Hoofdsponsor

1/35 M107 Mad Dog [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ TomPattyn : neenee, gewoon ieder stuk eens deftig bestuderen en bekijken hoe je een groot stuk in het klein kan maken en het doel heiligt de middelen é......

En hopla weer een update-tje

Deze keer heb ik de onderslede (zo noem ik dit stuk) beginnen onder handen nemen. Dat is het stuk waar de loopslede op terugslaat/schuift bij een salvo.
Hier gezien langs achter

1_md36.jpg

De ophanging van dat stuk is een soort beugel die enerzijds de onderslede ophangt tussen 2 opstaande metalen stukken en het geheel doet scharnieren. De 2 horizontale tappen op de beugel zijn de scharniertappen die passen in 2 openingen in de 2 metalen opstaande stukken (groene pijl). Hier zie trouwens duidelijk de onderslede en de loopslede.

1_md45.jpg

De beugel

1_md35.jpg

Tussen ons gezegd en gezwegen :huilen met de pet op !
De naad in de beugel is gigantisch en alleen dicht te krijgen met putty, maar daar de kans dat het een naked kit word zeer groot is, is werken met putty niet aan te raden. Het vervolg moet ik niet meer vertellen.

De opstaande wandjes hebben een dikte die ik niet in plaatvorm heb en daarom heb ik er dan maar 2 op elkaar gesoldeerd en op maat gebracht . De ronde bovenkant is een enkelvoudig plaatje daar er nog een verdikking onder komt .
De scharniertappen aan de zijkant zijn messing buisjes en bovenop de ronde bovenkant werd eveneens de ring met onderplaat geplaatst.

1_md39.jpg

1_md40.jpg

1_md41.jpg

Nu wil ik wel eens tonen hoe ik tewerk ga bij het solderen van die beugel. Ik heb alles eerst samen geplaatst op een stukje MDF en daarop het koper gefixeerd met een houten wasspeld. Ik gebruik slecht geleidende materialen om zoveel mogelijk warmte van mij soldeerbout te behouden in mijn koper. Moest ik metalen klemmen en knijpers gebruiken lopen die weg met mijn warmte en kan ik daar lang zitten. Ook geen pvc knijpers gebruiken of die zouden wel eens een andere vorm kunnen aannemen door de warmte in het koper.

1_md37.jpg

De opvulling van de beugel heb ik gemaakt uit plasticard. Ook hier heb ik 2 lagen op elkaar gelijmd om de gewenste dikte te bekomen. Nu heb ik wel een techniek toegepast uit mijn eigen beroep. Ik heb de 2 stukken eerst een beetje in vorm geplooid ,dan van elkaar genomen, dan lijm tussen gedaan en direct opgespannen nog voordat de lijm begon te drogen. Een dag opgespannen laten zitten, dan pas lossen en alles blijft in die vorm. De bovenste laag heeft een grotere diameter dan de kleine en door de lijm ertussen houden ze elkaar tegen om open te plooien. In de houtbewerking bekomt men op die manier geplooide gelaagde stukken.

1_md38.jpg

Daarna op maat snijden en in de beugel plaatsen en lijmen. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik eerst de plasticcard beugel gelijmd heb en daarop mijn koper geplooid heb, anders is het onmogelijk dezelfde ronding te verkrijgen indien je omgekeerd tewerk zou gaan.

1_md43.jpg

1_md42.jpg

Tevens kan je zien dat ik aan ieder vertikaal stuk onderaan een plaatje bevestigd heb. Ze zullen ingefreesd worden in de pvc om zo een solide verbinding te maken met de rest van de onderslede. Die beugel draagt de volledige loop met slede.

Bye Bye
 
dat ziet er weerom prachtig uit... wat is dat instrumentje waarop je die plasticard gebogen hebt?
 
Mooi werk man !!!! ,,, vele extra werkzaamheden ....
 
onze goudsmid in topvorm
 
Ja Famo dat ziet er schitterend uit,mooi gesoldeerd ook en exact zoals het plastieken onderdeel.
Patje.
 
Hey Famo,

Da's nogal prachtig gemaakt zeg!
Vakwerk, en dit met een grote 'V'!

Nu weten we bij wie we moeten zijn voor al ons soldeerwerk. :D



Droop
 
Er zit een naad in het plastic onderdeel en hopla onze Famo maakt een volledig nieuw stuk. :O
Mooi gemaakt trouwens en goe uitgelegt, is altijd handig voor collega scratchers ;)
 
Allez bedankt é gasten voor de reacties dat doet deugd !

@ Silenoz : dat is zo'n stangetje dat verspringt in diameter en dient om buisjes en ringen/rondellen te plooien. De voorkant is taps zodanig dat je iedere gewenste diameter kan plooien buiten de diameters aan de andere kant van de stang. Zal eens een foto van plaatsen ofwel vrijdag eens meebrengen (als ik het niet vergeet !) Ge moet het eens helpen onthouden .
 
Mijn ogen vallen bijna uit hun kassen. man man wat is dat hier allemaal....

Stevigen update.
 
En we hebben een beetje verder geknutseld aan onze dolle hond.

Het terugslagmechanisme dat op de onderslede staat.

1_md53.jpg
Bron : Toadman's tank pictures

Daar alles in 1 stuk doorgegoten was en de door de fabrikant genomen afmetingen genomen waren op een maandag , heb ik maar wijselijk besloten om alles van het kitstuk te verwijderen. Helaas heb ik vergeten, in al mijn enthousiasme, een foto te nemen van het originele kitstuk. Nu ja ,het is beter dat jullie het niet zien om kwetsuren aan de ogen te vermijden !

Enfin, na enig denk-, slijp-, wrijf-, soldeer- en opkuiswerk is dat hier het resultaat.

1_md44.jpg

Zoals je kan zien op de foto heb ik al een beugel bovenaan de onderslede verwijderd. Aan de andere kant zie je de tweede nog staan en worden later nog gemaakt en geplaatst.
In het "bakje " dat vooraan op de onderslede staat zit een tandwiel systeem dat het systeem regelt.

2_md45.jpg

De koppeling van de rechthoekige stang met de ronde stang is een gewoon messing staafje. Eerst de rechthoekige stang gemaakt , dan heb ik er een inkeping in het vertikale stukje geslepen, gaatjes in geboord en in de ronde stang ook een gaatje geboord. Alles aan die koppeling is en blijft beweegbaar.
1_md46.jpg

1_md47_5.jpg

1_md47.jpg

1_md48.jpg

1_md49.jpg

1_md50.jpg

Wanneer de loop omhoog staat schuift de ronde stang ook mee achteruit

1_md51.jpg

Intussen heb ik nog de koppeling voor de vetpomp er ook op gemonteerd, die was ik vergeten

1_md52.jpg
 
Dat is een heel mooie verbetering, en ik moet zeggen heb het in het echt gezien en het ziet er schitterend uit.
Dit is een kunstwerkje.
Gaat ge die vetpomp ook scratchen.
 
Staat u me toe meneer dat ik hier eventjes kwijl?
3.gif


Man, wat een vakwerk.
Hier zijn geen woorden voor.



Droop
 
Een heel mooi stukje werk wat hier word afgeleverd.

Maar stond deze niet bij de wedstrijd ingeschreven of ben je eruit gegooid vanwege het hoge koper gehalte? :laugh::laugh:
 
@ DJs : de vetpomp zal ergens vergeten worden door de bemanning

@ Droop : Tx

@ Ron : inderdaad die stond in de wedstrijd ,maar ik heb hem laten verplaatsen daar ik toch nooit op tijd zal gereedgeraken door tijdsgebrek. Er zijn hier nog werkzaamheden gepland in mijn huis en deze zullen meestal plaatsvinden in mijn verlofdagen. Daardoor zal ik naar alle waarschijnlijkheid zelfs niet een naked kit kunnen opleveren. En half model beoordelen tegen iemand anders zijn model die gans afgewerkt is gaat niet volgens mij. Trouwens "half werk is geen werk". Vandaar...
Dus sta ik weer in de oude vertrouwde afdeling rollend materiaal. It feels good to be back home :) ;)
Enfin het was in de wedstrijd ook niet mis hoor, bijlange niet :nowink: ^^
 
Famo, je bent hier alweer een pracht van een machine aan het bouwen, respect man
 
Ja man, weeral petje af! Dat wordt weer een mega scratcher! ;-)

Erwin.
 
Hey,

Famo, uwen 'zotten hond' wordt heel schoon, gelijk dat ge hem naked houdt, met die kwaliteiten moet dat, gewoon prachtig om naar te kijken. ;)
 
Voor de lovende woorden : DANKT U !
 
De mijne niet te vergeten Famo, weer Vakwerk !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan