Hoofdsponsor

1/35 sd.kfs.222 (hobby boss) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

tom

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 dec 2010
Berichten
1.016
Een nieuwe project :

eerst een beetje uitleg over de Sd.Kfz.222 zelf ( van het net gekopieerd)


De Leichter Panzerspähwagen (2cm) Sd.Kfz. 222 was een Duits licht pantservoertuig, een vierwielige 4x4 pantserwagen geproduceerd tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Het voertuig werd gedurende 1935 uit het Sd.Kfz 221 ontwikkeld in het kader van de Duitse herbewapening tijdens de jaren dertig. Het pantserwerk werd ontworpen door Eisenwerk Weserhuette AG in Bad Oeynhausen, en het aandrijfgedeelte door de Horchwerke-fabriek van Auto-Union te Zwickau. Schichau te Elbing en MHN te Hannover-Linden waren verantwoordelijk voor de eindassemblage van het prototype.

De belangrijkste verandering was het aanbrengen van een licht KwK 30 20 mm snelvuurkanon zodat de verkenningstroepen althans een beperkt vermogen kregen om vijandelijke pantservoertuigen uit te schakelen. Het kanon had een elevatie van 80° zodat het ook luchtdoelen kon bestrijden; in feite was de hele indeling hier sterk op ingericht. Het kanon stond op een roterende plaat op een sokkel op de bodem. De toren was van boven afgesloten met een gaasdeksel en het hoofdwapen en het coaxiale MG 34 machinegeweer konden ver boven de rand van de toren opgeheven worden waarbij het deksel in twee delen openklapte en de twee luiken met een klem vastgezet konden worden. Er waren drie bemanningsleden: een commandant-lader die ook de radio bediende, een schutter en een chauffeur. De stoeltjes voor de twee man in de toren zaten aan de bodemplaat vast. De commandant moest zelf de achttien munitiehouders van tien invoeren (de munitievoorraad voor het machinegweer bedroeg 1050 schoten) en de radio bedienen die in de toren was aangebracht. Het Sd.Kfz 222 had zelf geen langeafstandsradio en moest de speciale radiovoertuigen van het type Sd.Kfz. 223 beschermen.

Door de sokkel was de gevechtsruimte erg krap; vanf 20 april 1940 werd een verbeterd type ontwikkeld, gebaseerd op de KwK 38, waarbij het affuit aan de toren hing. Een coaxiale MG 42 kon nu desgewenst automatisch samen met het hoofdwapen afgevuurd worden. De luiken bleven door beugels in iedere gewenste hoek staan als ze uitgeklapt werden. De stoeltjes zaten nu aan het affuit vast. Een nadeel was wel dat door het hoger aangebrachte affuit de elevatie beperkt werd tot 70°. Gronddoelen konden echter beter bestreden worden door een echt telescoopvizier.

Het eerste model rolde van de band in 1936 en het type werd spoedig daarna het standaardverkenningsvoertuig van de Duitse Wehrmacht. Het Sd.Kfz. 222 was zeer betrouwbaar gedurende Fall Weiss, de inval in Polen, en tijdens de Blitzkrieg in de Slag om Frankrijk. Het ontwerp deed het later ook goed in Noord-Afrika. Tijdens de invasie in de Sovjet-Unie, Operatie Barbarossa, daarentegen werd het onderhoud moeilijk, door de enorme koude en slechte weersomstandigheden waarmee het voertuig te maken kreeg. Het type bleef in dienst bij de verkenningseenheden van de pantsertroepen tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. Een klein aantal voertuigen werd verkocht aan China (twaalf in 1938) en Bulgarije.

De productie bij Weserhuette, Schichau, MHN en Buessing-NAG liep van 1936 tot juni 1943 in zeven series met een totaal van 989 stuks. Eind 1937 waren er 72 gereed; in 1938 werden er nog eens 72 gebouwd, maar daarna daalde de productie weer tot 55 in 1939 en 32 in 1940. Dit alles weerspiegelt de lage prioriteit die in de eerste oorlogsjaren aan de productie van pantservoertuigen werd gegeven. In 1941 steeg het cijfer echter tot 179 om een piek te bereiken van 352 in 1942; in 1943 zijn er nog 198 gebouwd. Bij de vijfde serie, gebouwd vanaf mei 1942, werd een verbeterd chassis gebruikt met hydraulische remmen, een sterkere motor (negentig in plaats van 75 pk) en een bepantsering die aan de voorkant verhoogd was van acht naar dertig millimeter. De twee modellen worden tegenwoordig wel Ausführung A en Ausf. B genoemd. Het Sd.Kfz 222 had geen echte opvolger daar men vierwielige pantserwagens achteraf te klein vond

hier de doos een de inhoud er van

1_IMG_0510.jpg

1_IMG_0519.jpg



1_IMG_0515.jpg

1_IMG_0514.jpg

1_IMG_0516.jpg

1_IMG_0513.jpg

Hij zal recht uit de doos worden gemaakt voeg er niets aan toe van Pe setjes
tijdens de opbouw kan het wel zijn dat ik er dingen aan verander of toe voeg met scratsh building

tom:wub:
 
ben benieuwd naar meer! Hoe is de kwaliteit van de kit?
 
@koenele : ziet er op het eerste gezicht al een zeer gedetaileerde en fijne afgewerkte sprue's uit
ook niet veel sinmarks tegen gekomen op plaatsen waar je het liever niet hebt
zelf het bouwverslag ziet er op het eerste zicht heel goed uit

tom
 
He Tom echte klasse hoe je dit topic opent met zoveel info,zo hebben we weeral wat bij geleerd over het betreffend voertuig...
 
Als er zoveel interieur in zit als te zien op het plan dan hoef je verder geen PE meer. Ziet er een heel degelijke kit uit met zeer veel detail.
 
Ik ben benieuwd naar het verloop hier van.

Mark
 
Dit is een mooi verkenningsvoertuig.
Ik kijk al uit naar de bouw van deze versie van Hobby Boss
 
Dag Tom,

Mooie kit, zelf heb ik de SdKfz 223 in de kast liggen. Ook van Hobby Boss, is inderdaad een vrij complete kit die geen PE verlangt. Ik bedoel hiermee dat er voldoende PE standaard in de kit zit.
Ik overweeg wel om een Armorscale MG 34 loop aan te schaffen.

Veel succes met de bouw van je voertuig !

Groeten Rik
 
Dag Tom,

Misschien ben je hier iets mee, ik heb dit gecopieerd van de site van Armorscale :

http://www.armorscale.com/#


20mm Flakrohr 1,0m
Gun Barrel for German Tank Gun KwK 38
art. B35-048

Op de bijgaande afbeelding zit deze loop vast aan een 222.

Groeten Rik
 
Tom, sterke opener van je nieuwe project ! Kijk al uit naar meer !
 
Mooie uitleg bij je nieuw project en ik zou zeggen suc6 met de bouw en ook met je PE. ;)
 
Tom mooi model wat je heb gekozen om te bouwen, ik hoop dat dit model niet zo`n verschrikkelijke overkill aan onderdelen heeft als de Staghound waar ik mee bezig ben op de club avonden.

Ron
 
Allez laat je maar weer eens goed gaan , eneuh..... deze keer kunt ge niet anders of die PE gebruiken é.
 
Hey, :)

Indd, schoon spul, ben benieuwd naar het interieur, eentje te volgen...:D;)
 
Hey Tom,


Da's een machtige intro dat je hier gemaakt hebt zeg.

Hoef ik nog te zeggen dat ik dit verslag natuurlijk ook weer ga volgen? :8


Veel succes!!



Droop
 
aan allen gasten bedankt , deze week begin ik aan de eerste stap van de bouw met name het onderstel met beweegbare veering
foto's volgen nog

welke camo ik zal gebruiken weet ik nog niet want al eens op het net gesnuffeld en kom tot de conclusie dat er niet veel varianten zijn
duits grijs , in dark yellow enof met groen doorelkaar streepjes
zou er soms iemand weten of er nog andere camo's waren voor de 222
alvast bedankt voor het helpen zoeken


tom
 
Volgens wat ik weet is deze nooit echt in camo uitgevoerd, tenzij in zandgeel met een beetje groen...
Anders kan je wel een grijze maken met wintercamo ;)
 
Dit ziet er de moeite uit! Qua Camo zal er waarschijnlijk niet zo veel zijn denk ik. Zoals Beyond zegt grijs met een wintercamo. Dit zal zeker een extra toets geven aan je voertuig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan