Hoofdsponsor

1/35 sd.kfs.222 (hobby boss) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
of grijs met een zandcammo als je een woestijnversie wilt maken, kan je ook volledig lossgehn qua kleuren, daar het zandgeel niet lang op het panzergrau bleef hangen...
 
Het zandgeel die op het grijs lag was meestal geen verf, maar eerder een mengeling van benzine/diesel met zand. Dit werd dan op de voertuigen uitgesmeerd....
 
Dag Tom,

Ik heb even mijn boek "Panzerspähwagen" van Uwe Feist en Robert Johnson, uitgegeven door Ryton Publications, er op nageplozen.
Alle historische foto's zijn zwart-wit foto's, dus daar zien we niet veel op, maar achteraan zat volgende pagina :



Dus zoals je ziet is er naast panzergrijs en woestijncamo weinig keuze.
Enkel wintercamo kun je nog aanbrengen.

Op een foto is een lichte basiskleur (zandgeel ?) te zien met fijne gekrulde lijnen, zoals op de tekening rechtsboven. Of een uitvoering zoals de tekening rechtsonder, in Tunesië. De DAK-voertuigen waren uiteraard rijkelijk voorzien van extra jerrycans die her en der bevestigd werden waar er plaats was.

Wat wel opvalt, op diverse fronten, is dat de wagens werden beladen met takkenbossen, en/of rollen prikkeldraad.
Ook typisch, vanaf de oorlog in het Westen, is de vermelding van gesneuvelde crewleden, kameraden op de zijkanten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten Rik
 
Beyond & mad-ice & silenoz : alvast bedankt voor het helpen zoeken , denk te gaan voor dark yellow

inflandersfields : alvast bedankt voor je opzoekwerk , je tips met takken en prikkeldraad en namen van crewleden dat is ook wel interzant

Bij de eerste zicht opde bouwplannen had ik gedacht dat ik de veeringen zou kunnen doen bewegen ,jammer genoeg kan ik dit niet realiseren , tju!!:angry:

De chassie zelf in elkaar steken viel zeer goed me
de veerbladen en veer zelf was een andere koek en de pin voor de wielen dat was er met je klak naar raden

7_2.jpg

4_5.jpg

nu pas gezien dat ik nog niet alles heb opgekuist:unsure:

4_4.jpg

een halve mm scheef gelijmt en de koppelingsbak zit niet meer recht
met blote oog valt het mee

5_3.jpg

oranje pijl: nog meer niet goed opgekuist ,tju :unsure:
blauwe & groene pijl : de opening moeten opvullen met tamiya putty
rood : als je links en rechts kijkt zijn de veringen in de doos niet altijd even juist

5_1.jpg

een dryfit met de wielen om te zien of ze alle vier mooi gelijk op de grond komen en oef heb geluk want op bouwboek is het niet echt duidelijk hoe je de pinnen juist moet lijmen en is het een beetje op goed geluk lijmen !!!

3_6.jpg

bij de voorgaande foto zie je het ook maar hier onder is het nog duidelijker
te zien , hoe ik dit zal oplossen weet ik nog niet echt maar een kwaliteits doos van hobby boss is het wel niet , de rubber banden zijn smaller dan de plastiek velgen ! :@:@

2_7.jpg

met de bloote oog had ik de indruk dat de chassie niet geheel mooi pas loopte
en heb voor de zekerhied voor ik verder werkte eens een dryfit gedaan en ja heb tocht een beetje moeten vijlen om hem plat te krijgen

1_8.jpg

hoppelijk komen er geen andere trobbels meer bij
indien er iemand een goede site moest weten die een set geeft voor de 222
van banden en velgen mag het me altijd laten weten

tom:$
 
Hey tom anders kan je misschien de banden opvullen met wat nat keukenpapier,misschien komen ze beter in de vorm zo.
Is een truck die bij truckbanden ook word toegepast.Kan natuurlijk zijn dat het verschil te groot is en dan zal dit ook nie lukken.
Anders mooie bouw.
 
Dag Tom,

Voor mijn SdKfz 223 heb ik een set bijgekocht van Bronco Models :

AB3518 Early Version Road Wheel Set for SdKfz 221. Ik weet wel niet of ze zullen passen op een HB-kit, maar dat zal wel meevallen, denk ik.
De set bestaat uit vijf plastiek banden, enkel het profielgedeelte. Ik bedoel de buitenste helft. Hierin moet je de bijgeleverde velgen kleven. Aan de binnenzijde komt dan een deel van de velg uit de kit. Er wordt naar een nummering uit een kit verwezen, maar dit zal wel een Bronco kit zijn.

Deze set kocht ik bij Minitair...

Groeten Rik
 
zijn de velgen in twee delen? anders voorzichtig in het midden een beetje uitvijlen... Ofwel de buitenste ring iets verkleinen, zodat ie optisch dichter bij de band komt te liggen. zijn ook mogelijkheden
 
@DJs : wist niet dat je met keukenpapier dat kon doen , moet bijna 2,5mm breeder komen en het is wel stevig rubber ! zal dat vanavond eens uitproberen
@Inflandersfields: zou derekt dat settje bestellen , een probleem is dat de twee helften al reeds goed aan elkaar gelijmd zijn , als het niet lukt met DJs zijn tip
zou ik wel nog overwegen om zo een set aan te schaffen en de velgen die al gelijmd zijn in twee te zagen al zou ik ook eerst dan nog eens messchien eerst nog silenoz zijn tip dan nog proberen voor het stuk te zagen van de gelijmde velgen
@ silenoz : ze waren uit twee delen ( heb er niet bij stil gestaan toen ik de twee helften aan elkaar gelijmd had voor eerst nog eens te passen met een band)
ook de eerste keer dat ik zoiets tegen kom .zal nog even wachten een de tip van DJs eerst eens proberen

thanks gasten

tom
 
Het gaat vooruit hier en er word op details gelet. Goed bezig.....
 
Ja dat kom ik ook soms tegen bij vrachtwagens ze dat de banden soms smaller zijn dan de rims.beetje papier in steken zodat ze wat meer open gaan helpte soms wel.
 
heb je idee van hoeveel smaller de rims zouden moeten zijn, anders met een juniorzaagje, of een figuurzaagje weer in twee zagen en tegen elkaar lijmen?
 
Hey, :)

Is het niet zo dat deze rubberbanden na een tijdje gaab invreten in het plastiek van het model, ik zou persoonlijk zeker gaan voor andere wielen, resin of zoiets...:wub:
 
Nooit last gehad van invreten van rubberbanden op modellen,maar wie weet kan het.

Zoals je voorstelt je kan ze doorzagen en eerst passen voor je lijmt met de banden he,als dat nog niet naar je zin is kan je wat gaan schuren tot deze helemaal mooi in de rim past he.dus eerst zagen dan is er al wat van verdund door het zagen, en aanpassen.als het goed is dan kan je gewoon kleven he.
Maar zoals onzen swa zegt je kan ook resin modellen van de wielen halen en gebruiken natuurlijk;ik ben weer zo ene die niet voor resin zou gaan en uw voosrtel zou doen he.
Maar wie ben ik om uw zin naar uitvoering te commanderen he lollol.Kijk wat voor jou het beste ligt.
Patje.
 
@ famo : heb er een paar uurtjes extra kunnen aan werken , hobby boss is mooi gedetaileerd maar de rest moet je goed in de gaten houden of zou meer dan mis kunnen lopen
@ doomwad :thanks
@ swaken : heb daar al voor gekeken op net maar zijn altijd usa of engeland se sites en ze aanvaarden mijn e-mail adres niet want had dit anders besteld want het is het ene merk die dat voor hobby boss heeft

1_s2k222hobbybosswheels.jpg

@ DJs , heb het gisteren eens uitgeprobeert met natte keuken papier en vanmorgen nog eens opnieuw gedaan ,denk dat de rubber niet echt mee wilt

1_IMG_0551.jpg

1_IMG_0550.jpg

@ silenoz : zal de velgen weer in twee zagen en weer aan elkaar doen zal allezins al een betere zicht hebben en zoals doonwad ook al aangaf hoe ik dit kon doen , lukt het niet dan optie c op net blijven zoeken tot ik er vind:angry:

tom
 
Das de goed spirit maatje,ik ging het deze week ook bijna opgeven tot lil32b en onze andere collega's op de proppen kwamen om me aan te moedigen weer.
Want het gene ik aan het doen ben denk ik dat het hier nog niet is gebouwd.
Maar om terug ontopic te komen bij u:dus je hebt ze gezaagt al?? en pasten ze nu beter?
 
Djs tip met nat keuken papier geeft niet kunnen salos brengen
Nu heb ik de tip van silenoz uit geprobeert en ben tevreden maar 100% opgelost is het niet ( kon ook nog een setje hars kopen ,maar je ziet het al veel minder )

hier de foto's van de veranderingen

6_1.jpg

3_2.jpg

6_3.jpg

5_4.jpg

vervolgens verder gewerkt aan de motor en de aandrijfassen
heb de radiator er nog niet op gelijmt omdat ik eerst na de schilderwerken de louwer hull er zal op lijmen omdat de positie van de radiator niet 100% is en zodoende ook de rest veel beter kan inschilderen

de foto's

5_5.jpg

1_IMG_0559.jpg

1_IMG_0560.jpg

heb nogal veel aanpassings werk gehad en moest zelf een stuk onjuist lijmen om er alles toch op zijn plaats te krijgen waaronder de as van versnellingskoppelbak en bak , echter veel zal je er uit eindelijk niet meer van zien .

tom::$
 
Tom man dat ziet er duidelijk veel beter uit hoor.Heb je er veel werk aan gehad om het goed te krijgen???
Patje.
 
Mooi aangepast zo tom, je kon mijn tip maar proberen he maar het verschil was duidelijk te groot.
(Je tekst op de foto's is wat aan de kleine kant):22:
 
doomwad : viel eigenlijk mee om ze met een zaagje te bewerken en nog bij te schuren , een twee tal uurtjes en zat weer op het juiste spoor

markske : thanks

DJs : tips zijn er om te gebruiken hé zou zonde zijn van de vele goede tips niet te gebruiken en uit te proberen , just gezien wel inderdaad heeeeeeeeeel klein

tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan