorgang loopt vanaf het aftekenlijntje.

En dan misschien voorzichtig en langzaam en niet hard drukken vanaf het dek recht naar beneden boren tot je de afgemeten diepte bereikt hebt waar de horizontale boorgang loopt. Meet deze diepte af met een schuifmaat aan de boorzijde. Zo kun je gemakkelijk aflezen met de schuifmaat hoe diep je zit. Ben altijd heel voorzichtig..

Ron.
 
Hesperides

OK even nameten.

Om dit te doen zou ik een boor van 3 mm die ongeveer 27 cm lang is moeten hebben, zie tekening

Ik denk niet dat men zoiets in de handel vindt

2_hesperides01.jpg



Ondertussen een een klein stukje proef leuning gebouwd.
Oogjes geplooid met van vergulde ijzerdraad en de leuning is elekticiteits koperdraad van 1,5 mm

1_HPIM1530.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou je voor die oogjes misschien niet in de bouwmarkt van die bevestigings oogjes kunnen gebruiken?. Deze vind je meestal bij de schroeven e.d. ik weet alleen niet of de schaal overeenkomt. maar kijken ernaar kun je allerminst. Misschien zijn ze precies op maat daar te vinden. Ze hebben zelfs schroefdraad zo zou je ze in kunnen draaien.

Wat het boren betreft dat gaat inderdaad lastig worden. Door de boorlengte (als je die zou kunnen vinden) past de boormachine er misschien al niet meer tussen?.

Ron.
 
Vergeten te vermelden

Dat Koperdraad idee kwam van ISOLA2, een beetje hogerop in dze blog.
Mijn dank voor deze tip
 
Ludo Ron ik bedoelde wel van de boeg schuin naar beneden boren ,dan heb je geen probleem met de boormachine.
Staaf van 50 cm aan je boor lassen dan blijf je ruim vrij van je boeg
 
Hesperides

De leuning aan 1 kant afgebouwd

1_HPIM1534.jpg


De toren van het bovendek, wat ervan overschiet na verwijdering

1_HPIM1516.jpg


Met een paar latjes, de bovenkant afgewerkt, deurtje en een paar antennes geplaatst

1_HPIM1533.jpg


Een nieuwe radar antenne gebouwd, de rechtse antenne is de oude

1_HPIM1535.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit hoor.
Mooie verbeteringen die je hebt gemaakt (dat is het nadeel van beter worden in de hobby hé, je hebt telkens wel iets die je na een tijd beter kan maken ;) )
 
Mooi werk allemaal Ludi, petje af.
 
Die leuningen zien er strak uit Ludo!
En die aanpassingen aan je bovenbouw en radar zijn echt een verbetering.


Fred
 
Ziet er goed uit Ludo strakke leuningen ;)
 
Uit een plastic buisje 2 stukjes afgeneden voor de ankerketting
1_HPIM1540.jpg


Na schilderen op het dek geplaatst

1_HPIM1541.jpg


Nog een paar oogjes plooien uit paperclips
Waarom Paperclips. Bij de bouw van vorige modelen kwam ik ongeveer 50 oogjes tekort. De modelbouwwinkel had die hoeveelheid niet op voorraad.
Toen viel mijn oog op een doos vermessingde paperclips. 500 stuks voor 1,50€

1_HPIM1536.jpg


En ik hou er nog stukejes van over voor de reling
Bij de victory moet men ook de oogjes manueel plooien uit de draad aan de rechterkant

1_HPIM1537.jpg


Ondertussen de uitkijktoren van het bovendek afgewerkt

1_Toren1.jpg


Aan de mast van het voordek begonnen

1_HPIM1539.jpg
1_HPIM1543.jpg


Na schilderen en plaatsen ziet het voordek er nu zo uit

1_HPIM1551.jpg


Ook nog aan een sloep Begonnen

1_HPIM1552.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die papierclips, dat is een tip om te onthouden :D
 
zeg dat wel rené die had ik ook nog nergens gezien.

heel mooie tip .;)

en het ziet er weer lekker strak uit hoor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan