Hoofdsponsor

1/28 de heemskerck [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ff een tussenstand van hoever ik ongeveer sta.

de spanten die klaar zijn zet ik al in de mal zodat ik weet waar ik blijf.

ze moeten nog wel goed gezet worden natuurlijk maar dat is waneer ze allemaal klaar zijn.

met de hahn metode zijn ook alle spanten evenlang en waar de zwarte lijn staat zullen ze later ergens afgezaagt worden.



 
Zo komt er al wel zicht op hoe groot ze wordt Dirk!


Fred
 
Deze volg ik in stilzwijgen, ik ken toch niets van houtmodelbouw...
Ben wel eens benieuwd hoe het nu in zijn werk gaat ;)

Suk6
 
Hey amazone;) wat een construktie al zeg,65 spanten? of ben ik mis.
Manman dat word de moeite zeg.
 
ge gaat er nogal tegen Dirk!Het is toch geen 8 tot 17 uur job zeker? in ieder geval goe bezig
 
ja hoor 65 spanten en ik kan er ongeveer 10 per dag maken .

en het is geen 8 tot 5 jog maar een 8 tot 20.30 jobke :) als ik zoals nu goed voort kan doen durf ik wel 10 uurs in mijn kot doorbrengen zonder mij ook maar 1 min te vervelen .
 
Hoi Dirk,

Lukt jou dat ongeveer 10 uur aan je schip te werken, ik vind het een hele prestatie de spanten die je aan het maken bent.;)
 
Heel mooi gedaan en veel geduld hiermee
Hoe heb je die spanten geplooid, of zijn dit uitgezaagde stukjes aan mekaar gelijmd?
 
hoi ludo de spanten van vroeger in NL bestonden uit 7 delen zoals je ze hier ziet . ik zaag ze natuurlijk wel uit omdat dit makelijker is dan plooien maar dat gaat ook hoor. dat heb ik bij mijn pinas van 160 voet gedaan. als je naar de doorsnede kijkt die ik gemaakt heb dan kan je al zien hoe het in zijn werk gaat want dit is juist de zelvde metode maar dan voor het hele schip.

voor mij is het ook de eerste keer dat ik zo een heel schip probeer te maken dus voor mij is het ook nog spanend of het wel gaat lukken .
 
Héy,Dirk

De smaak zit er goed in.
Terug een volgen waard
groetjes
ward
 
het grotendeel van de spanten is klaar.

juist aan de voorboeg en het achter steven moet ik er nog een paar maken maar dit doe ik liever later dan kan ik juist meten.




en dan ben ik er aan begonnen
eerst alles netjes uitgelijnt en nu kan ik de spanten beginnen zetten

 
Ik tel er al 36 klopt dat? en is dit de hahn methode?nog nooit van gehoord zelfs,ik moet zeggen dat deze wel speciaal is he.
Dit komt goed zo te zien.
 
hoeveel het er zijn ? weet ik niet heb ze niet geteld .

het is wel niet helemaal de hahn metode maar het is er wel een variant van.

bij hahn zitten de spanten op een rechte lijn en komt er tussen elk spant een opening.
maar de holanders bouwden iets anders zoals ik hier doe .
 
aha zo dus,ja speelt geen rol hoe het heet het is schitterend gedaan.
 
dit is wat ik gisteren gedaan heb en er zit dus een spant tussen dat een dikke mm verspringt en deze spant wil ik later een latje op lijmen om het tog juist te krijgen





 
Ach is niet zo erg he en ja aangezien je er toch een latje gaat opleggen komt dat echt goed
 
ja denk het ook beter een latje oplijmen dan van de andere spanten te veel af te vijlen en de vorm van de romp te veranderen.
 
Juist want ander ga je uren en uren werk hebben om deze allemaal gelijk te krijgen,dus dat is een goede oplossing
 
ik heb op de spant die iets te laag zat een latje van 2 mm op gelijmt.
dit zit nu wel iets te hoog maar dat kan ik later afvijlen tot de juiste hoogte.




en dan het achtersteven dat ook vorm begint te krijgen

 
hallo Dirk,
met welk soort hout werkt ge,eik of vuren? b.v de spanten?
grtz
Lus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan