Hoofdsponsor

1/144 U-boot 206A (1/144 Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Wederom een projectje naast mijn houtbouw en ditmaal een onderzeeboot van Revell in de schaal 1:144. Het is een Duitse U-boot, klasse 206A.
De totale lengte van het model wordt een ruime 33 cm.

Informatie over het echte schip is te vinden op Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/U-Boot-Klasse_206

Mijn bedoeling is om dit schip en netjes in elkaar te krijgen en netjes te schilderen met een penseel (ben niet in bezit van airbrush). Ik heb nog geen flauw benul of ik gaandeweg nog zaken aan ga passen.

Alvast de eerste foto's:
De kitdoos:

1_UBoot206A_001.jpg


De bouwhandleiding en decals.
Er is een mogelijkheid om 4 types te maken. Dit ga ik nog uitzoeken.

1_UBoot206A_002.jpg

De sprues en zoals te zien zijn er maar weinig onderdelen.

1_UBoot206A_003.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer een leuk project uit Wim.
Succes en ik volg weer hoor!

Fred
 
Intresant vaartuig maak er wat moois van ;)
 
Ga er zeker iets van proberen te maken :).
Gisteravond al wat aan het plakken geweest en de pasvorm is tot nu zeer goed.
Dat valt me 100%, want zo af en toe lees ik wel wat teleurstellende berichten over de Revell-kits.
Zeer binnenkort wel een foto, maar eerst eens achter kleurtjes aan. Ik dacht al veel kleurtjes te hebben, maar blijkbaar niet genoeg.
Of misschien moet ik maar eens kijken hoever ik kan komen met de kleuren die ik wel heb.
 
Hieronder een eerste foto, best lastig om zo'n lang gerekt model op de foto te krijgen.

1_UBoot206A_004.jpg


En dan heb ik een vraagje:
Aan elke zijde zitten 5 uitlaatopeningen, die zeer zeer klein zijn. Ter referentie heb ik mijn potje lijm er maar naast gezet. Nu zie ik wel eens dat die openingen worden uitgenomen, maar kan dit ook nog bij deze schaal, mijn mesje is al dikker dan zo'n opening. Is dit mogelijk? en zo ja, hoe doen jullie dat dan?

1_UBoot206A_005.jpg


De 'deksel' is nog dryfit trouwens
 
Laatst bewerkt:
Kan je het langs de binnenkant niet schuren zodat ze open komen of word je plastiek te dun dan?heb dat nog eens ene zien doen met de venstertjes van een queen marie boot zenne,moet er echter bijgezegt zijn dat het plastiek wel verdunde en brozer werd,en toch lukte het hem om de venstertjes te openen en het hele schip zelfs zonder kleerscheuren af te werken.Wist ik enkel nog maar van wie en waar ik dat zag he maatje,kon ik het je tonen.
Patje.
 
Hé Patje, dat is wel een goed idee om van binnenuit eens te schuren.
Daar was ik zelf nog niet opgekomen.
Heel erg bedankt voor de reactie!! Ga er zeker wat mee doen, want anders wordt het allemaal te makkelijk met die paar onderdeeltjes :8:8.
 
Wim, kan je niet een klein freesje gebruiken op je dremel, en dan met lage toeren weg frezen.

Fred
 
Wim maatje Kijk wel eerst effe of je plastiek niet te dun id op voorhand he,ik zou dus eerder zo te werk gaan zoals ik voorstelde,uiteraard is het uw project en dat is je keuze of je het wil proberen.Je begrijpt zelf ook wel dat waneer het is weggeschuurd dat je het niet kan verdikken weer he moest het problemen geven,dus kijk eerst eens goed na of het mogelijk is op deze manier.Please toon eens een foto van de dikte ervan wil je.
Patje.
 
Fred, ik ben bang dat een Dremel te grof wordt.
Om er controle over te houden wil ik het graag met de hand doen.

Patje, het plastic is 1,3 mm dik. De 'openingen' en de ruimte daarboven zijn beiden net geen 0,4 mm. In je bericht sprak je over een zeer puntig mesje, dat heb ik nog wel liggen. Eén van de gaatjes ligt natuurlijk precies bij de verdikking aan de binnenzijde.

Foto dikte plastic:

1_UBoot206A_006.jpg


MACRO-foto uitlaatopeningen:

1_UBoot206A_007.jpg


Mijn gedachten zijn toch om er voor te gaan, mocht het mislukken is er op dit moment geen man overboord, kitje was niet zo duur en daarbij ben ik nog maar pril begonnen.
 
Laatst bewerkt:
Ja snap nu aan de hand van de afbeelding 1 wat je bedoeld,en ja dat probleempje is makkelijk op te lossen eigenlijk.
Snij eerst dat deeltje aan het openingetje gewoon gelijk met je romp en doe daarna wat ik je voorstelde als je dat nog ziet zitten,op een klein binnenbalkje komt het nu echt niet aan he maatje,en trouwens een kit is een kit hoe duur of goedkoop die mag zijn.
k heb steeds respect voor wat een kit ook mag inhouden,ik vind het zelfs een mooie kit Wim.
patje.
 
Ga er vanmiddag eens mee aan de slag.
En uiteraard verspil ik ook liever geen kit en om eens iets te proberen zul je toch risico's moeten nemen ;).
Bedankt voor de prima antwoorden.
 
Hey Wim,
Wat je ook kan doen is met een zeer fijn handboortje eerst gaatjes te boren.
Op die manier ga je minder moeten wegsnijden langs binnen, en er iets meer controle over uitoefenen...
 
Ziet er een leuk project uit.
komt hij in een onderwaterdio?:D
Als de uitlaatopeningen zo klein zijn zou ik ze persoonlijk niet openmaken.
Je kan ze dan beter behandelen met een wash om ze te accentueren(zeker 2x letterwaarde ergens)
 
Inmiddels aan de huishoudelijke verplichtingen voldaan en een uurtje aan de onderzeeboot gewerkt. De tips van Beyond en Patje gecombineerd. Een paar gaatjes met m'n fijnste boortje en vervolgens met een dun zeer scherp mesje uitsnijden. Uiteraard ook vanaf de binnenzijde wat plastic weggeschuurd en geschrapt.

Camaro: misschien wel een idee voor in een aquarium :).
Een behandeling met een wash was inderdaad een goed alternatief. Inmiddels is het gelukt de gaatjes te maken.

De foto is wel gigantisch macro, de gleufjes zijn 0,5 mm breed.

1_UBoot206A_008.jpg


Wel heef tof al die hulp !!!!
 
Laatst bewerkt:
Die heb je netjes opengemaakt.
 
Dat is het mooie van dit forum toch Wim.;)

Fred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan