Hoofdsponsor

1/72 Horten HO229 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Weer een staaltje duits vernuft dat de uitkomst van de oorlog helemaal anders had kunnen doen uitdraaien.
De Horten broers waren reeds in de jaren dertig bezig met vliegende vleugels, zij het dan wel als zweefvliegtuigen naar aanleiding van de limiteringen opgelegd door het Verdrag van Versailles.

De broertjes gingen verder met hun vliegende vleugel om tegemoet te komen aan het "3x1000" project van Göring. Dit project hield in dat een bommenwerper 1000kg vracht 1000km aan een snelheid van 1000 km/u moest kunnen dragen.

Na een ongeluk tijdens de tests werd de verdere ontwikkeling overgedragen aan de Gothaer Waggonfabrik die een tweede testvliegtuig bouwden, dit keer gemotoriseerd met twee Junkers Jumo 004 jetmotoren.De Horten broers waren op het goede spoor want Göring gaf een productieorder van 40 stuks terwijl het tweede prototype nog niet eens gevlogen had.
Tijdens de derde testvlucht trad er een probleem op met één van de motoren en stortte het tweede prototype neer. De piloot stierf en het toestel werd volledig vernield.

Het einde van de oorlog naderde en het project werd opgenomen in het "wonder wapen" programma. Versie 3 heeft nooit gevlogen maar een nog niet geässembleerd toestel kon in beslag genomen worden en werd overgebracht naar de Verenigde Staten.

Nu de kit; weer een simpel kitje van revell, weinig flash, goeie pasvorm en weinig onderdelen :P
Ho229001.jpg

Ho229002.jpg

het bouwen ging zo vlot dat ik vergeten ben foto's te nemen tot de romp dichtzat :8
Ho229006.jpg

Het kit voorziet in detail voor de wapens en buizenframe...
Ho229009.jpg

...maar eens dicht zie je er niks meer van :laugh:
Natuurlijk moet er wat geplamuurd worden
Ho229010.jpg

en geschuurd
Ho229011.jpg

Het landingsgestel bestaat uit verschillende onderdelen en gaat nog een uitdaging vormen om op z'n plaats te krijgen.
Ho229013.jpg

Als kleurtje heb ik gekozen voor Russian green met een paar drupjes wit erdoor.
Ho229014.jpg

De twee lijnen achter de straalmotoren zijn geschilderd in gunmetal met wat zwart erdoor, geeft een leuk effect.
Ho229015.jpg

Zo, dat was het voor vandaag. Tot een volgende keer lieve kijkbuiskindertjes ;)
 
Een leuk modelletje man,en je kleuren zijn ook schitterend gekozen.
 
Haha, de Tomas is terug ;)

En wat een intro terug :wow:

Prachtig gemaakt en geschilderd.
Doe gerust verder, en niet vergeten om de, o zo belangrijke, foto's te nemen hé ;)
 
Zit heel schoon in elkaar Tomas!!:-) Welke verf ga je gebruiken voor de hoofdkleuren? Als je kan neem Humbrol verf, omdat Revell met de borstel niet lekker werkt. :-(
 
Merci mannen, blij dat ik een doosje kunnen openen heb dat mijn volle goesting heeft doen terugkeren. Na het voorval met de flitzer en de apache die niet mee wil werken is dit een leuke verademing :8

Beyond, kodakske staat vanaf nu mee op de snijmat ;)

Eric, ik ben aan het overstappen op vallejo. Ik gebruik voor de moment de airbrushmengeling met een drupje vernis erdoor en dat borstelt best goed. het is voor mijn gezin ook aangenamer want dat enamel gedoe stinkt serieus.


En nu terug naar de vliegende banaan.

Het landingsgestel zit eronder, de uitlaten zijn nog voorzien van een randje en de antenne is geplaatst. Dit is een stukje koperdraad geworden want dat plastieken ringetje van in de kit was....tja een plastieken ringetje van in de kit :laugh: Momenteel staat ze te drogen na een laagje parket plus.

FOTO'S !!!!!

Ho229017.jpg

Ho229018.jpg

Ho229020.jpg

Blinkt nogal hé? :laugh:
Nu nog even uitvogelen welke nationaliteit ik deze ga geven, het blijft what if hé ;)
 
Zeker dat je de juiste wielen hebt Thomas :): schitterend ding. Ik blijf volgen
 
En ons banaantje heeft de dubbele nationaliteit gekregen :laugh:

Eerst de duitse plakkertjes aangebracht en vervolgens iets uit de overschottekesdoos bij elkaar gepuzzeld.

Ho229022.jpg

Ho229023.jpg

Ho229025.jpg

Het waren dus niet de amerikanen die het derde prototype meegenomen hadden maar de ruski's, die dekselse rode riddertjes hebben het ding zelfs operationeel gekregen.

Nog een beschermlaagje aanbrengen en dan kan het verweren van start gaan. Altijd spannend om je model naar de kl...eurpotloden te helpen :laugh:
 
Zeer mooi en speciaal ;)

Kleine opmerking, op de vleugels, de plaatsen achter de motoren, zie je dat de (metaal?)verf niet geheel dekkend is :O
 
Tja die vervloekte supermacrostand en flits ook hé. Gelukkig zie je er met het blote oog niks van ;)
 
Om dit vliegerke wat meer tot zijn recht te laten komen even vlug een ondergrondje geprepareerd. Hier komt nog een russisch soldaatje bij.... allé dat denk ik toch hé, kan zijn dat het ook iets helemaal anders wordt :laugh:

Ho229029.jpg

Ho229033.jpg

Ho229032.jpg
 
Netjes, Tomas.

Het gaat je goed af zo ik zie.;)
 
Deze vliegende komkommer heeft ondertussen een wasje gekregen maar dat is zo subtiel gebleven dat ik het niet goed op foto krijg :(

Dan maar verder met afwerken van dit projectje. Eerst en vooral het figuurtje; hiervoor ben ik in de reservedoos gedoken en met een hoopje Fritzen er terug uitgekropen.
Ho229047.jpg

Na wat bewerken met een mesje, een paar vijltjes, wat schuurpapier en deze kleurtjes...
Ho229058.jpg

...was dit het resultaat. Zeg allemaal goeiedag tegen kameraad Boris :)
Ho229056.jpg

Om dit projectje af te ronden nog even volgende foto's genomen nadat ik Boris een plaatsje had gegeven.
Ho229059.jpg

Ho229060.jpg

Ho229061.jpg

Tot ik deze foto nam en zag dat er iets beter kon. Ik was er eerst heel de tijd van uitgegaan om de voorkant van het vliegtuig ook als voorkant van het ondergrondje te houden. Dit aanzicht leek me stukken beter. Let trouwens ook even op de verwering die op deze foto wel tot zijn recht komt ;)
Ho229071.jpg

Boriske omgedraaid en dit lijkt me stukken beter :)
Ho229074.jpg

Ho229075.jpg

Ho229078.jpg

Ho229079.jpg

Weer ééntje klaar, op naar de volgende :laugh:
 
Mooi hoor, het plaatsen van Boris was het ontbrekende item op je dio :D

Deze mag in de galerij staan ;)
 
Een prachtig dio'tje.

Wat mij het meest opvalt zijn de bandensporen in het gras. Goed van je dat je dit niet over het hoofd hebt gezien.

En Boris, die hoort er inderdaad bij. :D




Droop
 
bedankski voor het lofski kameradski's :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan