Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

P

pilatus

Guest
Hier vaart dan een schip van een nieuw forumlid binnen. Het is alweer mijn vierde houtbouw. Mijn bouwhistorie kun je nalezen in Even voorstellen ...
Ik ben inmiddels al weer ruim 7 maanden hiermee bezig en ga binnenkort beginnen met de masten, tuigage en zeilen.
Dit bouwverslag zal ik starten met het plaatsen van foto's van verschillende fasen uit de bouw. Om het overzichtelijk te houden zal ik dat in verschillende afleveringen doen (lijkt wel een soap). Zo is het ook werkbaar omdat ik alle foto's ook nog moet opzoeken en aanpassen aan de eisen van dit forum.

Hier volgt episode 1: doosinhoud, spanten, dekken en interieur (juli/aug 2010).

1_Bounty_01.jpg

1_Bounty_02.jpg

1_Bounty_03.jpg

1_Bounty_04.jpg

1_Bounty_05.jpg

1_Bounty_06.jpg

1_Bounty_07.jpg

1_Bounty_08.jpg

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat ziet er netjes uit jan en ook de spantjes zien er van heel goede kwalitijt uit.

ik zie trapjes onderaan het schip , blijft er mischien 1 kant open : inkijkmodel ?
 
dat ziet er netjes uit jan en ook de spantjes zien er van heel goede kwalitijt uit.

ik zie trapjes onderaan het schip , blijft er mischien 1 kant open : inkijkmodel ?

Inderdaad goede kwaliteit spantjes, maar toch heb ik er een kunnen breken :( . Zie je gelukkig niks meer van want die zit aan de gesloten kant :).
Inderdaad is stuurboord grotendeels opengewerkt zoals je binnenkort kan zien.
.... en bedankt voor het compliment.
 
Jan, het heeft altijd wel iets aparts zo'n opengewerkt model.
Heel mooi!!
 
Zelf ben ik ook bezig met Bounty, alle momenteel niet, zit in frigo, maar na F-16 komt de Bounty aan de beurt, dus zal ik deze van dichtbij volgen, ;)
 
Hoi Jan,

Het ziet er prachtig uit, leuk om dit project bij te houden.
 
hey Jan, ik ben ook aan de Bounty bezig, eigenlijk moet ik nog de tuigage afwerken, maar ik krijg de kriebels :34: van al die koordjes, en staat ze er eigenlijk maar stof te vangen. Hopelijk als ik u bezig zie krijg ik misschien terug de smaak te pakken, deze ga ik zeker volgen! Succes 8)


Voor mijn bouwverslag kunt ge hier eens kijken
http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=1606&p=23707&viewfull=1#post23707
 
Episode 2: rompbeplanking aug/okt 2010

Het lijkt wel Star Wars met al die episoden 8). Maar ja ik hou ook van ouderwetse degelijke Science Fiction (geen fantasy!).
Deze romp was mijn eerste enkellaags. In een keer gelukt zonder stealers te gebruiken! Alle gangen lopen dan ook van de boeg helemaal tot de achtersteven. Het model is opengewerkt, dat scheelt wel zo'n 36 rijen planken.

1_Bounty_09.jpg

1_Bounty_10.jpg

1_Bounty_11.jpg

1_Bounty_12.jpg

1_Bounty_13.jpg

1_Bounty_14.jpg

1_Bounty_15.jpg

1_Bounty_16.jpg

1_Bounty_17.jpg

1_Bounty_18.jpg

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jawel, dit is weer smullen van het prachtige werk van een top-houtsnuiver ^^

Héél nette en verzorgde bouw Jan. Gebruik jij altijd van die grote paperclips om te latjes vast te zetten ? En waarmee heb je al die gaatjes in de lichtkleurige latjes opgevuld ?
 
dat ziet er heel netjes uit hoor.
en de beplanking zo strak wow mijn complimenten hoor zo zie je het niet vaak .
hier word ik helemaal gelukkig van :)
 
hey Jan, ik ben ook aan de Bounty bezig, eigenlijk moet ik nog de tuigage afwerken, maar ik krijg de kriebels :34: van al die koordjes, en staat ze er eigenlijk maar stof te vangen. Hopelijk als ik u bezig zie krijg ik misschien terug de smaak te pakken, deze ga ik zeker volgen! Succes 8)


Voor mijn bouwverslag kunt ge hier eens kijken
http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=1606&p=23707&viewfull=1#post23707

Hoi Big Jim, ik ben even gaan kijken ..... duren al lang die kriebels :sleep:
Ik heb ze ook hoor. Daarom ga ik nu ook beginnen met mijn volgende schip de Victory van 1.25 m. Kan ik heeeel veel touwtjes gaan afwisselen met heeeel veel plankjes.
Mooie bouw van je trouwens. Ik herken er duidelijk hetzelfde schip in en toch ook weer anders.
Ik zie dat je nog maar een sloep hebt, dan is de muiterij al geweest :laugh:.
Ik heb er nog 2 .... kun je binnenkort zien.
 
Jawel, dit is weer smullen van het prachtige werk van een top-houtsnuiver ^^

Héél nette en verzorgde bouw Jan. Gebruik jij altijd van die grote paperclips om te latjes vast te zetten ? En waarmee heb je al die gaatjes in de lichtkleurige latjes opgevuld ?

Ik ga blozen van al die complimenten :unsure:
Paperclips waren een ingeving nadat mijn klemmen voor de zoveelste keer zichzelf gelanceerd hadden. Paperclips zijn nou eenmaal de meest veelzijdige uitvinding van de 20e eeuw, veeeeel nuttiger dan de Saturnus raket.
Ik gebruik ze vooral om natte plankjes zo op de romp te laten drogen dat ze precies de vorm van de buurman/vrouw aannemen.

Die gaatjes zijn geen gaatjes ...... maar puntjes van een zacht potlood. Wel meteen een beetje vernis overheen doen. Op de donkere planken zitten ze ook. Veel, heeeeel veel. Moeten nagels voorstellen. Ik heb het schip gebouwd zonder spijkers te gebruiken (op 4 sierspijkers in de steunen van de ankerlier na).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Jan, ziet er een héél nette bouw uit!:D

Fred
 
Episode 4: dekmeubilair, lading en sloepen dec 2010 / jan 2011

Dit eindigt met de situatie zoals die nu is. Het dek begint al aardig vol te raken. Daar komen nog heel veel touwtjes bij.
Om daarvan niet volkomen in de stress te schieten ga ik de Bounty afwisselen met de Victory. Daar moeten juist weer veel plankjes op en je doet maar hooguit een gang op een dag. En zo kan ik die droogtijden weer nuttig besteden.
Ik vermoed dat mijn vrouw een andere definitie van nuttig heeft.
:laugh::laugh::tongue::tongue::wall:

Ook van de Victory komt er hier een bouwverslag.

1_Bounty_32.jpg

1_Bounty_33.jpg

1_Bounty_34.jpg

1_Bounty_35.jpg

1_Bounty_36.jpg

1_Bounty_37.jpg

1_Bounty_38.jpg

1_Bounty_39.jpg

1_Bounty_40.jpg

1_Bounty_41.jpg

1_Bounty_42.jpg

1_Bounty_43.jpg

1_Bounty_44.jpg

1_Bounty_45.jpg

1_Bounty_46.jpg

1_Bounty_47.jpg

1_Bounty_48.jpg

1_Bounty_49.jpg

Wordt vervolgd

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi jan , en aan korvijn nagels heb je presies geen gebrek . er zitten er wel heel veel in :)
 
:wow: ziet er zeer goed uit, ja ik denk dat de muiterij al geweest is bij mij want ik heb maar een sloep, (wist zelfs niet dat het er twee waren) :D maar nu dat ik uw verslag zie begint de goesting terug te komen :) :) :)
 
mooi jan , en aan korvijn nagels heb je presies geen gebrek . er zitten er wel heel veel in :)

En dan heb ik de enkele, dubbele en jufferblokken nog eens niet geplaatst. Er komen ook heel veel touwtjes die naar het dek gaan lopen.
Hier zit meteen het zwakke punt van deze kit: het tuigageplan ontbreekt. Artesania maakt zich daar wel heel gemakkelijk vanaf. Ze doen het maar niet omdat de tekening anders te ingewikkeld wordt ..... onbegrijpelijk.
Gelukkig is er dit boek met de standaard tuigage van een engels fregat uit die periode:

1_Rigging_1.jpg

Daar staat precies in (allemaal tekeningen!) wat ik nodig heb.

De nagelbanken vallen extra op omdat ik de korvijnagels blank gelaten heb. Ik weet niet of dat historisch correct is. Zwarte korvijnagels heb ik ook wel gezien.
Bij dit model heb ik gekozen voor een sfeer van afwisseling tussen donker en licht hout. Originele kleuren en een verkoperde romp komen misschien nog wel op een volgend model.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
proficiat, met veel bewondering naar gekeken,zeer goed geslaagd,men moet het maar doen hé?
grtz
Lus
 
dit is prachtig gewoon,vind dit echt het zien waard half open....mooi zeg.
Proficiat,strak en zeer mooi in detail.
Patje.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan