Hoofdsponsor

1/6 Mid Produktion Tiger I (Armortek 1/6) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is inderdaad een late versie, het is duidelijk te zien aan de volledig metalen wielen waarvan de bouten verder naar de buitenzijde staan. T.o.v. een vroege of mid versie, deze hebben dezelfde wielen met rubber loopvlak en de bouten meer gecentreerd. De koepels van mid en late versies zijn qua gelijk denk ik, verder kunt ge het nog zien aan de koplamp bv. die in het midden staat. Ook het gaatje naast de loop is van 2 naar 1 gegaan.
Late versie: http://www.alanhamby.com/early.shtml
Mid production : http://www.alanhamby.com/mid.shtml
Late versie : http://www.alanhamby.com/late.shtml
Of http://www.alanhamby.com/tiger.html
;)Erwin.
 
De links van Erwin tonen goed het verschil tussen de drie verschillende Tiger-periodes.

Maar nu de bonusvraag aan de kenners: reed Wittmann in een mid of late versie (de 007)?
Paper Panzer vermoed (is het zelfs zeker) dat het een late was.
Afgaande op het foto'tje gaan mijn vermoedens ook die kant uit maar heeft er iemand duidelijke foto's van de 007?


Droop
 
HELUUUUUPPPPPP!!!!!! Gasten, dat is geen echte foto he! Dat is een diorama, absoluut geen foto vanuit die tijd!!! Er bestaat maar 1 echte foto van de 007 en dat is na uitschakeling, met de koepel die er af ligt.

wittma10.jpg

Cheers,

John
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt welke periode je wil nabootsen.
Volgens mij heeft Michael Wittman beide (mid & late) onder zijn hoede gehad...

Hier twee foto's die ik heb van hem en zijn tank (waarin hij gestorven is), die laatste is zeker een late productie....:



 
Van de 007 tiger (late versie) is inderdaad maar 1 foto, hier heb je hem in kleur dat zal alles wat verduidelijken:
1_img4692in5.jpg
[/IMG]
Erwin.
 
Erwin, die twee afbeeldingen zijn van een diorama, je ziet zelfs de rand van het diorama. De echte foto staat nu wel in mijn vorige post, er was iets misgegaan daarnet bij het plaatsen...

Cheers,

John
 
BTW, Droop, ik heb de CyberHobby kit van Wittmann's last Tiger op 1/35. Mocht je inspiratie willen opdoen of het kleurenschema nodig hebben... Kan hem wel eens meebrengen naar de ledendag of een en ander scannen...

Cheerio,

J
 
Ik denk dat het er een beetje vanaf hangt welke periode je wil nabootsen.
Volgens mij heeft Michael Wittman beide (mid & late) onder zijn hoede gehad...

Wittmann heeft ze volgens mij allemaal gehad, zelfs de early! Je mag niet vergeten dat die kerel al in zijn STUGske een palmares van jewelste had dus die kreeg vanzelfsprekend heel snel het grootste bakbeest uit het arsenaal...

J
 
Bedankt voor het meedenken én de foto's, mannen.

Ik ben nu ook 200% overtuigd dat de 007 een Late is.
Maar dan heb ik een probleem: het model is een Mid produktion!
3.gif


Dus, dat betekend dat ik nu verplicht ben om een andere uitvoering te gaan maken oftewel op zoek gaan naar foto's van Wittmann's 'Mid' Tiger.
Het model omtoveren naar een 'late' uitvoering zou me nog eens een klein kapitaal kosten. En dat wil ik nu uiteraard vermijden, hé.

@ Paper Panzer: Hartelijk dank voor je aanbod maar zoals je kan lezen ben ik nu op zoek naar info over één van Wittmann's andere tanks (de Mid Produktion). Daar heb je soms per toeval geen 1/35 model en/of info van? :8


Hier kan je een interessant filmpje bekijken over Wittmann.



Droop
 
Ik heb redelijk wat documentatiemateriaal. Anders komt ge maar eens af, ik woon in Gent, op Meulestede, is superdicht voor jou... Stuur maar PM indien interesse...

Cheers,

John
 
Erwin, die twee afbeeldingen zijn van een diorama, je ziet zelfs de rand van het diorama. De echte foto staat nu wel in mijn vorige post, er was iets misgegaan daarnet bij het plaatsen...
...nondedjeu ge hebt gelijk, t'was wel goe getruceerd. Maar ik wou maar laten zien dat het over een late versie ging. ;)
Erwin.
 
Wittmann heeft ze volgens mij allemaal gehad, zelfs de early! Je mag niet vergeten dat die kerel al in zijn STUGske een palmares van jewelste had dus die kreeg vanzelfsprekend heel snel het grootste bakbeest uit het arsenaal...

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het voor hem niet zo vanzelfsprekend was om een Tiger te krijgen...
Het heeft een tijd geduurd eer hij overplaatsing kreeg naar de Tigers....
Maar dit terzijde, ik weet ook niet meer waar ik het gelezen heb, dus ik kan dit niet echt staven ^^
;)
 
Hey Droop, het zal even zoeken zijn naar een mid Tiger waar Wittmann in gevochten heeft. Hij kreeg zijn 1ste Tiger in de lente van 1943 bij de LSSAH. Het eerste gevecht waar hij in een Tiger aan deelnaam was op 5 juli 1943 (Operation Zitadelle), dit zou Tiger nummer 1331 zijn geweest. De Tiger op deze afbeelding zou 1331 moeten zijn.


wittcrew.jpg

De foto laat duidelijk zien dat de Tiger een early commando-toren heeft. Dus zou het kunnen dat dit een early of mid uitvoering was.

Andere Tiger 1's die in verband met Wittmann worden genoemd hebben de nummers : 205 en 007. Ik denk dat hij nog andere gebruikt heeft, ik zal eens kijken of ik iets in mijn boeken terug vind.
 
Hey Selder'ken, ge zijt een schat!
1.gif


Ik had enkel weet van de 205 en de 007 maar dat waren allebei late uitvoeringen.

Van de 1331 had ik zelf nog niets gehoord/gevonden. Als dit nu een mid is, dan ben ik gered!!


Merci'kes maatje!!!!


Droop
 
Edit:

Dus, als ik het goed begrijp dateert de 1331 uit 1943?
Goed dat je die datum aangeeft, Pascal.
Wittmann muteerde inderdaad maar pas in februari 1944 naar de SS Panzerabteilung 101.
Kwestie van later de goeie kentekens (LSSAH) op de tank te plaatsen hé. ;)


Droop (die ondertussen al een mooie 1/6 Wittmann figuur gevonden heeft. ;) )
 
Een verdere zoektocht heeft uitgewezen dat de Tiger 1331 een early versie is :

panzpic4.gif


Dus ik denk dat ge uw mid versie wel kunt ombouwen naar een early.

Cyber Hobby heeft een kit op 1/35 van deze Tiger : http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Reviews&file=index&req=showcontent&id=2245

Ook heb ik dit nog gevonden :

"On 21 December 1942 the six months of harsh training finally paid off, as Wittmann was posted to the Heavy Panzer Replacement and Training Battalion 500 (Pz. Ers- und Ausb. Abt. 500) in Paderborn with the new commissioned rank of SS-Untersturmführer (2nd Lieutenant)."
"On returning to unit training on Christmas Eve 1942, Wittmann was not immediately given the command of a Tiger; instead, he was assigned the role of commander of 4th Company's light platoon, which consisted of five Panzer III Ausf. Js"
"Following the arrival at the front of five new Tigers at the beginning of April 1943, SS-Untersturmführer Michael Wittmann was finally given command of his own Tiger."
"At the end of May, 4th Company was renamed to the 13th schwere (heavy) Company, SS Panzer Regiment Leibstandarte SS Adolf Hitler, with command being retained by SS-Hauptsturführer Kling. The prefix number 13 was painted on the turrets of all of 13th Company's freshly-camouflaged vehicles; as commander of the third platoon, Michael Wittmann's Tiger was designated Nr. 1331 - 13 for the Company, 3 for the platoon, 1 for the position of platoon commander."

"On june 6th of 1944, Wittmann got a new late model Tiger I, number 205." Deze Tiger werd uitgeschakeld op 13 juni 1944 (een rups werd stuk geschoten door een engels 6 ponder kanon).

Deze Tiger is op deze foto te zien :

1_Michael_Wittman_s_Tiger.jpg


Verder is er ook nog sprake dat Wittmann een nog een early Tiger I heeft gebruikt gedurende de winter van 1943-1944, bij de 13 Company van de LSSAH, deze Tiger zou het nummer S04 hebben gehad. Dit zou wel eens de Tiger kunnen zijn met de 80 kill-markings op de loop.


Bronnen : Panzer Vor (http://panzervor.com/index/wittm.html) en Panzeace (http://www.panzerace.net/english/pz_bio.asp?page=4)

Hier staan nog wat schaalmodellen van de verschillende Wittmann Tigers : http://www.panzerace.net/english/pz_mod.asp?section=dra
 
Bedankt Selderke, nu weet ik ook terug waar ik het gelezen heb :D
 
OK, we zijn weer een stapje verder. De Tiger I op de volgende foto's is die met de 80 kill marks, deze tank had wel degelijk het nummer S04 :

jlk89__dtg.jpg

wittcrew.jpg

Hey Droop,

Heeft uw Tiger model een early commando-koepel en "feifel" luchtfilters ? Zelf maken lijkt me leuk, maar misschien kunt ge die onderdelen ook los bij Armortek bestellen ? Ze hebben een early Tiger, dus ik denk wel dat het mogelijk is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan