Hoofdsponsor

Zwart - Wit ( Diorama voor de wedstrijd "The Golden Sixties") [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Mijn deelname aan de wedstrijd van de Golden Sixties zal bestaan uit een Diorama van een stukje zee met daarop 2 marine schepen. De schepen zijn kartonnen modelbouwplaten.

Ook kartonnen modelbouwplaten vallen onder statische modelbouw. De populariteit daarvan was in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw bijzonder groot onder (met name) jongens tussen de 10 en 18 jaar. De Nederlandse Veritas bouwplaten, ontworpen door Jan Berfelo uit Arnhem, waren daarbij zeer geliefd. In de Veritas series verschenen bekende Nederlandse schepen, vliegtuigen en auto's, waaronder de eerste DAF personenauto. Maar ook de Willem Ruys, vliegdekschip de Karel Doorman, de Super Constellation van de KLM en uiteindelijk de KLM DC-10 zagen in Arnhem het daglicht. De in 1977 overleden Berfelo liet zo een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse modelbouwwereld in de jaren 50 en 60.

Van deze Veritas serie uit de jaren 60 heb ik dus 2 schepen.:D

In de jaren 1995 en 1996 zijn deze schepen heruitgebracht op initiatief van Wim van der Meer van Scaldis bouwplaten uitgeverij uit Terneuzen. De platen zijn gedrukt bij drukkerij de Prins die opgericht is door Koen Berfelo, de zoon van Jan Berfelo.



1. Hr. Ms. De Ruyter. C801 Kruiser der Koninklijke Marine, 1953 - 1973 schaal 1:300
1_IMG_4632.jpg

Hr.Ms. De Ruyter (C801) werd op 18 november 1953 in aanwezigheid van koningin Juliana te Schiedam in dienst gesteld. Sinds de marine in 1815 het predikaat "Koninklijk" kreeg is het het zevende schip van die naam dat daadwerkelijk gevaren heeft.
Hr.Ms. De Ruyter was voorzien van een klippersteven en daardoor iets langer dan haar zusterschip, de Hr.Ms. De Zeven Provinciën die een rechte voorsteven had. Met een bemanning van meer dan 900 koppen was het heel druk aan boord en daarom waren er verkeersregels: over stuurboord naar voren en omhoog en over bakboord naar achteren en omlaag.
Hr.Ms. De Ruyter maakte in 1955 een reis door de Caraïbische wateren en diende als "Koninklijke jacht" voor koningin Juliana en prins Bernhard die een bezoek aan de Nederlandse Antillen brachten.

In maart 1973 werd de De Ruyter in dienst gesteld bij de Peruaanse marine onder de naam BAP Almirante Grau. In 1988 keerde de De Ruyter onder de naam "Proyecto 01" terug naar Nederland voor een grondige modernisering. Er werden Otomat Teseo Mk 2 SSM's geïnstalleerd. Deze laagvliegende actieve-radar-geleide raketten hebben een bereik van 160 Km. Aanvankelijk zouden Exocet raketten van de oude Daringklasse worden geïnstalleerd in plaats van de Otomats, maar dat plan werd verworpen. De Almirante Grau werd voorts uitgerust met Aspide semi-actieve-radargeleide Aspide SAM's met bijbehorende Selenia Elsag Albatros lanceerinstallatie.
De De Ruyter is op dit moment nog steeds in dienst van de Peruaanse marine en maakt nog regelmatig vaartochten. Er is echter wel bekendgemaakt dat de kruiser binnen enkele jaren definitief uit dienst wordt gesteld.
Bron: Marine in beeld

2. Hr. Ms. Rotterdam. D818 B-Jager Friesland-klasse der Koninklijke Marine, 1957 - 1981 schaal 1:250
1_IMG_4633.jpg

De onderzeebootjagers van de Frieslandklasse werden in de tweede helft van de jaren vijftig in dienst genomen bij de Koninklijke Marine.
De schepen maakten onderdeel uit van de vlootuitbreidingsplannen, zoals die waren neergelegd in de defensienota 1951. Ze vervingen onder andere de voormalige Engelse torpedobootjagers van de S- en N-klassen. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig zijn ze vervangen door de fregatten van de Kortenaerklasse. Op de Friesland na (gesloopt) zijn alle schepen verkocht aan Peru.

Omdat het hier dus om het oude drukwerk gaat zijn deze niet zo gedetailleerd. Hoe ik het water ga maken heb ik werkelijk nog geen idee van.
Er zit echter een idee in mijn hoofd om dit met papier maché te gaan doen.:huh:

De titel Zwart - Wit is een verwijzing naar de platen die in zwart wit gedrukt zijn ( Marine schepen zijn ook grijs natuurlijk) en de tijd dat de tv en foto's nog zwart wit waren.
Het diorama wil ik ook gaan proberen te maken als een 3 dimensionale zwart/wit foto.

( Of dit allemaal gaat lukken is nog maar de vraag, maar ik heb er zin in!)

Fred
 
Laatst bewerkt:
Ik wens jou alvast veel plezier in de bouw Fred, en wie zegt dat het niet lukt he.
Patje.
 
Veel suk6 (en nog meer plezier) met de bouw, Fred :)
 
Fred,

Succes met de bouw en wedstrijd.;)
 
Gogogo Fred ! Welk oogstrelends gaat hier weer geboren worden ?
 
Veel succes Fred.
En mooi op de lijntjes snijden he.;)
 
Succes Fred, lijkt mij een leuk en orgineel idee.

Christophe
 
:wow::wow::wow: BEDANKT Christophe :wow::wow::wow:

Dit maakt mijn idee van water maken van papier wel heel concreet.
Daar ga ik zeker een test mee doen.

Fred
 
veel succes met dit project. impressionant idee wat je hier wilt uitwerken, alvast veel succes met deze
 
Fred is duidelijk gebeten door de papiermicrobe.
Iets zeer aparts Fred.
Veel plezier met het snijden, lijmen en nieuwe woorden ontdekken.
Wel oppassen voor je vingers hé.
 
Zo, de Bugatti even in een bewaar doos, tafel opgeruimd en daar gaan we van start met het diorama Zwart / Wit.

1_IMG_4769.jpg

1_IMG_4772.jpg

Vandaag de eerste stukjes maar eens gaan snijden.:D

Fred
 
zo op foto te zien zou je zeggen dat je boot nogal klein is, maar zaterdag heb ik die plakkaten gezien en dat is nog tamelijk groot moet ik zeggen.
 
Ik wens je alvast veel plezier en suc6 met de bouw Fred.ziet er best indrukwekkend uit.
Patje.
 
Nou, de eerste delen zijn uitgesneden.
Het is wel heel anders dan de projecten die ik al gedaan heb. Die zijn allemaal met de computer gemaakt.
Nee, dan deze platen.... die zijn nog gemaakt op een tekentafel zo'n 50 jaar geleden.:O
De detaillering is zeer matig en snij vouw lijnen zijn niet overal gelijk.:nowink:
Maar het is wel een uitdaging om zo'n oude plaat te gaan maken!

Ik ben begonnen met de Hr. Ms. de Ruyter ( C801)

Eerst de werkinstructie ( zeer beperkt maar wel duidelijk) uit de plaat gesneden:
1_IMG_4773.jpg

Daarna de bodemplaat en de zijkanten uitgesneden:
1_IMG_4774.jpg

1_IMG_4783.jpg

en een stukje van mijn vinger:
1_IMG_4782.jpg

En bij de dry-fit blijkt dit schip toch nog 74 cm lang te worden!
1_IMG_4784.jpg

Zo we zijn op weg:D:D

Fred
 
Fred,

De voorlaatste foto dat is wel echt nep, dat zie je toch zo ;)

Cheers,
André
 
Naar deze boot ben ik echt razend benieuwd ! Moet je straks die loopjes ook allemaal gaan rollen ?
 
Naar deze boot ben ik echt razend benieuwd ! Moet je straks die loopjes ook allemaal gaan rollen ?

Volgens mij zijn de loopjes plat, maar....... die gaan we wel rond maken dus!!!

Fred
 
Die boot is wel lekker lang Fred.
Maar een vraagje.
Was er geen plaats naast je vinger?:nowink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan