Hoofdsponsor

1/24 Monogram Shelby GT-350R [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

B-art

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
202
Om de zin in het bouwen weer wat aan te zwengelen en omdat ik eens iets wilde uitproberen m.b.t. het spuiten van striping stel ik jullie dit projectje even voor:
Een Shelby GT-350R! Jawel wéér één!!!:(

Deze doos heb ik vorig jaar van Erik (Modelbouwerke) overgekocht tijdens de beurs van Moveleo.
Vrij simpel te bouwen en dus ideaal om er terug zin in te krijgen.

3.png

Ik vermoed dat dit dezelfde kit is die Revell onlangs weer heruitgegeven heeft.

De body staat alweer een tijdje in elkaar, hier en daar moest er wat geschuurd worden, vooral de voorbumper had wat extra werk nodig, en na het primen heb ik het geheel voorzien van een laag Tamiya TS-14 zwart.
Ik weet niet of het echt nodig was om het hele model daarvoor zwart te spuiten maar ik nam liever geen risico's.
Het moest maar eens zijn dat je achteraf kleurverschil ziet in de lak omdat de ondergrond niet overal dezelfde kleur had.

2.png

1.png

Uiteindelijk ga je van het zwart niets meer zien, behalve de striping, die ik op volgende foto's afgeplakt heb met tape.
Om het een béétje origineel te houden heb ik gekozen voor een ietwat andere striping dan vermeld op de box-art en zoals die door zowat iedereen, zei het in verschillende kleuren, gebruikt wordt.

5.png

4.png

Ik heb mijn inspiratie gevonden bij een foto van een Mustang met een Boss 302 motor en de zogenaamde Boss striping, al heb ik er toch een beetje een eigen draai aan gegeven.

Op onderstaande foto's staat ze klaar in de spuitcabine om haar toplaagje te krijgen: Tamiya TS-42 light gun metal.

7.png

6.png

Laat ons hopen dat deze bouw een beetje voorspoedig verloopt zodat ik terug een beetje goesting krijg om de Ferrari 308 GTSi en de 599 GTB af te werken.
Zekere de 599 zou ik graag afwerken tegen de volgende editie van de Moveleo beurs op 1 mei. Vorig jaar was ik toen net gestart met deze bouw.

Eén ding nog: ik denk dat ik de tape z.s.m. moet verwijderen om te voorkomen dat ik de lak beschadig, maar ook weer niet te snel.
Wie heeft hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hmmmm dit model komt mij bekend voor. mooi gespoten bart. hopelijk lukt de striping via airbrush. ben benieuwd.
 
Is ook weer eentje om te volgen.
Strak gespoten hoor.
 
Mooi hoor, blinky blink :D

Een vraagje, waar staat TS voor? Ik gebruik X- en XF-, maar ik ken TS- niet :( Is dit misschien de enamel reeks??
 
Mooi hoor, blinky blink :D

Een vraagje, waar staat TS voor? Ik gebruik X- en XF-, maar ik ken TS- niet :( Is dit misschien de enamel reeks??

TS staat voor Tamiya spray paint;)
 
Bedankt, Spray paint (ik vermoed de kant en klare spuitbussen dan?? )
 
Hmmm, de striping is er naar mijn mening onvoldoende strak uitgekomen.

Hier en daar was er een beetje verf onder de tape gekropen en één van de dunne lijntjes was niet helemaal doorgetrokken.
Vooral de dunne tape die ik gebruikt had bleef niet goed genoeg plakken.

Ik heb het nog trachten te herstellen maar echt mooier werd het er niet op.
Positief is wel dat de zwarte striping op de gun metal body echt wel mooi is.

De body heb ik zonet in de remolie gegooid, morgen eens kijken wat het resultaat daarvan is en dan beginnen we gewoon opnieuw!

Wordt vervolgd!
 
Hebt ge er geen foto van?
 
Neen, die moeite hen ik niet genomen.
ik kan je een foto laten zien van een bakje remolie?:P
 
Jup B-art spijtig dat je geen fotos hebt is steeds de moeite al is het de behandeling van je wagenbody in de rem olie.
 
B-art maatje stilgevallen??? lollollol
 
Neen, toch niet! Alleen heb ik de laatste dagen niet echt veel goesting gehad om op mijn warme zolder te kruipen.
Het weer was gewoonweg té goed om binnen te zitten.

De body is inmiddels smetteloos uit de remolie gekomen, opnieuw lichtjes geplamuurd waar nodig (de remolie tast blijkbaar wel de plamuur aan :(), geprimed en voorzien van een kleurtje.
Dit keer heb ik ervoor gekozen om de striping achteraf aan te brengen met Tamiya acryl en de airbrush. Een beetje de omgekeerde bewerking dus.

Zo staat de body er nu bij:

13.png

12.png

11.png

10.png

Enkel op het dak had ik een klein stofdeeltje zitten. Dit heb ik verwijderd met schuurpapier korrel 6000. In eerste instantie zag je niet eens dat ik de body aangeraakt had maar na 2 vernislagen zie je onder bepaalde lichtinval toch licht krasjes.
Dit is volgens mij het grote nadeel van mettallic lakken. Zodra je erover gaat met een licht schuurpapiertje beschadig je het mettallic effect.

IMG_2510.png

Ik hoop dat ik dit nog weg krijg met Tamiya polishing compound en anders wordt het dit misschien ook wel zwart gespoten.

De vernis die ik gebruikt heb was trouwens een goedkope bus van de Gamma en die werkt blijkbaar zonder problemen op de Tamiya spuitbusjes...

Sh*t, ik zie trouwens nu pas dat ik de fijne striping die ik in eerste instantie ook gespoten had glad vergeten ben. :ohmy:
 
B-art moest ik zo een 1/1 hebben dan mocht gij komen hem spuiten zenne, wat een machtige wagen zeg.
Patje.
 
Bedankt voor het compliment maar eerlijk gezegd blinkt ie nog veel harder dan dat je op de foto's ziet.
Als het weer het toelaat zal ik morgen eens buitenfoto's maken.
 
Ziet er mooi uit hoor.
Als je een stofje in je metaliklak hebt kan je de volgende keer beter eerst vernissen en dan eruitschuren en polijsten.
Zoals je zelf al aangaf schuur je de metaaldeeltjes stuk. De kans bestaat dat als het vernist is dat je van de krasjes niet veel meer gaat zien.
 
Gevernist is ie al en slechts in een bepaalde hoek zie je de fijne krasjes zitten.
Ik hoop dat ik ze er nog uit kan polijsten.
Allereerst wil ik toch nog even de fijne striping toevoegen want dat geeft het geheel toch weer iets extra vind ik...
Vervolgens moet er toch nog minstens een laag of 2 vernis bovenop en misschien maakt dat ook nog een verschil?
 
Linksvoor nabij het licht?? dat krasje??
 
Als hij al vernist was voor je geschuurd hebt,
heb je nog een kans dat de metalic niet beschadigd is.
Normaal zou het met die extra vernislagen al een stuk beter moeten zijn.
Mag ik vragen hoe je schuurt?
In een rechte lijn of in cirkeltjes?
Als het is om stofjes eruit te halen is en op te polijsten kan je best in cirkels schuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan