Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bouwverslag H.M.S. Victory 1765 van Artesania Latina [!]

P

pilatus

Guest
Zoals beloofd hier mijn 2e bouwverslag op dit forum.

In de week voor Kerstmis heb ik met een grote, zware en vooral dure doos door Leiden lopen zeulen.
De kit van de Victory was eerder binnen dan Sjaak van de hobbyshop voorspelde en dan kun je natuurlijk niet wachten :D
Ik ben nog steeds bezig met de Bounty van AL. De voltooiing van dat schip zal nog wel een maandje of drie, vier duren. Ik wil echter nu al met de Victory starten zodat ik de tijdrovende klus van het beplanken van de romp kan gaan afwisselen met het eindeloze touwtjes knopen aan de Bounty.
Ik denk wel ruim een jaar voor de totale bouw nodig te hebben, als me die tijd gegund is tenminste.
Dan heb ik in drie jaar tijd 5 houten schepen gebouwd, veel meer dan ik ooit heb durven hopen :31::31::31:.
Voor de liefhebbers is hier alvast een presentatie van de inhoud van de doos.

De doos
1_Victory20110109a.jpg

Met duidelijke bouwtekeningen
1_Victory20110109b.jpg

De tekeningen zijn ook als pdf op CD meegeleverd en bevatten een volledig zeil- en tuigageplan waar ik ver op kan inzoomen (wel nodig voor mijn kwaliteit ogen :worried: Heel wat beter dan bij de Bounty!

Duidelijke uitgebreide en gedetailleerde handleiding
1_Victory20110109c.jpg

Doosjes met beslag
1_Victory20110109d.jpg

Netjes verzorgd zoals bekend van AL maar wel met drie lelijke metalen bootjes :angry:. Zal ik toch nog moeten gaan scratchen :unsure:.

Zeilen en ander spul
1_Victory20110109e.jpg

En deze dame heeft een flinke bos hout voor de deur ....
1_Victory20110109f.jpg

Voor een complete documentatie heb ik dit boek besteld.

1_McKay_Victory.jpg

Is helaas in herdruk maar zou binnenkort geleverd worden.

Tot slot een korte geschiedenis van het schip.
Met dank aan de bron Wikipedia.

HMS Victory (His Majesty's Ship Victory) is een oorlogsschip dat dienst deed bij de Britse Marine in de achttiende en negentiende eeuw en speelde een belangrijke rol in de zeeslag bij Trafalgar als vlaggenschip van admiraal Horatio Nelson. Sinds 1922 ligt het schip in droogdok nr. 2 (het oudste droogdok ter wereld) in Portsmouth en trekt als museumschip ongeveer 350.000 bezoekers per jaar. Het is, hoewel niet meer zeewaardig, nog steeds in dienst bij de Britse marine als vlaggenschip van de Second Sea Lord. Het is daarmee het oudste, nog in dienst zijnde, oorlogsschip ter wereld.

Het schip kwam in 1778 (de bouw duurde 6 jaar) in dienst als linieschip van het eerste charter. Het schip had 850 opvarenden en 102 gietijzeren kanons en carronades aan boord die op drie dekken stonden opgesteld. Tezamen konden zij 500 kg ijzer in één salvo meer dan een halve zeemijl ver schieten. Daarbij verbruikten de kanonniers 200 kg kruit. Op die afstand sloeg een projectiel uit het zwaarste kanon (32 ponder) nog altijd een gat in eikenhout van 60 cm dik.

De kiel is van iepehout terwijl de romp uit eik bestaat. De masten zijn driedelig en gemaakt uit sparrehout omdat dit flexibel is. Alleen al voor de constructie van de zware spanten en dubbele huidbeplanking had men 2500 volwassen bomen van een eeuw oud nodig. Het schip kan in totaal 5468 m² zeildoek voeren en de lengte van de tuigage bedraagt bijna 42 km. Midscheeps staat er een dubbele kaapstander waarin 260 man draaibomen van essehout als spaken in de kop van de gangspil staken om zo de twee ankers van elk bijna vijf ton te lichten bij vertrek.

Bij slecht weer stonden 150 mannen aan de pompen te zwoegen om 120 ton water per uur uit de romp te verwijderen.

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi mooi, zal ik zeker volgen, pracht van een schip, zal ik ook nog bouwen :)
 
Mooi materiaal en een goede beschrijving....kan niet anders dan een mooi schip worden Jan.
Succes met deze dame.

Fred
 
Ziet er allemaal zeer aantrekkelijk uit Jan.
Veel plezier met de bouw en ik zal je op de voet volgen.
 
weer een mooie dame,ik zal zeker de bouw volgen,succes verder.
grtz
Lus
 
Hoi Jan,

Succes met de victory, kunnen we mooi van elkaar afkijken, wel graag foto's plaatsen bij het verslag.;)
 
:wall:Hoi Jan,

Sorry, foto's staan er.
 
veel suc6 jan met de bouw van dit schip
 
Stiekem was ik vorige week al begonnen ....... ;)

De drie delen van de valse kiel uitgesneden.

1_Victory20110210a.jpg

Zo te zien zijn ze kaarsrecht. Dat mag ook wel want ze zijn 6 mm dik. Op schaal 1 : 84 betekent dat in de echte wereld zo'n halve meter, daar kun je een zeeslag mee winnen.
Maar ja, dat denkt debart van de Santa Ana ook :wink: .
Helaas voor hem kennen we de uitslag van Trafalgar al meer dan 200 jaar :laugh:.

Ik heb van de randen het roet verwijderd en ze licht opgeschuurd. Daarna verlijmd met witte houtlijm en verpakt als een broodje fricandel.

1_Victory20110210b.jpg

En zo komt ie weer uit de verpakking:

1_Victory20110210c.jpg

Kaarsrecht! Houden zo!

De verstevigingen op de valse kiel gelijmd.

1_Victory20110214a.jpg

Na vervelende lessen uit het verleden eerst de spanten in de platen al genummerd. Daarna 19 spanten uitgesneden, plus wat boegversterkingen.

1_Victory20110214b.jpg

Ik heb iedere spant omgekeerd in de opening teruggeplaatst om te controleren of de spant symmetrisch is. Dan hoef ik later niet de hoogtes na te meten maar kan ik volstaan met het haaks plaatsen op de kiel en de bovenkanten waterpas houden. Zoals je van computergestuurd lasergesneden onderdelen mag verwachten waren ze inderdaad netjes symmetrisch.

Alvast een begin gemaakt met het verlijmen van de boegdelen.

1_Victory20110214c.jpg

En een dry fit van de spanten op de valse kiel.

1_Victory20110214d.jpg

De oplettende kijker ziet grote overeenkomsten met de Santa Ana van debart. Is ook zo, zelfs de fouten in de nummering van de spanten zijn dezelfde. Als gewaarschuwd man heb ik ze wel in de juiste volgorde kunnen plaatsen. BEDANKT BART!

Ik was het eerst niet van plan maar ik heb toch een bouwplank gemaakt. Ik had toevallig nog een stuk MDF over van een afgeblazen huishoudelijk project. Kon ik mooi hiervoor gebruiken.

Het geheel op de bouwplank gezet.

1_Victory20110214e.jpg

Let op de ingebouwde legotechniek :wow:

De zijkanten ga ik nu eerst in een laagje blanke lak zetten, ondanks het feit dat je dat later niet meer kunt zien. Ik doe dat om 3 redenen.
1. Het hout komt uit de beschermende verpakking van een stabiele omgeving in een omgeving met wisselende omstandigheden nl. mijn huiskamer. Ik denk dat zo de wisselende luchtvochtigheid minder schadelijke invloed zal hebben.
2. Voordat de romp dicht zit raak je alles wel 1001 keer met je vingers aan. Op deze manier voorkom je dat zweet, zout enz. in het model trekt.
3. Het is gemakkelijker schoon te houden en ik hou nou eenmaal van werken aan een schoon werkstuk. Vooral schuurstof is anders moeilijk te verwijderen.

Inmiddels zijn ook alle boegdelen vastgelijmd. Het geheel past alleen nog niet. Eerst wat uitstekende delen wegvijlen.

1_Victory20110217a.jpg

Nu ben ik echt helemaal bij, over op real time verslag.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
siet er weer goed uit jan en laat het schuurpapier maar aanrukken :)
 
siet er weer goed uit jan en laat het schuurpapier maar aanrukken :)

Hoi Amazone,

Bedankt voor het compliment en de aanmoediging ^^^^^^.
Maar ..... ik probeer schuren zoveel mogelijk te vermijden. Dat gaat natuurlijk niet helemaal in deze hobby. Toch probeer ik zoveel mogelijk te schrapen en te vijlen en vooral op maat te snijden omdat dat minder stof geeft. Mechanisch schuren is voor mij al helemaal uit den boze. Pas in laatste instantie komt het schuurpapier tevoorschijn, gevolgd door staalwol.
Waarom dat zo is .... helaas .... ik ben longK patient :worried::worried::worried:.
Maar niet getreurd, ik ben apetrots dat dit al weer mijn 5e schip van NA de chemo en de bestralingen wordt.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
En de 6e wil ik ook halen, maar dat is nog ver weg.
 
Je hobby heeft zeker envast je long aandoening geholpen bij het overwinnen er van

zou inderdaad ook voorzichtig zijn met stof , maar je kan ook buiten schuren en met een masker werken .
het zal een prachtig schip worden
ken er niet veel van , maar kan er wel veel van bijleren

tom
 
Je hobby heeft zeker envast je long aandoening geholpen bij het overwinnen er van

zou inderdaad ook voorzichtig zijn met stof , maar je kan ook buiten schuren en met een masker werken .
het zal een prachtig schip worden
ken er niet veel van , maar kan er wel veel van bijleren

tom

Bedankt voor je reactie Tom. Zo gauw het weer en mijn agenda het toelaten werk ik buiten, ook als ik niet hoef te schuren, heerlijk.
Je hebt voor 100% gelijk met dat masker, maar prettig werken is het niet. Zeker niet als je al minder longcapaciteit hebt en je toch geconcentreerd bezig bent. Voorkomen blijft toch altijd beter dan genezen.
Enne .... op een forum blijf je leren. En niet alleen op het gebied van modelbouw.
 
u mag zeker apetrots zijn! modelbouw is een van de ontspannende hobbys die rust brengt in geest en lichaam.
mag ik u nog veel sterkte toewensen en geniet nog lang van het bouwen van mooie boten.
grtz
Lus
 
Goed bezig Jan!
Zo te zien kun je wel een duobuild met Bart starten, zoveel lijkt het begin op elkaar.
Een slimme zet trouwens om de spanten omgekeerd terug te plaatsen om te controleren of ze goed zijn.
 
Een slimme zet trouwens om de spanten omgekeerd terug te plaatsen om te controleren of ze goed zijn.

Dat is nou een praktisch voorbeeld van theoretisch denken, Wim.
Combineren van theorie en praktijk en elkaar aanvullen en ondersteunen levert nou eenmaal veel meer op.
Ik had net ergens een andere methode gezien. Overtrekken op papier, uitknippen, over de hartlijn vouwen en dan kijken of de twee helften op elkaar passen.
Vond ik nogal omslachtig (= understatement).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Zo te zien kun je wel een duobuild met Bart starten, zoveel lijkt het begin op elkaar.

Het lijkt veel op elkaar zoals wim zegt, maar we hebben dan een voordeel, we kunnen van elkaar veel leren zo en afkijken natuurlijk, je hebt me zo in gehaald als ik op deze tempo door ga, en Jan je bent goed bezig en volgens mij ben je sequir met het bouwen.;)
 
Hallo Bart,

Als ik zie op welke tijden jij en ik posten kunnen we in vol continu ploegendienst gaan werken :laugh::laugh:.
En snel en nauwkeurig zie ik bij jou ook helemaal Applaus
Toch ook leuk om te zien dat iedereen wel zijn eigen stijl heeft. En we maken er geen wedstrijdje van heh? Ik heb trouwens 2 dames om te vertroetelen .... en die bouwdip komt ongetwijfeld ook nog.
Laten we elkaar zoveel mogelijk helpen bij onze zusterschepen.
 
u mag zeker apetrots zijn! modelbouw is een van de ontspannende hobbys die rust brengt in geest en lichaam.
mag ik u nog veel sterkte toewensen en geniet nog lang van het bouwen van mooie boten.
grtz
Lus

Dankjewel Lus!
 
Deze week 2 keer de boot in ......

De boeg heb ik heel enthousiast vastgelijmd met lego-ondersteuning. De kop is eraf.

1_Victory20110220a.jpg

1_Victory20110220b.jpg

Blijkt dat ik de boeg te weinig kanteling naar voren heb gegeven.
Was de kop er maar af! :angry: . En die zit muurvast ..... achter een pal ook nog :angry:
Dit is al het tweede ongeluk deze week. Bij deze kondig ik dan ook even een bouwdip af.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan