Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw Bouwverslag H.M.S. Victory 1765 van Artesania Latina [!]

Kom op Jan, niet zo gauw opgeven ;), hoeveel is de kanteling misgegaan.
Is het echt niet meer los te krijgen of op een andere manier op te lossen.
Geef eens een foto, dan kunnen de experts er eens naar kijken.
 
De kop is eraf zeg je.
Dan ga je de kop toch niet laten hangen zeker?
Elk probleem kent een oplossing.
Gewoon doorgaan joh.
 
Die bovenste 2 klemmen zijn de boosdoeners. Die hebben de boel recht getrokken terwijl deze scheef moest zijn! Het verschil is zo'n 6 mm, precies de dikte van de 1e spant die dan ook niet meer past.
Ik was ook echt niet van plan om zomaar op te geven. Een beetje zelfspot in zo'n situatie doet wonderen.
Inmiddels heb ik een gepaste straf voor deze weerbarstige dame bedacht en uitgevoerd. Ik heb haar mooie snuitje ondergedompeld in een bak lauwwarm water: WATERBOARDING!
Gelukkig had ik in al mijn wijsheid al besloten om gewone witte houtlijm te gebruiken en geen UHU hart. Ik denk dat ik de lijm nog voldoende kan verweken om haar binnenkort te kunnen onthoofden.
En dan ga ik mijn gebruikersnaam veranderen in Hendrik VIII :laugh::laugh::laugh:
Wim, bedankt voor je aanbod. Ik hoop toch dat foto's niet nodig zullen zijn.
En Modelbouwerke: we zullen doorgaan, bedankt voor de aanmoediging
 
Jan, je hebt inderdaad zwaardere vuren doorstaan.
Met gewone houtlijm zou waterboarding moeten helpen en kun je het nog los krijg krijgen.
Bedankt voor het vertrouwen, maar ben nog lang geen expert.
Trouwens foto's zijn altijd welkom, ook als het misgaat, al is het alleen maar ter lering (en niet ende vermaeck) :).
 
Het is volbracht, de onthoofding heeft om 1.45 u plaatsgevonden. Ik kon niet wachten.
Morgen wek ik de dame weer tot leven (een kus schijnt voldoende te zijn) en dan krijgt ze ook weer een nieuw hoofd. Andere volgorde lijkt me trouwens praktischer.
En nu kan ik eindelijk gerust gaan slapen ....
 
Jan, je hebt inderdaad zwaardere vuren doorstaan.
Met gewone houtlijm zou waterboarding moeten helpen en kun je het nog los krijg krijgen.
Bedankt voor het vertrouwen, maar ben nog lang geen expert.
Trouwens foto's zijn altijd welkom, ook als het misgaat, al is het alleen maar ter lering (en niet ende vermaeck) :).

Met zwaardere vuren bedoel je waarschijnlijk die 7 emails met grote bijlagen? ;)
En een bouwpauze doet soms wonderen. Zo gauw het echt lente wordt ga ik weer meer fietsen en minder bouwen. Ik zoek dan plekjes op met mooie natuur en nog mooiere namen zoals De Spookverlaat en Rijnsaterswoude ........

Hierbij twee foto's

Zo was het
1_Victory20110221a.jpg

Door het verkeerd plaatsen van klemmen is het geheel van de boeg een flink stuk naar links getrokken. Doordat de lego blokken het zicht op de sleuven in de kiel belemmerden is me dat te laat opgevallen.

En zo moet het worden
1_Victory20110221b.jpg

Ik was bang dat het stelblokje in het midden zou verhinderen dat ik de boeg naar boven toe zou kunnen losmaken. Gelukkig was de hele boel zover verschoven dat ik daar langs kon en er geen last van had.

Het kan verkeren ......
Ter lering het volgende:
Bij gebruik van de legomethode is lichtjes klemmen meer dan voldoende. Anders trek je de boel toch weer scheef

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goeie start hoor, en haast en spoed is zelden goed, dus op je gemakjes zoals je bezig bent en het komt helemaal goed, en de tips van de medebouwers komen er al aan ;)
 
Had dit weekend niet veel tijd om alles door te lezen, dus vandaag even bijlezen.
Maar wat een pech en wat een goede oplossing (letterlijk én figuurlijk:laugh:)

En niet te snel in een bouwdip schieten hoor Jan, er is altijd hulp hier:D

Fred
 
Jan,
Die bijlagen waren maar kleine vuurtjes...
En als je gaat fietsen kom je in mijn omgeving, woon dicht bij Rijnsaterswoude en zeker dicht bij het Spookverlaat...fietsroutes genoeg.

Goed te horen dat het allemaal weer los is gekomen, nu kun je weer verder.

Bij gebruik van de legomethode is lichtjes klemmen meer dan voldoende. Anders trek je de boel toch weer scheef.
De meest gemaakte fout bij de Lego-methode is zeer stevig spannen, dan bereik je dus het tegendeel. Had er op mijn site al voor gewaarschuwd (http://www.modelbouwenzo.nl/houtbouw/lego-methode), dit omdat ik het zelf ook al eens ondervonden heb.
 
Jan,
En als je gaat fietsen kom je in mijn omgeving, woon dicht bij Rijnsaterswoude en zeker dicht bij het Spookverlaat...fietsroutes genoeg.
Die bestemmingen waren niet helemaal toevallig gekozen Wim. Ze staan wel 3 en 2 op mijn lijst van mooiste plekjes in Nederland.

De meest gemaakte fout bij de Lego-methode is zeer stevig spannen, dan bereik je dus het tegendeel. Had er op mijn site al voor gewaarschuwd (http://www.modelbouwenzo.nl/houtbouw/lego-methode), dit omdat ik het zelf ook al eens ondervonden heb.

Wim, alle credits voor jou! Ik was er al wel eens geweest en de boodschap is blijkbaar blijven hangen.
Bron vergeten :wall: Zal de leeftijd wel doen ....... sorry.
 
Had dit weekend niet veel tijd om alles door te lezen, dus vandaag even bijlezen.
Maar wat een pech en wat een goede oplossing (letterlijk én figuurlijk:laugh:)

En niet te snel in een bouwdip schieten hoor Jan, er is altijd hulp hier:D

Fred

Die epistels van mij zijn ook veel te lang ...... en de bouwdip is allang weer over. Dank je. Bart ook!
 
Ik ben veel te streng geweest tegen Mylady :(:$:ohmy: Ze heeft geprobeerd me te waarschuwen.
Ik heb erg veel spijt van alle strafmaatregelen tegen haar :wall::wall::wall:

Dit heb ik eerder geschreven:
Inmiddels zijn ook alle boegdelen vastgelijmd. Het geheel past alleen nog niet. Eerst wat uitstekende delen wegvijlen.

Het paste dus wel! :@:@:@ blijkt nu ik alles over moet doen.
Gelukkig (alweer) heb ik niet gevijld maar gezaagd EN de stukjes bewaard ^^^^^^. Die heb ik weer aan laten groeien met *** hart lijm.

Zie in het groene kadertje

1_Victory20110222a.jpg[/URL]

En zo komt de eerste spant dus goed gesteld te staan

1_Victory20110222b.jpg

Ik ga nu de overige spanten een voor een stellen en verlijmen, nog 18 te gaan.
Een dryfit van het 1e dek gebruik ik als leidend richtpunt.

1_Victory20110222c.jpg

Tot die tijd duik ik even onder met dit bouwverslag. Foto's van iedere spant in de steigers lijkt me niet bijster interessant (= understatement).
Tot over een week of twee :wave:.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jazeker, maar dat is niet erg. Als je niet meer bezig bent, dan moet je je pas echt zorgen gaan maken .....
 
Komt allemaal goed, is goed om zien dat je niet gehaast bent, en spant per spant aanpakt ;)
 
Hoi Dirk,

Ik heb tussen deze spanten door ook nog een andere dame om te vertoetelen. En een echtgenote ......
:D:D:D
 
Hoi Dirk,

Ik heb tussen deze spanten door ook nog een andere dame om te vertoetelen. En een echtgenote ......
:D:D:D

Kijk, als dat niet mooi is, de familie er in betrekken ;)
veel plezier nog.
 
mooie vooruitgang met de bouw, heeft toch een fantastische charme zo'n houten schip. Het kriebelt meer en meer om er mij ook es zoeentje aan te schaffen..
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan