Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bouwverslag H.M.S. Victory 1765 van Artesania Latina [!]

mooie vooruitgang met de bouw, heeft toch een fantastische charme zo'n houten schip. Het kriebelt meer en meer om er mij ook es zoeentje aan te schaffen..

Dank je. Ja zo'n klassiek zeilschip heeft altijd wel een verhaal ..... en anders verzin je er gewoon een. Ruimte genoeg om je jongensfantasie nog eens te laten botvieren. Ik was 58 toen ik aan mijn eerste begon dus wat let je? Ik wacht af .....
 
Succes met de harem :D.
Ben nu al benieuwd naar de update over 2 weken.
 
Iets vroeger dan aangekondigd toch een tussenstandje. Ik ben over de helft met mijn spantjes. Deze foto is van zaterdag, nu ben ik er al weer 2 verder.

1_Victory20110307a.jpg

Vanwege het trage tempo heb ik tijd genoeg om na te denken over het vervolg (de Bounty zit even in een dipje). Ik heb al besloten om de Victory kleuren te geven. Ik weet alleen nog niet welke. De keuze gaat tussen de kleuren van het huidige museumschip (geel/zwart) of de kleuren tijdens de slag bij Trafalgar in 1806. Die schijnen volgens Furioza anders geweest te zijn (dekken rood?). In het eerste geval heb ik referentiemateriaal genoeg. De andere keuze kost meer onderzoek maar voldoet meer aan mijn historisch besef. Wat zal ik doen? :worried:

Daarnaast is er nog de keuze van wanneer ga ik beginnen met schilderen? Als ik nu de spanten schilder - net als debart bij de Santa Ana - kan ik er nog goed bij. Er moet nog wel veel aan het schip gebeuren , om te beginnen het afschuinen van de spanten voor de beplanking van de romp. Ik ben bang dat ik dan weer het schilderwerk beschadig zodat ik het toch weer over moet doen.
Ik neig er nu toch naar om het schilderwerk later te doen. Ik heb een redelijk vaste hand van schilderen dus daar ben ik niet bang voor.
Wat zijn jullie meningen / ervaringen?

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Ik zou het van te voren doen, had ik ook gedaan als ik eerder wist dat ik hem zou schilderen, de victory heeft ook meer dekken en dan moet je alles afplakken en bij het afschuinen van de spanten voor de beplanking hoef je toch niet aan de zijkanten te komen alleen aan de buitenkant en daar zit geen verf.;)
 
Jan, dat is eigenlijk een persoonlijke keuze.
Zelf zou ik het op het laatste moment doen, dat ik er nog net bij kan. Verf heeft de 'fijne' eigenschap slecht met houtlijm om te gaan.
En de vaste hand is ook erg belangrijk, durf je nog langs hout te schilderen dat ook ongeverfd moet blijven?

Voor de manier van Bart is ook iets te zeggen, alles van tevoren.
Hij komt op verfgebied niet gauw voor een verrassing te staan.
 
Jan, dat is eigenlijk een persoonlijke keuze.
Zelf zou ik het op het laatste moment doen, dat ik er nog net bij kan. Verf heeft de 'fijne' eigenschap slecht met houtlijm om te gaan.
En de vaste hand is ook erg belangrijk, durf je nog langs hout te schilderen dat ook ongeverfd moet blijven?

Voor de manier van Bart is ook iets te zeggen, alles van tevoren.
Hij komt op verfgebied niet gauw voor een verrassing te staan.

Je verwoordt precies de voor en tegens van beide aanpakken Wim. Ik neig nu naar later maar ben niet overtuigd van mezelf. Misscien een tussenoplossing: 1 laag nu, afwerken later.
Mijn hand is zeker zo vast dat ik niet ga afplakken. Een vlak mes en een natte doek (voor acrylverf tenminste) zijn beproefde hulpmiddelen voor mij.
Alleen was dat bij het schilderen van mijn huis - andere schaal dus - maar wel in 2 kleuren.
Bedankt voor de ondersteuning, ik denk nog na.
 
Bart en Wim, bedankt voor jullie adviezen.
Ik ben eruit, het wordt een echte poldermodeloplossing dus iedereen een beetje gelijk.
1. Eerst afschuinen van spanten.
2. De spanten die dan tussen de al geplaatste dekken zitten schilderen.
3. Dat wat er bovenuit steekt later doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alle spanten zijn nu verlijmd. Ook heb ik de verstevigingen aan het achterschip aangebracht en het laagste dek vastgelijmd.

1_Victory20110314a.jpg

1_Victory20110314b.jpg

Ik had de afgelopen tijd weinig zin in werken aan de boegspriet van de Bounty. In plaats daarvan heb ik wat onderzoek gedaan op het web met als resultaat dat ik besloten heb om de Victory te schilderen in de huidige kleuren. Daar is tenminste voldoende referentiemateriaal voor beschikbaar.
Ook heb ik ontdekt dat Caldercraft een verflijn heeft die ze Admiralty Colors noemen. Dit zijn kleuren die de Engelse Admiraliteit in de 17e, 18e en 19e op schepen gebruikte. Ik heb meteen bij een Duitse firma een set verf voor de Victory besteld. Zaterdag (!) besteld en per bank geld overgemaakt, vandaag (!) al bericht gekregen dat de bestelling is verzonden.
Ik ga nu op het laagste dek verder met wat Artesania "wulfen" noemt. Dit zijn echter zwartgeschilderde nepplanken langs de binnenzijden van de spanten. Deze moeten later voor optisch bedrog zorgen als je door de onderste rij geschutspoorten naar binnen kijkt. Hier worden later nl. slechts halve schietbuizen op aangebracht waarbij het lijkt alsof je in een donkere ruimte kijkt. Wulfen zijn volgens mij gebogen planken op de achtersteven o.i.d.
Het boek "The 100-gunship Victory" van John McKay blijkt moeilijk (lees niet) leverbaar te zijn via de boekhandel. Op Ebay wel gevonden en gekocht in de VS. Ik hoop dat dat goed gaat.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er prima uit Jan!
Laat als het zover is eens weten of die kleurtjes van Caldercraft goed zijn.

Met eBay heb ik overwegend goede ervaringen (ook uit de USA).
 
Hoi Jan,

Het ziet er netjes uit, en succes met het verfen van je schip, dat zal je wel lukken.;)
 
Netjes Jan, en van de verf van Caldercraft had ik nog nooit gehoord.
Gaat dan toch zeker netjes worden als dit de originele kleuren zijn.

Fred
 
holle wulf steekt wel erg ver over maar het zal zo wel moeten schat ik.

ziet er netjes uit hoor
 
holle wulf steekt wel erg ver over maar het zal zo wel moeten schat ik.

ziet er netjes uit hoor

Dus dat is een wulf ..... :D
Moet inderdaad zover uitsteken, er komt een fors kasteel bovenop. Foto vertekent ook een beetje.
 
De in Duitsland bestelde Admiralty colors heb ik al binnen 3 werkdagen ontvangen. Ik ben toch wel benieuwd hoe het eruit gaat zien dus heb ik de volgorde maar wat omgegooid. De Bounty staat nu even in de wacht.
Ik heb wat onderzoek naar foto's op het web gedaan om te zien welke kleuren er op de verschillende dekken gebruikt zijn. Daaruit blijkt dat alle zolderingen wit zijn. De wanden en spanten dan weer wit, dan weer geel of ook beide. De dekplanken zijn erg verweerd en de bovenste dekken hebben een onbestemde kleur. Een soort grijs? Weet iemand dat?
Ik heb besloten om de dekken aan de binnenkant ook te kleuren. Je kunt er later wel alleen door de kuip en de geschutspoorten in kijken. Maar ja, ik ben nu toch bezig en het is wel afgewerkt zo.
Ik sluit een compromis tussen de werkelijkheid en "mooi". De wanden en zoldering van de geschutsdekken worden kalkwit. De spanten okergeel (admiralty color) de geschutspoorten rood oker (admiralty color). De dekplanken ga ik 1 of 2 keer beitsen met vergrijsd noten.
Ik was eerst van plan om de op de dekplanken nagels te simuleren. Maar omdat ik op alle foto's van de echte Victory geen enkele (zichtbare) spijker heb kunnen vinden zie ik daar maar vanaf.

Ik heb de afgelopen week de onderkant van het middelste geschutsdek en de balkjes eronder eerst in de witte grondverf gezet en daarna 2x wit gelakt.
Ook de nepplanken van het laagste geschutsdek met 2 lagen schoolbordenverf dofzwart gemaakt en er een laag blanke lak ter bescherming overheen gezet.
Tenslotte ook de bovenste delen van de spanten in de witte grondverf gezet. Ik ben benieuwd hoe het okergeel erop gaaat uitzien. Ik heb gezien dat ik het bovenste deel van de spanten vrijwel niet hoef af te schuinen dus ga ik dat nu al doen. Maar eerst een proefstukje natuurlijk.
Maar genoeg gel*ld, ook een paar plaatjes :D

1_Victory20110320a.jpg

1_Victory20110320b.jpg

1_Victory20110320c.jpg

1_Victory20110320d.jpg

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

De roet heb je netjes weggekregen met je dremmel mooi beterdan bij mij, ik durf het niet goed met de dremmel.;)
 
jan ik heb laatst ook grijs in mijn dekplanken gebruikt en het valt best mee.

ik heb het met droge pigment ingeveegt. wit en zwart gemengt tot ik de kleur had die ik wou en dan met een doekje het gewoon in de planken gevreven. zonder water te bebruiken.

het is me niet tegen gevallen moet ik zeggen.
 
Jan, je kunt zo schilder worden. Wellicht je roeping misgelopen :).
Wat voor tooltje heb je precies op de Dremel gezet om het roet te verwijderen?

Over de dekkleur: ik heb op een dergelijk schip nog nooit een echt houtkleurig dek gezien.
Het is al gauw wat grijzig.
 
Wat voor tooltje heb je precies op de Dremel gezet om het roet te verwijderen?

Deze dus. Freesje heet zoiets geloof ik.

1_dremel.jpg

Let wel: dit is niet mijn nieuwe dremel maar de oude pseudo-dremel. Relatief laag toerental en heeeeeeel weinig druk uitoefenen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze zal ik eens onthouden voor een volgend schip met veel roet.
Bedankt voor de foto Jan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan