Hoofdsponsor

1/72 GMC Compressor LeRoi [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
De Ford is afgewerkt, tijd voor een nieuwe uitdaging.

Basis kit: Academy 1/72 WWII Ground Vehicle set 2, US 2 1/2 ton 6x6 cargo truck & accessories.

1_Boxart_Hasegawa.JPG


Bijkomende kit: CMK GMC 353 compressor LeRoi 1/72.

1_Kit_CMK.JPG


Wat moet het uiteindelijk worden ?

1_The_real_stuff.JPG


Een beetje geschiedenis:
Iedereen weet dat de logistiek van het Amerikaanse leger tot de beste ter wereld behoord. Zij bewezen dat, als je alles bij de hand hebt, je onmiddellijk alles kan realiseren, zelfs nog in de gevechtszone.
Bewijzen genoeg, kijk maar naar de landing in Normandië , in Noord-Afrika of de Stille Zuidzee waar men direct begon met het aanleggen van vliegvelden nog voor het eiland volledig veroverd was.

Eén van hun succesnummers was deze GMC; een betrouwbaar voertuig uitgerust met een al even betrouwbare compressor van het merk LeRoi.
Voeg daar genoeg op perslucht werkend materiaal aan toe in hun eigen opbergruimte en je hebt een zeer nuttig voertuig dat dienst kan doen bij de genie / Engineers voor herstel van wegen en havens, aanleg van vliegvelden en ga zo maar door.

De onderdelen in de Academy kit zijn zeer fijn; een plezier wanneer vergeleken met de oude Hasegawa versie van deze truck. Er is tevens een motor voorzien in de kit die natuurlijk volledig zal verstopt zitten indien je de motorkap dicht laat.

De onderdelen van de compressor zijn in resin maar ze zijn speciaal ontworpen om op de Academy kit gebruikt te worden.
Vermits mijn referentie foto's eveneens een GMC met gesloten cabine betreffen kwam de Academy kit zeer van pas.
Academy voorziet als optie om een opening aan te brengen in het dak en het voertuig te voorzien van een gun ring. Dit is niet van toepassing op de GMC compressor, er was geen bewapening voorzien op het voertuig.

1_Chassis.JPG

De fijne chassis.

1_Chassis___engine.JPG


1_Compressor.JPG


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hopsa, en meteen de beuk erin ^^
Leuk voertuig, beetje apart ook. Zal een deftige toevoeging zijn voor de collectie :) Ik volg!
 
Als ik de foto van de boxart vergelijk met de foto van de echte, valt mij meteen het verschil in de ramen op.
Misschien is de boxart verkeerd (het is tenslotte maar een tekening), maar de voorruit is veel te laag in vergelijking met de ramen in de deuren.
Hoe zit het op het model?

Zeer goede opmerking.
De kit is hier fout, de voorruit is inderdaad te laag maar het is minder uitgesproken dan op de boxart.
Denk dat het nog te verhelpen valt, we zullen wel zien.
 
Dit word weer een parel zejker weten en die voorruit is juist klopt niet op de boxart
 
Hey, :)

Erwin, Erwin, Erwin, ...... ga er voor, tiens, ik heb die foto's nog ergens gezien....:D:8:wub:

Dat zal een schoontje worden, weet ik zeker.;)
 
erwin , dat ziet er een leuke kit uit

de chassie ziet er zeer geslaagd

eentje om te volgen

tom
 
Mooie ombouw dat je hier gaat doen erwin, zo te zien ben je er al aardig ingevlogen.
Hoe zit het met de pasvorm want ik heb vroeger eens een abrams gemaakt van academy en dat viel aardig tegen.
Was wel in schaal 1/35.
 
Een LeRoi dat is weer eens wat anders voor de verandering, succes met de bouw Erwin.

Ron
 
Een modelletje dat ge niet veel tegen komt.
Wat de vorm van de cabine betreft heeft men zo te zien nogal last met het maken van cabine's van de US army. Neem nu de cabine van de BM-13 Katyuasha van Italerie. Die cabine uit de kit zou een cabine van een Studebaker moeten voorstellen .......
 
ôok de jerrycans ontbreken maar da is voor erwin geen probleem denk ik
 
Tijdje geleden dat ik hier nog eens iets gepost heb.

Toch enkele teleurstellingen in de Hasegawa kit en de bijkomende set van CMK.
Grootste hiervan is de hoeveelheid uitwerpprofielen of ejector marks die je op de onderdelen terug vindt. Elk wiel telt er niet minder dan 4, gelukkiglijk aan de binnenzijde, en ook de cabine bleef er niet van gespaard.

1_Ejector_marks.JPG


Na de opkuis werd ook overgegaan tot het aanpassen van de hoogte van de voorruit.

1_Cab1.JPG


De compressor kreeg wat details bij waarbij ik grondig gebruik gemaakt heb van mijn referentie foto's.

1_Compressor_detail.JPG


Dank zij die foto's ook vastgesteld dat enkele onderdelen van het chassis dienden verwijderd te worden. De houder van het reservewiel en een bakje werden afgezaagd en verwijderd; de benzinetank uit de kit mag niet gebruikt worden doch van dit alles geen uitleg door CMK. Integendeel, indien ik gewoon hun plan zou volgen dan ga ik bij de plaatsing van de treeplanken en de werkkoffer totaal de mist in.

De stand tot nu toe in een dryfit.

1_Dryfit1.JPG


1_Dryfit2.JPG


Wordt vervolgd.
 
Hey, :)

mooie ombouw tot zo ver, gelukkig dat we genoeg foto's hebben genomen van dat beest, nu komt het al van pas.:8;)
Ik vermoed dat ik hem vanavond wel zal zien. :wub:
 
mooie vorderingen die ons laat , de compersor is geslaagd

tom
 
Fabrikanten durven helaas veel te vaak details weg laten die zeer belangrijk zijn.
Ook zou je soms denken dat ze er geen verstand van hebben, ofwel denken zij dat de modelbouwers er geen verstand van hebben??

Gelukkig heb je deftige referentie foto's, en kan je alsnog een mooie replica maken ;)
Veel suk6 verder, ziet er al mooi uit.
 
Laatst bewerkt:
Referentie foto's zijn altijd handig bij zulke aanpassingen. De compressor ziet er alvast geslaagd uit.
En hoe zit het met de pasvorm van de cabine want op de foto's te zien past het gelijk niet zo goed.
 
niet veel groter dan een koperstukske,dit is voor de echt fijne mannen jongens
 
Referentie foto's zijn altijd handig bij zulke aanpassingen. De compressor ziet er alvast geslaagd uit.
En hoe zit het met de pasvorm van de cabine want op de foto's te zien past het gelijk niet zo goed.

Die cabine komt wel goed, was enkel een dryfit hé. Heb wel beslist om de motorkap gesloten te laten en de motor te verwijzen naar de spares box. Zal die later wel gebruiken bij een andere bouw.
 
Aan allen,

Ik leef nog, de GMC Le Roi ook maar die zit nu ook in het spuithok.
Van zodra die buiten mag plaats ik wel een fotoken.
 
Aan allen,

Ik leef nog, de GMC Le Roi ook maar die zit nu ook in het spuithok.
Van zodra die buiten mag plaats ik wel een fotoken.

Deja vu.... :O

Geen probleem hoor, laat maar komen als het zover is ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan