Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bouwverslag H.M.S. Victory 1765 van Artesania Latina [!]

Indien u de romp nadien niet gaat schilderen, zouden de latjes in een stuk moeten doorlopen tot aan de achterkant.
Bij een soortgelijke romp heb ik de uiteinden van de latten in kokend water gelegd gedurende 10 minuten om de latten zo extreem te kunnen buigen zonder dat ze bartsen of breken. Met koper bekleding gaat men dat inderdaad niet zien, maar waar komt de waterlijn precies.
 
hoi jan als je de spanten gaat volgen ga je inderdaad heel veel moeten verjongen.
normaal lopen ze gewoon door tot aan het achtersteven. dit kun je tog ook makelijk meten jan met een lint meter.
en ik denk dat je dan bijna niets moet verjongen.

kijk hier is op page 4 of 5 zie je hoe ik het toen beplankt heb ;) http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=1633
 
Laatst bewerkt:
Ha Jan, die boeg is toch mooi rond geworden.
En verticaal planken zou ik niet zo gauw doen, maar volgens mij weet je dat al ;).
 
hoi jan als je de spanten gaat volgen ga je inderdaad heel veel moeten verjongen.
normaal lopen ze gewoon door tot aan het achtersteven. dit kun je tog ook makelijk meten jan met een lint meter.
en ik denk dat je dan bijna niets moet verjongen.

kijk hier is op page 4 of 5 zie je hoe ik het toen beplankt heb ;) http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=1633

IK WIST HELEMAAL NIET DAT JIJ OOK DE VICTORY GEBOUWD HEBT :ohmy::ohmy::ohmy:
En nog wel helemaal van tekening in een jaartje tijd :wow: :wow:
Het gaat me nog wel wat tijd kosten om alles na te lezen, maar daar ga ik zeker wat aan hebben!!!

Wat de beplanking betreft: zo wil ik inderdaad uitkomen. Mijn bezorgdheid zit hem in het feit dat ik, anders dan jij, wel van beneden naar boven ga beplanken. We hopen maar dat ik dan ook goed uitkom.
 
JA, die achterstevens...,een eewig probleem:huh: en- toch- als de sentvormen uit de spanten redelijk stroken, dan kun je mits verjongen toch een redelijke resultaat bekomen. Men deed het in werkelijkheid, dus op model moet het ook kunnen.
De gangen zeer zorgvuldig en rustig stomen en plooien, stomen en plooien, eventueel nogmals stomen en plooien tot het gemakkelijk rust aan de spantovergangen.
Een tip, zet die gangen vast en laten drogen voor je ze definitief lijmt.
;) een zen-klus noem ik dat
Aléz ik wens je veel succes, hoor en hoop ten stelligst dat die achtersteven goed komt en zeker in vergelijking met de rest die knap werk is.
groetjes
ward
 
De gangen zeer zorgvuldig en rustig stomen en plooien, stomen en plooien, eventueel nogmals stomen en plooien tot het gemakkelijk rust aan de spantovergangen.
Een tip, zet die gangen vast en laten drogen voor je ze definitief lijmt.

Dat ga ik zeker doen. Ik duld bij het verlijmen geen enkele spanning op de planken. Dat betekent wel dat ik maximaal 1 gang per dag kan doen, dus ben ik nog wel even bezig.
NB. Ik gebruik ook de "soldeerbout" bij het plooien. Bevalt me uitstekend, geen schroeiplekken zoals anderen melden
(behalve op mijn vingers dan :@).

Dankjewel voor de complimenten en de goede wensen.
 
hoi jan ik heb hem nooit afgebouwt hoor de schaal is me te klein ;)
het was ook mijn eerste schip dat ik deed en het staat nog altijt op het schap zonder masten.

ik heb er wel veel van geleert natuurlijk . veel suc6 met het verder beplanken maar dat gaat zeker lukken 8)
 
hoi jan ik heb hem nooit afgebouwt hoor de schaal is me te klein ;)
het was ook mijn eerste schip dat ik deed en het staat nog altijt op het schap zonder masten.

ik heb er wel veel van geleert natuurlijk . veel suc6 met het verder beplanken maar dat gaat zeker lukken 8)

Oeps .... weer niet goed opgelet :sleep::sleep::sleep:
Dank je.
 
Zieter al prachtig uit , ik wens u veel succes met het verder beplanken :D
Ik ben benieuwd hoe je het nu net gaat beplanken daaronder :)

Alex
 
Foto's ook zichtbaar voor niet-forumleden

Ik had alle foto's in dit topic gelinkt aan foto's in mijn albums ..... en die kunnen "gasten" niet zien :ohmy: :ohmy: :ohmy:
Daarom heb ik alle foto's opnieuw geupload en gelinkt .... klein klusje :angry:
 
die zal niet meer verschuiven jan :D .

ziet er erg netjes uit 8)
 
Voor allen die meer van deze dame willen zien .... Zo ziet haar (scheeps)huid eruit zonder kleren ehhh :$: klemmen.
Het hout is nog niet behandeld. Op dit deel komt nog een laag grondverf en banen oker geel en "dull black". Later moeten er ook aan ieder zijde nog zo'n 50 geschutspoorten uitgesneden worden. Deze worden dan in rood oker uitgevoerd.

Bakboord

1_Victory20110603a.jpg

Stuurboord

1_Victory20110603b.jpg

En de genadeloze macro's van volkomen willekeurige plekken.

1_Victory20110603c.jpg

1_Victory20110603d.jpg

Ook heb ik de (of is het het?) luizenplecht beplankt.

1_Victory20110603e.jpg

Ditmaal heb ik alleen hout zonder lijmresten gebeitst :dry: Zo had ik oorspronkelijk gedacht alle dekken uit te voeren (kleur vergrijsd noten).

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, die romp is zo glad dat je haar bijna met babyolie zou behandelen :) :).
Heel netjes gedaan. Heb je hier ook weer de technieken: "terug natmaken" en "verdund kneedbaar hout" gebruikt? ;)
 
niets op aan te merken, zo zacht als een babyhuidje

misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat komt hieronder? ook hout, of ga je de rest met koper bekleden?
 
Mooi strak beplankt tot zover hoor Jan.

Fred
 
Jan, die romp is zo glad dat je haar bijna met babyolie zou behandelen :) :).
Heel netjes gedaan. Heb je hier ook weer de technieken: "terug natmaken" en "verdund kneedbaar hout" gebruikt? ;)

Wim, die babyolie laat ik maar achterwege. Ik ben bang dat anders de verf later niet meer blijft zitten :D
Die technieken heb ik inderdaad hier volop gebruikt. Een paar uur voor de foto's voelde haar huidje nog aan als grof schuurpapier :( Ik heb wel veel moeite moeten doen om mijn voorraad Gupa kneedbaar hout aan te vullen. Bij de bouwmarkten Praxis, Gamma en Karwei is het uit de schappen verdwenen. Alleen de Bouwhof had het nog volop. Maar die hebben dan ook bijna alles, en vooral hoge prijzen :tongue:
 
niets op aan te merken, zo zacht als een babyhuidje

misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat komt hieronder? ook hout, of ga je de rest met koper bekleden?

Dank je Mark. net als jij bij de SJN heb ik sterk de neiging om met mijn vingers over het huidje te strijken :laugh:.
Ik ben van plan om het onderste deel met koper te gaan bekleden. Ik ben er alleen nog niet uit hoe. Dure plaatjes kopen (de gemakkelijke weg) of een van de alternatieven uit de forums toepassen. Dat is voor mij de moeilijke weg, hout bewerken vind ik leuk maar ik heb niets met metaal. Maar eerst ga ik hier de bekende 2 mm notenlatjes van AL aanbrengen net alsof er geen koper op komt. Dan kan ik later nog alle kanten op.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan