Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bouwverslag H.M.S. Victory 1765 van Artesania Latina [!]

De onderdelen waar ik mee bezig was zijn inmiddels geplaatst. De bovenste delen van de spanten heb ik 2x met de okergele admiralty color geverfd en er een laag matte vernis overheen gedaan. Het resultaat is goed, een snelle dekking en ook weinig (dure) verf verbruikt.
Ik heb het hele dek beplankt. Ik heb eerst de koningsplank gelegd en heb daarna volgens de 4-delen verdeling gelijkmatig naar stuurboord en bakboord gewerkt.
Toen ik daarmee bijna klaar was sloeg de verwarring toe .... iets klopt er niet. Mijn simpele gedachtengang (zonder goed op de tekening te letten) was: 4-delen? dan begin ik na 4 rijen weer met de uitgangspositie. Mooi niet dus :angry:. Zonder te mopperen (niet helemaal waar :D) heb ik het alles weer losgehaald (80% overleving van plankjes) en de boel opnieuw gelegd. Voor de breeuwnaden heb ik de potloodmethode gebruikt.

1_Victory20110408a.jpg

Ik moet de randen nog bijsnijden, het dek schrapen en iets donkerder beitsen.

Gisteren heb ik eindelijk het boek van McKay ontvangen. Ik heb gelijk de tekeningen vergeleken met mijn werk. Tot mijn verbazing komt op alle tekeningen van dekken in dat boek geen koningsplank voor. Ook verspringen alle planken met 1/4 planklengte en niet met 2/5.
Ik moet nog maar even bekijken welk patroon ik op de hogere dekken ga aanhouden.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja dat kies je zelf jan of ze 1/4 of 2/5 verspringen .

daar doe je zo een beetje je goesting mee of je moet weten hoe de echte er uit zag en dan kan je daar naar werken .
het voornaamste is dat het er mooi strak inlicht ;)
 
Hoi Jan,

Toen ik daarmee bijna klaar was sloeg de verwarring toe .... iets klopt er niet. Mijn simpele gedachtengang (zonder goed op de tekening te letten) was: 4-delen? dan begin ik na 4 rijen weer met de uitgangspositie. Mooi niet dus . Zonder te mopperen (niet helemaal waar ) heb ik het alles weer losgehaald (80% overleving van plankjes) en de boel opnieuw gelegd.

Je gaat mij toch niet na doen, 4x dek.:)::):

Het gaat goed Jan, het ziet er goed uit, mijn complimenten, en wat de beplanking betreft, is je eigen keus wat je wil.;)
 
Nou Jan die beplanking van het dek ziet er netjes uit hoor!

Fred
 
Heerlijk, lente! Voordeel: lekker buiten bouwen. Nadeel: alles in de tuin groeit en heeft ook aandacht nodig.
De afgelopen tijd heb ik de aandacht over beide hobbies verdeeld. Ik heb de Victory nu zover dat ik eindelijk kan starten met de beplanking van de romp. Dit betekent dat de andere dame, de Bounty, ook weer aandacht gaat krijgen als de plankjes staan te drogen en uit te harden.
Ik heb geprobeerd het dek een "2e hands" uiterlijk te geven.

1_Victory20110417a.jpg

Van dichtbij:

1_Victory20110417b.jpg

Het is niet helemaal wat ik vooraf voor ogen had maar ik ben er toch wel heel tevreden mee.
Dit was een mooi stuk om te experimenteren, het grootste deel zie je later toch niet meer.
Ik ben op dit moment wel van plan om de hogere dekken ook zo uit te voeren.
Doen of niet doen?

Ik heb van het mooie weer gebruik gemaakt om buiten de spanten bij boeg en achtersteven af te ronden. Dit levert nou eenmaal een berg stof op en daar kunnen mijn longen slecht tegen.
In 2 dagen en een uurtje of 6 werk is dit het resultaat.

1_Victory20110417c.jpg

1_Victory20110417d.jpg

Ik ben er erg tevreden over. Dit is alweer de 5e keer dat ik dit doe en inderdaad oefening baart kunst!

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Het ziet er goed uit alles, of je andere dekken moet doen is eigenlijk je eigen keus, ik zou er niet voor kiezen maar dat is mijn mening. ( het dek ziet er goed uit ).;)
 
Ha Jan,

Het afschuinen ziet er prima uit. Het is goed te zien dat je hier al enige ervaring mee hebt.
Het dek vind ik zelf iets minder, niet dat het niet goed is, maar het is mij iets te vlekkerig.
 
Hoi Wim en Bart,

Het dek is inderdaad vlekkeriger uitgevallen dan de bedoeling was. Ik ben er inmiddels achter waarom dat zo is. Ik heb alle plankjes een keer verwijderd en de lijmresten er vanaf geschraapt. Dat is zo goed gelukt dat ik sommige plankjes met de lijmkant boven heb teruggeplaatst ........ En dan houdt de beits niet ......
Gelukkig zie je later maar een klein stukje van dit dek, de hogere dekken zullen beter lukken denk ik.
 
spijtig van de vlekken jan maar de kleur vind ik zeker geslaagt
 
spijtig van de vlekken jan maar de kleur vind ik zeker geslaagt

Dank je voor het medeleven. Ik heb de bouwbeschrijving nog eens goed nagelezen en de foto's bekeken. Het blijkt dat dit dek later alleen maar een beetje door de geschutspoorten en van bovenaf door roosters heen zichtbaar is.
Alleen Arendsoog ziet die vlekken dan nog .... :D. Ik heb me dus lekker uit kunnen leven en weet nu hoe het moet .... en de kleur blijkt goed!
Ik heb trouwens 1 laag Ceta Bever interieurbeits gebruikt. Kleur vergrijsd noten nummer 0111.
 
Dekken worden dagelijks geschrobt en geschuurd met een soort puinsteen, dit om geen gladde opervlakten te krijgen.
Toch in die eeuwen, Velen waren bloodvoets of hadden licht lederen schoenen aan, met platte zolen.
Bij gevechten moesten de kruitjongens zelfs vilten schoenen aan trekken om het kruit bij de geschutten te brengen, dit om statische electriciteit tegen te werken.

Dus van hieruit zou ik het bovendek mooi houtkleurig maken en fijn schuren.De breewnaden mooi afwerken in zorgvuldige lijnen.
En als je een verouderingseffect wil bekomen, dan zou licht grijs heel mooi zijn. Wel eentonig van kleur.
Enfin, zoals reeds gezegd is het jouw keuze...en daar ben ik ermee eens.

De Victory was een oorlogschip met en uiterste strenge dicipline voor de bemanning en het onderhoud van het schip. Deze kun je weervinden in het logboek van de Victory.

groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
ja dat kies je zelf jan of ze 1/4 of 2/5 verspringen .

daar doe je zo een beetje je goesting mee of je moet weten hoe de echte er uit zag en dan kan je daar naar werken .
het voornaamste is dat het er mooi strak inlicht ;)

Daar ben ik mee akkoord.
Ik huiver van die parket gangen, om de gang terug een naad op dezelfde hoogte.Tenzij het zo is op de plannen of tekeningen.
De "Cruzenstern" had een visgraad patroon op het buiten stuurdek
Op computer veel foto's kan opzoeken over de Victory.
groetjes
ward
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe en voorlopig laatste update. Ik heb de holle wulf beplankt en aan beide zijden de eerste gang huidplanken geplaatst. Deze keer heb ik ook punaises gebruikt om de plankjes te fixeren. Om geen pijn in mijn vingers te krijgen heb ik met een handboortje eerst een gaatje geboord en de punaises voorzichtig met een hamertje vastgetikt.
Ik heb voor iedere gang 3 plankjes gebruikt i.p.v. 2 zoals de handleiding zegt. De plankjes zijn nu 20-30 cm lang en gemakkelijker te hanteren. Vooral bij het buigen bij boeg en achtersteven. Ook vind ik deze lengte gemakkelijker bij het verjongen later. Ik laat de kopse kanten steeds een spant verspringen zodat de 4e gang weer op dezelfde spant eindigt als de eerste.
Zo ziet het er uit:

Schuin van voren
1_Victory20110420a.jpg

De boeg van boven
1_Victory20110420b.jpg

Rest van boven
1_Victory20110420c.jpg

Ik zie geen alarmerende zaken in de lijnen en ga verder met de rest van romp. Als een substantieel deel klaar is laat ik weer wat zien (groeiend gras is niet echt interessant).
Als de plankjes staan te drogen en te harden ga ik weer aandacht besteden aan die andere Dame, de Bounty.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Het begin is er, het ziet er goed uit. succes met de beplanking.;)
 
ziet er goed uit jan .
tog verschiet ik van de tog nog spitse boeg. maar het kan gezichtsbedrog zijn natuurlijk want zo spits zijn die nu ook weer niet ;)
 
ziet er goed uit jan .
tog verschiet ik van de tog nog spitse boeg. maar het kan gezichtsbedrog zijn natuurlijk want zo spits zijn die nu ook weer niet ;)

Hoi Amazone,

Bedankt voor je reaktie. Kun je wat duidelijker aangeven wat je bedoelt?
Ik heb zelf nog 2 boegdelen verlengd om het geheel wat minder spits te maken. Ik heb de tekeningen van McKay nog eens bekeken. Daar is duidelijk te zien dat de boeg bij de lagere dekken steeds spitser wordt. Alleen bij het bovenste dek is de boeg vrijwel halfrond. De planklijn die je nu ziet zit ter hoogte van het laagste geschutsdek en mag daar dus wat spits zijn.
De planken bij de boeg moeten ook nog ingekort worden om het boegdeel in te passen. De uiteinden zijn niet gebogen, daardoor lijkt het ook spitser. Op dat punt wil ik later de boeg wel nog wat bijschuren om deze ronder te laten lijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het ziet er gewoon spits uit jan zoek er voor de rest niets achter . het viel me gewoon op als je deze boeg bekijkt tegen over een hollands schip is dit een redelijk scherpe boeg ;)
 
Het geheel loopt wel mooi vloeiend Jan, heel netjes.
 
Hierbij de eerste resultaten van het beplanken van de Victory. Ik heb zowel aan bakboord als aan stuurboord nu 11 gangen aangebracht. In totaal worden het aan iedere zijde 52 gangen dus ik zit nu op ongeveer 20%. Het moeilijkste deel (met verjongen) moet echter nog komen.
Als je je vingers over deze dame laat glijden ontdek je onvermoede welvingen in 3D ..... :D.
Ik ben wel tevreden over het resultaat tot nu toe, al had de boeg toch wel wat ronder gemogen vind ik zelf.
Van het voornemen om de werkzaamheden aan de Victory af te wisselen met de Bounty is niets terecht gekomen. Blijkbaar ben ik monogamer dan ik dacht ... :lol:. Om te voorkomen dat ik dadelijk twee dames moet aftuigen ..... herstel: optuigen :D ga ik nu toch maar eerst mijn aandacht weer op de Bounty vestigen.
Hier zijn de foto's:

Vanaf de boeg gezien
1_Victory20110514a.jpg

Vanaf de achtersteven
1_Victory20110514b.jpg

Van boven
1_Victory20110514c.jpg

De boeg van boven
1_Victory20110514d.jpg

Volgens de bouwbeschrijving zou ik nu al de geschutspoorten moeten uitsnijden. Ik wacht daar echter mee tot de hele romp en verschansing klaar is. dat vind ik plezieriger werken.
Ik ga nu eerst verder naar boven beplanken. Dit zijn nog 5 hele en 5 gedeeltelijke rijen zonder verjonging.
Daarna ga ik het onderste deel van de romp doen. Mijn plan is om dan van beneden naar boven te werken. Eerst de zandstrook leggen en daarna per spant de verjonging berekenen. Ik ga niet met de streepjesmethode werken, al die streepjes gaan dansen voor mijn ogen :@. Om de vier of 5 planken bereken ik de gewenste breedte per spant opnieuw. Ik denk dat ik dan aan de boeg goed ga uitkomen. Voor de achtersteven ben ik er nog niet helemaal uit. Hier zal de beplanking gebogen omhoog naar de holle wulf moeten lopen. Ik weet echter niet zeker hoe ik dan beneden moet beginnen.

1_Victory20110514e.jpg

Mijn idee nu is om de eerste plank boven de zandstrook langs de onderzijde van de spanten links van de gele lego omhoog te laten lopen. De benodigde verjonging is dan gemakkelijk te berekenen. Het overgebleven driehoekje kan ik dan verticaal beplanken (net als het roer later). Ik weet niet waar ik dan de zandstrook moet laten eindigen. Wie kan mij helpen?

NB. Ik ben nu van plan om de romp later beneden de waterlijn bekleden met koperplaatjes dus zal de beplanking dan niet meer zichtbaar zijn. Ik wil de beplanking toch "juist" aanbrengen, enerzijds om te oefenen en anderzijds omdat ik misschien mijn plannen (noodgedwongen) moet aanpassen.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan