Hoofdsponsor

1/72 Pz. Kpfw. III ausf. M (sPz.Abt.504, Tunesia, 1943) (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

mad ice

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 jan 2010
Berichten
421
Tijd voor nog een verslagje! Het betreft hier een tussendoortje die al grotendeels afgewerkt is. Maar er is nog heel wat werk aan de winkel.

De kit is van Revell op schaal 1/72: Pzkpfw III ausf. M

De versie die ik ga bouwen is de Panzer III ausf. M die aan de zijde van de Tiger I tank meevocht in Tunesia in het jaar des heren 1943. De tank behoorde tot de legendarische schwere panzer abteilung 504 (vooral bekend van hun logo: de ridder op het paard). Deze afdeling vocht eerst in Afrika en daarna tot het eind van de oorlog in Italië.

Ik zal even kort beschrijven wat ik allemaal heb gedaan ondertussen:

De pasvorm van deze kit is ok, behalve dat er hier en daar wat moet worden bijgeschuurd omdat sommige onderdelen te dik zijn volgens de schaal. Vooral bij de spatborden en de bepantseringplaat vooraan is dit het geval.
De loop uit de kit wordt niet gebruikt omdat deze te groot is. De loop werd vervangen door een exemplaar van Aber.
De nodige lasnaden werden waar nodig aangebracht met behulp van stretched sprue.
Hier en daar werd de tank nog wat "gepimpt" met aluminium: o.a. regengoten boven de luiken, spatborden achteraan, antennehouder, versteviging van de materiaalkoffer.
Achteraan werd met behulp van evergreen styreen een bagagerek aangebracht. Hierop moet nog wat "stowage" komen.
Er werden leidingen voorzien voor de lichten vooraan, het achterlicht werd uitgeboord.
De koffer voorraan rechts was niet zo goed gegoten en moest wat worden opgevuld met tamiya putty.
De handles op de geschuttoren werden vervangen door metalen exemplaren.

Genoeg gezeverd, foto's!

1_DSC05547.JPG


1_DSC05553.JPG


1_DSC05554.JPG


1_DSC05555.JPG


1_DSC05556.JPG


1_DSC05558.JPG


1_DSC05559.JPG


1_DSC05560.JPG


1_DSC05561.JPG


1_DSC05562.JPG


1_DSC05563.JPG
 
Goed dat we weer eens een 1/72 voorbij zien komen ! De opgegoten boorduitrusting (bijl etc.), is die scherp genoeg qua detail ?
 
Dat valt redelijk goed mee vind ik. Een kit waarbij de boorduitrusting apart is meegeleverd is natuurlijk wel nog altijd beter, maar ge hoort mij niet klagen qua detaillering. Ik zal zien wat het geeft eens de details enzo geverfd zijn. Met wat pinwashes komt dat wel goed.
 
Deze zal in met veel belangstelling volgen.
De werken zijn reeds zeer mooi :)
 
net gewerkt mad-ice , in welke jasje komt die te staan

zat die metalen loop erbij in de kit

tom
 
Met wat geduld zie je straks niet eens dat er iets is opgegoten. Zeker als het detail strak is.
 
Je bent er al aardig mee opgeschoten Mad Ice.
Ziet er goed uit je aanpassingen.
 
Percies ook niet stilgezeten !
Het ziet er goed uit je model.
 
Ik heb respect voor mensen die op deze kleine schaal werken.
 
@ tom: neen de loop heb ik apart gekocht. Ze is van het merk Aber.

@ de rest: het jasje wordt panzergrijs als basislaag met daarboven de typische "German Desert Yellow" kleur.
 
Alle onderdelen werden ondertussen gewassen in een badje met zeepsopje om alle vetvlekken en vuil te verwijderen.
Daarna werden alles klaargemaakt voor de airbrushsessie - deel 1 : primer aanbrengen.

1_DSC05736.JPG


Als primer gebruik ik de grijze Vallejo primer. Het was de eerste keer dat ik deze primer heb gebruikt. Hij is zeer dekkend, ook op
metalen onderdelen. Het enige nadeel is dat je nose van je airbrush rap toeslibt. Af en toe doorspuiten met water + ruitenkuisproduct + verfresten verwijderen vanuit de nose is de boodschap!

1_DSC05740.JPG


1_DSC05741.JPG


1_DSC05742.JPG


1_DSC05743.JPG


Daarna worden alle onderdelen zorgvuldig te drogen gelegd in een plastic doos zodat er geen stof op het model kan komen.

1_DSC05744.JPG
 
heb je de valleyo primer zo uit de tube gebruikt of heb je er nog verduner bij gedaan
ikzelf gebruik de zelfde maar wit primer

heb al gehoord van famo dat de primer broos is , na twee dagen drogen je er ligt met een mesje over gaat het er zo weer af gaat
is dit ook het geval bij jou

tom
 
Ik had dit al eerder aangegeven in een ander topic dat de primer van Vallejo erg kwetsbaar is maar het lijkt erop hoe langer de primer erop zit hoe harder hij word.
Ik heb zelf heel weinig last van het dicht slibben van de spuit, dit voorkom ik door het kroontje wat er op de spuitkop zit om je naald te beschermen eraf te halen en uiteraard de basis handelingen van het airbrushen toe te passen, eerst lucht geven en dan pas de verf en bij het stoppen eerst de verf toevoer stoppen en dan pas de lucht afsluiten.

Op deze wijze hoef ik hooguit maar een keer met een vochtig lapje de punt van de naald schoon te maken.

Ron
 
Thx voor de tips Ron! Ik zal de verf nu wel enkele dagen laten harden zodat die zeker niet meer los komt.
 
heb al gehoord van famo dat de primer broos is , na twee dagen drogen je er ligt met een mesje over gaat het er zo weer af gaat

Het was niet met een mesje, maar gewoon met mijn duimnagel. gewoon eens licht over wrijven en de verf kwam eraf na 48 uur drogen. Het stuk had ik uiterst goed gekuist, dus daar kon het niet aan liggen. Ik doe die "test" altijd om zo te zien als een primer goed hecht. Tot nu toe is de enige verf die voldoet aan mijn eisen doodgewone Humbrol ! (gelijk welk kleur) maar deze is nogal ruw van korrel zodanig dat dat dan weer een probleem is , en zo is het altijd iets.

@ Mad ice : Als ik jou zou zijn zou ik de doos toch op een kiertje laten staan ,zodanig dat je verf kan verluchten om zo te drogen. Het zou wel eens kunnen gebeuren dat je verf veel meer tijd nodig heeft om te drogen dan gewild. Verf in een gesloten pot droogt ook niet doordat de rest van de pot gevuld is met de dampen /gassen van de verf.

@ Ron : in welke Topic heb jij je opmerking geschreven over die primer?
 
@ Famo: ik heb de Panzer III zaterdag voorzien van een preshade met zwarte verf. Deze morgen eens de test met de vingernagel toegepast. Er kwam niets los van de primer. Ik denk dus dat hij wel voldoende hecht op mijn model. De doos had ik niet volledig gesloten zoals je aanhaalt zodat de gassen inderdaad kunnen ontsnappen.
Deze week volgt normaal de dessert yellow verflaag. Als ik ergens een gaatje vind... Druk, druk, druk!!!
 
@ dimi: de primer heb ik onverdund gebruikt en ik heb geen problemen ondervonden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan