Hoofdsponsor

1/72 The F-16 "revisited"

Status
Niet open voor verdere reacties.

wet sellery

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
3.639
Tijd om eens een tussendoortje te bouwen :)

Vorig jaar heb ik op de Modelforce 10, dit kitje voor € 2 gekocht :


De doos ziet er best leuk uit, leek me tof om een F-16 in deze kleuren te maken. Helaas waren de decals (of beter gezegd stickers) niet echt "het-van-de" :


Een uitgebreide handleiding, jawel zelfs een voorziening om er een twee-zitter van te maken :



De plastic inhoud was iets minder, ernorme panellines, en de vormen deden ergens vaag aan een F-16 denken :



Tijd dus om er eens flink de dremel in te zetten, en dit er tussenuit te halen :



Waardoor we een kortere versie krijgen :



En de rest wordt ook aangepast :


De bedoeling is dat het uiteindelijk op dit gaat lijken :




Dit wordt nog een leuke verbouwing.

Groeten

Pascal
 
Tof idee om dat te maken!!

Ik herken het model, is van origine een model van Italeri ergens einde jaren 70 van de vorige eeuw. Werkte ooit een tijd in een shop en zag toen het model wat jij nu hebt. Het is een goedkope kopie van de italeri. Erg jammer is dat je stickers erbij krijgt en geen decals.

Ik zie graag meer van deze bouw!!
 
Stickers.. wat een verrassing eerlijk gezegd. Is dit typisch voor oude vliegtuig dozen?
Mooi toestel, wordt smullen :)
 
Gaat weer een juweeltje worden ,pascal.
 
He dat is apart ,,, je komt aardig in de egg serie zo terecht ,,, alleen zijn die iets boller ... ben benieuwd ....................
 
Jij kan ook niets heel laten he.
Maar je bedoeling ziet er goed uit.
Hoop dat het lukt.
 
Bij Pascal lukt dat gewoon weet ik zeker zelfs
 
Hahaha, Fred kent je ook al een beetje Pascal, je bent gekend als een roste frank (zoals ze dat vroeger zegden...)
:laugh:
 
Na flink wat zagen en passen, is de romp bijna klaar :





Maar toen zag ik een foto van een F-16 met haaientanden, en bij het zien van deze foto :




Dacht ik dat dit misschien ook wel leuk zou zijn. Een F-16 met thrust-vectoring, "great white style" :





Wat denken jullie ?
 
Lang niet zo gelachen om een model:D:D:D:D
Ik zeg doen, leuk man!

Fred
 
Wat word het een vliegtuig of een duikboot. :):
 
Gewoon doen Pascal,het is een keer iets anders vind je zelf ook niet.Ik sta achter dit projectje want dat word nog eens een leuk ding zo te zien.
 
Mhhh, ik ben nog een beetje aan het twijfelen of ik met mijn "haai-idee" verder ga. Maar intussen heb ik nog wat kunnen bouwen. Als er onder de vleugels nog voldoende ruimte overblijft, wil ik er een aantal dingen onder hangen, deze moeten ook ingekort worden.

De benzine tanks :



En de sparrows waarvan ik de vinnen heb aangepast om ze op AMRAAM's te laten lijken :



Het wordt pas echt leuk als er een grote piloot inzit, daarom ga ik proberen om er een figuurtje op schaal 1/48 in te zetten :



Wordt dus nog flink wat werk om de cockpit-kap netjes te laten aansluiten op de romp :



Tot de volgende.
 
Oh AUW wat heb je dat ding gedaan :D tis precies een frankstein :D
 
Ik heb besloten om er een piloot op schaal 1/72 ipv 1/48 in te zetten, anders wordt dit tussendoortje weer een project van maanden.

Tijd dus om de cockpit te bouwen. In de bouwinstructie van deze kit staat vermeld dat op het instrumentenbord een decal moet komen, maar aangezien in de doos enkel een paar stickers aanwezig zijn, moeten we iets anders verzinnen. Ik ben geen echte fan van aftermarket spullen (een setje van +/- € 12 voor een kit van € 2 vind ik helemaal erover), dus hebben we het opgelost met een methode uit de tijd dat er nog geen aftermarket-setjes bestonden.

De panelen zijn uit een stuk aluminium plaat gesneden (0,3 mm dik), en voorzien van een laagje zwarte verf. Daarna heb ik met een naald wat lijntjes en wat stipjes getekend waardoor het aluminium terug zichtbaar wordt :



Gelijmd op de cockpit ziet het er dan zo uit :



Het stoeltje van een plastic blokjes en stripjes voorzien, zodat het wat meer lijkt op een F-16 stoel :



De instrumenten panelen in de cockpit gelijmd, een beetje kleur erop en voila :
(De helm van het figuurtje moet nog een grijs kleurtje krijgen)



Het is natuurlijk geen Eduard of Aires cockpit, maar eenmaal in de romp ingebouwd, zal het er best leuk uitzien.

Groeten

Pascal
 
Simpel maar effectief :)
Ziet er zo slecht niet uit hoor, en op deze schaal al helemaal niet...
 
Er is een pak plamuur- en schuurwerk nodig om de klep - waar de cockpitkap op komt te zitten - te laten aansluiten op de romp.

Eerst een paar strips gelijmd om het geheel een betere houvast te geven :



Normaal gezien moet eerst de cockpit erin, maar die gaat flink beschadigd worden door het schuren. Daarom heb ik een gat in de onderkant gemaakt, hierdoor kan ik de cockpit in de romp plaatsen. Het gat wordt uiteraard terug dicht gemaakt :



Enkele plamuur- en schuursessies later ziet het er dan zo uit. Op de foto is ook te zien dat ik een groef op de neus heb gemaakt om de cockpitkap beter te laten passen :



De bewapening is bijna klaar, alles is ingekort, enkel nog een houder voor de sidewinders. Het zal krap worden om dit allemaal onder de kleine vleugeltjes te hangen :



Er kruipt flink wat werk in deze verbouwing, maar voorlopig is het allemaal heel leuk om te doen :)
 
ziet er mooi uit al :-), gebruik je miliput om het model mooi gelijk verdeeld te krijgen?
 
Ik gebruik 2 soorten plamuur. De witte is de Epanol plamuur van de Action, de bruine is afwerkplamuur van Motip. De bruine is een stuk sterker dan de witte, en vraagt wat extra schuurwerk.

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan